Tekisi kyllä mieli kokeilla astangaakin joskus - saapa nähdä :
Ensimmäisen jooga-kerran jälkeen oli hyvä ja rentoutunut olo. Tuli tunne, että tätähän täytyy kokeilla lisää! Varsinaisia tuloksia en muistaakseni huomannut heti. En tosin osannut ehkä tarkkaillakaan niitä, koska olin liikkeellä ihan kokeilumielellä. Jotenkin siihen vain jäi koukkuun
Kun olin TM-siddhi -kurssilla ("joogalentokurssilla"), siellä tuli tehtyä
helpohkoa aasana-sarjaa muistaakseni pari kertaa päivässä. Koskaan
sitä ennen ja sen jälkeen en ole saanut taivuttettua nuppia polvien
väliin, mutta sen kurssin aikana tuo sujui kuin rasvattuna.
En enää harrasta joogalentoa, koska se tuntuu olevan liian voimallinen
tekniikka meikäläiselle karmasäkille, mutta kun muutama vuosi sitten
kävin muistaakseni kolmena päivänä peräkanaa aamulentoharjoituksen
tekemässä paikallisessa TM-keskuksessa, jalat, jotka minulla normaalisti
ovat harvinaisen jäykät ja pökkelömäiset, muuttuivat melko kumimaisen
tuntuiseksi. Siitä päättelin, että tuo notkeus "lentokurssilla" tuli vähintään
yhtä paljon lentoharjoituksesta kuin aasanoista. Lentoharjoitus perustuu
osittain siihen, että kiinnitetään huomiota kehon ja aakaashan väliseen
suhteeseen.
Bhojadeva sanoo lentosuutran kommentaarissaan mm. näin:
kaayaH paañca-bhautikaM shariiram, jonka voisi kääntää vaikka
"Keho on viidestä elementistä (maasta, vedestä, "tulesta", ilmasta
ja aakaashasta) koostuva "roppa" (Ei oikein viitsi käyttää sanaa "ruumis".
Sanskriitissa noilla kahdella kehoon viittavalla sanalla [kaayaH ja shariiram] saattaa
olla jokin erityinen konnotaatio, jota on vaikea kääntää muille kielille).
Muuten, yoga-suutrassa on vain kaksi aforismia, jotka käsittelevät aasanoita.
Ne ovat:
sthira-sukham aasanamsekä
prayatna-shaithilyaananta-samaapattibhyaamMutta ehkä tarkastelemme noiden suutrain mahdollisia merkityksiä
jossakin toisessa yhteydessä...
(No joo, lännessähän joogalla tarkoitetaan useimmiten fyysistä
joogaa, mutta syvemmältä merkitykseltään kyseessä on pragmaattinen
filosofian osa-alue, jonka tavoitteena on
kaivalya, eli jonkinasteinen
valaistuminen. YS:n vika suutra toteaa:
puruSaartha-shuunyaanaaM
guNaanaaM pratiprasavaH kaivalyam sva-ruupa-pratiSThaa vaa citi-
shakter iti.)