Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Jännittämisestä  (Luettu 7300 kertaa)
0 jäsentä ja 8 vierasta katselee tätä aihetta.
Emisa
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 100


Profiili
« : 06.11.2007 10:25:35 »

Hei,
En tiedä mihin tämä kuuluisi vai kuuluuko mihinkään ?? Pitää vaan vähän päästää kirjoittamaan..

Jännittääkö / pelottaako ketään muuta esimerkkinä nyt hammaslääkärissä käynti?

En ymmärrä. Minä melkein saan hysteeriisia pelkotiloja ja ne menee vasta ohi kun olen päässyt hammaslääkärin ulko-ovesta ulos.

Joka kerta sama juttu. Vaikka mitään kovin pahaa ei ole tapahtunutkaan ja olen aina selvinnyt hengissä
( mm. juurihoidosta, hampaan pois ottamisesta)
Pyydän aina puudutukset jne..
Hammaslääkärikin on ihan mukava niin en ymmärrä mikä tässä on vaikka onkin ns. hyviä kokemuksia. Vieläpä erikoistunut pelkopotilaisiin =)
Ja useimmiten jännitän ja pelkään turhaan. Mutta jälleen kerran kun pitää mennä loppuviikosta hammaslääkäriin niin sama juttu alkaa.

Pää tässä hajoaa  uglystupid2

Emisa
tallennettu
Ippuska
Astroholisti
*****
Viestejä: 5054


4ever


Profiili
« Vastaus #1 : 06.11.2007 10:51:25 »

Hammashoitajakoulutukseni(kin) kautta ymmärrän oikein hyvin pelkosi.
Suun sisus nyt vain ON niin intiimi paikka ja se, ettei siinä hoitotilanteessa saa edes sanottua mitään, kun on suu täynnä tavaraa - siinä on oikeasti aikas ahdingossa.

Itselleni ei ole vielä tehty juurihoitoja, mutta kerranhan sekin päivä vielä koittaa ja surettaahan se, kun hampaalta otetaan "nirri" pois   Undecided
Viisurit on poistettu kaikki neljä jo nuorena.

Voihan sitä miettiä pieniä helpotuksia tilanteeseen, esim. MP3-soitin mukaan (eihän ne nappikuulokkeet toimenpidettä haitaa). Jos on kovin kipuherkkä, niin voi ottaa jonkun kipulääkkeen tuntia ennen hoitoa. Joskushan hammas tulee ns. käsittelyaraksi joksikin aikaa, jos on syvä paikka laitettu.

Kyllä toivoisin, että hampaat saisivat pysyä ehjinä kehdosta hautaan, mutta kun ei niin ei  knuppel2
Niitä kun ei voi itse korjata, niin hammaslääkärille askel pian taas minullakin käy  crazy2
 smitten
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
Emisa
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 100


Profiili
« Vastaus #2 : 06.11.2007 20:43:29 »

Ihanaa kun joku on vastannut  Smiley
Niin kieltämättä ehkä se olo tulee siitä kun on niin "sidottu" siihen penkkiin.
Jos on radio päällä niin olen keskittynyt siihen tai kun tehtiin tuo juurihoito niin mietiskelin laulujen sanoja..
Nyt vähän tuo juurihoidetun hammas tuntuu oudolta..epäilen että siitä on paikka lähtenyt tai reikä on tullut sen ja viereisen hampaan väliin tai sitten juurihoito ei ole tehonnut. Toivon että pääsisin mahdollisimman helpolla. Mietin jo ientulehdustakin kun tuntui että ovat turvoksissa ja ruoka jotenkin hankaa...
Ehkä on parempi olla miettimättä liikoja.


Nyt tässä sitten kerron kaiken ja ketä mahtaa kiinostaa  Undecided

Emisa
tallennettu
Ippuska
Astroholisti
*****
Viestejä: 5054


4ever


Profiili
« Vastaus #3 : 06.11.2007 21:33:58 »

Hammashoitajaa/-keijua kiinnostaa aina hampaat  Wink

Koita vain pitää myös hammasvälit puhtaana: lankaa tai tikkua (riippuu välin suuruudesta) käytät melkein päivittäin, niin ei kerry roinaa muhimaan  Smiley

