Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Energiasyöpöt  (Luettu 15759 kertaa)
0 jäsentä ja 23 vierasta katselee tätä aihetta.
Minerwa
Kanta-astroilija

Profiili
« : 22.09.2007 12:17:53 »

Nostin tänään enkelikortin, joka kehoittaa pyyteettömään rakkauteen ja hyväksymään muut sellaisena kuin he ovat - tuomitsematta, syyttämättä tai haluamatta muuttaa ketään. Jäin pohtimaan sanomaa, ja tuli mieleen viime päivinä mieltäni askarruttanut asia.

Olen viimeaikoina vaistonnut hyvin herkästi eri ihmisistä välittyviä energioita ja niiden herättämiä tuntemuksia. Välillä on tuntunut hyvältä aistia harmoniaa ja ymmärrystä, ja lähettää rakkaudellisia viestejä takaisinpäin. Toisaalta olen törmännyt myös ns. energiasyöppöihin, jotka tuntuvat kuluttavan energiaani omalla negatiivisuudellaan. Niin, tai en tiedä... Jostain luin, ettei kukaan ulkopuolinen voi kuluttaa energiaamme (?), mutta siltä joka tapauksessa tuntuu  Huh

Joudun olosuhteiden pakosta tekemisiin ihmisten kanssa, jotka tuovat lähes päivittäin esiin omien ennakkoluulojensa saastuttamia asenteita (usein leikin varjolla); oman osansa saavat kaikki ihmisen erilaisuuden lajit sukupuolesta kulttuuritaustaan, luonto, uskonto jne. Eriävien mielipiteiden esittäjät pääsevät itsekin hampaisiin, joten olen katsonut parhaaksi vetäytyä tarkkailijan asemaan. Silti pelkkä läsnäolo tuntuu uuvuttavalta; tekisi mieli suojautua negatiiviselta energialta, mutta miten...?

Olen aina halunnut antaa kaikkien kukkien kukkia, ja ymmärrän toki, että ihmiset ovat erilaisia. Silti tunnen hankalaksi avata sydämeni ihmisille, joissa aistin kielteisyyttä ja ennakkoluuloja... Mutta enkö silloin itsekin ole ennakkoluuloinen?

Kysynkin siis, miten te käytännössä hyväksytte rakastaen ja samalla suojaudutte negatiivisuudelta? Sen taidon minäkin haluaisin oppia  angel
tallennettu

"Luultavasti myrskyjä on vain siksi, että niiden jälkeen saataisiin auringonnousu."

Kuu-Mars-Asc Kaksoset, Au Vesimies, Venus-Merkurius-MC Kauris
Ikitosi
Astroholisti

Elämän kruunu on mahdollisuus olla tosi :angel:

Profiili
« Vastaus #1 : 22.09.2007 13:28:45 »

Ensinnäkin: meidän on aloitettava hyväksyvä rakastaminen ihan omasta itsestämme -
hyväksyttävä omat tunteemme ja tarpeemme -
ainoastaan sillä keinoin ympäristö lakkaa heijastamasta sellaisia meille takaisin elämäämme.

Siis käytännössä: kun tuntuu, ettei jonkun seurassa ole itsellä hyvä olla, niin koeta tunnistaa,
mistä siinä on kysymys, ja hankkiutuu sitten siitä seurasta eroon. Smiley

Tällätavoin toimiminen on lopulta hyväksi kaikille,
sillä eihän sillä sinulle huonoa oloa aiheuttavalla ollut hyvä olo itselläänkään seurassasi.
Ja ihan oikeasti, kyse voi olla vain teidän kahden välisestä resonanssista.
Vaikka voihan ihmisellä olla sellainenkin värähtely itsellään, että monien kanssa resonoi epämukavasti crazy2

Mutta ei sun tarvitse rajallista aikaasi ja oikeisiin tavoitteisiin käytettynä kallisarvoista energiaasi sellaiseen laittaa.
Ilmoita rajasi, eli tee hajurako dunkkareihin. Ja voi hyvin. angel
tallennettu
Lunerica
Kanta-astroilija

Que cambie todo pero no el amor

Profiili
« Vastaus #2 : 22.09.2007 13:30:16 »

Minerwa, jos et ole vielä lukenut Judith Orloffin kirjaa Myönteinen energia, niin suosittelen!

smitten
tallennettu

Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway.
~ Anna Eleanor Roosevelt  ~
Minerwa
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #3 : 22.09.2007 16:21:50 »

Ilmoita rajasi, eli tee hajurako dunkkareihin. Ja voi hyvin. angel

Ihana...  2funny

Tottahan se on, ettei positiivinen energia välity kumpaankaan suuntaan; tukos molemmissa päissä. Uskon, että olen jo saanutkin huumorintajuttoman maineen kyseisessä ryhmässä, koska muiden mollaaminen ei naurata. Esimerkiksi etniset vähemmistöt, joihin kuuluu ihania ystäviäni. Samoin olen itse asunut etnisenä vähemmistönä ulkomailla... Tilanne on siis molempiin suuntiin kiusallinen.

Ehkä joskus tosiaankin on parempi vetää rajat, eikä tuhlata energiaa  Cool  Se on se minun ikuinen oppiläksyni; mihin vetää rajat ja rajojen vetämisen rajat... Mutta paha olo varmastikin on yksi tärkeä viesti siitä, että jotain tarttis tehrä, eikä antaa muiden tieten tahtoen tunkea omalle tontille.

tuttu juttu.  minä, jos vain lujasti yritän, täytän itseni rakkaudella, koska kun yhteys on luja, kanavoit toiselle ja saat itsekin... tiedän että siinä hetkessä vaikea juttu, mutta ennen kuin tapaat nämä ihmiset (jos niitä on pakko nähdä esim. töissä) päätä etukäteen ettet lähde energiapeliin mukaan.

Juuri näin on, pakko tavata ja tulla toimeen jollain tasolla. Ennen tilanne oli pahempi, sillä en tunnistanut kyseisten ihmissuhteiden kuluttavuutta - tunsin vain epämääräistä uupumusta ja puristavaa tunnetta rinnassa. Tiedostaminen on ollut hyvä alku; yritän tuota etukäteen päättämistä ja varautumista. Ja yritän parhaani mukaan ottaa sitä hajurakoakin - ehkä se siitä  Wink

Minerwa, jos et ole vielä lukenut Judith Orloffin kirjaa Myönteinen energia, niin suosittelen!

Kiitos kirjavinkistä, Paz  smitten  Täytyykin käydä ensi viikolla kirjastossa! Tällä hetkellä kahlaan innolla läpi Caroline Myssiä, jota suosittelen lämpimästi myöskin.
tallennettu

"Luultavasti myrskyjä on vain siksi, että niiden jälkeen saataisiin auringonnousu."

K-NRJ
Moderaattori
Astroholisti

PUNAINEN PAHOLAINEN - RED DRAGON

Profiili
« Vastaus #4 : 22.09.2007 16:46:09 »

Mielenkiintoinen aihe.

Olen miettinyt samaa. Meillä on työpaikalla yksi energiasyöppö. Hän on TOSI negatiivinen ihminen, aina suu alaspäin valittamassa jostain. Hänen ensireaktionsa kaikkeen on aina negatiivinen ("ei siitä mitään tule / mikä v-tun laite tuo oikein on?") ja hän viljelee runsaasti kirosanoja. Tämä väsyttää meitä muita.

Ongelma on siinä, että hän on osa meidän tiivistä työyhteisöämme, joten häntä on kestettävä. Itse kun olen henkilöstövastaava, niin se olisi minun hommani saada hänet kuriin mutta miten? Aion pitää pienen kehityskeskustelun hänen kanssaan, jossa otan ystävällisesti puheeksi hänen jatkuvan valittamisensa. Mutta suoraa sanoen en jaksa uskoa että onnistuisin hänet muuttamaan.  Undecided

Katselin muuten juuri tuota Paz:in kirjavinkkiä kirjastossa. Harmi kun en lainannut mutta ensi viikolla...
tallennettu

Au Kauris, AC Rapu, Kuu Rapu
MC & Merkurius & Venus Vesimies
Punainen Galaktinen Lohikäärme
Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #5 : 22.09.2007 17:05:45 »

Nostin tänään enkelikortin, joka kehoittaa pyyteettömään rakkauteen ja hyväksymään muut sellaisena kuin he ovat - tuomitsematta, syyttämättä tai haluamatta muuttaa ketään. Jäin pohtimaan sanomaa, ja tuli mieleen viime päivinä mieltäni askarruttanut asia.

Olen viimeaikoina vaistonnut hyvin herkästi eri ihmisistä välittyviä energioita ja niiden herättämiä tuntemuksia. Välillä on tuntunut hyvältä aistia harmoniaa ja ymmärrystä, ja lähettää rakkaudellisia viestejä takaisinpäin. Toisaalta olen törmännyt myös ns. energiasyöppöihin, jotka tuntuvat kuluttavan energiaani omalla negatiivisuudellaan. Niin, tai en tiedä... Jostain luin, ettei kukaan ulkopuolinen voi kuluttaa energiaamme (?), mutta siltä joka tapauksessa tuntuu  Huh

Joudun olosuhteiden pakosta tekemisiin ihmisten kanssa, jotka tuovat lähes päivittäin esiin omien ennakkoluulojensa saastuttamia asenteita (usein leikin varjolla); oman osansa saavat kaikki ihmisen erilaisuuden lajit sukupuolesta kulttuuritaustaan, luonto, uskonto jne. Eriävien mielipiteiden esittäjät pääsevät itsekin hampaisiin, joten olen katsonut parhaaksi vetäytyä tarkkailijan asemaan. Silti pelkkä läsnäolo tuntuu uuvuttavalta; tekisi mieli suojautua negatiiviselta energialta, mutta miten...?

Olen aina halunnut antaa kaikkien kukkien kukkia, ja ymmärrän toki, että ihmiset ovat erilaisia. Silti tunnen hankalaksi avata sydämeni ihmisille, joissa aistin kielteisyyttä ja ennakkoluuloja... Mutta enkö silloin itsekin ole ennakkoluuloinen?

Kysynkin siis, miten te käytännössä hyväksytte rakastaen ja samalla suojaudutte negatiivisuudelta? Sen taidon minäkin haluaisin oppia  angel

Tunnen tunteen. Itse olen tarkoituksella leikannut elämästäni pois tiettyjä ihmisiä koska he laskevat omaa elinvoimaani niin paljon negatiivisella asenteellaan.
Itse olen aika pitkälti hyvin positiivinen ja energinen ihminen ja olen hyvä imemään muiden tunteita itseeni, siksi välttelen näitä hyvin negatiivisia ihmisiä sillä en tahdo heidän vievän energiaani alaspäin
tallennettu
Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #6 : 22.09.2007 17:50:16 »

Eihän kaikkien ihmisten pyyteetäön rakastaminen tarkoitakaan sitä, että täytyy heittäytyä marttyyriksi jakamaan rakkautaan kaikille! Se tarkoittaa vain simppelisti sitä, että ymmärtää ihmisten olevan eri tasoilla näissä henkisissä kehityksissä, erilaisia persooniltaan, kulttuuritaustoiltaan, kokemuksiltaan, kasvatuksiltaan jne. ja hyväksyy heidät sellaisina kuin he ovat.

Teen itse aina sen hajuraon ja erittelyn, että minulla ei koskaan ole mitään ketään ihmistä vastaan, mutta se ei tarkoita, että minun täytyisi pitää hänen tekemisistään tai sanoistaan. Ne ovat kaksi ihan eri asiaa. Jos joku on rasisti, minulla ei ihmisenä ja sieluna ole mitään tätä toista henkilöä vastaan, mutta hänen rasistisesta asenteestaan en pidä. Ei kaikkea tarvitse hyväksyä hyssytellen, enemmänkin kyse on siitä, että kun ymmärtää ihmisten erilaisuutta, ei jaksa hermostua siitä, jos joku laukookin rasistisuuksia, vaikkei itse rasismia ymmärräkään. Jos tulee epämukava olo, voi seurasta yrittää vetäytyä pois, antaa juttujen mennä ohitse tai tehdä niinkuin ystäväni tekee, eli sanoa, että "tuolle linjalle et minun kanssa lähde."
Istuimme kerran Helsingissä puistossa tämän ystäväni ja hänen ystävänsä kanssa. Ohitsemme käveli kaksi tummaihoista miestä, johon ystäväni ystävä laukaisi jotain rasistista vitsiä (ei pahaa, pientä kettuilua). Ystäväni napautti heti takaisin, että "tolle linjalle ET minun kanssani lähde! Minä en halua kuulla mitään tuollaista etnisistä vähemmistöistä, enkä eteenkään sinun suustasi. Minua tuo ei naurata tippaakaan - mitä vikaa heissä muka ihmisinä on?" Ja se juttu jäi siihen ja uskon kaverinkin muistavan lopun ikäänsä tuon tapahtuman. Kyseessä oli vielä nuori mies ja yleensähän miehet vain kuittaavat takaisin, mutta hän tajusi viestin. Hyvä. No, ystävälläni on Kuu Vesimiehessä joten se selittää hänen aatteellisuutensa ja sen, että hän napauttaa erittäin kipakasti takaisin, jos hän kohtaa stereotypioita tai muita "itsestäänselvyyksiä" Grin

Kun vaistoaa energiatasoja, voi valita itse millaisella tasolla haluaa olla. Ihan sama kuin valitsisi fyysisesti ilman lämpötilan sen mukaan, mikä tuntuu itsestään hyvälle. Jos siirryt pois ryhmästä, jonka energiatasapaino ei tunnu hyvältä, se ei tarkoita, että olet menettänyt yhteytesi heihin etkä toteuta kaiken suvaitsevaa rakkautta. Sinä kuuntelet vain itseäsi ja ymmärtäessäsi erilaisuutta toteutat myös pyyteetöntä rakautta. Anna siunauksesi erilaisille ihmisille tuomitsemisen sijaan. Itse kullakin on eri elämissä ollut erilaiset energiatasapainot ja esimerkiksi kohtaamamme rasisti antaa meille muistutuksen siitä, että olemme itsekin joskus olleet jossain elämässä yhtä ahdasmielisiä. Tai että meillä on vieläkin joitain samansuuntaisia ahdasmielisyyksiä jollakin toisella elämämme osa-alueella.
tallennettu
Minerwa
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #7 : 22.09.2007 21:08:40 »

Tuntuu hyvältä lukea viisaita sanojanne  smitten

Jos siirryt pois ryhmästä, jonka energiatasapaino ei tunnu hyvältä, se ei tarkoita, että olet menettänyt yhteytesi heihin etkä toteuta kaiken suvaitsevaa rakkautta. Sinä kuuntelet vain itseäsi ja ymmärtäessäsi erilaisuutta toteutat myös pyyteetöntä rakautta.

AthaMaarit, tätä en ollut aiemmin oivaltanut - mutta kun sen sanot, siinähän se totuus on.

Täytyy myöntää, että olen ollut hiukan eksyksissä hyväksyvän rakkauden ja omien rajojeni kanssa. Ennen en osannut vetää rajoja ollenkaan, sitten heilahdin toiseen ääripäähän, ja nyt tässä välillä keplottelen  Cheesy  Oppia ikä kaikki...

Rasismi ja kaikenlainen heikompien sortaminen ovat aina tuntuneet minusta pahalta. Koin vuosia sitten hyvin voimallisen kokemuksen menneisyyden sorron kehdossa, keskitysleirimuseon hautausmaalla. Entinen elämäni lienee liittynyt natsi-Saksaan. Osui ja upposi siis tuo mainitsemasi muistutus omasta ahdasmielisyydestä!
tallennettu

Minerwa
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #8 : 22.09.2007 21:19:08 »

Olen miettinyt samaa. Meillä on työpaikalla yksi energiasyöppö. Hän on TOSI negatiivinen ihminen, aina suu alaspäin valittamassa jostain. Hänen ensireaktionsa kaikkeen on aina negatiivinen ("ei siitä mitään tule / mikä v-tun laite tuo oikein on?") ja hän viljelee runsaasti kirosanoja. Tämä väsyttää meitä muita.

That's my man  buck2  Emme sentään taida olla samassa työpaikassa  Huh ... Grin

Voisin kuvitella, että tuollaisen asenteen omaavaa ihmistä on ulkoapäin lähes mahdoton muuttaa. Muutoksen pitäisi lähteä sisältä, mutta mistäpä sysäys sinne...? Korreloi todennäköisesti (piilotajuisen) muutoksen pelon ja pinttyneiden ajatusmallien kanssa, joten hyökkäys saattaa olla ainoa ase, jolla puolustautuu. Eipä käy kateeksi tilanteesi, mutta etköhän siitä selviydy  kauris:n rohkeudella ja  rapu:n intuitiolla  coolsmiley
tallennettu

Riitta
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #9 : 22.09.2007 21:55:50 »

Entinen naapurini on nykyaan (toista kertaa) syopasairas, han on klassinen esimerkki pessimistista ja on pyytanyt minua muutaman kerran kylaan. Aina olen loytanyt jonkin verukkeen menetta tervehtimaan hanta, onko niin, etta rakastan itseani liikaa, mutta olen keskustellut taman ihmisen kanssa monet kerrat ja yrittanyt luoda hiukan optimistia hanen ajatusmaailmaan-onnistumatta.
Teenko vaarin kun peraannyn tasta ihmisesta-kaikki on muiden syyta, vain hanella on ollut vaikea lapsuus ja vain hanen miehensa ei ymmarra hanta ja han on aina yrittanyt kaikkensa...plaap-plaap
Tunnen hanen seurassa itseni raskaaksi ja synkaksi vai onko minulla itsesailytysvaisto kehittynyt.
En todella ihmettele, etta hanella on syopa.
tallennettu
Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #10 : 22.09.2007 22:02:49 »

En usko, diamond, että teet mitenkään väärin, jos jätät menemättä kylään. Henkiset mestaritkin kehottavat meitä hakeutumaan korkeampien seuraan unohtamatta kuitenkaan muita - ja se tarkoittaa tosiaankin (minun mielestäni) vain sitä, että tiedostetaan muiden olemassaolo eikä ajatella heistä pahaa.

Matalammat energiat vetävät meitä matalampaan. Korkeat energiat nostavat korkeammalle. Henkisellä tiellä on kuitenkin tarkoitus mennä kohti korkeampaa energiaa ja pyrkiä vetämään muista perässään sinne. Ketään ei kuitenkaan voi vetää sinne väkisin. Olet yrittänyt opastaa tätä sairasta naapuriasi kohti korkeampia energioita niistä matalista pessimismin energioista, mutta koska hän ei ole vielä valmis niille, anna asian olla. Jokainen kehittyy omaa tahtiaan.
tallennettu
Riitta
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #11 : 22.09.2007 22:15:40 »

Niimpa-todella nain mina tunsin.
Ajatuksissa lahetan hanelle rakkautta ja ymmartamysta.
tallennettu
Esmiralda
Astroholisti

Minne tie vie...

Profiili WWW
« Vastaus #12 : 22.09.2007 22:34:59 »

Diamond!

Olen 'syyllistynyt' aivan samanmoiseen. Olen rehellisesti kieltäytynyt seurustelemasta kylämme runoilijan kanssa, joka sttuu olemaan mieheni kautta jopa sukulainen. Muut ovat jopa rukoilleet, että 'käy nyt katsomassa'. Olen sanonut, että hän ei ole ystäväni.
(Luin kerran erään ystäväni kirjeen häneltä, joka haukkui minut maan alle.) Inhoan teennäistä ystävällisyyttä, en salli sitä itsellenikään. Enkä tunne syyllisyyttä! Totta tosiaan!

Mutta kun työssäni on erityisongelmallisia ihmisiä, joiden kanssa tarkoituksenikin on tehdä työtä, joudun usein pohtimaan asennoitumistani heihin. Sillä siitä riippuu, kuinka he vievät voimani. Siis uskon, että ei toinen voi 'syödä minulta noin vain energiaaä', vaaan sallin sen itse omalla suhtautumisellani asiaan. Huumori on yksi joka on hyvä suoja, myös se, että tiedostaa, että toinen ei tee sitä tahallaan. Hyvä päivä on hyvä päivä. Mutta arvaas, kun olen väsynyt ja ennakoin jo heihin ärtymyksellä!  uglystupid2 tickedoff buck2
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Ajatus
Astroholisti

Linnunradan liftari

Profiili
« Vastaus #13 : 23.09.2007 20:04:53 »

Eihän kaikkien ihmisten pyyteetäön rakastaminen tarkoitakaan sitä, että täytyy heittäytyä marttyyriksi jakamaan rakkautaan kaikille! Se tarkoittaa vain simppelisti sitä, että ymmärtää ihmisten olevan eri tasoilla näissä henkisissä kehityksissä, erilaisia persooniltaan, kulttuuritaustoiltaan, kokemuksiltaan, kasvatuksiltaan jne. ja hyväksyy heidät sellaisina kuin he ovat.

Nimenomaan just näin. AthaMaarit taas asian osasi hyvin sanoiksi pukea! Smiley Ja astrologiakin auttaa tässä...

Lainaus
No, ystävälläni on Kuu Vesimiehessä joten se selittää hänen aatteellisuutensa ja sen, että hän napauttaa erittäin kipakasti takaisin, jos hän kohtaa stereotypioita tai muita "itsestäänselvyyksiä" Wink

Kuulosti kyllä tutulta, itsellänikin tuo kuu vesimies ja rakastan stereotypioiden kyseenalaistamista. Tosin yleensä en napauta ihan noin kipakasti ihmisille, aurinko-Kalana tilaisuuden tullen usein liukenen pois koko seurasta. :Smiley Mutta heitän kyllä usein myös jotain vastanäkemystä tyyliin "entäs, jos...". Sosiaalipsykan opiskelujen myötä tosin olen ymmärtänyt, että luokittelu vain on ihmiselle jokseenkin väistämätöntä maailman ja sen käsitteiden ymmärtämiseksi, eikä stereotypioissa sinänsä ole mitään pahaa ja niitä on aivan taatusti meillä jokaisella. Stereotypia myös on käsitteenä neutraali, toisin kuin vaikkapa ennakkoluulo, joka on negatiivinen. Stereotypia myös kohdistuu aina ryhmään ihmisiä, ennakkoluulo voi kohdistua yksittäiseenkin ihmiseen. Omia ennakkoluulojaan voi toki tiedostaa ja päästä niistä eroon.

Esmiralda tuossa kirjoitti minusta hyvin, että myös oma asennoituminen voi edesauttaa sitä energiakatoa. Ikitosin neuvo rajojen asettamisestakin oli hyvä, eli kun hyväksyy toiset mutta samalla asettaa omat rajansa, niin siinähän lähestytään tuota AthaMaaritin näkemystä jälleen. Smiley
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
Atomi
Vieras
« Vastaus #14 : 23.09.2007 20:24:22 »

Mielenkiintoinen ketju ja paljon hyviä mielipiteitä.  Smiley  Itse olen kokenut, että omilla asenteilla voi vaikuttaa todella paljon ja pysyä voimissa hyvinkin erilaisten energiasyöppöjen kanssa. Sitten on olemassa joitakin todella voimakkaita syöppöjä, joiden lähellä on erittäin vaikeaa pysyä kasassa. Esimerkkinä eräs käytännön ohjaaja, joka vaikutti meihin kaikkiin kuin olisi hetkessä imaissut meiltä kaikki voimat. Yksi kurssikaveri kertoi (joka ei suinkaan ollut nuori eikä edes aloittelija alalla), että hänellä särki päätä kolme päivää ohjaajan käsittelyn jälkeen vaikka yleensä hän ei kärsi päänsäryistä. Onneksi näitä voimakkaita tyyppejä on kuitenkin tosi vähän, joten siinä mielessä voi olla huoleton.   coolsmiley
tallennettu
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  

Siirry: