Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Työpaikkakiusaaminen vie voimat  (Luettu 10837 kertaa)
0 jäsentä ja 7 vierasta katselee tätä aihetta.
Surusielu
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 21


Profiili
« : 15.07.2007 13:45:04 »

Hei, voisiko joku kiltti näkijä auttaa minua? Olen ihan poikki, tunnen olevani täysin arvoton, huono ihminen ja ettei minusta pidetä. Cry Cry Cry

Minulla on ollut viime syksystä asti työpaikalla tilanne, jossa minusta on juoruttu ilkeitä ja valitettu esimiehelle - ainakin osittain aiheetta! Tunsin, ettei esimies ollut puolellani, ja en koskaan saanut selville kuka minusta valitti tai juorusi, ja mihin tilanteeseen tämä liittyi. Työpaikkalääkäri oli ainoa puolellani, ja hän ehdottikin, että asiaa selvitettäisiin virallisesti.

Koko talven on tiukilla, kun en tiennyt kenellä oli jotain minua vastaan. En tiennyt oliko henkilöitä yksi, useampi vai oliko tämä peräti yleinen mielipide minusta. Hyvä kun pystyin töihin tulemaan, ja olin varuillani kaikkien kanssa. Kiinnitin myös käytökseeni huomiota niin, että en vain antaisi juoruiluun ja syyttelyyn aihetta.

Nyt puoli vuotta myöhemmin tilanteeni on se, että olen jo ihan muistakin syistä vaihtamassa pian työpaikkaa. Puoli vuotta olen ollut työpaikalla "matalalla profiililla" etten ärsyttäisi. Nyt kuulin kännissä olevalta puolitutulta - josta odotin jopa ystävää - ikäänkuin suutuksissaan heitettynä näpäytyksenä samoja asioita. Tai että siis näin minusta puhutaan vieläkin. Asia oli jo ehtinyt vähän unohtua, mutta nyt tämä henkilö toi sen takaisin. Ja hänkään ei kertonut kuka oli puhunut ja tarkalleen ottaen mitä.
Luulin häntä potentiaaliseksi ystäväksi, mutta kuka kommentoi turhia juoruja ihan turhan takia, ihan vain ilkeilläkseen? Vihjaa, että juoruillaan, muttei sitten ole avuksi asiassa, eikä kerro asiasta enempää.

Osaisiko joku valaista tilannetta? Tuntuu, ettei rohkeutta ja puhtia ole uuteenkaan työhön, kun tämä asia on masentanut ja painanut mieltä niin pitkään. Tunnen olevani niin huono ihminen, ja haluaisin tietää miksi ihmiset ovat toimineet näin. Viime yönä kävelin kotiin, ja olin menettänyt täysin elämänhaluni. Ajattelin, että jos minulle öisillä kaduilla tekisi jotain pahaa, tai että jos putoisin vaikka sillalta, niin siinä tehtäisiin vain yhteiskunnalle palvelus.
tallennettu
astrofriikki
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 371



Profiili
« Vastaus #1 : 30.07.2007 19:12:36 »

Hei !

Luin vasta nyt viestisi, enä voinut olla vastaamatta.

Näkijä en ole, enkä voi näinollen sellaista tukea antaa.
Mutta muuten koitan ottaa kantaa.

Jos voimia riittää, koita olla välittämättä juoruilusta ja pahansuopuudesta.
Keskity tekemään työsi mahdollisimman, ole työpaikalla vain juuri se aika kun on tarpeellista ja koita hankkia voimia työn ulkopuolelta.  Smiley Smiley

Yleensä tuollainen käytös johtuu pikkusieluisuudesta ja valitettavasti jonkinasteisesta kateudesta.  Wink

Voimia sinulle. Jos jaksat sinnitellä, kuihtuu pahansuovat yritykset itsekseen.  smitten
tallennettu

Aurinko - Kauris
Kuu - Härkä
AC - Jousimies
astraali
Vieras
« Vastaus #2 : 30.07.2007 22:42:13 »

Hei Surusielu!
Näkisin, että työpaikallasi on muutenkin aika kireähkö tunnelma ihmisten kesken, eikä se vain ja ainoastaan kohdistu sinuun. Näkisin, että asiat eivät ole henkilökohtaisesti suunnattu sinua vastaan vaan se on pikemminkin oire jostain syvemmmistä ongelmista ja turhautuneisuudesta. Sinä olet vähän kuin "syntipukkina" tälle kipuilulle. Onkohan kysymys myös jonkun tai joidenkin ihmisten huomion hakemisesta ja ns. status-kisailusta?

Työpaikan vaihtaminen tai muutokset työtehtävissä saattaisi olla hyyväksi, sillä se vapauttaisi sinut siltä turhalta ja aiheettomalta syyllistämiseltä.

Tällaisia asioita nyt nousi intuitiostani esiin.

Pää pystyyn nyt vaan, aurinkoisia päiviäkin on luvassa! Smiley
tallennettu
mammamma
Vieras
« Vastaus #3 : 30.07.2007 22:44:17 »

Hei!

Toivottavasti saat tästä eväitä. Kiusaamisesta pitää aina kertoa omalle esimiehelle, jonka velvollisuus on lähtä purkamaan asia. Jos näin ei tapahdu, voit viedä asian hänen esimiehelleen, tai liittoon. Koska olet vaihtamassa työpaikkaa, niin jätä vanha taaksesi, tai selvitä asia juurta jaksain, kummin haluat. Uudessa työpaikassa tartu joka risaukseen ts. suojaa selustasi. Jos tunnet, että sinua kohdellaan epäoikeudenmukaisesti, kohtaa tämä ihminen nokikkain, ja kysy, miksi hän tekee, mitä tekee.
Itselläni oli vastassa kerran työkaveri, joka väitti naama vakavana, etten tee hänen tuomia toimeksiantoja. Kysyin, että oletko kenties joskus joutunut pyytämään minua kahdesti tekemään jotakin, jolloin kaverin naama venähti lattiaan, ja joutui syömään sanansa. Ilmapiiri myös vapautui tämän jälkeen. Yhtä tärkeää on kuitenkin ottaa vastuu omista tekemisistään ja "jakaa oikeutta" objektiivisesti. Aina on parempi tunnustaa omat mokat ennenkuin joku huomauttaa niistä. Kukaan ei ole kuitenkaan täydellinen Wink
tallennettu
Ippuska
Astroholisti
*****
Viestejä: 5054


4ever


Profiili
« Vastaus #4 : 30.07.2007 23:04:06 »

Surusielu, Voimia ja lempeämpiä tuulia puhaltelemaan  Kiss smitten
t. Ippuska
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
Dimma
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 278



Profiili
« Vastaus #5 : 01.08.2007 10:48:25 »

Hei Surusielu!
Olen ollut samassa tilanteessa, eräässä työpaikassa muutama työ"kaveri" teki elämästäni todella vaikeaa. Jälkeenpäin ajattelen että syynä oli kateus- olin paremmin koulutettu ja he olivat epävarmoja asemastaan. Minusta kannattaa vaihtaa työpaikkaa tai viedä asia eteenpäin. On todella raskasta henkisesti raahautua joka päivä paikkaan  missä tietää tulevansa syrjityksi ja kiusatuksi- se tuhoaa omanarvontunnon ihmiseltä, varsinkin jos on herkkä. Aluksi ota vaikka sairaslomaa ja yritä ajatella ettet tarvitse muiden hyväksyntää ja että nämä ihmiset itseasiassa tekevät sinusta vahvemman!
Jatkuvasti kuulen ystävä/tuttavapiirissä samanlaisia tapauksia, ilmeisesti työelämä on mennyt niin hirveäksi että jotkut kuvittelevat pääsevänsä pitkälle raivaamalla toisia tieltään.
Voimia ja taistelutahtoa!  smitten
tallennettu

To know it is to be fearless, and to know it is to be full of love.
sitrus
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 147


Profiili
« Vastaus #6 : 31.10.2007 07:41:04 »

Hei Surusielu!

En ole näkijä, mutta itselläni on ollut ja on osittain tälläkin hetkellä samanlaisia kokemuksia  työyhteisöstä, jossa työpaikkakiusaaminen "rehottaa". työyhteisöön on tullut uusi työntekijä noin vuosi sitten. Koen hänet kiusaajaksi,energiasyöpöksi ja toisaalta hän on tärkein "opettajani".


Itse jäin sairaslomalle kärjistyneessä tilanteessa. suosittelen samaa myös sinulle. saat asioihin ja ihmisiin välimatkaa. minun mielestäni ei kannata irtisanoa itseään ja aloittaa heti uudessa paikassa. vaikea asia jäisi käsittelemättä edellisessä paikassa ja veisit tämän painolastin mukanasi seuraavaan työpaikkaan. toiseksi niinkuin kerroit energiaa uuden aloittamiseen ei ole.

Keinot,joilla itse olen löytänyt uusia voimavaroja jaksamiseen:

- HETI sairasloma  ja minkäänlaista syyllisyyttä tuntematta!!

- varaa aika työterveyslääkärin työterveyshoitajalle; useita keskusteluaikoja, joissa saat purettua tilannetta ja uusia näkökulmia tilanteeseen

- kriisiterapia; selvitä, VAADI mitä työterveys voi tarjota. koen,että olet "putoamassa" vaikeaan masennukseen,syvä toivottomuus ja jopa itsetuhoisia ajatuksia.> välittyy kirjoituksestasi

- sairaslomalla, nuku paljon, syö riittävästi ja mahd. terveellisesti ja jos ei muuten niin "pakota" itsesi ulos kävelemään raittiiseen ilmaan ilman päämäärää ja vaatimatta itseltäsi mitään muuta.

-vältä ihmisiä, jotka lisäävät pahaa oloasi ja voimiesi mukaan tapaa niitä ihmisiä,joiden seurassa voit olla oma itsesi

-kun hieman helpottaa ja jaksat sairaslomalla, niin käy kirjastossa. lue kirjoja ,joissa mm. itsehoito-ohjeita.

suosittelen rentoutus Cd- levyjä. tee harjoituksia säännöllisesti vaikka alussa tuntuisikin vaikealta. tärkeintä olisi saada poikki jatkuva pään sisäinen "ajatuskaruselli" vaikeasta tilanteesta ja siihen liittyvästä kokemuksesta,että olen arvoton ja huono.> unen laatu paranee,alat mahdollisesti nähdä unia.ehdotan,että kirjoitat niitä paperille.mitä unesi sinulle kertoo?


anteeksiantoharjoitukset suhteessa itseen ja muihin> ajan kuluessa huomaat muutoksia itsessäsi ja muissa. hankalien ihmisien käyttäytymisessä alkaa tapahtua muutoksia

mielikuvaharjoitukset (NLP)

tee asioita, jotka tuntuu itsestäsi mukavilta ja ovat aikaisemmin tuoneet sinulle iloa

hanki esim. vesivärit ja paperia. maalaa kotona mitä sattuu milloinkin tulemaan> ilmaista taideterapiaa ja analysoimatta. tämä on hauskaa!!!

OMAN VOIMAN KÄYTTÖ (etsi kirja)

KUN TUNTUU, että alat saada itsellesi voimia> varaa aika keskusteluun ESIMIEHEN kanssa. valmistaudu keskusteluun esim. kehityskeskustelu rungon mukaan (kirjastosta tai netistä)

Ole avoin palautteelle ja ANNA PALAUTETTA!!!!

asian/tilanteen todelliset syyt (kateus,valitusten totuudenmukaisuus, jne) työyhteisössä avautuvat uudessa valossa.

NYT SINÄ PÄÄTÄT haluatko jatkaa vai lähteä??? ja voit tehdä sen iloisesti ja energisesti toivottaen kaikille hyvää matkaa kasvun tiellä!!!!

Olet valmiimpi uuteen alkuun ainutlaatuisena omana itsenä!

Toivon,että sait tästä joitain eväitä matkalle! smitten smitten
muistahan kertoilla välillä kuinka matka etenee

Rinnallakulkija

 aurinko kalat
 kuu rapu
 askendentti vaaka
 





 

tallennettu
sekku
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 102


Profiili
« Vastaus #7 : 31.10.2007 09:46:47 »

Työpaikkakiusaaminen ei ole yksilön ongelma vaan työyhteisön ja yhteiskunnan ongelma. Se on hyvin laaja ja siihen vaikuttaa todella moni.
On aloja jossa kiusaaminen on enempi sääntö kuin poikkeus , koska työnluonne antaa hyvän kasvualustan. Se heijastaa myös organisaation heikkoutta toimia yleisesti hyväksyttyjen normien mukaan. Kilpailu, ongelmat, henkilökemiat, heikkous ammattitaidottomuus, huomio, valheTätä listaa voisi jatkaa pitkälle.

Itse olen kokenut kiusaamista ja yhdyn sitrus kirjoitukseen. Tärkeintä on saattaa itsensä kuntoo ja hyväksyä etten minä ole tästä vastuussa. Minä en ole kaiken pahan alku ja juuri. Jostain kumman syystä olen sen kohde ja tehtäväni on selviytyä siitä parhaan kykyni mukaan. Olen arvokas ja minulla oikeus elämään niinkuin muillakin. Näitten jälkeen voi sitten ryhtyä korjaamaan ympäristöä jos siihen on mahdollisuus. Tää on myös p....stä, koska vaadimme sitä yksilöltä ja emme ole pystyneet luomaan yhteisöä joka asiaan tarttuisi. Vaan heikon joutuu tämänkin työn tekemään. Syyllisyys on siis kohteen löytänyt.

Hoida itsesi kuntoon tavalla tai toisella ja unohda työyhteisö. Tämän jälkeen voit laajentaa omaa ymmärrystä ja toimia sen mukaan.
On turha aloittaa sotaa jota ei voi voittaa.
sekku
tallennettu
kasail
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 1


Profiili
« Vastaus #8 : 06.11.2007 17:59:38 »

Hei!

Olen pitkään ollut tekemisissä työorganisaatioasioiden kanssa ja työpaikkakiusaaminen on valitettavan tavallista. Se tietysti vaihtelee, minkä eri ihmiset kokevat stressaavaksi, erilaisia kun ollan kaikki. Käsitykseni mukaan työpaikkakiusaamisen taustalla on hyvin usein organisaation ongelmia. Tästä ei kovin paljoa vieläkään puhuta, tai jos puhutaan, niin keinot asian todelliseen selvittelyyn ovat hukassa työpaikoilla. Niinpä kiusattu jää usein yksin syntipukin rooliin. Muut ehkä näkevät asian epäoikeudenmukaisena, mutta eivät puolusta peläten omaa asemaansa.

Pohdiskelen vähän näitä organisaatiotason ongelmia sillä ajatuksella, että taustojen ymmärtäminen voi auttaa kääntämän katseen omien puutteiden tarkkailusta taustalla oleviin laajempiin syihin. Kiusattu on asiantuntijoiden mukaan harvoin ongelmien alkusyy. Hän vaan sattuu syystä tai toisesta osumaan työyhteisössään  laajempien ongelmien kaatopaikaksi. Asiat saadaan näyttämään siltä, että yksi henkilö on syypää huonoon oloon.

Olen seurannut enemmän julkisen sektorin työpaikkoja. Organisaatioihin on leivottu sisään monia asioita, jotka aiheuttavat työyksiköissä pahaa mieltä, epävarmuutta, kateutta, tarvetta koviin keinoihin oman aseman parantamiseksi jne. Johtamisesa on usein ongelmia. Organisaatiot ja työn luonne ovat monella alalla käyneet läpi suuria muutosprosesseja. Jos johtoporras ei ole jaksanut pitää taitojaan ajan tasalla (mikä on monesti todella vaativaa) tai johdolta puuttuu näkemys organisaatiosta kokonaisuutena, muutosten läpivienti on voinut jäädä jotenkin kesken, niin että asiat eivät toimi. Usein uusi "projekti" jyrähtää käyntiin jo ennen kuin edellistä on saatu kunnolla ajettua sisään. Tällaiset tekijät ovat omiaan aiheuttamaan epävarmuutta kaikissa ja tietysti myös esimiesten keskuudessa. He eivät koe pystyvänsä hallitsemaan kokonaisuutta. Epävarmuuden ilmapiirissä alkaa helposti itää erilaiset negatiiviset puolustusmekanismit, jotka voivat olla tiedostamattomia. Pelkäävä koira rähisee pysyäkseen tilanteen herrana.

Toinen tärkeä järjestelmätason ongelma tuntuu olevan työntekijöiden kokemus siitä, että kaikkia ei kohdella tasavertaisesti. Erilaisten etujen saamisen ja palkkauksen perusteet voidaan kokea epäoikeudenmukaisiksi. Julkisella puolella on voimassa mm. palkkausperusteita, jotka on peräisin todella vanhoilta ajoilta, jolloin työt olivat monessa suhteessa erilaisia kuin tämän päivän todellisuus. Epätasa-arvoinen kohtelu voi joskus myös linkkiytyä johtajuuden ongelmiin. Työpaikoilla etujen ja vapauksien jako voi perustua jonkinlaiseen pärstäkerroinsysteemiin. Epävarma johtaja voi tarvita puskurikseen etujoukon, jonka pitää tyytyväisenä antamalla heille muita parempia etuja. Toiseksi asemastaan epävarmaa johtajaa voi mielistellä toimimalla "salaisena tiedottajana" työntekijöiden tekemisistä, oikeista tai tarkoitushakuisesti väritetyistä. Mielistelyllä tiedottaja saa itselleen palkintoja. Hyvä työntekijä voidaan kokea uhkaksi itselle, joten hänen asemaansa voidaan yrittää heikentää. Näin epäoikeudenmukaisuudet vain lisääntyvät.

Tässä on kaksi tyypillistä organisaatiotason ongelmaa, jotka voivat johtaa kiusaamiseen. Joskus kiusaamisen kohteeksi joutunutta voi helpottaa, kun hän alkaa nähdä nämä tapahtumien taustakuviot. Silloin itsetuntoa tuhoavat voimat voivat menettää tehoaan. Tämän vuoksi näitä asioita nostin esiin.

Saattaa olla hyödyllisempää tarkastella silloin työyhtisöä kokonaisuutena  sen sijaan, että tuhlaa energiaansa sen tutkimiseen kuka on mitäkin sanonut. Jos pystyy hahmottamaan miten yhteisössä yleensä voidaan ja miten johtaminen toimii, voi se helpottaa päätöstä omien ratkaisujen suhteen. Jos johtaminen on kunnossa, asioiden selvittely onnistuu todennäköisemmin helpommin kuin jotenkin kelkasta pudonneen ja asemastaan epävarman esimiehen johdolla. Joskus taas on parasta etsiä toista työpaikkaa.

Monessa vastauksessa kirjoitettiinkin jo itsestä huolehtimisen tärkeydestä. Se on toinen asia. Kiusaaminen tuo ihmisen arkeen vaikeita asioita ja päätöksiä. Varmaan kuitenkin itse pystyt tekemään oikeimmat ratkaisut. Tsemppiä syksyysi!

Terv. Kasail
tallennettu
Riitta
Astroholisti
*****
Viestejä: 2899



Profiili
« Vastaus #9 : 06.11.2007 19:26:20 »

Tyopaikkakiusaaminen-varmaan hirvittavaa. Edella jo vastattiin hyvin organisaatioiden heikkoudesta.
Mielestani viela tarkeampaa on sailyttaa ITSEVARMUUS, ei sallia "nenalle hyppimista" ja jos joku tulee motkottamaan-vastata heti takaisin(hyokkays on paras puolustuskeino)eli ei sallia tallaisten energioiden levittaytymista-nujertaa ne heti pois!
tallennettu
Laila sisko
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 20


olen kanava ja kiitos siitä,asiakkan sielu loistee


Profiili
« Vastaus #10 : 10.11.2007 14:03:49 »

niin sinun täytyy surusielu muistaa että aina ihmiset puhuu itsestään...

kun tarkemmin mietit niitä asioita mitä he puhuu tai tekee onko ne asiat juuri niitä mitä hiljaa itsekkin moralisoit?

pelko on sellainen asia joka saa ihmiset hyökkäämään...ja se että ihmiset peilaa nyt sinuun niitä tunteita joita ei itsessään hyväksy... näkee sinussa omat virheensä ja ne mitä eivät itsellen tunnusta...

niin minuakin tämä jollain tavalla kosketti... koska olen itsekkin tuntenut samoin...

ja pysyin itselleni uskollisena näin hänessä itseni kun hyväksyin... sen kuvan itsessäni... se loppui...

ja tämä on vähän ilkeä neuvo: mikäli koet että sinua on väärin kohdeltu maailman kaikkeus on antanut meille aseen... se on hyvän onnen ilon ja rakkauden toivotus , silloin ihmiset joutuu kokemaan sen mitä on itse aiheuttanut... jos he on vääryytä tehnyt...
tallennettu

Jumalallinen olemus säihkyy timanttina sisällämme
Ippuska
Astroholisti
*****
Viestejä: 5054


4ever


Profiili
« Vastaus #11 : 10.11.2007 14:11:32 »

...

... mikäli koet että sinua on väärin kohdeltu maailman kaikkeus on antanut meille aseen... se on hyvän onnen ilon ja rakkauden toivotus , silloin ihmiset joutuu kokemaan sen mitä on itse aiheuttanut... jos he on vääryytä tehnyt...
Tuo on niin totta, se VAIN vaatii ehdotonta:
-nöyryyttä
-vahvuutta = uskoa
-anteeksiantoa = ymmärrystä
 smitten
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: