TEKO on valinta. Ohjaako tekoa tahto?
Niin onhan se myös valinta, jättää jotain muuta tekemättä.
Se onkin jo toinen juttu, mikä sitä sitten ohjaa. Luulisinpa, että siihen löytyy montaa vaihtoehtoa. Ja sitten vielä käsitystä ja ymmärrystä, mitä se itselle merkitsee sisällöltään. Joskus se voi olla emotionaalinen halu, psykologinen pakko(-mielle), joskus psykologinen tahto, pelko ym.... Mutta mikäs se on, kun se tulee jostain syvältä ja pieni pää ja mieli ei ymmärrä edes ajatella, se jokin vain "työntää voimana" tekemään teon...
Sen nimissä tehdään paljon, vaikka kyse olisi psykologisesta halusta, pelosta tai pakosta....
Onko se ihminen yksin omavoipaisuudessaan tahtovana vai sisältyykö siihen jotain muuta....
Minulla on siihen oma uskoni (ei uskonto) enkä tiedä sanoa muuta. Enkä edes tunne tarvetta tietää. Jos joskus on tarkoituksenmukaista tietää, sitten kai tulen tietäneeksi.
samasta asiasta lienee puhumme, ajatus - intentio (aie, aikomus) ... tai minä ainakin... ja ajatukset, jos niissä on tunne mukana... vetää puoleensa tapahtumia...
Saattaa olla, että samasta puhutaan, mutta olen edelleen eri mieltä siitä, että ajatus ja intentio(aie, aikomus) olisivat samaa asiaa.
Ajatukset on niitä mitkä pyörii päässä ja ne ruokkii emotionaalisia tunteita ja päinvastoin. Ne ei vedä mitään puoleensa, vaan ne sokaisee valikoimaan sen mitä tahtoo nähdä ulkopuolellaan. Ne pois sulkee osan kokonaisuudesta. Se vain tuntuu siltä, että vetää puoleensa jotain, itseasiassa on vain kapea näkö- ja kokemuskenttä. Psyykkinen kokemusmaailma vain käytössä.
Intentio(aie aikomus) tulee syvältä (Luojan/Kohtalon/Korkeimman- tai Suurimman suunnitelman lähteestä säde/ pikku prinsiippi/solu(hippunen?)
Siihen ei sisälly ajatuksia, ei emotionaalisia tunteita. Se ei ole niiden johdannainen. Silti ihminen ajattelee ja tuntee emotionaalisiakin tunteita, mutta painopiste minuudessa on eri kohtaa ja silloin myös ajatukset ja emotionaaliset tunteet näkee eri ja kokee eri tavalla. Niitä ei tarvitse hallita, ei piilottaa eikä antaa johtaa. Ne on osa inhimillisyyttä. Itsen kokeminen on siinä jossain keskellä.
Plaah... sekavaa...