Lilli hyvin tuossa jo vastasikin, että oppaat eivät tosiaan ole mitään "ah, olen valaistunut mestari, nyt voin opastaa muita". Ei tietenkään. Jokaiselle valikoituu opas tarpeiden ja vaatimusten mukaisesti. Usein oppaat ovat kuulemma henkilöitä, joita olemme tunteneet joskus, tässä elämässä tai jossain muussa, mutta en ainakaan itse ole vielä tunnistanut oppaitani tutuikseni.
Nytkin minulla on varmaan oppaat muuttuneet toisiksi, ainoastaan Ian tuntuu säilyvän. Välillä opastaa enemmän ja välillä vähemmän. Ianhan on tällainen rennosti mustiin pukeutunut mies (yleensä ihan vaan tavallinen paita ja farkut), jolla on pitkä musta tukka melkein lanteille. Juo teetä ihan kauheasti, on varmaan opettanut senkin minulle
Ilmeisesti hän toimii opettajana myös jossain henkitason yliopistossa tai vastaavassa, kun hänellä on aina koti täynnä hujan hajan papereita ja kaavioita, joita on piirrelty liitutauluille. Ehkä hän opettaa matikkaa, ehkä fysiikkaa, ehkä alkeamiaa, en tiedä. Pitäisi varmaan kysyä!
EDIT. Tuli ihan tommonen ohimennen flash päähän, että kyseessä taitaa olla pyhä geometria, mitä Ian opettaa henkitasolla, ei tosin minulle.
Sellainen tuli vielä mieleen oppaista, tämä on ystäväni kertomus. Telkkarista tuli joskus vuosi, kaksi sitten ohjelma suomalaisesta meediosta, jonka luo meni nainen. Hän halusi tietää oppaistaan. Meedio vastasi, että naisella on viisi opasta, joista yksi tulee lähemmäs tällä hetkellä. Perään hän lisäsi, että "en voi toistaa tässä nyt mitä oppaasi sanoi, hän on niin rääväsuinen"
Toisella ystävälläni, joka rakastaa merirosvoja ja nauraa paljon, on opas nimeltä Raven, joka on aivan mahdoton hulivilihulttio (sanan positiivisessa mielessä) ja pukeutunut 1600-luvun tyyliseen asuun, tosin ilman sellaista merirosvotakkia.