Kaikki maitotuotteet EIVÄT ole happoa muodostavia!
Useimmat juustot ovat, eritoten kovat juustot. Voi on puolestaan neutraali.
Maito ja piimä/jugurtti ovat sen sijaan erittäin emästä muodostavia. Okei, jos maito on teollista, eli sekä pastöroitu että homogenoitu, se voi hyvinkin muodostaa happoa. Teollisista "maitojuomista" kuten kaikesta muustakin teollisesti muunnellusta, kannattaa pysyä visusti erossa muutenkin.
Kuitenkin piimät ja jugurtit tehdään siten, että lähtömaito on vain pastöroitua ja sitten maitohappobakteerit tekevät loput. Piimät ja jugurtit ovat itse asiassa elävää ravintoa, niiden maitohappobakteerit ovat eläviä.
Itse jätän joskus piimätölkin lämpimään päiväksi ihan juuri siksi, että pikku lactobacillukset oikein heräisivät lämpimässä virkeämmiksi. Lisäksi toivotan niille tervetuloa yhteistyöhön, kun juon piimää tai jugurttia.

Turha mollata siis maitotuotteita, ainakaan piimää ja jugurttia. Itse vahdin monen muun ravintoasian lisäksi myös happo-emästasapainoa ja maitotuotteilla on merkittävä osuus ravintoni emäspuolella.
Voi muuten tehdään pohjoismaissa perinteisellä menetelmällä, eli maito hapatetaan ja sitten "kirnutaan" koneellisesti piimästä rasva eroon. Muualla maailmassa valmistus on teollista, happamattomasta maidosta vain lingotaan rasva erilleen. Pohjoismainen voi maistuukin ihan erilaiselta kuin voi muualla maailmassa.
Ainakin meille karjapaimentolaisen aineenvaihdunnalla varustetuille (veriryhmä B) maitotuotteet ovat erinomaisen hyvä happo/emästasapainon säätäjä. Mutta homogenoituja maitotuotteita kehotan välttämään, se muuttaa maitoa pois luonnollisesta tilastaan paljon enemmän kuin pastörointi.
t. Eklektikko