Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kuuntelemisen taito!?  (Luettu 8082 kertaa)
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta.
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5772


Minne tie vie...


Profiili WWW
« : 28.08.2007 21:51:19 »

Kerron tuosta kuulovammaisesta tytöstä luokassani sen verran lisää, että...

hän osoittautui luokan parhaaksi KUUNTELIJAKSI! Hän oli usein se ensimmäinen, joka oli kuunnellut ohjeita ja 'kuullut' kaiken. Kun toiset alkoivata vasta ihmetellä, että 'mitä?'.

Mutta oletteko huomanneet, miksi joitakin ihmisiä kutsutaan usein kylään, joitakin harvemmin?

Kuuntelemisen lahja on usein se, mikä vetää puoleensa.

Kuinka kauan jaksat pelkästään kuunnella,ja ketä ja mitä kuuntelet mieluimmin?

tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Pallaskissa
Astro-nauttija
****
Viestejä: 920



Profiili
« Vastaus #1 : 29.08.2007 09:54:25 »

Myönnän, olen nykyään valitettavan usein kauhean huono kuuntelemaan... Puhun päälle, yritän saada sanasen väliin, jyrään  Embarrassed Minusta on tullut kärsimätön ja väsynyt. En anna tilaa toiselle. Tuntuu, että on pakko saada esiin se oma ääni  Cry

Etsin kai tässäkin tasapainoa Vaa'an lailla.

Vuosikaudet olin se ystävä, joka sai toimia pahan olon laskiämpärinä. Se, joka kuunteli, kysyi oikeat kysymykset ja sanoi lohduttavat sanat. Jolle ystävät silmät kirkkaina riemuitsivat, miten "sinulle on niin hyvä puhua, minulla on niin paljon parempi OLO nyt". Niin, kun se huono olo oli kipattu minun niskaani! Myönnän, minä annoin heidän tehdä niin. Tunsin jopa mielihyvää omasta "korvaamattomuudestani", hekumoitsin sillä, että juuri MINÄ sain kuulla avautumiset ja salaisuudetkin. Sain viisaan ja gurun maineen kuuntelemalla ja kyllä, neuvomallakin. On niin helppoa sanoa ihmiselle se, minkä hän haluaa kuulla, ei välttämättä sitä, mitä hän tarvitsee. On niin helppoa olla suosittu, kun ottaa itselleen kuuntelijan roolin.

Olen matkalla roolihenkilöstä kenties oikeaksi ja herkäksi kuuntelijaksi, mutta sitä ennen minun täytyy tehdä paljon työtä. Olen aloittanut sen kuuntelemalla itseäni.
tallennettu

aurinko vaaka
kuu kalat
askendentti rapu
Mirjam*
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 313


Maata ei peritä isiltä, vaan on lainassa lapsilta


Profiili
« Vastaus #2 : 29.08.2007 10:16:51 »

Kuinka kauan jaksat pelkästään kuunnella,ja ketä ja mitä kuuntelet mieluimmin?

Kyllä tuo taitaa olla kovin vaihtelevaa. Silti voisin sanoa, että olen kyllä enemmän kuuntelija-tyyppiä, kuin puhuja, ollut aina.
Tosin, luulen, että joskus lapsena ja miksei vanhempanakin, se usein johtui vain siitä, että olin pikkuisen ujo "oudoissa ja uusissa" tilanteissa.
Mutta toisaalta, ainakin näin vanhempana, koen että on niin kovasti paljon sellaisia ihmisiä, joiden suu käy ja käy ja kerta kaikkiaan ei ole tilaa enää minun puheelleni ja siinä ei ole juurikaan muita vaihtoehtoja kuin a) kuunnella b) puhua väliin ja päälle.  Smiley

Onhan minulla silti muutamia ystäviä, joiden seurassa minä taas olen se "moottoriturpa" ja välillä ihan kauhistun, että hyi olkoota, nythän olen itse sellainen, että en anna tilaa toiselle muuhunkuin kuunteluun.

Joskus voin olla niin "epäkiinnostunut" jonkun jutuista, että menee täysin ohi mitä hän puhuu. Mutta esim jossain missä annetaan jotain ohjeita kuuntelen hyvin tarkasti ja muistan kaikki yksityiskohdat.

Mieluiten kuuntelen (jos nyt puhutaan ihmisistä) "aitoja tarinoita ja tunteita". Sitä voi ihan uppoutua toisen kertomaan. Minulla menee monasti "vilunväreitä" päänahassa  Grin kun kuuntelen jonkun ihmisen tarinoita arjestaan, tunteistaan ja mistä vain.
Paljon muuten vaikuttaa myös ihmisen äänen-sävy, -voimakkuus, -sointi, yms.
Joskus saattaa jopa jonkun lehtimyyjän ääni olla niin miellyttävä kuunnella puhelimessa, että kuuntelen hänen juttunsa ihan rauhassa loppuun ja annan jutella niitä näitä, vaikken olisi mitään tilaamassa.  coolsmiley

Juuh, itseasiassa huomaan että noilla äänillä ja niiden sävyillä on hyvin suuri merkitys minulle.... ja sopii ääntä voisin kuunnella vaikka ympäri vuorokauden. Sehän on ihan kuin olisi lempeässä kokovartalo-aromaterapia-hieronnassa.  Grin
Uups... vastasinkohan nyt ollenkaan kysymykseen...  Huh
tallennettu

Totuus ja Vääryys kylpivät yhdessä.
Vääryys nousi ensin vedestä ja pukeutui Totuuden vaatteisiin. Koska Totuus ei puolestaan halunnut pukeutua Vääryyden vaatteisiin, hän liikkuu alastonna.

https://www.astro.fi/blog/Mirjam%252A
Ippuska
Astroholisti
*****
Viestejä: 5054


4ever


Profiili
« Vastaus #3 : 29.08.2007 10:37:11 »

Lainaus käyttäjältä: mondo
Mitä tuohon Pallaskissan kertomaan enää voisin lisätä. Ihan samassa vaiheessa.
Niin myös täällä: ei lisättävää  coolsmiley
 smitten
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5772


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #4 : 29.08.2007 16:05:31 »

Hei ihanat ujot jyrääjät ja kuuntelemisena taidoilla hekumoijat!

Aah, kun ihanaa tekstiä! Voi että.  Kiss

Siis sitä itsetarkkailua, itsekunnioitusta ja kirkkautta.

Mutta tosiaan, aktiivinen kuuntelija. Mitä se on?

Mielestäni onnistuin aika hyvin tässä kuuntelemaan ystävääni, sillä heitin väliin teräviä näkökantoja sen verran, että ystäväni aivan hurjistui. Monesti olen nähnyt häntä alistuneena, masentuneena, välinpitämättömänä. Ja nyt hän oikein kipunoi. Nousi puolustusasemiin, tosiaan nousi! Kirjaimellisesti myös suoristi selkänsä ja venytti kaulansa pitkästi.

Ensin säikähdin, että mitä hullua menin kuulijana sanomaan. Mutta sitten hoksasin.
Näin se pitää olla. Ei aina myönnellä ja silitellä. Vaan olla 'siskoksena' jolle uskaltaa kavahtaa.

Kun hän myöhemmin vähän harmitteli, sanoin em. ajatukseni hänelle. Ja 'hekumoin' aktiivisella kuuntelemisellani.  Grin

Mutta auta armias, kun tulen työstä, missä korvat pitää venyä 20 metriä ja ne ahetaan täyteen, niin en kuule mitä tärkeää asiaa armaalla ukollani on kotona kahvipöydässä. Vaikeaa....

Kuitenkin, en voi kehua. Olen haarakorva.  Cool
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
eppana
Astroholisti
*****
Viestejä: 1258



Profiili
« Vastaus #5 : 29.08.2007 20:10:02 »

Kuuntelen silloin kun puhujalla on sielu mukana. Kun silmät kertovat melkein samaa tarinaa, kun elekieli näkyy. Sen aistii puhelimessakin.
Kauaa en jaksa "sieltä tännepäin" höpinöitä.

Joskus saan parhaimmat ajatukset öihini kaikesta siitä, mitä jätettiin sanomatta.
Tai mitä sanottiin ja millä lailla, vaikea selittää  :Smiley
tallennettu

"Optimisti pärjää helvetissäkin, pessimisti ei taivaassakaan"- vanha sanalasku.
Minerwa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 671



Profiili
« Vastaus #6 : 29.08.2007 20:17:33 »

Joskus saan parhaimmat ajatukset öihini kaikesta siitä, mitä jätettiin sanomatta.
Tai mitä sanottiin ja millä lailla, vaikea selittää  :Smiley

Taidan tietää, mitä tarkoitat!! Kuulostaa niin tutulta  smitten 

Minulla on aurinkomerkilleni tyypilliseen tapaan surullisen huono muisti, ja saatan välillä unohdella asioita, joista puhuttiin. Tunnelmia, mielikuvia ja sanatonta yhteyttä tunteineen ja ajatuksineen en sen sijaan unohda koskaan  Smiley
tallennettu

"Luultavasti myrskyjä on vain siksi, että niiden jälkeen saataisiin auringonnousu."

Kuu-Mars-Asc Kaksoset, Au Vesimies, Venus-Merkurius-MC Kauris
^^Queen Nefertiti^^
Astroholisti
*****
Viestejä: 10595


au, kuu jousimies / asc vaaka नमस्ते ‏الله‎ ॐ


Profiili
« Vastaus #7 : 29.08.2007 21:21:36 »

On väitetty sen auttavan bisneksissä.. nimim johtamiskoulutuksessa x2-
tallennettu

You become GRATITUDE for ALL that THE UNIVERSE provides. It becomes obvious to You that ALL OF THE UNIVERSE GIVES AND CONTINUES TO GIVE IN LOVING PERFECTION exactly what you ask for, because THE UNIVERSE LOVINGLY PROVIDES FOR YOU ALWAYS! BECOME LOVE!
selkälokki
Vieras
« Vastaus #8 : 30.08.2007 09:09:37 »

juu, taito on kuunnella. Joskus on ihan finaalissa koko kuuntelemiseen ja silloin on ihanaa olla omissa oloissa pari päivää ja antaa koko olemuksensa vain askaroida omissa mietteissään ja touhuissaan. Miulla taitaa kaverisuhteet olla aika tasapainoisita, että puolin ja toisin kuunnellaan sekä puhutaan. Ja itse koen näin naisena, ettei sitä välttämättä haluakaan mitään neuvoja, kunhan saa jutella jonkun kanssa ja pohtia tilannetta. Heh, miehet ovat usein sellaisia, että kun heille jonkun ongelman kertoo, niin heti tulee valmis ratkaisu tyylin: " teet vaan niin ja niin ja niin"  crazy2 Mutta luulen, ettei tuo tyydytä useimpien naisten tarvetta tulla todella kuunnelluksi, että toinen on tosiaan tunteella mukana ja ymmärtää ongelman lisäksi kertojan näkökulman ja asenteen ja ahdistuneet tunteet yms. Tjaah, juuri tuo ymmärtäminen ois tärkeää hyvässä kuuntelemisessa. Jos kokee tulleensa ymmärretyksi tunteineen päivineen, niin sen jälkeen voi jopa jonkun päätä huimaavan neuvonkin ottaa vastaan, tai sitten sen "sehän on helppoa, kun teet vain niin ja niin ja niin"  Smiley
tallennettu
maarita
Astroholisti
*****
Viestejä: 1080



Profiili
« Vastaus #9 : 30.08.2007 20:48:19 »

juu, taito on kuunnella.
 miehet ovat usein sellaisia, että kun heille jonkun ongelman kertoo, niin heti tulee valmis ratkaisu tyylin: " teet vaan niin ja niin ja niin"  crazy2 Mutta luulen, ettei tuo tyydytä useimpien naisten tarvetta tulla todella kuunnelluksi, että toinen on tosiaan tunteella mukana ja ymmärtää ongelman lisäksi kertojan näkökulman ja asenteen ja ahdistuneet tunteet yms. Tjaah, juuri tuo ymmärtäminen ois tärkeää hyvässä kuuntelemisessa.

Tuo kyllä pitää paikkansa, että miehillä on oma tapansa 'kuunnella'.
Joskus tuntuu, että jotakin kerrottuaan huomaa, ettei siitä ole jäänyt mitään mieleen. Eli aloita vaan alusta eri versiolla. Siltikin kuulee, että mikset sanonut tai tehnyt niin ja niin?

Mutta meneppäs miehelle ehdottamaan jotakin ratkaisua heidän pulmiinsa, ei, he haluavat sen ratkaistakin aivan itse. Tuntuu siltä, että hyvin harvoin he 'kuuntelevat' naisen ehdotuksia.

Ystävilleni olen kyllä saanut olla kuuntelijana sekä kuunneltavana.
Mielestäni olen myös aika aktiivinen kuuntelija. Jopa silloin, kun huomaan, että toinen henkilö ei edes välitä siitä kiinnostaako aihe minua.

Yleensä ystävieni asiat kiinnostavat sen verran, etten kyllästy kuuntelemaan ja kommentoimaankin heitä.  smitten
tallennettu

*Aurinko, Venus ja Neptunus Neitsyt
*Nouseva Vaaka
*Kuu, Saturnus ja Uranus Härkä
*Merkurius, Pluto ja Ceres Leijona
*Mars Kauris
*Jupiter Oinas
*Chiron Rapu

*Maya, Sininen Magneettinen Kotka
*Kiinalainen Jänis
Usvametsä
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 188



Profiili
« Vastaus #10 : 30.08.2007 20:58:12 »

Kuuntelen mielelläni, mutta täytyy sanoa, että kuulostani on tullut vanhemmiten aika valikoiva.  Wink

Kummastelen joskus kahvitunnilla, miten naiset puhuvat toinen toisensa päälle ja miten jokaisella tuntuu olevan vain tarve päästä sanomaan se oma asia, viis siitä, mitä muut sanovat..... Huh
tallennettu

Nousumerkki - Skorpioni , Aurinko -Vaa´assa, Kuu -Jousimiehessä, Mars Skorpion
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5772


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #11 : 30.08.2007 21:53:35 »

Valikoiva korva, kuuntelemisen tahdon tila....se on totta!

Onneksi työssä ei ehdi kovin paljon kollegojen kanssa 'juoruamaan'. Ja aina voi siirtyä syrjään, kun ei kiinnosta.

Mutta arvatkaa, kun olen ukkoni sukulaisten tai vanhojen ystävien luona. Arvatkaa kuinka monta kertaa olen niitä samoja tarinoita kuunnellut ja hymyillyt. Nyt en vain millään jaksa enää. Kynsinahat on revitty rikki heti monen monta kertaa.

Kärsivällisyyshän siinä kyllä on kasvanut!

Siksikin...mieluummin yksin, kun kuulemassa turhia jorinoita. Kai se on vanhuuttakin  :Smiley
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
maarita
Astroholisti
*****
Viestejä: 1080



Profiili
« Vastaus #12 : 30.08.2007 22:06:12 »


Tuollaisesta pakkokuuntelemisesta en minäkään välitä. Ne samat tarinat, huh!

Siksi kait minulla onkin aika vähän sellaisia ystäviä, joita todella haluan kuunnella.
tallennettu

*Aurinko, Venus ja Neptunus Neitsyt
*Nouseva Vaaka
*Kuu, Saturnus ja Uranus Härkä
*Merkurius, Pluto ja Ceres Leijona
*Mars Kauris
*Jupiter Oinas
*Chiron Rapu

*Maya, Sininen Magneettinen Kotka
*Kiinalainen Jänis
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: