Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Facebook  (Luettu 22247 kertaa)
0 jäsentä ja 12 vierasta katselee tätä aihetta.
Mariska
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 118



Profiili
« : 17.11.2007 18:36:57 »

Moi!

Kirjauduin tuossa juuri Kyseiseen sivustoon...

Onko täällä muita? Mitä mieltä olette facabookista?
tallennettu

Synnyin tahtomattani, kuolen tahtomattani, antakaa minun edes elää niinkuin itse tahdon.
Sekhmet
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 260


Nil novi sub sole.


Profiili
« Vastaus #1 : 17.11.2007 18:41:37 »

Facebookin huolimaton käyttö on tietoturvariski.
http://img.mtv3.fi/mn_kuvat/mtv3/uutiset/mediait/tietokoneet/462277.jpg


Asiantuntijoiden mukaan ongelmana on etenkin se, että jotkut käyttäjät hyväksyvät Facebook-ystävikseen myös tuntemattomia ihmisiä.

Suomalaisten uusi villitys Facebook voi olla varomattomalle käyttäjälle tietoturvariski.

Facebookiin kirjoitetaan paljon henkilökohtaista tietoa, joka on tarkoitettu vain omien ystävien luettavaksi. Tietoturvayhtiö F-Securen tutkimusjohtaja Mikko Hyppönen kertoo kuitenkin, että jotkut käyttäjät hyväksyvät Facebook-ystävikseen myös ventovieraita.

- Kaverien määrästä käydään kilpailua, ja jotkut haalivat kavereikseen kaikki mahdolliset ihmiset. Näin he voivat päätyä paljastamaan tuntemattomille esimerkiksi kotiosoitteensa ja syntymäaikansa.

Myös tietoturva-asiantuntija Petteri Järvinen pitää Facebookin suurimpana vaarana sitä, että ystävälistalle voi päästä muitakin kuin ystäviä.

- Facebookiin on helppo perustaa profiileja väärällä nimellä. Jos esimerkiksi toimittaja tekeytyy julkkiksen ystäväksi ja pääsee tämän ystävälistalle, hän voi saada selville kaikenlaista.

Jotkut käyttäjät ovat jopa niin varomattomia, että päästävät muutkin kuin ystävänsä katsomaan profiiliaan. Tällöin henkilökohtaisia tietoja voi lukea kuka tahansa Facebookin yli 50 miljoonasta käyttäjästä.
Vaara vaanii sovelluksissa

Useimmat Facebookin käyttäjät liittävät omalle profiilisivulleen sovelluksia, joiden avulla he voivat kertoa esimerkiksi matkoistaan tai musiikkimaustaan tai lähettää ystävilleen pieniä tervehdyksiä. Näissä sovelluksissa voi Hyppösen mukaan vaania vaaroja.

- Kuka tahansa käyttäjä voi tehdä niitä, joten tekijä voi olla vaikka kuka sekoboltsi tai rikollinen. Kun asentaa ohjelman, antaa sen tekijälle pääsyn samoihin tietoihin, jotka ystävälistalaiset näkevät.

Viruksia Facebookissa ei Hyppösen mukaan toistaiseksi ole ollut.

Toisessa suomalaisten käyttämässä verkkoyhteisössä Myspacessa on kuitenkin levinnyt haittaohjelmia, ja Hyppönen pelkää, että ennen pitkää niistä tulee myös Facebookin vitsaus.
Tieto säilyy pitkään

Tietoturva-asiantuntijat kehottavat miettimään tarkoin, kuinka paljon itsestään internetissä paljastaa.

- Mikä tahansa tieto, minkä nettiin naputtelee, saattaa säilyä palvelimen tietokoneella kymmeniä vuosia ja päätyä sitten yhtäkkiä julkisuuteen esimerkiksi tietomurron yhteydessä, Hyppönen muistuttaa.

- Nyt harmittomilta tuntuvat asiat saattavat olla hyvinkin kiinnostavia myöhemmin, jos käyttäjästä tulee julkisuuden henkilö, Järvinen puolestaan varoittaa.
Identiteettiä on vaikea varastaa

Suomalaiset Facebookin käyttäjät ovat kuitenkin sekä Järvisen että Hyppösen mielestä paremmassa turvassa kuin brittiläiset tai amerikkalaiset.

- Nykyään puhutaan paljon identiteettivarkauksista, mutta Suomessa on niin hyvät rekisterit, että Facebookin tietojen perusteella olisi hyvin vaikeaa kaapata kenenkään henkilöllisyyttä, Järvinen rauhoittaa.

Esimerkiksi luottokortin hankkiminen toisen nimissä onnistuu Yhdysvalloissa varsin helposti, mutta Suomessa valvonta on tiukempaa.


mtv3
tallennettu
Harschi
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 152


Profiili
« Vastaus #2 : 18.11.2007 12:24:41 »

Eilen Hesarissa joku tietoturva-asiantuntija sanoi hyvin, että Facebook on kuin tatuointi, jonka ottamista katuu myöhemmin.
tallennettu
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5772


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #3 : 18.11.2007 14:46:59 »

Kuin valtameri jonne hukkuu!  Shocked
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
monikakson
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 259


Look thru' the light


Profiili
« Vastaus #4 : 18.11.2007 19:53:16 »

Mä liityin jo kesällä, mutta lähdin nyt jokin aika sitten pois. Ensin se tuntu hauskalta, mutta sitten se todellisuuden vääristyminen alkoi ärsyttää. Tosi hienoa, että voi tavata ihmisiä, joita ei oo tavannut moneen vuoteen, mutta sitten se, että niistä yleensä tulee vain uusi numero kaverilistassa.
Tästä ollaan puhuttu paljon kavereiden kanssa, kun opiskellaan itse mediaa. Ja just yks syy foorumin hylkäämiseen oli se, että niiden kavereiden kanssa, joiden kanssa oikeasti olen yhteyksissä, niin voin pitää yhteyttä muutenkin. En tarvitse facebookia todistaakseni olemassaoloani.
Mutta onhan se jollain tavalla kätevä yhteisö, jos tajuaa pitää omasta tietoturvastaan kiinni. Niin ja addiktoiva!  Shocked
tallennettu

Feel the life in you and you want to live
Stareyes
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 580


Tuon kultaisen säteen, missä ikinä kuljenkin


Profiili
« Vastaus #5 : 18.11.2007 21:32:42 »

Eilen Hesarissa joku tietoturva-asiantuntija sanoi hyvin, että Facebook on kuin tatuointi, jonka ottamista katuu myöhemmin.
Onneksi minua ei ole kyseinen saitti yhtään kiinnostanut. Sillä itsellä on hieman sellainen mielikuva, että sä olet sen jälkeen merkattu ihminen.... *huuh, puhaltaa ilmaa keukoistaan*....
tallennettu

"Mikä haavoittaa sinua niin paljon, että tunnet olevasi pakotettu haavoittamaan minua, jotta parantuisit?"
selkälokki
Vieras
« Vastaus #6 : 18.11.2007 21:39:35 »

Ei niin pienintäkään mielenkiintoa moiseen. Yleensä nykyisin olen aika haluton rekkautumaan yhtään minnekään sivuille...Jotenkin olen tullut varovaiseksi.
tallennettu
Arkiviisu
Vieras
« Vastaus #7 : 18.11.2007 22:02:15 »

Ei niin pienintäkään mielenkiintoa moiseen. Yleensä nykyisin olen aika haluton rekkautumaan yhtään minnekään sivuille...Jotenkin olen tullut varovaiseksi.

... samat fiilikset ja ajatukset mulla myös!  Smiley

... ja kyllä muutamien viimeviikon tapahtumien aikana koin "lähes valaistumisen" siitä että mitä netissä voikaan tapahtua - että kaikki sinne kirjoitettu jää elämään aivan omaa elämäänsä - vaikka ja jopa alkuperäisestä yhteydestä irroitettuna - tai kuinka joku jossain voi senkin nähdä missä sivustoilla olen käynyt - vaikka vahingossa -  Shocked

... siis alkaen niistä salasanatapahtumista ....  Shocked

Että aivan sama kuin selkälokilla - olen aina vain varovaisempi siitä millaisia jälkiä nettiin jätän ...  coolsmiley Vaikka sinänsä en olekaan " negatiivinen mustalla maalaja"  eli en usko aina kaikesta kaikkein pahinta - niin järjen käyttö olkoon sallittua  Cool  taaviisunen
tallennettu
Lunerica
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 385


Que cambie todo pero no el amor


Profiili
« Vastaus #8 : 19.11.2007 11:51:37 »

Minusta Facebook/MySpace ei ole sen kummempi juttu kuin vaikkapa tämä foorumi. Kummassakaan ei ole pakko esiintyä omalla nimellään ja itse voi päättää, mitä itsestään haluaa kertoa.
Luulenpa, että keskustelufoorumeilla ihmiset kertovat paljon enemmän itsestään - kuin huomaamattaan - kuin Facebookissa ikinä...  :Smiley
tallennettu

Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway.
~ Anna Eleanor Roosevelt  ~
Rohana
Astro-nauttija
****
Viestejä: 790



Profiili
« Vastaus #9 : 19.11.2007 12:40:34 »

Mä olen varmaan niin perushuonoitsetuntoinen etten kuvittele kenenkään olevan kauheen kiinnostunut meikäläisen elämästä - tai ei ainakaan pitäisi olla kiinnostunut.  Cheesy
Itse siellä kerron hintsusti mitä haluan enkä oikeestaan edes osaa käyttää koko tarjonnan skaalaa, Koulukaverit.comissakin on enemmän infoa.
Kiva vaan jos joku vanha tuttu sieltä meikän bongaa. Tosin ei varmaan bongaa kun on sukunimi vaihtunut....
tallennettu

-Lähden, jotta tulisin, Menen kauas, jotta lähellä olisin.-
Nils-Aslak Valkeapää
Sissis
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 300



Profiili
« Vastaus #10 : 19.11.2007 18:39:54 »

Sieltä jos oikein osaa etsiä, löytyy miusta oikein hemaiseva kuvakin  2funny
Olipas oikein "urakka" löytää siut..  2funny

ja Suklaasta ei luovuta!!  smitten

ps. mä olen facebookissa.. työkaveri (boss knuppel2) "pakotti"
tallennettu

aurinko &  kuu Leijona
nousu &  merkurius Rapu
venus Neitsyt
mars Skorpioni
Tuli-Vuohi
Keltainen Spektraali Siemen

http://kuutarha.nettisivut.fi/
rutker
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 9


Profiili
« Vastaus #11 : 19.11.2007 18:46:23 »

Facebook on ihan viihdyttävä sivusto.
En näe sitä sen suurempana tietoturvariskinä kuin jotain toistakaan sen tyyppistä palvelua tai vaikkapa keskustelupalstaa.
En myöskään ymmärrä mitä ihmeellistä siinä olisi jos 10 v kuluttua joku katsoisi mitä tein tai sanoin tänään FB:ssä...jos on oma itsensä on sitä myös virtuaalisesti eikä omana itsenään oloa tarvitse hävetä nyt eikä tulevaisuudessa.
tallennettu
Sekhmet
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 260


Nil novi sub sole.


Profiili
« Vastaus #12 : 19.11.2007 21:03:53 »

Facebook on ihan viihdyttävä sivusto.
En näe sitä sen suurempana tietoturvariskinä kuin jotain toistakaan sen tyyppistä palvelua tai vaikkapa keskustelupalstaa.
En myöskään ymmärrä mitä ihmeellistä siinä olisi jos 10 v kuluttua joku katsoisi mitä tein tai sanoin tänään FB:ssä...jos on oma itsensä on sitä myös virtuaalisesti eikä omana itsenään oloa tarvitse hävetä nyt eikä tulevaisuudessa.

Oletko tutustunut 7päivää lehden ym. muiden juorulehtien metodeihin??
Jos sinä joskus joudut lehdistön hampaisiin, löytyy varmaan tämäkin kirjoituksesi, ja oletettavimmin jotenkin vääristeltynä.
Vaikka täällä pitäisi olla turvassa nimimerkin takana.
Niin aina vain ei ole.  Shocked
tallennettu
Ajatus
Astroholisti
*****
Viestejä: 2365


Linnunradan liftari


Profiili
« Vastaus #13 : 21.11.2007 16:36:46 »

Eilen Hesarissa joku tietoturva-asiantuntija sanoi hyvin, että Facebook on kuin tatuointi, jonka ottamista katuu myöhemmin.

Noh, minä kun en ole katunut tatuointejani, niin en ehkä kadu Facebookiakaan. Grin Molempia kun tuli harkittua jo tovi etukäteen.

Löysin FB:n kautta yhden tutun, jota olen vuosia etsiskellyt, joten pelkästään jo siksi kannatti rekisteröityä. Kaiken lisäksi asiaan liittyy aika hauskoja astrologisia yhtäläisyyksiä.

Siellähän pystyy säätämään profiiliasetukset niin tiukoiksi kuin haluaa. Ainakaan yhteystietojaan nyt ei tietenkään kannata jättää kaikkien nähtäviksi, eikä hyväksyä ystäväkseen ketään tuntematonta. Olen hiukan samoilla linjoilla tässä kuin rutker ja Paz, aika paljon sitä tulee näillä foorumeillakin kerrottua ihan huomaamattaan...

Ihan hyvä silti myös lukaista tuo Ikiajan laittama varoitusjuttu. Itseäni ainakin hiukan arveluttavat nuo monet eri tekijöiden tekemät sovellukset, enkä kovin herkästi niitä lisäile profiiliini.
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
Arkiviisu
Vieras
« Vastaus #14 : 21.11.2007 17:14:50 »

Shocked      Shocked      Shocked      Shocked     Cry      Embarrassed      Embarrassed       Embarrassed      Embarrassed

 Shocked Shocked Shocked - entäs sitten TÄLLÄ ASTROFOORUMILLA -kuinkas turvassa täällä ollaan  Huh  Ihan " foorumin eli palvelun tarjoajan eli Astrofoorumin kautta ELI  millainen mahdollisuus on olemassa että "joku" murtaa "joitain turvamuureja" ja saa tietoja joita on vain Ylläpidolla TAI YV - viesteissä....  Embarrassed

Ja täällähän aina ajoittain on ollut kuvia näkyvissä - ihka omia kuvia - sekä avataaroina että liitekuvina ja myös " jutun sisällä" ( vielä kun se oli mahdollista)....

Ja onhan täällä melko usein "kyselty tietoa" itsekin joskus aiemmin kysyin kumppanisopivuudesta -  antamalla ei nimiä mutta syntymäajat - ei sentäs kelloaikaa .... ja onhan sitten nämä omat kartat johonka tulee hyvinkin henk.kohtiset tiedot - vai olenkos ollut ihan pöljä kun olen laittanut karttaa tehdessäni ihka oikeat nimeni  Shocked  Shocked  Shocked  Cry ETTÄ nytkö vasta ovat silmäni auenneet -vrt.sinisilmäni - ja liian myöhäänkö ETTÄ  hitsin pimpula .... uglystupid2   police  police  police että onko nyt näin että turha rutista kun on  uglystupid2 ja tästä etiäpäin pitää olla kovinkin tarkka  Lips Sealed  police

Toisaalta en ole läheisteni nimiä maininnut en kotikaupunkiani etc. mutta silti Embarrassed

Valaiskaa epätietoista eli minua  - huvittavinta tässä on mahdollisesti tämä - ETTÄ koneellani on monenertaiset virus, vakoilu, palomuurisuojat - ja jos sitten itse avaankin ison aukon turvallisuussuojiini ELI olen itse TIETÄMÄTTÄNI se suurin riski ....  tickedoff

JA kyllä olen  viimepäivinä siihenkin kiinnittänyt kovasti huomioita ETTÄ kun googeltaa kuvia -  tai juttuja ... JA kun ne tulee hakutuloksina näkyviin NIIN ETTÄ minkä kuvan/ osoitelinkin  klikkaa auki  crazy2

Vitsit olenkos minä täysin myöhännäisherännäinen  Embarrassed  Embarrassed  Embarrassed vai ylireagoinut


« Viimeksi muokattu: 21.11.2007 17:18:14 kirjoittanut Arkiviisu » tallennettu
Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  
 
Siirry: