Sivuja: 1 [2] 3
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Miten toimit ryhmässä?  (Luettu 21585 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Taikatalvi
Vieras
« Vastaus #15 : 24.09.2007 20:01:48 »

Hei selkälokki, kiva tavata saman "merkkisiä" Smiley Minulla  kuu kalat ja lähes uudenkuun aikaan syntynyt joten olen ehkä naivi ja pokerinaama puuttuu täysin joten olen helppo kohde pienelle pilkalle ja se satuttaa Sad Olen kyllä seurallinenkin mutta kai huonoa tuuria ettei työporukassa ole oikein hengenheimolaisia tai edes samalta planeetalta olevia Grin
Kaurisnousun syyksi pistän sen etten oikein jaksa tehdä läheistä tuttavuutta vaan yritän työssä pysyä lähinnä asialinjalla, ihmisten kanssa seurustelu on monesti suorastaan uuvuttavaa joten minä vetäydyn yksinäisyyteen helposti ja sitä ei ymmärretä vaikka selittäisin syyn Sad
tallennettu
selkälokki
Vieras
« Vastaus #16 : 24.09.2007 20:53:23 »


Kaurisnousun syyksi pistän sen etten oikein jaksa tehdä läheistä tuttavuutta vaan yritän työssä pysyä lähinnä asialinjalla, ihmisten kanssa seurustelu on monesti suorastaan uuvuttavaa joten minä vetäydyn yksinäisyyteen helposti ja sitä ei ymmärretä vaikka selittäisin syyn Sad
On kyllä tosi, että minäkin kaipaan aikapaljon ihan yksinäisyyttä ja omissa oloissa olemista, ihmisten kanssa olemisen ja yksinäisyyden  välillä vallitsee jonkinlainen kauhun tasapaino Smiley
tallennettu
t.touhula
Astroholisti
*****
Viestejä: 1367



Profiili
« Vastaus #17 : 24.09.2007 23:35:05 »

Täällä onkin todella paljon aitoja naarassusia. Ei tytöt meillä ole mitään hätää. Varsinainen naissoturien lauma koolla. Vaikka 'aina ei voi voittaa' sanon silti, että meitä ei voi kukaan voittaa, kunhan vain muistamme, että ryhmä koostuu monenlaisista ihmisistä.
Jokaiselle persoonallisuudelle löytyy aina sopiva tehtävä. Ja sillä siisti.
Vaikka laum... ups  Wink ryhmässä olisi kuinka monta johtajaa, voidaan jokaiselle antaa osa-alue vastuu. Näin kenenkään ei tarvitse kokea syrjäyttämistä (=olevansa 'heikoin lenkki'), eikä alkaa toimia ryhmän tarkoitusperiä vastaan.

Aijuu. Siis mikä itse olisin ryhmässä?

Aina olen valikoitunut muidenkin etujen puolustajaksi, mutta kuten huomaatte olen myös analysoija. Moni on jo sanonut, että he ovat rauhanrakentajia. Aiempien työtehtävien lomassa usein totesin: 'Vihaan riitaa niin kovin, että voisin riidellä saadakseni sen loppumaan.' Ja tottavie, niin teen edelleenkin. Epäoikeudenmukaisuus tai eripuraisuus saa aikaan, että nakerran valtarakenteet tilanteeseen sopivalla taktiikalla.
Ensinnäkin kyseenalaistan toimien järkevyyden. Jollei ryhmä ole tietoinen minne se on matkalla, ei ryhmää tarvita pelkän ryhmyyden vuoksi.
Toiseksi etsin johtohenkilöitten persoonista ja heidän tietotaidoistaan aukot, toki myös vahvuudet.
Seuraavaksi kerron heidän (sokeille) seuraajilleen, mitä olen todennut. Perustelen faktoilla.
Yleensä jo tässä vaiheessa alkaa liikehdintä, jolla luottamus johtajiin ja heidän asemansa kyseenalaistuu koko ryhmässä.
Sitten tietty seuraa äänestys, jossa vaadin kaikkia huomioimaan todelliset kyvyt itsekultakin, jotka ovat ehdokkaina.
Näin voidaan taata oikeamielisyys ja ryhmän sisäinen arvostus osatoimijoitaan  kohtaan sekä toimiva harmonia, dynaamisuus. Siinä syöttyy aina uutta tietoa ja tavoitteita, eikä ryhmä kuoleudu innottomuuteen.
Tämä siis pitkäaikaiseen ryhmätyöskentelyyn.

