Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Miten hyvin kuulet? Mitä kuulet?  (Luettu 7660 kertaa)
0 jäsentä ja 4 vierasta katselee tätä aihetta.
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5772


Minne tie vie...


Profiili WWW
« : 28.08.2007 21:45:31 »

Minulla viime ajat ovat jotenkin olleet aistien herkistymisen aikaa.

Siksi olen halunnut käydä niistä keskustelua foorumillakin.

Katselin mietteissäni vanhoja topikkeja niistä tässä läpi.

Ja huomasin, että KUULOAISTI  on täysin käsittelemättä.

Minulla kerran oli luokkahuoneessa pieni tyttö, jolla oli kuulolaite ja koko luokka sai oppia hänen avullaan paljon asioita, mm. hiljaista työskentelyä, kun saivat kerran kokeilla, miltä pienikin melu kuulostaan kuulolaitteilla.

Tässäkin eräs hyvä aihepiiri keskusteluun.  Wink

Mutta huom! Kuuntelemisesta laitan toisen topikin!
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Pallaskissa
Astro-nauttija
****
Viestejä: 920



Profiili
« Vastaus #1 : 29.08.2007 10:01:58 »

Minusta on tullut kauhean arkakorvainen. Äänet tuntuvat joskus aivan kohtuuttoman kovilta, sähköiset surinat ja siritykset etenkin. Musiikistakaan en nauti enää samalla tavalla kuin ennen  Undecided Oikeastaan vain tiedostin itsessäni ominaisuuden, joka minussa on ollut aina, todella herkän kuulon.

On niin harvoja paikkoja, joissa pääsee enää nauttimaan luonnollisesta äänimaisemasta. En tarkoita "luonnon hiljaisuutta", sillä eihän luonnossa HILJAISTA ole  Smiley Tuuli kuiskuttelee, kasvillisuus rapisee, linnut ääntelevät. Silti korva saa lepoa!

Niin kauan kuin olen elänyt (tässä kehossa), olen muistanut eläneeni ennenkin, toisissa kehoissa. Oli valtava oivallus ymmärtää, että toin tähän elämään jotain viimeisimmästäni, jossa elin kuurona pienenä poikana pohjois-Norjassa. Muistan vielä sen äänettömyyden, joka ei olut täydellistä hiljaisuutta, mutta josta puuttuivat ulkopuoliset äänet  Smiley Jollain tasolla kehoni kaipaa sitä.
tallennettu

aurinko vaaka
kuu kalat
askendentti rapu
Mirjam*
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 313


Maata ei peritä isiltä, vaan on lainassa lapsilta


Profiili
« Vastaus #2 : 29.08.2007 10:28:07 »

Aikas hyvin kuulen.
Käytän kuuloani kuitenkin siten, että voin "valita" mitä kuuntelen ja sitten kuulen vaikka "seinien läpi"  :Smiley  (äiti)

Silti minulla ei ole "häiritsevän herkkä" kuulo ja voin olla millaisessa metelissä tahansa. Tosin se saattaa taas muuten häiritä.

Minä tuonne blogiini kirjoitin tuossa taannoin, että oli ihanaa kuulla "luomu ääniä" kun "koko korttelista" meni sähköt muutamaksi tunniksi. Kaikki sähköinen ääni katosi ja jotenkin kaikki ihmisten ja luonnon äänet kuului ihanan kirkkaina, kun taustakohina, johon niin helposti vain tottuu, oli hetken ajan poissa.

Sähkön'äänen' kuulen myös. Siksi pidänkin mahdollisimman pois sähkölaitteita päältä enkä missään stanby-asennoissa. Eihän se toisaalta häiritse, mutta vie kyllä kirkkautta muita ääniltä.

Mutta kaikenkaikkiaan, minulla on valikoiva-kuulo.




tallennettu

Totuus ja Vääryys kylpivät yhdessä.
Vääryys nousi ensin vedestä ja pukeutui Totuuden vaatteisiin. Koska Totuus ei puolestaan halunnut pukeutua Vääryyden vaatteisiin, hän liikkuu alastonna.

https://www.astro.fi/blog/Mirjam%252A
Ippuska
Astroholisti
*****
Viestejä: 5054


4ever


Profiili
« Vastaus #3 : 29.08.2007 10:28:27 »

Hyvänen aika, tuohan ON jännä muisto Pallaskissa  Cheesy

Täällä istuu ja naputtelee toinen herkkäkuuloinen  idiot2  <- Tuo hymiö tarkoittaa, että KÄRSIN siitä useinkin, toivoessani, että olisinpa huonokuuloisempi, niin olisi elämä helpompaa, ei tarvitsisi esim. kuulla naapureiden iäänijjä  buck2

Tässä iässä luulisi sen(kin) jo alkavan hiipua, mutta tuntuu että päinvastoin   crazy2

Onhan siinäkin tietty puolensa, kuulee sitten ne kuiskutuksetkin; luonnossa ymym...
jopa heinäsirkat  Wink
   smitten
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
AUTTAJA
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 641


Miksi ihmiset ovat niin kiireisiä, minne = kiirus?


Profiili WWW
« Vastaus #4 : 29.08.2007 12:55:05 »

Miten kuulet minun ääneni : angel
tallennettu

Ikuisesti kun elämme - Miksi murehdimme?
asboo
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 461



Profiili
« Vastaus #5 : 29.08.2007 20:55:21 »

Laittelen tässä korvatulppia yöpydälle ensi yötä ajatellen. Hotellissa ei pääse pakoon kun vieruskaveri kuorsaa, paitsi on tuolla amme näköjään. :Smiley Herään pienimpäänkin rapsahdukseen. Yleensä havainnoin kuitenkin enemmän silmillä kuin korvilla. En ollut ennen tätä viikkoa ollut itä-suomessa ja kieltämättä ne kiännöt ja viännöt jotenkin sai hymyn huulille.
« Viimeksi muokattu: 29.08.2007 20:57:56 kirjoittanut asbolos » tallennettu

Aurinko Skorpioni, nouseva härkä, kuu kaksonen
selkälokki
Vieras
« Vastaus #6 : 30.08.2007 08:46:28 »

Minulla taitaa olla hivenen kuulo huonontunut. Aika usein joudun kysymään, että MITÄ? Kun en ole varma, mitä toinen sanoi. Tosin on aikoja, jolloin tuntuu kuulo olevan erityis herkillä (migreeni) ja silloin jopa kahvikupin sekoittelu saa hiukset pystyyn.
Yhteen aikaan jouduin työn vuoksi puhumaan/kuulemaan paljon puhelimessa, ja aloin inhota sitä. Luulen, että se johtuu osittain kännykän säteilystä...Tuntui puoli päätä olevan kuumana aina, kun olin puhelimessa. Nyt, vaikka tuosta ajasta on jo puolitoista vuotta, en vieläkään erityisemmin välitä soitella puhelimella. Mieluummin livenä kuulen toisen kuulumiset. Joskus unissa jonkun äänen kuuleminen on outoa, kun se ääni on jonkun, mutta ei tiedä kenen. Viime yönä joku huusi unessani Pappi ja heräsin hiestä märkänä, enkä tunnistanut ääntä kenen se oli. Hyh, olipa se inhottava uni ja pelottavakin..Mutta ei siitä enempää, ettei juttu rönsyile..
tallennettu
maarita
Astroholisti
*****
Viestejä: 1080



Profiili
« Vastaus #7 : 30.08.2007 20:27:04 »


Minulla on toinen korva melkein kuuro, toisessa käytän päiväsaikaan kuulolaitetta.

En ole syntymähuonokuuloinen, vaan kuuloni heikentyi n. 3-vuotiaana toistuvien korvatulehdusten vuoksi.

Minun lapsuudessani ei ymmärretty, mitä lapselle merkitsee se, että on erilainen kuin muut, huonon kuulon takia. Paljon oli niitäkin, jotka tukivat mm. omat vanhemmat.
Muuten tunsin olevani eristetty siihen omaan, hyvin hiljaiseen maailmaani, tullen melko usein myös kiusatuksi.

Koulussa olin kuulostani huolimatta hyvä oppilas, ehkä juuri siksi, että jouduin todellakin keskittymään asioihin enemmän kuin toiset.

Kuulolaitteen sain käyttööni erinäisten syiden takia vasta ollessani kahden lapsen äiti.
Voi, miten äidin sydän oli sykkyrällä useasti, että kuulenko lapseni tarpeet.
Vasta tuolloin pääsin nauttimaan rakastamastani musiikista ja luonnon äänistä linnunlaunuineen. Vaikka eihän tuollainen laitteen kautta tuleva ääni koskaan vastaa luonnollista ääntä.

Onhan siinä joku hyväkin puolensa, ettei kuule hyvin.
Kun illalla panen kuulokojeen yöksi pois, ja paremmin kuulevan korvan tyynyä vasten, en ihan pieniä ääniä kuulekkaan. Samaten melussa saan säädeltyä sitä miten kovia ääniä haluan kuulla. knuppel2

Täytyy sanoa, että tämä on ollut elämäni kasvattavin tekijä. Paljosta muusta turhasta ei niin välitä, miten ovat.

Tällä hetkellä olen alkanut kaivata yhä enemmän sellaista 'lataavaa' hiljaisuutta. Olla ihan oman itsensä kanssa tarvitsematta korvillaan kuulla yhtään mitään. Keskittyä kuuntelemaan omaa sisintänsä ja sen tarpeita. Sitten on taas ihana mennä vaikka tanssimaan oikein hyvän musiikin tahdissa.  smitten
tallennettu

*Aurinko, Venus ja Neptunus Neitsyt
*Nouseva Vaaka
*Kuu, Saturnus ja Uranus Härkä
*Merkurius, Pluto ja Ceres Leijona
*Mars Kauris
*Jupiter Oinas
*Chiron Rapu

*Maya, Sininen Magneettinen Kotka
*Kiinalainen Jänis
Ippuska
Astroholisti
*****
Viestejä: 5054


4ever


Profiili
« Vastaus #8 : 31.08.2007 06:51:30 »

Lainaus käyttäjältä: maarita
Tällä hetkellä olen alkanut kaivata yhä enemmän sellaista 'lataavaa' hiljaisuutta. Olla ihan oman itsensä kanssa tarvitsematta korvillaan kuulla yhtään mitään. Keskittyä kuuntelemaan omaa sisintänsä ja sen tarpeita. Sitten on taas ihana mennä vaikka tanssimaan oikein hyvän musiikin tahdissa.   smitten
Oi niin myös  smitten
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5772


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #9 : 31.08.2007 20:59:43 »

Kiitos Maarita, kun kerroit meille kaikille. smitten

Eikä haittaa vaikka kertoisit enemmänkin, mitä on olla heikkokuuloinen. Sitä ei ymmärrä ennenkuin se tulee itsen eteen.

Mieheni on myös huonokuuloinen, eikä meidän vuorovaikutus suju yhtään kitkattomasti. Ongelmia on puolin  ja toisin.  Huh

tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #10 : 01.09.2007 08:52:28 »

Maalle, metsän keskelle, muuttoon, oli yhtenä kannustimena rauha ääniltäkin. Olen aina kärsinyt äänistä. Itse olen kuvitellut, että ainainen pinnistely kuulla vieläkin vähemmästä ja vieläkin aikaisemmin, on pistänyt jotkut hermot kireelle. Rapisevat pussit on meillä ihan pannassa  Smiley . Olin onnellinen, kun tv-sarjassa vaimo sanomalehteä sängyssä lukiessaan suihkutti sitä suihkepullolla (mies ei häiriintynyt rapinasta). En ollut tällaista vielä tullut ajatelleeksi, vaikka kaikki hullut konstit on jo hallussa. Stressi ja kahvin juonti herkistää ihan tappiin kuulohermotkin. Varsinaisesti kovat äänet tai kovalla soiva musiikki ei useinkaan haittaa. Äkilliset rikkovat äänet ja äänet, jotka peittävät kuulemasta pienempiä ääniä ovat pahimmat minulle.

Kuulen siis myös kaikenlaista, mitä toiset eivät  Wink . Kuulostestissä myös keskimääräistä paremmat tulokset ja erityisesti korkeissa äänissä.

Jooga-suutrat sisältävät ainakin kaksi harjoitusta, joilla saa kuuloa herkemmäksi.
Toisella saa lisäksi kaikkia muitakin aisteja tehostettua. En osaa sanoa, mitä
eroa noiden harjoitusten tuloksella mahdollisesti on. Kaikkia aisteja tehostavat
harjoitukset sisältyvät mielestäni kahteen suutraan:

III 36:

sattva-puruSayor atyantaasaMkiirNayoH pratyayaavisheSo bhogaH
paraarthaat svaartha-saMyamaat puruSa-jñaanam.

Käännös saitilta www.swamij.com :

3.36 The having of experiences comes from a presented idea only when there is a commingling of the subtlest aspect of mind (sattva) and pure consciousness (purusha), which are really quite different. Samyama on the pure consciousness, which is distinct from the subtlest aspect of mind, reveals knowledge of that pure consciousness.

(Swami kääntää näköjään yhdyssanan "atyanta-asaMkiirNa" [a-sam-kiirNa: ei-yhteen-kirnuttu, heh heh..] fraasilla "which are really quite different". Mielestäni kuitenkin "atyanta" tarkoittaa 'äärimmäisen' [erilaiset].)

Seuraava suutra männöö näenikkäästi:

tataH praatibha-shraavaNa-vedanaadarshaasvaadavaartaa jaayante (lausu:
dzaajantee; e-äänteet lausutaan aina pitkänä, koska ne diakronisesti
eli kielihistoriallisesti edustavat diftongia 'ai'.)

Swamin käännös (jossa on aika paljon "ylimääräisiä" sanoja):

3.37 From the light of the higher knowledge of that pure consciousness or purusha (3.36) arises higher, transcendental, or divine hearing, touch, vision, taste, and smell.

Taimnin käännös on lähempänä alkukielistä suutraa:

Thence are produced intuitional hearing, touch, sight, taste and smell.

Transsendenttisen meditaation "siddhi-tekniikka-litaniassa" nuo ovat
muodossa "hienoin kuulo, hienoin tunto", jne. Harjoitus on itse asiassa
käsittämättömän yksinkertainen, mutta ei sitä luultavasti kuitenkaan
näin netin välityksellä voi neuvvoa. Enkä kaiketi tekisi sitä, vaikka
sen voisikin, koska se ehkä olisi jokseenkin hyödytön harjoitus
issessään tehtynä...

Toinen harjoitus, joka vaikuttaa ilmeisesti kuuloaistiin, perustuu
suutraan III 42:

shrotraakaashayoH saMbandha-saMyamaat divyaM shrotram.

Swami J:n käännös:

3.42 By samyama over the relation between space and the power of hearing, the higher, divine power of hearing comes.

Taimni:

By performing saMyama on the relation between aakaasha and the ear
superphysical hearing.

Mitä sitten saMyama tarkoittaa?

Tässä Swamin (lievästi kommentoiva) käännös suutrista, jotka "selittävät" saMyaman
(sivumiähen hintsusti korjaamalla translitteraatiolla) :

Dharana, Dhyana, & Samadhi, #6, 7, and 8 of 8 rungs (Yoga Sutras 3.1-3.3)

3.1 Concentration (dhaaraNaa) is the process of holding or fixing the attention of mind onto one object or place, and is the sixth of the eight rungs.

3.2 The repeated continuation, or uninterrupted stream of that one point of focus is called absorption in meditation (dhyaana), and is the seventh of the eight steps.

3.3 When only the essence of that object, place, or point shines forth in the mind, as if devoid even of its own form, that state of deep absorption is called deep concentration or samaadhi, which is the eighth rung.

Samyama is the finer tool (Yoga Sutras 3.4-3.6)

3.4 The three processes of dhaaraNaa, dhyaana, and samaadhi, when taken together on the same object, place or point is called saMyama (lausu: sañjama).


 Cool
« Viimeksi muokattu: 01.09.2007 09:02:41 kirjoittanut sideman » tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: