Yhdyn kyllä ihan täysin SA:n sanoihin, eli kun oppilas on valmis, opettaja saapuu. Itse leventäisin opettaja-käsityksen koskemaan ihan kaikkea, joka auttaa meitä eteenpäin ja antaa meille AHAA!-elämyksiä. Wayne W. Dyer kirjoitti kirjassaan "Sinäkö ihmeiden tekijä?" juuri tästä "kun oppilas on valmis, opettaja saapuu"-sanonnasta. Hän korosti, että kun olemme tietoisesti valmiita seuraamaan sisäistä ääntämme alamme saada kaikenlaisia opettajia elämäämme, jotka auttavat meitä eteenpäin. Tämän opettajan ei välttämättä tarvitse olla mikään henkinen tapaus, vaan myös kaikki maalliset asiat, jotka auttavat meitä eteenpäin, ovat opettajiamme.
Esimerkiksi minullahan on nyt menossa tuo oma sarjakuvaprojekti. Joudun siistimään kuvia vähän kuvankäsittelyohjelmalla - ylilevinneitä siveltimen jälkiä, skannerin tekemiä valotusvirheitä ja muuta vastaavaa. Tämä kuvankäsittely ei olisi hallussa minulla tippakaan, jos minua ei olisi opastettu joitakin vuosia sitten graafikon hommiin. Sain puoleksi vuodeksi työpaikan graafikkona, vaikka minulla ei ollut kokemusta kuvankäsittelystä, eikä koulutusta kyseiselle alalle ja hakijoita oli kahteen avoinna olevaan paikkaan yli 20. Siellä tuli opittua kuvankäsittelyn perustaidot, joiden avulla pystyn työstämään sarjakuvaani. Opettaja siis tuli elämääni, kun olin siihen valmis ja nuo opetukset kantavat yhä!
Hengellisistä opettajista puhuttaessa voidaan joukkoon lisätä myös meidän jokaisen omat henkioppaat. Samoin kuolleet läheiset auttavat meitä yleensä kuolemansa jälkeen selviämään täällä ja ymmärtämään asioita. Henkioppaista on ollut puhetta täällä useassakin ketjussa, mutta lyhyesti kyseessä on meille tuttuja sieluja, jotka auttavat ja opastavat meitä eri asioissa koko elämämme ajan. Minulla on esimerkiksi 1800-luvun viktoriaaniseen asuun pukeutunut naisopas Zue-Anne Diana Chrysler (ainoa opas, joka on esitellyt itsensä nimeltä). Zue-Anne opettaa minulle eleganttista feminiinisen energian hyödyntämistä - kuinka olla yhtä aikaa voimakas ja herkkä. Luulen, että hän vaikuttaa jotenkin myös taiteelliseen puoleeni. Miespuolisia oppaita edustaa mm. ihan ensimmäinen koskaan tapaamani opas, jonka ristin Ianiksi. Ian on olostellut jo joitakin vuosia taka-alalla antaen tilaa toisille oppailleni, mutta voin aina ottaa yhteyttä tähän tummanpuhuvaan pitkätukkaan, jos jokin vaivaa minua.
Omien henkioppaiden lisäksi meillä on myös erityisiä jumaloppaita - jumaluuksia ja jumalattaria. Heillä on myös omat alansa, joilla he opettavat meitä. Selvänäkö ja ennustusosiossa on ketju "Haluatko viestin sisäiseltä jumalattareltasi"-jossa voi kysyä kuka jumalatar opastaa meitä missäkin elämän osa-alueella. Itse tunnen tällä hetkellä 3 jumaluusopastani - ensimmäinen on egytpiläinen Anubis, joka opastaa minulle mm. oman sisäisen äänen kuuntelemisen ja Itsen rehellisyyden tärkeyttä. Hänhän on egyptiläinen tuomari, joka punnitsee ihmisten kuoltua tämän sydämen eli eletyn elämän totuuden sulkaa vastaan. Jos ihminen on elänyt sydämensä mukaisesti, sydän on totuuden sulkaa kevyempi ja vainajaa odottaa paratiisi. Anubis edustaa myös balsamointia ja kuolemaa.
Toinen oppaani on egyptiläinen Seth, joka auttaa minua päästämään irti vanhasta ja tuhoamaa sen voidakseni saada uutta elämääni. Seth edustaa luojajumalan Ran vastakkaista puolta - hän tuhoaa, jotta Ra voi taas luoda. Hän on myös myrskyn, kaaoksen, sekasorron, yön ja tuhon jumala, joka suojelee Rata tämän matkustaessa taivaan poikki yöaikaan. Kaikenlisäksi Seth on biseksuaali ja kasvissyöjä eli hän opastaa ettei rakastaminen ole kiinni fyysisestä ruumiista/sukupuolesta ja että kasvisruoallakin elää loistavasti (itse kun kamppailen vielä tästä lihasta eoon pääsemisen kanssa
)
Kolmas on intialainen jumalatar Kali, myöskin kuoleman ja tuhion jumala, mutta myös olemassaolon eli Brahman yksi ilmentymä. Kali autaa minua pääsemään eroon liiasta maskuliinisuudesta, jotta feminiininen energia saa sille kuuluvan luontaisen paikan elämässäni. Joku toinen jumalatar puolestaan tuo tätä feminiinista energiaa minulle, mutta hän ei ole vielä ilmoitellut itsestään
Omiin jumaloppaisiin voi tutustua tutkimalla ja miettimällä, mitkä jumalhahmot kutsuvat ja miellyttävät eniten.
Yleensä ihmiset tuntevat eniten opastavaa vetoa enemmänkin pyhimyksiin, mutta henkiopas, jumalopas ja pyhimys eivät tietenkään sulje toisiaan pois. Meillä on vain iso tukipiiri, jonka puoleen kääntyä
Jos sinulla on ongelmia ja kysymyksiä, voit esittää niitä mietiskellessäsi oppaillesi ja he vastaavat.
Vastaukset elämän ongelmiin voivat tulla ihan millä tavalla tahansa. Riittää, että pyytää Alkulähteeltä johdatusta ja neuvoa tilanteeseen, joka hiertää. Universumi kyllä auttaa sinua - oppaat auttavat, jumaloppaat auttavat, sinulle ryhdytään järjestelemään tilannetta, jossa saat vastauksen.
Minulle henkilökohtaisesti eniten oppaina ovat toimineet kirjat. Olen lueskellut paljon esoteerista, elämän filosofista ja ei-kristillisen uskontotieteen kirjallisuutta. Samoin ajattelevien ihmisten kanssa keskusteleminenkin antaa yleensä noita opastavia AHAA!-elämyksiä.
Varsinaista pyhimysopasta minulla ei edelleenkään ole.