Millainen ero omalla kartallasi on
- asetelmassa trooppisen ja sideerisen välillä?
Mulla säilyy Aurinko samana Kalana, tosin en ole ikinä kauheasti samaistunut "reppanamaiseen" tai ajelehtivaan trooppiseen Kalaan. Mä koen mun Kala-auringon Jupiteriaanisen hengellisenä, olen pienestä asti ollut kiinnostunut kaikenlaisista opeista, uskonnoista ja tuonpuoleisesta asioista. Tietynlainen moraalinen ajattelutapa on myös ollut aina voimakas (vaikkei se ole valitettavasti aina käytännön toimissa näkynyt). Tämmöinen postmoderni hedonismi tyyliin "kaikki on sallittua, jos siitä ei jää kiinni" on ollut mulle aina melko käsittämätön ajattelutapa.
Minulle on ollut itsestäänselvää, että jonkinlaiset nahkurin orret on olemassa ja siellä punnitaan, mitä tuli tehtyä ja tekemättä jätettyä ja että on olemassa maailmankaikkeuden lait (astrologiassahan etenkin yhdeksäs huone, joka tavallaan vastaa Jupiterin hallitsemaa Jousimiestä, liitetään lakeihin ja oikeuskäytäntöihin). Eli vaikka sanotaan, että Saturnus on suuri lainlaatija, niin minun nähdäkseni perinteisesti Jupiter on sitä ehkä vielä enemmän. Jupiter on tällainen ylipappi, Zeus, joka jyrähtelee salama kourassa, jos joku meni pieleen. Kuuluisa edesmennyt hinduastrologi BV Raman kuvaa sideerisiä Kaloja, että se on aika moralistinen ja oikeaoppisuutta puolustava merkki (kts. osio Sideerinen astrologia), joissain suhteissa aika erilainen kuin mitä lännessä käsitetään Kaloilla.
Kuu vaihtuu Vaa'asta Neitsyeeseen. Tämä oli minulle valtava revelaatio. Minulle on useammankin kerran sanottu, että sinulla täytyy (länsimaisella) kartalla olla paljon Neitsyttä, kun jaksat puurtaa matemaattisten ja yksityiskohtaisten tutkimusten parissa (ennen tietokoneaikaa puursin kartat käsin ja puursin muuten tarkkaan, desimaaleissa piisasi); ja minä siihen onnettomana, että kun ei mulla ole kuin Uranus ja Pluto
. Mutta huh, sideerisesti siellä onkin Kuu! Kyllä mä olen monessa suhteessa erittäin Neitsyt-Kuu.
Vaa'an merkistä sanotaan, että sille on tärkeää harmonia, mutta mä näkisin sen piirteen enemmänkin Neitsytmäisenä "paikka kaikelle ja kaikki paikalleen" -piirteenä. Tyyliin Monk, jos joku vaikka pöytätabletti on vinossa, mielenrauha on mennyttä. Sen pitää olla
suorassa .
Askendentti vaihtuu Ravusta Kaksosiin. Tää on ihan selviö. Rapu, kotielämä, lapset, eijeijei... ei (ja kuulemani mukaan tuo ei kovin hyvin päde muihinkaan trooppisiin nousu-Rapuihin! Sitä on sitten selitetty milloin milläkin). Kaksosten verbaalisuus, kaksinaamaisuus, ailahtelevaisuus, sosiaalisuus, älyllistäminen, sisäinen blondi... kaikki löytyy. Sideerinen Kaksoset ei ole mikään yltiöpäisen syvällinen merkki
, toisin kuin sideerinen Rapu.
Tää rönsyilee nyt kyllä pahasti sideeriseen osioon.