Kertaryhmissä, joissa valinnat tapahtuvat vain sitä kertaa kohden, onkin tilanne toinen. Joskus jättäydyn vain seuraamaan tilannetta, joskus otan jonkun tehtävän oman mieltymykseni mukaan. Useimmiten kuitenkin käy, kuten alussa sanoin. Ryhmä valitsee minut äänitorvekseen.
 
Noh. Siinä sitä sitten ollaan puhtaan kaulan kanssa. Mieluiten kun työskentelen löyhissä liitoksissa tai aivan itsenäisesti. Miksikö? No tottavie olen silloin parhaimmillani, kun kilpailen ainoastaan ja vain itseni kanssa. Eivätkös pioneerit melkein aina toimikin kuten sissit!? Omia polkujaan tallaten ja hyvin vähäiset jäljet (jos ollenkaan) jättäen... Mutta niitä polkuja ei voi kukaan muu enää ekana kulkea.  Eeh heh hee!  Wink
tallennettu

Vapaus - mikä ihana sana!
mirka222
Vieras
« Vastaus #18 : 25.09.2007 01:33:20 »

Itse olen lähimmässä ystäväpiirissäni hauskuuttaja, keskipisteessä oleva  oinas mikä tuntuu luontevalta. Työporukassani olen saanut kuulla olevani hieman ujo  askendentti neitsyt ja myötäilevä, mutta kun tänään lähdimme hieman "revittelemään" työporukan kanssa olivat he aivan yllättyneitä suorista  oinas kommenteista sekä jatkuvasta puheen tulvasta ja menivät itse ihan lukkoon, aikovat kuulemma tulla kuittailemaan huomenna töissä tämän illan tapahtumista  :Smiley. Jotkut asiakkaatkin ovat sanoneet hieman kainostelevaksi ja ujoksi. Ihmettelen välillä miten minusta saakin sellaisen kuvan; ehkä  aurinko oinas sekä  askendentti neitsyt ovat niin ristiriidassa keskenään, että välillä näyttäytyy toinen puoli ja välillä toinen. Oinaspuoli tuntuu silti aidoimmalta.  Opiskeluympäristössäni olen myös huomannut olevani myötäilevä  neitsyt, mikä ahdistaa joskus, mikä saattaa johtua siitä, että samalla aaltopituudella olevaa seuraa ei oikein löydy. Suhteessa avokkiini sekä sukulaisiin olen "hieman" dominoiva, suorasanainen   oinas sekä aito oma itseni:) Tunneasioissa kyllä harkitseva  harka.
tallennettu
mirka222
Vieras
« Vastaus #19 : 25.09.2007 01:38:03 »

Ryhmässä kykenisin olemaan ns. kaverillinen johtaja, joka taivuttelee toiset ilman pakottamista, toisaalta voisin olla myös tarkkailija/harmiton hauskuuttaja.Tärkeää, että ryhmässä arvostettaisiin rehellisyyttä, oikeudenmukaisuutta sekä aitoutta.
tallennettu
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3621



Profiili
« Vastaus #20 : 25.09.2007 17:09:49 »

Itse olen lähimmässä ystäväpiirissäni hauskuuttaja, keskipisteessä oleva  oinas mikä tuntuu luontevalta. Työporukassani olen saanut kuulla olevani hieman ujo  askendentti neitsyt ja myötäilevä, mutta kun tänään lähdimme hieman "revittelemään" työporukan kanssa olivat he aivan yllättyneitä suorista  oinas kommenteista sekä jatkuvasta puheen tulvasta ja menivät itse ihan lukkoon, aikovat kuulemma tulla kuittailemaan huomenna töissä tämän illan tapahtumista  :Smiley. Jotkut asiakkaatkin ovat sanoneet hieman kainostelevaksi ja ujoksi. Ihmettelen välillä miten minusta saakin sellaisen kuvan; ehkä  aurinko oinas sekä  askendentti neitsyt ovat niin ristiriidassa keskenään, että välillä näyttäytyy toinen puoli ja välillä toinen. Oinaspuoli tuntuu silti aidoimmalta.  Opiskeluympäristössäni olen myös huomannut olevani myötäilevä  neitsyt, mikä ahdistaa joskus, mikä saattaa johtua siitä, että samalla aaltopituudella olevaa seuraa ei oikein löydy. Suhteessa avokkiini sekä sukulaisiin olen "hieman" dominoiva, suorasanainen   oinas sekä aito oma itseni:) Tunneasioissa kyllä harkitseva  harka.

Sama juttu, välillä olen ujo kuoreenvetäytyvä rapu josta on oinas kaukana. Minulla on ikäänkuin kaksi persoonaa jotka ovat erilaisia keskenään  Smiley Toinen on esillä tutummassa ja toinen vieraammassa seurassa. Se on kyllä jännää...
tallennettu
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5772


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #21 : 25.09.2007 20:41:21 »

Kaikessa ryhmäjutuissa kuultaa tietty rohkeus ja tarkkaavaisuus ja uskallus olla esillä.

Ei ihmekään. Yleensä he, jotka tässä kirjoittelevat, eivät ole turhan ujoja eivätkä kovin sisäänpäinkääntyileviäkään. Tietyllä avoimuudella tänne tullaan.

Olen vain kuullut, että täällä on kiva katsella ja lueskella, mutta ei tohdi osallistua keskusteluun. Jos katsoo tuota määrää, mitkä ovat foorumiin liittyneet ja sitä ketkä kirjoittelevat, on siinä pikkuinen ero.

Tämähän tässä on siis yksi ryhmä, eikö vain.  smitten smitten

Vaikka varmaan tästäkin on syntynyt erinäitä ryhmittymiä ihan luontojaan. Hyvä niin!
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
epona
Vieras
« Vastaus #22 : 25.09.2007 21:04:03 »

Juuh, mielenkiintoinen kysymys tosiaan.

Olen ite pohtinut omassa elämässä tätä useaan otteeseen. En ole ujo, en todellakaan ja sanon aina sen mikä mieleen tulee. Koen, että se on myös tapa pitää milelenkiintoa yllä kunhan hölisee jotain sekaan niin, ettei silmät sammu kesken kaiken  Grin

Olen kuitenkin joskus sellanen syrjäänvetäytyvä melko hiljainenkin tarkkailija. Tai pitemminkin viihdyn omassa maailmassa ja ajatuksissani. Joskus ei vaan jaksa mitään turhaa chit-chattiä.. Se on nin ristiriitasta, etten oikeen itekään ymmärrä...

Olen jousimies, nousevakin. Mitkä muut asiat kartalla saattaisi vaikuttaa ryhmässä työskentelyyn / olemiseen?

A
tallennettu
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5772


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #23 : 25.09.2007 21:36:55 »

Että mitkä muut asiat?

Tulipa mieleen vastakäyneenä astrokurssilaisena nuo 'vanha yhteisölliset merkit' .

Opin että oinas, härkä, kaksoset ja rapu ovat henkilökohtaisia merkkejä, usein hyvin subjektiivisia ja minäkeskeisiä. Siis sen mukaan olisivat loppujenlopuksi aika huonosti ryhmässä toimivia, jos sitten muut merkit tai planeetat eivät sitä korostaisi toisin...

ja taas leijona, neitsyt, vaaka ja skorpioni ovat hyvin sosiaalisia merkkejä. Heillä on kontakti muihin ja pystyisivät sen mukaan toimimaan myös ryhmissä ihan hauskasti.

Jousimies, kauris, vesimies ja kalat ovat kollektiivisia merkkejä. He voivatkin katsella ryhmiä tietyllä etäisyydellä ja eivät välttämättä halua osallistua, ainakaan silloin jos asia koskee jotain vain ryhmälle tärkeää asiaa. Mutta jos ryhmä katselee enemmän globaalisesti ja on syvät tarkoitusperät, voivat he olla hyvinkin energisesti yhteydessä ryhmään ja toimia siinä.

Joten tämän perusteella eponankin ymmärtäisin katselevan vähän nenän vartta pitkin ja kuulostellen minkä vuoksi mikikin ryhmä on muodostunut ennen kuin mukaan menee. Ryhmän tarkoitusperä tulee tärkeäksi.

Mutta nämähän on niitä monimutkaisia asioita, kun kartalla vaikuttavat niin monet muutkin asiat!  Huh
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
epona
Vieras
« Vastaus #24 : 26.09.2007 06:50:54 »

Kiitos vastauksesta.

Se selvensi vähän.

Lainaus
Joten tämän perusteella eponankin ymmärtäisin katselevan vähän nenän vartta pitkin ja kuulostellen minkä vuoksi mikikin ryhmä on muodostunut ennen kuin mukaan menee. Ryhmän tarkoitusperä tulee tärkeäksi.
Lainaus

Nenänvartta pitkin?