Juurihoidossa voi tarvita parikin lääkkeenvaihtoa, että puhdistuu kanavat tulehduksesta.
Älä mieti liikoja, ainoastaan jos särky yltyy kovasti, niin sitten päivystysaikaa tilaamaan. Jos on väliaikainen paikka lähtenyt pois, niin soita sinne missä se laitettiin ja saat pika-ajan uutta väliaikaista paikkaa varten.
Lycka till  smitten
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
Chandra
Astroholisti
*****
Viestejä: 2752



Profiili
« Vastaus #4 : 06.11.2007 22:07:31 »

Jos ennen oli minulla hammaslääkäripelko,niin nyt on kyllä KAUHU! Shocked buck2
Odottelen tässä särkevän suuvärkkini kanssa,mitä potilasvahinkovakuutuksessa päätetään ja jospa sitten nukkumatin kautta uusintaan.Eri lekurille vain.
En enempää kerro,kun lupasin tuossa aikoja sitten,etten nurisi.
Vaan en uskonut että nekin voivat vajota niin alas.Silkkaa petosta ja rahojen ryöväystä oli.Ei ollut edes kelakorvauksia hakenut,vaikka jokin vähennys aina kunkin toimenpiteen vieressä oli.
Hammaslääkärin mukaan juuri kelan vähennys.
Juup ja on ne amalgaamitkin vielä suussa,nyt vaan muovipaikat päällä niissä hampaissa kun ovat pysyneet.

Ois kai parempi repiä kaikki pois ja hommata kunnon tekarit!Eipä enää särkisi,kun yöksi ne lasiin tunkisin. 2funny
tallennettu

Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 5323



Profiili
« Vastaus #5 : 07.11.2007 01:01:36 »

Täällä on myös yksi hammaslääkärikauhusta kärsivä! Olen pelännyt hammaslääkäriä AINA, ihan pienestä lapsesta lähtien. Muistan joskus 5-vuotiaana istuneeni äidn sylissä ja miettineeni, miksi en uskalla istua hammaslääkärin tuoliin. Ensimmäisen kerran istuin siihen ensimmäisellä luokalla ja silloinkin vain, kun oli pakko. Mitään pahaa yhdelläkään hammaslääkärikäynnillä ei ole tapahtunut. Hammaslääkärille meno on minulle samaa jos joutuisi teloitettavaksi - vatsani menee sekaisin, alan hyperventiloida, tärisen ja olen kuin häkkiin sidottu eläin. Nykyisin en suostu menemään kuin pelkopotilaisiin erikoistuneille hammaslääkäreille yksityiseen hoitoon, vaikkei minulla päälle parikymppisellä työttömällä olisikaan sellaiseen varaa. Ja hammaslääkääriin menen vasta viimetipassa. Edellistä hammaslääkärireissua edeltänyt reissu oli 10 vuotta sitten. Lahdessa asuessani hoidatin sitten purukalustoni tuon 10 vuoden tauon jälkeen kuntoon yksityisellä, erittäin ihanalla hammaslääkärillä, joka sai pelkoani vähän laantumaan. Juurihoito ei tuntunut missään vaikka 3 sellaista pitikin tehdä, ainoastaan poraaminen oli inhottavaa sen äänensä takia. Hammaslääkäri sai minut jopa pitämään minut neulakammoisen puudutusneulaa miellyttävänä kokemuksena (tai sitten olen vain masokisti Grin)

Toinen mitä olen kammonnut aina  - ja kammo on vain pahentunut vanhetessani - ovat lääkärit ja sairaalat. Saan paniikkikohtauksen jo aulassa ilmoittautumisluukun kohdalla ja olen hermona vaikka menisin vain pitkäänjatkuneen yskän takia kuunnelluttamaan keuhkoni. Jokainen toimenpide pelottaa - sydämen kuuntelu, keuhkojen kuuntelu, kurkun katsominen, korvien tarkastaminen, verenpaineen mittaaminen....

Minulla on tuolla jossain selkärangassa ajatus, että lääkärit - myös hammaslääkärit - eivät todellakaan ole siellä auttaakseen potilaita vaan tehdäkseen heille testejä ja kiduttaakseen tahallaan. Koska molemmat kammot ovat olleet minulle aina ilman järkevää selitystä olen tullut siihen tulokseen, että niiden täytyy olla muistojäämiä jostain menneestä elämästä, hyvin kaukaisesta sellaisesta, jossa minua on kidutettu jollain tapaa. Sidottu kiinni johonkin ja tökitty, pistelty, viillety ja niin edelleen.
tallennettu
*Kide*
Astroholisti
*****
Viestejä: 2400


oinas, asc jousimies


Profiili
« Vastaus #6 : 07.11.2007 10:44:38 »

En osaa auttaa  Sad mutta kerron tarinan, kuinka yhden tutun kävi...
Tuttavani siis kärsi samasta jännitystilasta ja voitte kuvitella kuinka kova paikka se oli melkein 2m ja 100kg miehelle. Tämä oli myös kokemus kerran hammaslääkärille ja apulaisille, kun miestä sattui "tökkäseen" hampaan herkkään paikkaan paikatessa ja tämä karjaisi ja sylkäisi yhtä aikaa sekä välineet että lääkärin ulos suustaan, päästeli muutaman "sivistyssanan" ja sitten vasta katsoi ympärille... koko hoitohenkilökunta olui paennut huoneesta ja lääkäri seisoi oven suussa tilannetta arvioimassa/valmiina pinkoon karkuun  2funny Kysyi kuulemma arasti,"jatketaanko?"  Shocked
Tuon jälkeen kaveri ei hoidattanut hampaitaan 10v., koska kait häpesi käytöstään ja sai myös lääkäriltä kehoituksen hakeutumaan toisaalle (pääkaupunki seudulle) pelkotiloihin erikoistuneelle. No, 10v. aikana ne hampaat sitten oireilivat ja voitte vain kuvitella sitä elämää reikiintyvine hampaiden kera  buck2 Kaveri haki muutaman antibioottikuurinkin ensiavusta ja lupasi mennä hoitaan hamapaat, mutta ei... lopulta tuli niin paha tulehdus, että sai verenmyrkytyksen ja se oli sit jo totinen paikka  Cry
Meni sen jälkeen hoidattaan hampaansa  Smiley hoitoja tehtiin reilu vuosi jatkuvasti, muutamia hampaita poistettiin ja paikalle laitettiin nastat, osalle tehtiin juurihoitoja ja mitä kaikkea... kipua, aikaa, RAHAA meni  Undecided
Tämä oli niin karu opetus kaverille, että on sen jälkeen käynyt kiltisti hammaslääkärillä, jopa tavallisellakin taas... eli on päässyt hieman yli, mutta ottaa sekä kipulääkkeen varoksi aina ennen hammaslääkärillä kayntiä, jos tarvitsee jotakin tehdä  Wink
tallennettu
Ippuska
Astroholisti
*****
Viestejä: 5054


4ever


Profiili
« Vastaus #7 : 07.11.2007 11:56:04 »

SEpä se: kun se pitkittyy niin se mutkittuu - vähemmällä vaivalla ja rahalla pääsisi JOS tarkistuttaisi säännöllisesti (noin kerran vuodessa) NIIN ei ehtisi tulla katastrofeja, vaan tilanne pysyisi hallinnassa.
Tosin joskus voi salaa kehittyä tulehduspesäke juuren kärkeen, mutta se jo oireilee säryllä ja selviää pienellä röntgenkuvalla.
Myös saumavuotoisen paikan alle voi kehittyä kariesta ja vanhojen paikkojen saumat falskaavat ennemmin tai myöhemmin  Huh

Hammaskiven ehkäisyyn tehoaa VAIN huolellinen puhdistus ienrajoja myöten päivittäin kera langan/tikun.
SE vie oman aikansa, vaivansa ja rahansa, mutta säästyy monilta toimenpiteiltä  smiley6600

tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
Ippuska
Astroholisti
*****
Viestejä: 5054


4ever


Profiili
« Vastaus #8 : 07.11.2007 13:14:15 »

... ehkä lopulta pärjää ihan ilman puudutustakin!

Pitäen kiinni siitä, että sen puudutuksesta säästyneen "manitson" voipi käyttää johonkin mieltä HELLIVÄÄN - tosi hauskaan ja mukavaan!!!

 Cry Grin
Nykyisin teen just noin  Grin eli olen sidättänyt itseni kestämään sen mahdollisen kivun ja kun pääsen "pälkähästä" niin takuulla suon itselleni jonkun lohduttavan hyvityksen sillä puudutyshynällä  2funny
 smitten
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
Emisa
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 100


Profiili
« Vastaus #9 : 07.11.2007 16:07:34 »

Tervehdys
No piti mennä syömään purkkaa Angry
niin jopas kummaa jotain ilmaantui purkan sekaan.

Toivon että se on paikkaa eikä hammasta. Muovipaikalta se vaikuttaisi, mutta varmuudella en osaa sanoa.

Viimeeksi samalla porattiin reikä, kun kävin korjauttamassa lohjennutta hammasta. Silloinkin hammaslääkärin piti oikein katsoa että tarvitaanko juurihoitoa muuta tuumasi että eiköhän porata vaan.
Nyt pelkään että tämä on jompi kumpi hoidetuista hampaista ja joudutaan tekemään juurihoito..kun paikkaa tai hammasta rupee lähtemään.

Onneksi positiivista on se että ei vieläkään ole särkyä, mutta yö unet on mennyt samoin ruokahalu ja tämän jälkeen en pysty töihinkään keskittyä lamaannuin ihan täysin.  Cry
Laitoin jo sähköpostia miehellekkin että oon sekoamispisteessä..onneksi hän on ymmärtäväinen tietää ja tuntee..mutta ei se lohduta kun hän sanoo rutiinijuttu olethan ennenkin selvinnyt.

Soitin hammaslääkärin ajanvaraukseenkin  ja kerroin mitä tapahtu että jos hän kirjoittaisi sinne ylös että katsottaisiin mieluiten tämä ekana että sitten vasta se hammastarkastus. Pidensi sitten varaamaani aikaa.
Peruutusaikoja ei sitten tietenkään ollut tullut kun kyselin.
Tämä odotuskaan ei ole kivaa kun jännittää.

Täytyy varmaan sanoa hammaslääkärille että olen menettänyt yönet ja ruokahalut ja vähän tirauttanut kyyneltäkin että jännitän niin paljon, jos hän olisi vähän "huomaavaisempi" kun viimeeksi tuntui siltä että penkkii vaan ja katotaan mikä on ja hommiin..
Mitä ei tosin tapahtunut ekalla kerralla kun menin vastaanotolla silloin huomaavaisesti kuunneltiin ja kyseltiin ja rauhassa ohjattiin penkkiin  Embarrassed
Itse kyllä olen ottanut puudutukset ja silti palkinnut itseni jollain mukavalla...nyt täytyy varmaan palkita mieskin kun on kärsivällisesti jaksanut kuunnellä tämän viikon mun pelkoa ja vatvoamista..
Kiitos myös Teille smitten

No nyt sitten rupesi jo hampaaseen vähän tuntumaan tai sitten mielikuvitus tekee tepposta kun miettii asiaa niin kovasti.

Vielä sen verran että lähtenyt pala taisi olla juurihoito hampaasta ja mieheni sanoi että näyttää mustalta..mietin että aloittavatko uuden hoidon vai olisikohan viisainta vetää hammas pois ? Kaipa se hammaslääkäri osaa sanoa oikean vaihtoehdon?

Emisa
« Viimeksi muokattu: 07.11.2007 20:44:06 kirjoittanut Emisa » tallennettu
selkälokki
Vieras
« Vastaus #10 : 19.11.2007 22:16:20 »

Eräs asiakkaani kertoi, että hänellä oli ollut ientulehdusta ja kun hampaat oli hoidettu ja tulehdus saatu kuriin, niin rytmihäiriöt loppuivat saman tien. Hänellä oli kuulemma aiemmin jo ollut sama kokemus, että suun ollessa huonossa kunnossa, tuli rytmihäiriöitä.
Mitäs sanot Ippuska, onko mahdollista?
tallennettu
Ippuska
Astroholisti
*****
Viestejä: 5054


4ever


Profiili
« Vastaus #11 : 20.11.2007 14:56:33 »

Kaikkihan on mahdollista  Smiley  Olemmehan kokonaisuuksia.
Tulehdus ON aina tulehdus, oli se missäkohtaa vaan ja vaikuttaa koko ihmiseen.
Hoitamaton bakteeritulehdushan saattaa johtaa jopa verenmyrkytykseen.
Kaikki tulehdukset pitää hoitaa. Sen jälkeen ennaltaehkäisy ja itsehoito kannattaa aina  angel
 smitten
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: