Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Synnytyksen/imetyksen jälkeinen hormoonitoiminta, PMS-oireet, seksuaalisuus  (Luettu 17471 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
sarese
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 131



Profiili
« Vastaus #15 : 17.10.2007 14:44:52 »

Olen tehnyt lapset nuorena. Tytön odotus oli psyykkisesti vaikea, tunteet heitteli todella paljon. Poikien odotukset ovat olleet helppoja ja rauhallisia. Lapseni ovat kaikki olleet isokokoisia, reilusti yli neljä kiloa. Synnytykset olivat kuitenkin helppoja. Synnytyksen jälkeen, lapsen ollessa pieni, elämä on ollut ihanaa, rauhallista. Olen imettänyt kaikkia lapsia pitkään (ihanaa smitten)ja ehkä nuo imetyksen myötä vapautuvat hormonit ovat vaikuttaneet siihen, että olo on ollut onnellinen, rauhallinen ja hyvä. Tytön odotuksen aikana haluja oli, ehkä liikaakin, mutta poikien odotuksessa ei ollut yhtään haluja.. Imetys aikana ei myöskään mikään seksiin viittaava kiinnostanut yhtään. Mutta imetyksen loputtua, PAM, ne tuli yht´äkkiä takaisin.. Cheesy Joskus mulla oli todella pahat PMS oireet, muutin ruokavaliota ja ne ovat helpottaneet.
tallennettu
AveMarisStella
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 111



Profiili
« Vastaus #16 : 17.10.2007 15:11:08 »

Nyt heittelee mielialat - hetki sitten liikutusta ja sitten hirveä kostonhimo. Ei kyl yhtään natsaa ton harmonisen tähtitaivaan kanssa.
AMS
tallennettu

askendentti vaaka
 aurinko merkurius venus uranus pluto kuu vesta neitsyt
 jupiter juno rapu
 saturnus chiron kalat
 neptunus skorpioni
 mars leijona
Asteroidi
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 6



Profiili
« Vastaus #17 : 18.10.2007 11:39:43 »

Minusta tuli äiti pienelle vauvalle, jota itse en synnyttänyt enkä siten imettänytkään.

Koin vahvan leimautumisen vauvaan, arvelen että vähän samankaltaisen kuin synnyttänyt nainenkin luultavasti kokee. Hormonaalisia muutoksia tapahtui, kehoni virittäytyi vauvan tarpeisiin ihan fyysisellä tasolla ja tunsin vauvan omalla kehollani.

Muutaman kuukauden kuluttua kun alkuhässäkästä selvittiin, oma seksuaalisuuteni voimistui valtavasti.

Kyllä äitiys on naisessa niin vahva vaisto, että se syttyy vaikka synnytyskokemusta ei ole. Olen kuullut sellaisistakin äideistä, joilla vastaavassa tilanteessa on alkanut maidon eritys. Meillä kyseessä oli pieni vauva ja luonnolliselta tuntuu, että vauva herättää vahvat vaistot. Käynnistyyköhän isomman lapsen tullessa äitiys eri tavalla? Onko kenelläkään kokemuksia?
tallennettu

Aurinko - Kalat
ASC - Leijona
Kuu - Rapu
Milona
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 106



Profiili WWW
« Vastaus #18 : 18.10.2007 12:18:36 »

onnea Asteroidi!!
On upeaa että olet ryhtynyt äidiksi sellaisen tarvitsevalle lapselle!! Voimia ja onnistumisen hetkiä! smitten

Sasese, miten muutit ruokavaliotasi PMS-oireiden paranemiseksi?
tallennettu

usko enemmän, tavoittele tarkemmin
Pallaskissa
Astro-nauttija
****
Viestejä: 920



Profiili
« Vastaus #19 : 19.10.2007 17:45:54 »

Esikoisen syntymän jälkeen hormonitoiminta käynnistyi todella hitaasti, kuukautisetkin tulivat vasta kun hän oli kaksivuotias. No, silloin hän jätti yöimetykset vasta pois, joten siinä kenties syy  Wink Synnytyksestä täysin palautuminen kesti ehkä sen puolisen vuotta, ja vasta silloin halutkin palasivat (täysimetys vie ne kyllä aivan kokonaan, ainakin minulta). Seksuaalisuudesta tuli jotenkin syvällisempää, rikkaampaa ja herkempää lapsen myötä, omaan kehoon suhtautuminen muuttui arvostavammaksi ja hyväksyvämmäksi. Nyt imetän tätä toista, 10-kuista lastamme ja hormonitoiminta on ihan sekaisin! Ruusu-vadelmatee on tuonut jonkin verran apua, mutta luulen, ettei keho "normaalistu" ennen kuin imetys loppuu. Tätäkin lasta olen ajatellut imettää pitkään (esikoista 2v4kk).

Mitään hormonaalista ehkäisyä en enää haluaisi, mutta puoliso kauhistui ajatusta piuhojen kiinni laittamisesta (minun, ei edes hänen  Grin). No, eihän sitä vielä kannata niin lopullista päätöstä tehdä  :Smiley Toisaalta mihinkään imetyksen ehkäisytehoon tai varmoihin päiviin emme luota  Wink
tallennettu

aurinko vaaka
kuu kalat
askendentti rapu
Q
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 382


Profiili
« Vastaus #20 : 19.10.2007 18:47:38 »

Voisin allekirjoittaa suurimman osan Pallaskissan ajatuksista. Olen täysimettänyt molempia lapsiani ensimmäiset 6kk ja sen jälkeen jatkanut vielä pitkään osittaisimetyksellä. Esikoisen imetys päättyi vähän ennen hänen 2-vuotispäiviään, olin jo tuolloin kuudennella kuulla raskaana. Kuopus on vasta 9kk:tta, joten imetän tietenkin edelleen.

Esikoisen synnyttyä kuukautiset antoivat odottaa itseään. Yli vuoden ainakin kesti, en tarkalleen muistakaan, mutta ei minulla tainnut ehtiä kuin pari kiertoa välissä olemaan, kun jo aloin sitten (toivotusti) odottaa. Imetys kuivatti pahasti limakalvoja, eikä halut muutenkaan olleet korkealla. Olin vaan niin tohkeissani siitä tuoreesta äitiydestä ja muutenkin melkoisten hormonimyrskyjen vallassa aika ajoin. Vähän ennen kuin kuukautiskiertoni taas käynnistyi (ts. hormonitoiminta palasi normaaliksi) löysin kuitenkin seksuaalisuuteni uudestaan. Tai voisi sanoa, että se heräsi jopa uuteen kukoistukseensa; nautin fyysisestä rakkaudesta enemmän kuin koskaan ja olin todella sinut oman seksualisuuteni kanssa. Henkisesti rankka raskausaika ja erityisesti upea synnytyskokemus lisäsivät oman kehon arvostusta ja rakastamista myös minun kohdallani.

Toinen raskaus vei edetessään kuitenkin valitettavasti taas halut. Jos en nyt järin himokas ollut esikoisen odotusaikana, niin nyt vielä vähemmän. Lihosin enemmän (en järjettömästi, vaan n. 16kg, mikä lienee ihan normaalia tällaiselle hoikkeliinille, mutta se tuntui minusta paljolta) ja tunsin itseni tosi kömpelöksi ja epäviehättäväksi. Ironista kyllä, vaikka olen aina ihaillut muita raskaana olevia naisia ja pitänyt heitä erittäin kauniina, en koskaan ole oppinut nauttimaan omasta kantavasta kehostani.

Synnytyksen jälkeen tilanne on kyllä kohentunut. Limakalvojen kuivuus ei kestänyt tällä kertaa niin pitkään, kuin esikoisen synnyttyä ja toivuin nopeasta synnytyksestäni nopeasti (kuin myös esikoisen kohdalla, mutta nyt vielä pikaisemmin). Hormonimyrskyjäkään ei onneksi nyt ole juuri ollut. Silti pakko rehellisyyden nimissä myöntää, että nyt vielä 9kk;n jälkeenkin kiinnostaa ja inspiroi nää lapset ja oma äitiys enempi kuin seksi ja parisuhde :Smiley . Ei ne petipuuhat nyt varsinaisesti vastenmielisiäkään ole ja pystyn kyllä jopa nauttimaan niistä, silloin kun ensin saan itseni niistä innostumaan. Mutta nimenomaan se innostus on vaikea löytää. Mieli on vaan niin täynnä kaikkea muuta ja ajatukset ja intressit muualla. En kuitenkaan ole järin huolissani. Uskon, että seksuaalisuuskin herää jälleen unestaan, kunhan kuopuskin kasvaa, imetys vähenee ja kuukautiset taas joskus alkavat. Onneksi parisuhdekin on ollut aina muutoinkin enempi henkistä, kuin fyysistä sorttia, niin sekin kestää kyllä nää ajoittaiset haluttomuudet. Ja kyllä mä ainakin jotenkin itsestäänselvänä odotan mieheltäkin ymmärrystä ja herkkyyttä antaa aikaa sille äitiyden huumalle; onneksi oma Kuu-Rapu kultani näin on tehnytkin.

Minäkään en hormonaalista ehkäisyä halua, enkä sellaista ole sitten teinivuosien lyhyehkön kokeilun käyttänytkään. Se ei vaan kerta kaikkiaan sovi minulle; vie halutkin tehokkaammin kuin mikään raskaus, synnytys tai imetys ja tekee masentuneeksi yms ikävää. Olen sitä paitsi vakaasti sitä mieltä, että on vähintäänkin luonnotonta, ellei jopa sairasta sotkea naisen luonnollinen järjestelmä kenties vuosikymmeniksi keinotekoisilla hormonivalmisteilla. Piuhoja en kuitenkaan vielä uskalla ns. kiinni laittaa. Vaikka nyt tuntuu vakaasti siltä, että nää kaksi tervettä ja ihanaa lasta on enemmän kuin voisi toivoa, niin kyllä olen siinä mielessä realisti, että kun kahdesta alle 30-vuotiaasta ihmisestä on kyse, niin ehtii ehkä mielikin vielä muuttua. Kuparikierukkaa en taas uskalla koettaa muutenkin runsaiden ja kivuliaitten kuukautisten vuoksi, eli eipä siinä jää juuri muita vaihtoehtoja kuin se vanha kunnon kumi.

Esikoisen olen saanut heti kohta 22 täytettyäni, kuopus syntyi tämän vuoden alussa, vielä 24 ollessani.
tallennettu
Pallaskissa
Astro-nauttija
****
Viestejä: 920



Profiili
« Vastaus #21 : 20.10.2007 18:03:25 »

Jap, ja minä vastaavasti voisin allekirjoittaa Katja-Q:n ajatuksia, varsinkin tuon innostuksen löytämisen osalta  Smiley Tokihan pikkulapsiperheessä niitä haluja karsii väsymyskin, mutta onneksi sitä sitten pääsee "käyntiin" kun asiaan ryhtyy  Cheesy
tallennettu

aurinko vaaka
kuu kalat
askendentti rapu
Milona
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 106



Profiili WWW
« Vastaus #22 : 22.10.2007 21:41:55 »

Kiitos kovasti teille hyvinkin yksityisten asioidenne jakamisesta. On tosi helpottavaa kuulla samankaltaisia kokemuksia ja tuntemuksia.

Kuinka te, pitkään imettäneet olette "vaientaneet" kauhistelijoiden suut? "MITÄ! Vieläkö sinä imetät!!??"  Vai ettekö ole kertoneet asiasta?
 Entä oletteko sitten pystyneet olemaan yhtään yötä/päivää poissa lapsen luota(ilmeisesti ette koska imetystä on vaikea tehdä etänä...)? 
 YH:na joskus kaipaisi tähän 24/7 "päivystykseen" edes vuorokauden lomaa...
tallennettu

usko enemmän, tavoittele tarkemmin
Ippuska
Astroholisti
*****
Viestejä: 5054


4ever


Profiili
« Vastaus #23 : 22.10.2007 22:05:40 »

Neuvola kauhisteli kamalimmin ja sanoi, että PIM! puolen vuoden imetyksen jälkeen maito muuttuu PELKÄKSI sokeriliemeksi  idiot2 knuppel2

VASTA paria vuotta myöhemmin SUOSITELTIIN imetettävän ainakin vuoden verran allergioiden vastustuksen aikaansaamiseksi  coolsmiley

Lomaa - oliko se jotain syötävää  Grin
 smitten
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
*Kide*
Astroholisti
*****
Viestejä: 2400


oinas, asc jousimies


Profiili
« Vastaus #24 : 23.10.2007 09:57:50 »

Lomaa - oliko se jotain syötävää  Grin
 smitten
Heh, melkein 11v jälkeen opettelen tätä... nuorin on 3h kerhossa kerran vk.ssa... täällä sitä pyöritään ja ihmetellään kun on hiljaista  2funny
Ja APUA ens vuonna on torppa joka päivä hiljanen, koulutielle lähtee tuo kuopus myös  Cry
 smitten
tallennettu
Ippuska
Astroholisti
*****
Viestejä: 5054


4ever


Profiili
« Vastaus #25 : 23.10.2007 12:55:21 »

 smitten smitten smitten
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
Pallaskissa
Astro-nauttija
****
Viestejä: 920



Profiili
« Vastaus #26 : 24.10.2007 17:48:49 »

Lainaus käyttäjältä: Milona
Kuinka te, pitkään imettäneet olette "vaientaneet" kauhistelijoiden suut? "MITÄ! Vieläkö sinä imetät!!??"  Vai ettekö ole kertoneet asiasta?
 Entä oletteko sitten pystyneet olemaan yhtään yötä/päivää poissa lapsen luota(ilmeisesti ette koska imetystä on vaikea tehdä etänä...)? 
 YH:na joskus kaipaisi tähän 24/7 "päivystykseen" edes vuorokauden lomaa...

Suoraan sanottuna ällistyin, kun 8-kuista esikoista vielä imettäessäni kuulin ystävän kommentoivan toiselle ystävälle, joka imetti puolivuotiasta: "Mitä sää sitä enää imetät, sehän syö jo pottua!" (tositarina Pohjanmaalta  Tongue) Ei siis ihme, että Suomessa vain 1% vauvoista pääsee suositeltuun puolen vuoden ikään täysimetyksellä ja keskimäärin suomalaisvauvoja imetetään n. 7-kuisiksi ylipäätänsäkään, vaikka WHO suosittaa imettämisen jatkamista 2 vuoden ikään kaikissa maissa, ei vain kehitysmaissa  :Smiley Osittaisimetykseenkin voisi kannustaa nykyistä enemmän, jos äidit kokevat ahdistavana suorittamisena täysimetyksen. Ei ole jyrkkää vastakkainasettelua imetysfanatismin ja korvikeruokinnan välillä, vaan löytyy harmaansävyjäkin...

...Ja eihän se imetys "täysimetyksenä" ole koko aikaa jatkunut, jossain vaiheessa pikku imeväinen kun alkaa syömään ja juomaan jo muutakin eikä äiti ole ainoa ravinnonlähde  Wink Loppuvaiheessa esikoinen oli mummulassa yötäkin ja pärjäsi vallan mainiosti lehmänmaidolla  Grin Jolle oli ensimmäisen elinvuotensa allerginen, BTW. Yli vuoden ikäinen lapsi käy rinnalla niin paljon harvemmin kuin vauva, että imetys on helppo pitää yksityisasiana. Niin kuin se onkin, siis ei siinä mielessä ettei voisi tai saisi imettää julkisesti isompaa lasta, vaan siinä mielessä että se on jokaisen äidin / perheen oma valinta  Smiley

Harmittaa todella paljon, että mainoksissa ja mediassa ylipäätään imettävä äiti on harvinaisuus, televisiosarjojenkin vauvat ovat pääsääntöisesti pulloruokittuja. Onko rinnoista tullut pelkästään seksuaaliset objektit, niin että niiden yksi elintärkeä funktio yritetään sivuuttaa täysin? ...Ja tämän ketjun aiheeseen liittyen, onko imetyksen kesto nykyään niin lyhyt myös senkin vuoksi, että naisen halujen luonnollista hiipumista (täys)imetysajaksi pidetään epäsuotavana?!? Imetys on ollut ihmislajin historiassa melko tehokas ehkäisykeino ja on näin osaltaan varmistanut lajin säilymisen kun jälkeläisiä ei ole tullut liian tiuhaan  Wink
tallennettu

aurinko vaaka
kuu kalat
askendentti rapu
Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
 
Siirry: