Oma kokemukseni ja ymmärrykseni asiasta on että ....
Ensinnäkin olen itse , omalla kohdallani, tarkka siitä mitä tarkoittaa copywright - eli tekijänoikeus.
Ja olen havainnut ETTä, ne kuvat joita tekijät eivät haluaa "laittaa ilmaiseksi kiertoon" ovat lähes mahdottomia tallentaa tai kopioida - tai niistä saa kopioitua vain osan .... tai kuvien tai kirjoitusten ( esm runojen) mukana on pyyntö että jos ja kun joku niitä kopioi NIIN laittaisi mukaan linkin ja tiedot eli lähteen eli kotisivun.
Ne kuvat joita itse käytän olen löytänyt "googlen tmv. nettikuvahakuserverin sivustoilta" ... jossa liikkuessaan kannattaa olla tarkkana mistä kuvia hakee !!! Sekä omat virus, vakoilu ym. turvajärjestelmät päivitettynä ja kunnossa.
Joskus myös sivustoilla näkyy pyyntö joka vetoaa löytäjänsä moraaliin ja eettisyyteen - eli esm " olen tehnyt näitä sivustoja rakkaudella monta vuotta - kunnioitathan oikeuksiani - ja pliis ethän vahiongoita sivustoja " ....
Suomenkielisillä sivuilla ollessani , jos ja kun jokin kuva tai kirjoitus alkaa kiinnostamaan - niin paljon että sitä lainaisin ( eikä oikein selviä että voiko kuvaa kopioida tai tekstiä lainata , tai tekstissä on jopa pyyntö että "ota yhteyttä ja pyydä kopiointilupaa" ) - niin otan sitten yhteyttä - ao. henkilöön tai sivuston ylläpitäjään - ja pyytänyt lupaa saada käyttää kirjoituksia tai kuvia - muistaen aina ilmoittaa kuka tekstin on kirjoittanut tai kääntänyt - eli kenellä on tekijänoikeus ko. tekstiin tai kuvaan ~toooooosi harvoin on liikkeellä kuvia joiden tallennus onnistuu mutta niissä on ilmoitus ette ethän kopioi ( n. 1 - miljoooonasta
).
Netissähän on tuhansia ja tuhansia ja tuhansia kuvia - joista valtaosa on vapaasti kopioitavissa ~tallennettavissa - ja osassa näkyy copywright tunnukset tai kuvan kotisivu .... hmm. silloin kun kuvan sai liitettyä ( täällä astrofoorumilla) tekstin sekaan - niin itse ainakin aikas usein laitoin mukaan - kuvan
www.osoitteen.
Sen verta vielä että tarkastan omat kuvatiedostoni monta kertaa viikossa - ja bai tö wei - koneeni ilmoittaa - yleensä arveluttavista tiedostoista ... vaan jokainen ratkaiskoon asian kohdallaan.
Itse siis kunnioitan tekijänoikeuslakia - johon kehoitan immeisi' tutustumaan - siellä on yllättäviä sääntöjä - esimerkiksi siitä kuinka paljon jotaintiettyä kirjaa saa siteerata - ellei kirjan tekijänoikeuksien omistaja ole itse tai jonkin muun tahon kautta laittanut tekstiään ja kuviaan julkisesti saataville.
Mutta että ainakin niitä kuvia joita omissa viesteissäni on liitetiedostoina NIIN saa käyttää - ainakin minun puolestani.
JK. oikaiskaa allekirjoittanutta jos kirjoitan ihan potaskaa ....