Hei Surusielu!
En ole näkijä, mutta itselläni on ollut ja on osittain tälläkin hetkellä samanlaisia kokemuksia työyhteisöstä, jossa työpaikkakiusaaminen "rehottaa". työyhteisöön on tullut uusi työntekijä noin vuosi sitten. Koen hänet kiusaajaksi,energiasyöpöksi ja toisaalta hän on tärkein "opettajani".
Itse jäin sairaslomalle kärjistyneessä tilanteessa. suosittelen samaa myös sinulle. saat asioihin ja ihmisiin välimatkaa. minun mielestäni ei kannata irtisanoa itseään ja aloittaa heti uudessa paikassa. vaikea asia jäisi käsittelemättä edellisessä paikassa ja veisit tämän painolastin mukanasi seuraavaan työpaikkaan. toiseksi niinkuin kerroit energiaa uuden aloittamiseen ei ole.
Keinot,joilla itse olen löytänyt uusia voimavaroja jaksamiseen:
- HETI sairasloma ja minkäänlaista syyllisyyttä tuntematta!!
- varaa aika työterveyslääkärin työterveyshoitajalle; useita keskusteluaikoja, joissa saat purettua tilannetta ja uusia näkökulmia tilanteeseen
- kriisiterapia; selvitä, VAADI mitä työterveys voi tarjota. koen,että olet "putoamassa" vaikeaan masennukseen,syvä toivottomuus ja jopa itsetuhoisia ajatuksia.> välittyy kirjoituksestasi
- sairaslomalla, nuku paljon, syö riittävästi ja mahd. terveellisesti ja jos ei muuten niin "pakota" itsesi ulos kävelemään raittiiseen ilmaan ilman päämäärää ja vaatimatta itseltäsi mitään muuta.
-vältä ihmisiä, jotka lisäävät pahaa oloasi ja voimiesi mukaan tapaa niitä ihmisiä,joiden seurassa voit olla oma itsesi
-kun hieman helpottaa ja jaksat sairaslomalla, niin käy kirjastossa. lue kirjoja ,joissa mm. itsehoito-ohjeita.
suosittelen rentoutus Cd- levyjä. tee harjoituksia säännöllisesti vaikka alussa tuntuisikin vaikealta. tärkeintä olisi saada poikki jatkuva pään sisäinen "ajatuskaruselli" vaikeasta tilanteesta ja siihen liittyvästä kokemuksesta,että olen arvoton ja huono.> unen laatu paranee,alat mahdollisesti nähdä unia.ehdotan,että kirjoitat niitä paperille.mitä unesi sinulle kertoo?
anteeksiantoharjoitukset suhteessa itseen ja muihin> ajan kuluessa huomaat muutoksia itsessäsi ja muissa. hankalien ihmisien käyttäytymisessä alkaa tapahtua muutoksia
mielikuvaharjoitukset (NLP)
tee asioita, jotka tuntuu itsestäsi mukavilta ja ovat aikaisemmin tuoneet sinulle iloa
hanki esim. vesivärit ja paperia. maalaa kotona mitä sattuu milloinkin tulemaan> ilmaista taideterapiaa ja analysoimatta. tämä on hauskaa!!!
OMAN VOIMAN KÄYTTÖ (etsi kirja)
KUN TUNTUU, että alat saada itsellesi voimia> varaa aika keskusteluun ESIMIEHEN kanssa. valmistaudu keskusteluun esim. kehityskeskustelu rungon mukaan (kirjastosta tai netistä)
Ole avoin palautteelle ja ANNA PALAUTETTA!!!!
asian/tilanteen todelliset syyt (kateus,valitusten totuudenmukaisuus, jne) työyhteisössä avautuvat uudessa valossa.
NYT SINÄ PÄÄTÄT haluatko jatkaa vai lähteä??? ja voit tehdä sen iloisesti ja energisesti toivottaen kaikille hyvää matkaa kasvun tiellä!!!!
Olet valmiimpi uuteen alkuun ainutlaatuisena omana itsenä!
Toivon,että sait tästä joitain eväitä matkalle!
muistahan kertoilla välillä kuinka matka etenee
Rinnallakulkija