No, kai sen voi niinkin sanoa. Tosin mulla on kartalla paljon skrorpparia ja vaakaakin. Kuu on neitsyessä...

On kyllä totta, että jos en koe jotain asiaa tärkeäksi en liioin osallistu...Mutta jos taas pidän asiaa mielenkiintoisena ja tärkeänä olen mukana 110 prosenttisesti.
Niin kai se sitten menee.

Jeps, nyt kahvia naamaan ja töihin piakkoin  Smiley
Hyvää päivää teillekin!

A
tallennettu
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3621



Profiili
« Vastaus #25 : 26.09.2007 18:45:30 »

Kyllä vain, tämäkin on ryhmä  Smiley
tallennettu
Ajatus
Astroholisti
*****
Viestejä: 2365


Linnunradan liftari


Profiili
« Vastaus #26 : 28.09.2007 17:36:07 »

Tämähän tässä on siis yksi ryhmä, eikö vain.  smitten smitten

Kyllä, ja mielenkiintoinen ryhmä onkin! Arvatkaas vaan, olenko saanut Astrosta ja siitä poikineista "alaryhmistä" hyvän vertailukohdan ja muutamankin herkullisen esimerkin opiskeluihini... Wink

Älkää kuitenkaan pelästykö, en ole viitannut enkä aio viitatakaan foorumiin enkä sen kirjoittelijoihin missään nimeltä. Smiley Peilaan vain itse oppimaani näihin omiin ryhmäjäsenyyksiini, joista yksi on tietysti Astro.
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
epona
Vieras
« Vastaus #27 : 28.09.2007 18:32:43 »

Ryhmä.

Minulla on aina ollut sellainen tunne, että ryhmään astuminen tuntuu aluksi oudolta. Se lienee normaalia kaikilla.

Aika nopeasti sitä kuitenkin "ujuttautuu" sinne minne "kuuluukin". Siellä, missä tällä hetkellä olen työharjoittelussa saan erinomaisen tilaisuuden tutustua siihen, miten kukin yksilö ryhmässä toimii. Kaikki on erilaisia ja miten ihanaa se onkin!

Tietysti on sellaisia, joita ei yksinkertaisesti ymmärrä. Ryhmissä on usein ihmisisä, jotka ärsyttää, joita vierastaa, joiden käyttäytymistä ihmettelee, jotka herättää huomitoa ym ym.

Ehkä ne kaikki on kuitenkin siellä syystä. Joku kirjoitti jossain, että ne jotka herättäävt meissä eniten negatiivisiä tunteita opettavat meille eniten. Näin ajattelen itsekin.
(Vähän niin kuin heräteostokset: ostat sen, mikä itseasiassa sinua ärsyttää kaikkein eniten  Grin)

------------

Aiheesta poiketen:

Olen pitkään odottanut tätä hetkeä. Odottanut, koska ennen tätä siihen ei ole ollut mahdollisuutta tai ....jotain.

Nyt on kaiken hengellisen aika. Vihdoinkin.

Toivottavasti opin sen, minkä minulle on tarkoitettu.

(Hyvänen aika, kuulostan joltain papilta. Cheesy)

A


tallennettu
Ajatus
Astroholisti
*****
Viestejä: 2365


Linnunradan liftari


Profiili
« Vastaus #28 : 28.09.2007 19:19:09 »

Tietysti on sellaisia, joita ei yksinkertaisesti ymmärrä. Ryhmissä on usein ihmisisä, jotka ärsyttää, joita vierastaa, joiden käyttäytymistä ihmettelee, jotka herättää huomitoa ym ym.

Ehkä ne kaikki on kuitenkin siellä syystä.

Kyllä on. Ryhmissä on oma dynamiikkansa, joka tuottaa sen tarvittavan "kitkan", jotta ryhmä pysyisi koossa ja pääsisi tavoitteisiinsa. Kuulin juuri äskettäin, että jossain päin maailmaa oli kokeiltu poistaa ryhmästä kaikki "ärsyttävät" tyypit. No, tuloksena oli se, että näiden tyyppien poistamisen jälkeen joku muu samassa ryhmässä otti kuitenkin heidän roolinsa.

Kaikkia siis tarvitaan. Smiley
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3621



Profiili
« Vastaus #29 : 28.09.2007 19:34:06 »

Niin ajatus, aina joku ärsyttää vaikka ärsyttävä poistettaisiinkin  Smiley
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3
  Tulostusversio  
 
Siirry: