Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Tähtitiede ja astrologia  (Luettu 12718 kertaa)
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta.
JupiterPartera
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« : 29.12.2005 13:31:02 »

hei. postilaatikkoon juuri tipahtaneessa yhteishyvä lehdessä oli artikkeli, jossa haastateltiin Ursan Tähdet ja avaruus- lehden päätoimittaja Marko Pekkolaa. Hän pohti tähtitaivaan hitaan muutoksen vaikutuksia astrologiseen järjestelmään. Tähtitieteilijällä oli tietysti kriittinen näkemys astrologiaan yleensä, mutta artikkelissa mainittiin, että Intiassa astrologit ovat päivittäneet Auringon liikkeen tähdistöissä vastaamaan uutta tilannetta, lähelle tieteellisiä tähtikarttoja toisin kun länsimaissa. Kiinnostaisi tietää, onko länsiastrologien parissa kuitenkin käyty asiasta keskustelua.

Hyvää Uutta Vuotta listalaisille!
JupiterPartera (jousimies vaaka rapu )
tallennettu

-there is no way to happiness,
happiness is the way-
Harschi
Vieras
« Vastaus #1 : 29.12.2005 15:17:03 »

On ja veristä. On olemassa myös länsimaisia astrologeja, jotka ovat sitä mieltä, että todellisiin tähdistöihin perustuva eli sideerinen eläinrata on toimivampi kuin vuodenaikoihin perustuva trooppinen eläinrata. Näistä on vuosikymmenien saatossa käyty todella katkeria väittelyitä.
tallennettu
JupiterPartera
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #2 : 29.12.2005 15:49:00 »

niin, kaikki järjestelmät saavat aina omat kannattajansa ja sitten osa innostuu herättämään tarpeen osoittaa omansa paremmaksi Smiley siinä Yhteishyvä- artikkelissa Pekkola sanoi aika hauskasti loppukaneettina, että "kaikesta huolimatta sekä intialaisten että länsimaisten astrologien asiakkaat ovat yleensä tyytyväisiä."

tiedätkö onko tämä keskustelu (katkerana tai neutraalina) tällä hetkellä kurantti länsiastrologiassa? ja millainen osuus on sideeriseen tulkintaan kallistuvia?

JupiterPartera  jousimies vaaka rapu
tallennettu

happiness is the way-
JupiterPartera
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #3 : 29.12.2005 16:17:16 »

ah, kun olen vasta noviisi listalla (ja hätäinen jousimies), en ollut vielä huomannut, että sideerisestä astrologiasta käydään alempana ihan omaa keskustelua. tämä foorumi vaatiikin hieman enemmän paneutumista Smiley

tallennettu

happiness is the way-
Harschi
Vieras
« Vastaus #4 : 30.12.2005 16:11:40 »

tiedätkö onko tämä keskustelu (katkerana tai neutraalina) tällä hetkellä kurantti länsiastrologiassa? ja millainen osuus on sideeriseen tulkintaan kallistuvia?

Mulla on sellainen tunne, että ihmiset on valinneet puolensa ja kaivautuneet juoksuhautoihin asian kanssa. On sitä aihetta tälläkin foorumilla nostateltu, mutta nyt on mukavaa, kun on oma osio sideeriselle astrologialle, niin tavallaan tiedetään, minkätyyppisellä eläinradalla missäkin liikutaan.

Ns. länsimaisia sideerikoita (jotka jatkavat 1900-luvun puolivälin herrojen Cyril Fagan ja Garth Allen perinnettä ja soveltavan länsimaisia tekniikoita sideeriseen eläinrataan painottaen erityisesti ingressi- ja paluukarttoja) on vähän. Intialainen sideeristä eläinrataa käyttävä systeemi sitä vastoin on kasvattamassa kannatustaan länsimaissa ja se on varmaankin sideerisen astrologian tällä hetkellä elinvoimaisin osa-alue.

Jostain luin joskus, että Edgar Cayce olisi ennustanut transsissa, että sideerinen (intialainen?) systeemi on tulevaisuuden vallitseva astrologinen metodi, sehän minua sideerikkona tietysti miellyttää  Cool.
tallennettu
faust_
Vieras
« Vastaus #5 : 30.12.2005 19:57:27 »

Tulkinnoissa mun mielestä pitäisi kiinnittää enemmän huomiota aspekteihin eikä mielellään yksittäisiin vaan painottaa ketjuja. Tärkeimmät harmoniset kartat mukaan lukien.
tallennettu
JupiterPartera
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #6 : 30.12.2005 22:21:30 »

niin, planeettojen keskinäiset suhteet (niinkuin ihmistenkin väliset) ovat yleensä anyways kaikkein kiinnostavimpia.

vaikka tämä ei ole sideerinen osasto (yhytän aina vähintään kaksi asiaa kaikissa asioissani...guess the source:) niin kysyisin silti Harschilta mikä sinut veti sideeriseen juoksuhautaan (liked the analogy:). trooppinen-sideerinen jaottelu on jäänyt minulta aiemmin ymmärtämättä, mutta viestien perusteella sideerinen (mistä tuo termi on saanut alkunsa muuten?) järjestelmä vaatii suomalaiselta harrastajalta extrapanostusta. lienee kuitenkin varminta jo aloittaa siihen satsaaminen, jos Caycea on vähääkään uskominen.

tallennettu

happiness is the way-
Harschi
Vieras
« Vastaus #7 : 31.12.2005 08:34:02 »

Viime kesäkuun puolessavälissä katselin yhden työkaverini karttaa. Trooppisesti hänellä on Aurinko Kaksosissa ja nousu Leijonassa; no nythän voisi ajatella, että kyseessä on mies, joka on joka seurueen keskipiste ja aina suuna päänä. Mikään ei voisi olla kauempana totuudesta. Kyseessä on yksi vähäpuheisimmista ihmisistä, joita olen tavannut. Hyvin harvoin hän sanoo mitään oma-aloitteisesti ja jos häneltä kysytään jotain, hän vastaa mahdollisimman lyhyesti, nopeasti ja vähän suutaan avaten. Kartta oli minulle täysi mysteeri.

Nyt tietysti moni sanoo tähän, että eihän pelkkä aurinkomerkki ja askendentti... että missäs Pluto on jne. Mutta SatAqu sanoi jossain viestiketjussa hyvin, että kyllä vaan Aurinko ja askendentti (+Kuu), niiden pitäisi olla kartan perustukijalka. Kyllä jo niiden avulla pelkästään pitäisi perusasioita persoonallisuudesta pystyä määrittelemään, ilman mitään Lilithin sijaintia Pluton ja Vertexin keskipisteessä tms.

Olin vähän aiemmin lukenut Garry Phillipsonin haastattelun intialaissyntyisestä, Lontoossa asuvasta astrologista Komilla Suttonista (loistava artikkeli! http://www.skyscript.co.uk/komilla.html ) ja Sutton luonnollisesti hinduastrologina käyttää sideeristä eläinrataa. Ajattelin sitten tutkia tätä työkaverini karttaa sideerisellä eläinradalla ja kaikki loksahti kohdalleen. Nousu-rapu, Aurinko Härässä, se oli siinä. Ihmettelin edelleen tätä erikoista vähäpuheisuutta, mutta nyt kun olen opiskellut enemmän, olen tullut tietämään, että muinaiset tietäjät yhdistivät kakkoshuoneen Kuun vähäpuheisuuteen (II huone = suu, puhe; Kuu = mystiikka, vetäytyminen, öinen lepo) ja tältä mieheltä se löytyy. Tutkin muitakin karttoja sideerisellä eläinradalla ja koin valtavan ahaa-elämyksen, että tässähän se on, kaikki mitä aiemmin olen astrologiassa ihmetellyt. Yhtäkkiä merkit aukenivat ihan uudella tavalla ja jopa aurinkomerkkiastrologiassa alkoi olla jotain mielekkyyttä.

Sana ”sideerinen” tulee tähtiä merkitsevästä sanasta, se sana on joku sido-, sider-, joku sellainen.
tallennettu
Ippuska
Astroholisti

4ever

Profiili
« Vastaus #8 : 31.12.2005 10:24:26 »

Hei Harschi!
Vastaavatko muutkin huoneet jotain tiettyä ruumiinosaa/toimintoa??
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
JupiterPartera
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #9 : 31.12.2005 10:32:19 »

Mielenkiintoista, Harschi ja kiitos Suttonin haastattelu-saitista. Sideerisyys alkaa kieltämättä kiinnostaa enemmän - ehkä uuden vuoden uusi teema Smiley

Katsoin astro.comissa sideeristä karttaa (sidereal, Lahiri) ja ero on aika raju: vaikka aurinkoni säilyy jousimiehenä, niin kuu-ravuissa muuttuu kuu-kaksosiksi ja nouseva vaakani neitsyeksi. Siinäpä meditoitavaa alkuvuodeksi.
Millainen ero omalla kartallasi on  aurinko askendentti kuu- asetelmassa trooppisen ja sideerisen välillä?

JupiterPartera  jousimies vaaka rapu
tallennettu

happiness is the way-
taiska
Astroholisti

Silmät ovat sielun peili :)!

Profiili
« Vastaus #10 : 31.12.2005 10:58:48 »

Kuule Harschi, pakko nostaa sinulle hattua  Wink.Sinä olet todella hyvin kyllä perehtynyt astrologiaan ja aina kun luen sinun kirjoittamia juttuja, niin kirjoitat ne niin hyvin, että kaikesta näkee, että olet todella viisas näissä asioissa.Yksi asia täällä suomessa sideerisen astrologian puolella kaipaa korjausta ja se on se, että sitäkin olisi kiva seurata, mutta missä on se suomenkielinen ohjelma HuhHuh Osaan kyllä englantia ja käytän sitä paljonkin, mutta olo on jotenkin paljon kotoisampi suomalaisilla sivuilla kuin jossain englannin kielisillä sivuilla joiden käyttö on paljon hitaampaa ja siellä on sanoja jotka ovat outoja eikä niiden merkitystä aina ymmärrä kunnolla.Onkos sinulla tietoa että joku olisi tällaista edes tulevaisuudessa suunnittelemassa ? Varmasti se ainakin lisäisi sideerisen astrologian suosiota ja ihmiset tietäisivät ja ymmärtäisivät sitä paremmin  Wink
tallennettu

Trooppinen Oinas, Kuu Kauris, Asc Leijona
Sideerinen Kalat, Kuu Jousimies,Meridiaani Vesimies
Punainen sähköinen(spektrinen) taivaanvaeltaja
Kiinalainen: Metalli Rotta, egona Hevonen
Egyptiläinen: Isis
Asteekki merkki: Acatl eli Ruoko
Druidi: Pähkinäpensas
Kiinalainen: Rotta , Feng Shui 472
Harschi
Vieras
« Vastaus #11 : 31.12.2005 13:09:30 »

Hei Harschi!
Vastaavatko muutkin huoneet jotain tiettyä ruumiinosaa/toimintoa??

Tässä suhteessa merkit ja huoneet rinnastetaan toisiinsa. Näin ollen
 - Oinas / I huone: pää
 - Härkä / II huone: kasvot & suu
 - Kaksoset / III huone: hartiat ja käsivarret
 - Rapu / IV huone: rintakehä
 - Leijona / V huone: sydän ja vatsa (länsimaisessa astrologiassa vatsa liitetään Rapuun, mutta tässä mennään järjestyksessä ylhäältä alas)
 - Neitsyt / VI huone: alavatsa
 - Vaaka / VII huone: alempi alavatsa (??), nivuset
 - Skorpioni / VIII huone: sukuelimet
 - Jousimies / IX huone: reidet (lännessä lantio liitetään Jousimieheen)
 - Kauris / X huone: polvet
 - Vesimies / XI huone: nilkat (en ole tästä ihan varma)
 - Kalat / XII huone: jalkaterät

Nää on osapuilleen samat idässä ja lännessä.
tallennettu
Harschi
Vieras
« Vastaus #12 : 31.12.2005 13:29:05 »

Millainen ero omalla kartallasi on  aurinko askendentti kuu- asetelmassa trooppisen ja sideerisen välillä?

Mulla säilyy Aurinko samana Kalana, tosin en ole ikinä kauheasti samaistunut "reppanamaiseen" tai ajelehtivaan trooppiseen Kalaan. Mä koen mun Kala-auringon Jupiteriaanisen hengellisenä, olen pienestä asti ollut kiinnostunut kaikenlaisista opeista, uskonnoista ja tuonpuoleisesta asioista. Tietynlainen moraalinen ajattelutapa on myös ollut aina voimakas (vaikkei se ole valitettavasti aina käytännön toimissa näkynyt). Tämmöinen postmoderni hedonismi tyyliin "kaikki on sallittua, jos siitä ei jää kiinni" on ollut mulle aina melko käsittämätön ajattelutapa.

Minulle on ollut itsestäänselvää, että jonkinlaiset nahkurin orret on olemassa ja siellä punnitaan, mitä tuli tehtyä ja tekemättä jätettyä ja että on olemassa maailmankaikkeuden lait (astrologiassahan etenkin yhdeksäs huone, joka tavallaan vastaa Jupiterin hallitsemaa Jousimiestä, liitetään lakeihin ja oikeuskäytäntöihin). Eli vaikka sanotaan, että Saturnus on suuri lainlaatija, niin minun nähdäkseni perinteisesti Jupiter on sitä ehkä vielä enemmän. Jupiter on tällainen ylipappi, Zeus, joka jyrähtelee salama kourassa, jos joku meni pieleen. Kuuluisa edesmennyt hinduastrologi BV Raman kuvaa sideerisiä Kaloja, että se on aika moralistinen ja oikeaoppisuutta puolustava merkki (kts. osio Sideerinen astrologia), joissain suhteissa aika erilainen kuin mitä lännessä käsitetään Kaloilla.

Kuu vaihtuu Vaa'asta Neitsyeeseen. Tämä oli minulle valtava revelaatio. Minulle on useammankin kerran sanottu, että sinulla täytyy (länsimaisella) kartalla olla paljon Neitsyttä, kun jaksat puurtaa matemaattisten ja yksityiskohtaisten tutkimusten parissa (ennen tietokoneaikaa puursin kartat käsin ja puursin muuten tarkkaan, desimaaleissa piisasi); ja minä siihen onnettomana, että kun ei mulla ole kuin Uranus ja Pluto  Embarrassed . Mutta huh, sideerisesti siellä onkin Kuu! Kyllä mä olen monessa suhteessa erittäin Neitsyt-Kuu.

Vaa'an merkistä sanotaan, että sille on tärkeää harmonia, mutta mä näkisin sen piirteen enemmänkin Neitsytmäisenä "paikka kaikelle ja kaikki paikalleen" -piirteenä. Tyyliin Monk, jos joku vaikka pöytätabletti on vinossa, mielenrauha on mennyttä. Sen pitää olla suorassa .

Askendentti vaihtuu Ravusta Kaksosiin. Tää on ihan selviö. Rapu, kotielämä, lapset, eijeijei... ei (ja kuulemani mukaan tuo ei kovin hyvin päde muihinkaan trooppisiin nousu-Rapuihin! Sitä on sitten selitetty milloin milläkin). Kaksosten verbaalisuus, kaksinaamaisuus, ailahtelevaisuus, sosiaalisuus, älyllistäminen, sisäinen blondi... kaikki löytyy. Sideerinen Kaksoset ei ole mikään yltiöpäisen syvällinen merkki  Embarrassed, toisin kuin sideerinen Rapu.

Tää rönsyilee nyt kyllä pahasti sideeriseen osioon.
tallennettu
Ippuska
Astroholisti

4ever

Profiili
« Vastaus #13 : 31.12.2005 15:52:03 »

KIITTI Harschi ja ONNELLISTA 2006!

Ippuska
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
Ave^^
Vieras
« Vastaus #14 : 31.12.2005 18:17:58 »

hyvin mielenkiintoista lukea tästä. itselleni tosin trooppinen kartta osuu todella hyvin, mutta sideerisestä olen ihan pihalla. se ei vain sovi.   Huh  idiot2

tavallaan se, että on liikaa erilaisia astrologioita sekoittaa ja vie uskottavuutta. mikä tässä nyt sitten on oikein, ja olenko sitten jousimies vai skorpioni? jossain vaiheessa olet käynyt kaikki merkit läpi. astrologia on ainakin minulle oman luonteen löytämistä tai tarkkailemista ja sekoittaa kun on kymmeniä eri vaihtoehtoja.  Tongue

ja jos nyt tulee vielä uusi järjestys ja uusi merkkikin niin se vain edesauttaa sitä että astrologiaa pidetään huuhaana tai taikauskona. vaikka kai se sitä on.. mutta toimii vain aina.  Cool

noo, ehkä on hyvä olla näitä eri lajeja, että jos yksi ei toimi, niin sitten voi sanoa että toinen toimii  Tongue  Smiley
tallennettu
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  

Siirry: