ja sitten tulee mieleen että onneksi on siunaantunut hyvä itsetunto niin ei tartte juosta uusimman muodin perässä
Pakko kommentoida tähän, että muodikkuus ei minusta kyllä mitenkään korreloi huonon itsetunnon kanssa. (vaikka tuskin Ardith sitä ihan niin tarkoittikaan?) En itse seuraa muotia mitenkään orjallisesti, mutta minusta on kiva poimia sieltä aina uusia, jänniä juttuja pukeutumiseeni. Kai yleisolemukseltani olen siis aika muodikas, mutta tietysti jätän sellaiset muoti-ilmiöt väliin, jotka eivät minua miellytä tai eivät yksinkertaisesti sovi omaan tyyliini.
Olen myös huomannut, että silloin kun olen masentunut tai itsearvostukseni on nollassa, en myöskään jaksa panostaa pukeutumiseeni. Sen sijaan ollessani onnellinen ja tyytyväinen elämääni, on meikkaaminen ja ihanien vaatteiden käyttäminen suorastaan nautinnollista. Se on ikäänkuin tapa näyttää sitä hyvää oloa ulospäin. Ikävä kyllä Suomessa omaan ulkonäköön panostaminen nähdään usein juuri merkkinä huonosta itsetunnosta, tai sitten turhamaisuudesta ja tyhjäpäisyydestä.
Muodin suhteen korostetaan aina ilmiön negatiivisia puolia, mutta minusta muoti on myös ihana asia! Se on tapa uudistua ja leikkiä erilaisilla tyyleillä. Toki sen voi tehdä ilman muotiakin, ja jos joku on luova ja valmis käyttämään enemmänkin aikaa ja vaivaa suunnittelemalla itse oman lookinsa, niin hyvä juttu! Luulen, että ilman muotimaailman vaikutusta suurin osa ihmisistä kuitenkin pukeutuisi aika mielikuvituksettomasti ja tylsästi. Ja usein niillä oman tiensä kulkijoillakin muoti vaikuttaa siellä taustalla, vaikkapa viittauksina menneiden vuosikymmenten muotiin.
Itse siis ihailen persoonallisia ihmisiä (muodikkaita tai ei), eikä minua mitenkään häiritse jonkun ihmisen täydellinen välinpitämättömyys uusimpia muotivirtauksia kohtaan. Jokainen saa minun puolestani pukeutua ihan miten lystää. Mutta saman pitäisi minusta koskea myös niitä, jotka nauttivat muodin seuraamisesta ja sen soveltamisesta omaan olemukseen. Eihän se ole keneltäkään muulta pois! Sallittakoon kaikkien olla ulkoisesti sellaisia, mikä itsestä tuntuu hyvältä.
Niin, ja pakko vielä huomauttaa, että en missään nimessä ole minkään kertakäyttökulttuurin kannattaja! Voihan olla muodikas, vaikka hankkisi vaatteensa kirpparilta tai yhdistelisi eri tavalla vanhoja vaatteitaan. Mieluiten itse ostaisin laadukasta ja eettisesti tuotettua vaatetta, mutta käytännössä tämä ei opiskelijabudjetille aina sovi... pyrkimys kuitenkin on ostaa harvemmin, mutta laadukkaampaa.
Toivottavasti ei lähtenyt liian kauaksi rönsyilemään alkuperäisestä aiheesta...