Piti vielä sanoa, että nuo sattviset ja rajaasiset osaan itsekin katsoa, niin miten niitä voisi tulkita? Esim minulla kai tuo merkurius on hallitsevana? Ja tuolla aikasemmin kyselin leijonasta ja ravusta, jotka molemmat ovat sattvisia?
Mitenkäs katsot niitä? Jostain syystä mulle on aika selvä, mitä sattvisella, rajaasisella ja tamaasella tarkoitetaan, mutta mistä sen suoraan näkis, kellä on mitäkin ja missä suhteessa? Jos ajatellaan vaikka paikkoja, niin Helsingin Kurvi on minusta lähinnä tamaasinen paikka, sitten jos ajatellaan, millainen olisi rajaasinen paikka, niin vaikka joku yöelämän pintapaikka tai pörssisali tms. Sattvinen paikka olisi sitten vaikka joku luostari tms.
Yksi yksinkertainen ja aika toimiva tapa on katsoa, millaisia planeettoja on kartan kulmahuoneissa (sideerinen eläinrata, merkkihuoneet). Jos kulmahuoneissa on pelkästään tamaasisia planeettoja (Mars, Saturnus, Rahu, Ketu), tamaasinen energia on kartalla voimakas, etenkin, jos ne on siroteltu eri huoneisiin (I, IV, VII, X). Jos taas kulmahuoneet on miehitetty pelkästään sattvisilla planeetoilla (Aurinko, Kuu, Jupiter), sattvinen guna on vallitseva.
Toinen kokemukseni mukaan toimiva systeemi on katsoa, millaisten planeettojen hallitsemissa naksatroissa planeetat ovat. Naksatrojen sideeriset sijainnit ja niiden hallitsijat löytyvät mm. täältä:
http://www.findyourfate.com/indianastro/nakshatras.htm .
Tosin jostain syystä naksatroissa tamaasisiin luetaan kylläkin Saturnuksen, Marsin, Rahun ja Ketun hallitsemat naksatrat, mutta rajaasisiin luetaan Auringon, Kuun ja Venuksen hallitsemat naksatrat ja sattvisiin Jupiterin ja Merkuriuksen hallitsemat naksatrat. En tiedä, mistä tämä ero johtuu.
Voi katsoa ennen kaikkea Kuun naksatrahallitsijaa. K. T. Shubhakaran kirjoittaa kuun naksatran gunasta näin:
"Tamaasisella on enemmän vastarintainen luonne. Tällä ryhmällä on taipumus vastustaa tai kieltää mikä tahansa idea, oli se sitten oikea tai väärä. Lopullinen seuraus tästä gunasta on jatkuva kitka perhe-elämässä kuten myös julkisessa elämässä. Sisäinen energia antaa positiivisen idean, kun taas näkyvä energia antaa negatiivisen idean. Toisin sanoen, nämä ihmiset eivät ole negatiivisia tai pahoja sydämessään, mutta sisäinen guna-voima pakottaa heidät ilmaisemaan tamaasista gunaa. Vain meditaatio voi ratkaista tämän sisäisen ristiriidan.”
Tamaasinen guna on siis pysähtynyttä, ummehtunutta ja seisahtunutta energiaa, mutta ei kuitenkaan tarkoituksellisen pahaa.
Shubhakaran jatkaa:
”Rajaasisen guna-ryhmän ihmiset viettävät rauhatonta elämää. He haluavat tehdä monta asiaa yhtä aikaa. Mutta nämä ihmiset kuuluvat ryhmään ”näyttää kiireiseltä, mutta ei tee mitään”. Raha ja omaisuus ovat tämän kategorian ensisijaiset motiivit. Sekä heidän sisäinen että ulkoinen energiansa on negatiivinen. He ovat itsekkäitä ihmisiä. (…)
Sattvisen guna-ryhmän ihmisillä on mielen puhtautta. He ovat hyvin systemaattisia. Heidän joka askeleessaan on erikoinen yhteensopivuus tai rytmi. He ovat erittäin työteliäitä. He eivät huolehdi toimintansa tai työnsä seurauksista. Heidän täytyy viedä toimintansa tai työnsä päätökseen, jos heistä tuntuu siltä. Heidän ulkoinen ilmaisunsa on melko epäkohteliasta. He voivat saavuttaa huomattavaa menestystä maalaamisessa, urheilussa ja käden töissä.”
Kuulun itse rajaasiseen ryhmään ja mieheni kuuluu sattviseen ryhmään. Kuvaukset sopivat meihin kumpaankin hyvin. On kiinnostavaa verrata näitä kuvauksia Michaelin kuvaukseen sielunijistä ja erityisen mielenkiintoiseksi vertaaminen muuttuu, jos tuntee alkuperäisen Michael-ryhmän kanavointimuistiinpanot, joiden pohjalta kirja ”Viestejä Michaelilta” on kirjoitettu.
(Sivuhuomautus: alkuperäisten kanavointien painotusta on kirjassa muunnettu aika lailla ja koko kehystarina ouija-pöytää kokeilleesta kahvipöytäseurueesta on silkkaa fiktiota, tämä on ihan yleisesti tunnettu asia pitkän linjan Michael-harrastajien keskuudessa. Todellisuudessa alkuperäinen ryhmä koostui Neljännen tien systeemiä Robert Burtonin johdolla opiskelleista, pääasiassa alle 25-vuotiaista ihmisistä, joilla oli kuitenkin jo paljon kokemusta kanavoinnista ja erilaisista henkisistä suuntauksista.
Robert Burton perusti v. 1970 ”Fellowship of Friends” –nimisen Neljännen tien koulun, jonka opetus perustuu hänen omaan muunnokseensa Gurdjieffin opetuksesta ja jossa seitsemän planeettojen mukaan nimettyä kehotyyppiä on keskeisessä asemassa – mies, joka on suomentanut Gurdjieffin lähimmän oppilaan Ouspenskyn kirjan ”Sirpaleita tuntemattomasta opetuksesta", kuului myös aikanaan Fellowship of Friendsiin. Nämä kehotyypit löysivät tiensä myös Michaelin opetukseen. Burton itse oli myöhemmin sotkeentunut todella ikäviin, oppilaidensa seksuaalista hyväksikäyttöä koskeviin oikeusjuttuihin, joista hän kuitenkin selvisi syyttömänä, mutta ei ilman maineen tahriutumista. Chelsea Quinn Yarbro ei ollut alkuperäisen Michael-ryhmän jäsen, vaikka hän itse antaa niin ymmärtää.)
Sielunikien kuvaukset ovat nimittäin vuosikymmenien saatossa kokeneet melkoisen muodonmuutoksen ja tuo Shubhakaranin sattvisen tyypin kuvaus sopii hyvin alkuperäiseen kuvaukseen vanhasta sielusta, mutta nykyisin Michael-piireissä vallalla olevan vanha sielu -käsityksen kanssa sillä ei ole enää mitään tekemistä.