Näin ihania me ollaan. Ajatella jos meidät pitäisi iskeä johonkin taulukkoon jonkin mensan pisteytyksen mukaan, joka kuvaa vanhan ajan älykkyyttä. Täällähän on 'uusi aika' ja uuden ajan energiat.
Halusinkin tuoda nuo älykkyyden osa-alueet esiin sen vuoksi, että jopa niistäkin puhutaan vielä aika vähän. Vieläkin pinnalla se, kuinka älykkäästi käyttää rahaa, tienaa sitä rahaa ja osaa laskelmoida. Tai hoitaa elämää vanhojen kaavojen mukaan.
Minun isälle toivottiin ruumiillista voimaa, että jaksaa tehdä maatöitä. Kittiä kanssa, hänestä tuli tyhjänpäiväinen kieroselkäinen viulunsoittaja, joka karkasi kotoa ja melkein sitten kuoli nälkään, siinä sivussa myös uusi perhe.
Äiti laittoi minut kauppaopistoon, ettei tarvitsisi siivota. Silloinhan toivottiin, että lapsella olisi ÄLYÄ! Mutta se laskelmallinen älykkyydenosamääräni sinne oli täysin nollassa, sain kuumetta joka ikisestä kirjanpitotestistä. Kun sain lahjaksi matematiikasta vitosen, pääsin siitä! Onneksi sielläkin oli humanitääristä opettaja-ainesta.
Minä rukoilin omille lapsilleni, en suinkaan fyysistä voimaa, en loogista älyä, vaan
kauneuden tajua, henkistä selkärankaa ja terveyttä. Kas kummaa, sitä he saivat ja haikailevat nyt muotoilun ja musiikin parissa ilman vakituista työtä vielä. Ukolla unettomia öitä, että kun on niin 'kelvottomia' poikia. Minä salaa hiljaa aivan tyytyväinen tietäen että he selviävät tästä ajastansa.
Näin ovat elämän arvot muuttuneet sukupolvien myllerryksessä.