Ootteko miettiny kuinka paljon raha syö teidän voimavarojanne ja kuinka paljon aikaa sen kanssa pyörittely vie?
Onhan tuota aina välillä tullut miettineeksi. Silloin kun se on tiukilla, sitä käyttää suuresti energiaa sen vähyyden murehtimiseen ja siihen miten tästä voi selvitä, jopa ahdistuu jne... Toisaalta en koe, että raha siinä itsessään syö millään lailla energiaani, vaan se "miten selviän tästä rahallisesti tuska", joka on omaa sisäistä tuskaani. Ja toisaalta kun on sitä käytettävissä runsaammin sitä vain käyttää ja käyttää ja välillä harkitsemattomastikin. Olen liki seurannut rahan ja omaisuuden menettämiseen tuskaa, kun sitä on paljon. Eikä sekään hääviä ole, itseäni ei sinällään suurien summien ja omaisuuksien säilyttäminen ole tärkeää, olen niin monasti luopunut ja huomannut, että yhtä helposti kuin omaisuutta menettää, yhtä helposti sitä voi tulla.
Millaista energiaa siihen on tarttunut ja mitä sen kautta maailmassamme tapahtuu?
En koe että itse rahaa on tarttunut minkäänlaista energiaa. Oma asenteeni miten sen olen hankkinut saanut luo sen "energia-laadullisen-merkityksen".
Rahaahan(ja omaisuutta) käytetään itsensä terapiointiin hyvin hyvin usein. Itse koen sen neutraalina käyttövälineenä. Ihmiset tekisivät tekonsa ja levittäisivät asenteensa ilman rahaakin, raha on vain yksi keino tehdä se.
Mitä se antaa ja mitä se ottaa?
Ei se oikeastaan itsessään anna eikä ota mitään. Sen avulla voi tehdä jotain.
Rahan avulla voi kirkastaa arvojaan, voi nostaa pelkojaan, syyllisyyden tunteitaan, pönkittää itsetuntoaan tai ihan vain käyttää vaihtovälineenä.
Millainen sinusta on rahan olemus kun tutkit sen vaikutusta ympärilläsi?
Viittaan edellisiin... raha sinällään on minusta neutraalia. Se mitä ihmiset siihen sitoo, tekee rahan
kautta ne vaikutukset. 'Jokainen' testaa ahneuttaan, omistamisenhaluaan, menettämisenpelkoaan, syyllisyyden tunteitaan, onnistumisen ja epäonnistumisen tunteitaan, kauneuden ja hyvyyden taitojaan yms yms myös rahan kautta.
Koetko itsesi rikkaaksi jos sinulla on rahaa?
Kyllä voin ihan vilpittömästi sanoa, että rahalla en rikkautta mittaa. En omassa enkä muiden elämässä. Minusta se on jopa hiukan huvittavaa, että niin joku tekee. En siis koe itseäni sen rikkaammaksi, on minulla sitten paljon tai vähän rahaa. Kyllä minun rikkauteni on jotain muuta. Se voi
osaltaan liittyä johonkin omistamaani materiaankin, mutta raha itsessään ei sitä rikkauden tunteita minulle tee.
Mitä se laittaa sinussa tuntemaan?
Kiitollisuutta, että sen avulla olen oppinut paljon itsestäni ja saanut laidasta laitaan kokemuksia. (neutraali väline itsessään minulle tuo raha)