Etenkin kiinnostaa miten:
joogaajat elävät..
:
ruokavalio
kropan hoito
kokemus miltä tuntuu olo ennen ja jälkeen. Sopiiko se kaikille..
Ensinnäkin vastakysymys; hatha- vai astangajoogaa? Edellinen on sitä kansalaisopistoissa yleisempää, rauhallisempaa lajia ja jälkimmäinen voimajoogaksikin kutsuttua huomattavasti "liikunnallisempaa". Itse harrastan ensinmainittua, siis hathajoogaa
Elän ihan tavallisesti
, ruokavalio on kasvis- ja kalapainotteinen (en syö lainkaan nisäkkäitä, mutta käytän kyllä maitotaloustuotteita). Kroppaani laiminlyön valitettavan usein, tekosyynä ajanpuute
Joogakin on nykyään aivan liian harvinaista ja satunnaista, minä olen sitä tyyppiä, jonka pitäisi käydä säännöllisesti ohjatussa joogassa, yksin joogaamisen aloittaminen on muka niin hankalaa
Kun aloitin säännöllisen joogaharrastuksen joskus reilut 10 vuotta sitten, opin tuntemaan ensimmäistä kertaa kehoni rajat. Ryhtikin parani niin, että kasvoin pari senttiä lisää pituutta
Joogaharrastus lisäsi selvästi stressinhallintaa ja auttoi univaikeuksiin. Kehon jännittyneisyys väheni huomattavasti. Joogasta tullessa melkein leijuin ilmassa, olo oli niin kevyt, selkä ja lantio keinahtelivat luonnollisessa rytmissä!
Hathajooga sopii
kaikille, soveltaen myös useimmille liikuntarajoitteisille ja vanhuksille (esim. tuolijooga), suosittelen lämpimästi. Astangajooga sopii myös useimmille, mutta sen aloittaminen voi vaatia enemmän "liikunnallisuutta" sillä sarjat ovat pitkiä ja raskaita suorittaa jos omaa huonon peruskunnon!
Suosittelen harrastusta erittäin lämpimästi. Ja nyt päätin taas ryhdistäytyä itsekin ja ilmoittautua kansanopiston ryhmään ja kaivaa jooga-DVD:n esille... :