|
|
Norna
Vieras
|
|
« Vastaus #62 : 26.04.2008 10:28:30 » |
|
Mummini sanoi aina että illan murheille aamu nauraa . Kun vaan malttaa odottaa uuteen päivään on maailma taas ihan toisen näköinen. Suuret tsempitykset kaikille T. Hän joka liittyy joukkoonne viimeinen päivä huhtikuuta :
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tiigris
|
|
« Vastaus #63 : 26.04.2008 11:45:06 » |
|
Joo.. Ei ole kyllä lainkaan vaikeeta, muuta kun ne muutamat melko lyhyet hetket päivässä, jolloin se kiusaus tulee.
Voisinpa sanoa että olo on mainio, hajuaisti toimii hyvin ja kurkku on selvä, mutta noh...
Kun mulla alkoi noin viikko sitten hirveä kurkkukipu ja räkätauti, että vielä on sitä jäljellä ja nyt huomaan kun lopetti polttamisen, niin tuo liman erittyminenkin alkoi lisääntyä ja on koko aika aika tukala olo..
Mutta hyvä että elimistö puhdistaa itseään.. Sitähän tämä on.. Ja tätä voi kestää kauan. Sillon kun viimeksi lopetin polttamisen ja olin polttamatta 1 ja puol vuotta, niin lopettamisen jälkeen 2kk olin nuhassa ja yskässä.....
Nyt pitää vaan kestää kaikki paska mitä on itelleen aiheuttanut.
Oon varma että tää onnistuu nyt, olosuhteet on niin hyvät. Erosin poikakaverista joka poltti myös, eli en enää asu tupakoijan kanssa. Sen lisäks oon saanut kaks uutta ystävää, jotka ei polta. Muuten lähes kaikki kaverit polttaa.
Norna, tervetuloa joukkoon iloiseen. Hyvä kun ilmoitit, tuokin että joku toinen lopettaa, vahvistaa ja antaa lisä-tsemppiä (ja vähän vastuutakin, nyt mun pitää näyttää hyvää esimerkkiä )
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tiigris
|
|
« Vastaus #64 : 26.04.2008 16:11:33 » |
|
Lopettamisen hyödyt 1) Miksi lopettaisin?
Tupakkatuotteiden käyttö on kiistattomasti vaarallista terveydelle. Tupakkatuotteet aiheuttavat lukuisia vakavia sairauksia sekä useita elämää hankaloittavia vähäisempiä tauteja.
Lopettaminen vähentää syövän ja sydänkohtauksen riskiä sekä suu- ja hengitystiesairauksia. Raskaana olevan mahdollisuudet synnyttää terve lapsi kasvavat.
Ympäristön tupakansavu on vahingollista paitsi tupakoijalle itselleen myös hänen läheisilleen, jos nämä joutuvat oleskelemaan tupakansavuissa tiloissa.
Lisäksi lopettaja säästää rahaa. 2) Parantuuko keuhkoahtaumatauti, jos lopettaa tupakoinnin?
Keuhkoahtaumataudin tärkein aiheuttaja on tupakointi. Aluksi keuhkoputkien limakalvot tulehtuvat ja tulee yskää ja runsaita ysköksiä. Tämä ”tupakkayskä” on ensimmäinen oire. Kysymys ei silloin ole vielä keuhkoahtaumataudista, ja tupakoinnin lopettamisen jälkeen limakalvot tervehtyvät.
Jos jatkaa tupakointia, tupakan sisältämät haitalliset aineet vaurioittavat keuhkoputkien seinämiä. Ne menettävät kimmoisuuttaan, paksuuntuvat ja ilman virtaus keuhkoputkissa vaikeutuu. Kun lopettaa tupakoinnin, nämä muutokset voivat osittain palautua.
Sairauden edetessä keuhkorakkulat rikkoutuvat ja kaasujen vaihto huononee. Puhutaan keuhkolaajentumasta, joka on osa keuhkoahtaumatautia.
Kun lopettaa tupakoinnin, keuhkojen toimintakyvyn huononeminen hidastuu. Todettua keuhkoahtaumatautia se ei paranna, mutta jopa vaikeaa keuhkoahtaumatautia sairastavilla hengitys helpottuu ja päivittäisistä toiminnoista selviytyy paremmin.
Mitä aikaisemmin keuhkoahtaumatauti todetaan, ja mitä aiemmin lopettaa tupakoinnin, sitä suuremmat mahdollisuudet on välttyä ennenaikaiselta keuhkojen toimintakyvyn huononemiselta ja työkyvyttömyydeltä. 3) Kuinka nopeasti keuhkot puhdistuvat tupakoinnin lopettamisen jälkeen?
Keuhkot alkavat puhdistua limasta jo vuorokausi tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Kolmen vuorokauden päästä hengittäminen helpottuu ja keuhkoputkien supistuminen vähenee.
Keuhkoihin kertynyt terva ja muut tupakan jätteet poistuvat keuhkoista liman ja värekarvojen avulla. Keuhkojen puhdistuminen riippuu aina aiemmasta tupakointimäärästä.4) Miten iho muuttuu tupakoinnin lopettamisen jälkeen?
Tupakointi ohentaa ihoa ja tekee sen harmaaksi ja ryppyiseksi. Kun lopettaa tupakoinnin, ihon pintaverenkierto paranee ja iho tulee kirkkaammaksi. Tupakoinnin lopettamisen näkee varsinkin naisilla ensimmäisenä silmistä ja ihosta. Silmät tulevat kirkkaammiksi ja iho terveen näköiseksi. **************************************************** Lopettamisen hyödyistä
Lyhyellä aikavälillä
* 20 minuuttia lopettamisesta: verenpaine ja sydämen syke normalisoituvat
* 8 tuntia lopettamisesta: häkäpitoisuus ja nikotiinin määrä laskevat puoleen ja veren happipitoisuus palautuu normaaliksi
* 24 tuntia lopettamisesta: häkä häviää elimistöstä ja keuhkot alkavat puhdistua
* 48 tuntia lopettamisesta: nikotiini on poistunut elimistöstä sekä haju- ja makuaisti ovat parantuneet huomattavasti
* 72 tuntia lopettamisesta: hengittäminen tulee helpommaksi, keuhkoputkien supistutila lakkaa ja energisyys lisääntyy
* 2-12 viikkoa lopettamisesta: elimistön verenkierto paranee, jolloin käveleminen ja juokseminen on helpompaa. www.stumppi.fi <-- tuolta lisää.. Tulin tänne taas tsemppaamaan itseäni, hyvin mennyt tämä päivä, tosin jatkuva nälkä ja mieliteko mässäillä....
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
epona
Vieras
|
|
« Vastaus #65 : 26.04.2008 16:35:20 » |
|
Kävin tänään työhaastattelusssa paikassa, joka on täysin savuton. Menin siinä sitten lupaamaan itselleni, että jos sen paikan saan niin lopetan tupakanpolton. Pieni osa minusta toivoo, etten saisi työpaikkaa Ihan älytöntä, miten vaikeana koen tupakanpolton lopettamisen. Saas nähdä onnistunko siinä - mielessä se on ollut jo pitkään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riitta
|
|
« Vastaus #66 : 26.04.2008 20:44:04 » |
|
Tigrinum-oletpa ihanan reipas!!!!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riitta
|
|
« Vastaus #68 : 26.04.2008 21:22:47 » |
|
Joo tosiaan, nehan ovat huippuystavia
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Norna
Vieras
|
|
« Vastaus #69 : 26.04.2008 22:04:40 » |
|
Mua kyllä yllätti viimeksi että pystyin olemaan baarissa ja ottamaan alkomahoolia ilman että meni älyttömyyksiin himo. Kävi se mielessä mutta työnsin sen syrjään ja keskityin vaan muihin asioihin : . Muutenkin huomasin että jos työnnän himotuksen syrjään ja valitsen viileästi toisin se ei saa isoa otetta mutta jos annan pikkurillin se alkaa kalvamaan ja kohta ei muuta osaa ajatellakaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tiigris
|
|
« Vastaus #70 : 27.04.2008 08:22:44 » |
|
Noniin, huomenta vaan!
Elämä voittaa
Jos kerran selvisin siitä eilisestä tupakanhimosta, ahdistuksesta ja v*****ksesta
(piip, anteeksi ruma sana, mutta kun ei ole kuvaavampaa sanaa sille olotilalle!)
...niin ei enää voi tulla niin koettelevaa kiusausta, himottavaa houkutusta, takertuvaa tarvetta, periksiantamatonta pakkoa, mieletöntä mielitekoa,
ettenkö sen ylitse rimpuilisi jotenkin.
(tulipa oiva runo näin aamutuimaan, vaikka itse sanonkin)
Tietenkin eilen olisin voinut vain keskittää kaikki energiani rauhottumiseen ja olisin rauhottunut.. Mutta ehkä mun tarvitsi vähän kitua ja olla vihainen, jotta tajuan taas että minkälaisesta aineesta mä pyristelen irti, kun se tällä tavalla yrittää ottaa valtaa....
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Elämänilo
|
|
« Vastaus #71 : 27.04.2008 12:13:32 » |
|
... Jos kerran selvisin siitä eilisestä tupakanhimosta, ahdistuksesta ja v*****ksesta Hei "Tigrinum"
Hyvinhän sinä etenet. Onnistut varmasti, kun haluat ja tahtoa ja lujuuttahan sinusta löytyy.
Elämänilo
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Atomi
Vieras
|
|
« Vastaus #72 : 28.04.2008 12:02:18 » |
|
Helpompaa tämä on ollut kuin kuvittelinkaan. Ensi viikot olivat hieman vaikeita mutta nyt menee kuin tanssi. En tee mieli lainkaan. Noh, ehkä joskus tekee, mutta hyvin harvoin ja sekin himo menee hetkessä ohi. Ei ole vaaraa sille että alkaisin tupakoimaan uudestaan, ei vaan himota enää. Tähän väliin voin varmaan kertoa palan omasta tarinastani. Vieläkin kahden vuoden tupakattomuuden jälkeen katselen tupakoijia kateellisena. Hallitsijani Nikotiini kuiskii, että jään mukamas jostain kivasta paitsi, jos en polta. Silloin muistelen sitä kuinka orjana ollessani minun oli IHAN PAKKO lähteä röökille joka ikisessä välissä, kun se oli mahdollista. Työkaverit saivat juoda kahvinsa rauhassa, mutta minun piti juosta ketkaravia tupakkipaikalle. Kun muut juttelivat ja pitivät hauskaa, minun piti aina vähän päästä irtautua porukasta käydäkseni tupakilla. Kun näitä tositarinoita pitää mielessä, niin nyt olen onnellinen vapaudestani OLLA POLTTAMATTA. Jokainen tarvitsee omat tarinansa, joten kandee painaa mieleen mikä on omasta mielestä paremmin silloin, kun ei polta. Ihanaa kuulla, että Artemis on pitänyt pintansa ja päätös on pitänyt. Siitä se homma etenee!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Atomi
Vieras
|
|