Voi Daana, tiedän vain hieman miltä tuo tuntuu ja pelkään herkistyväni entisestään
Itselläni todettiin tuoksuyliherkkyys n.vuosi sitten ja oikeastaan tieto koko asiasta helpotti ja antoi voimaa.
Lääkärin suhtautuminen oli huojentavaa, koska itsekin ajattelin että vähintään päässä kasvain tai hulluksi ollaan tulossa, auttoi neutralisoimaan ja kertomaan asiasta muille
Aikaisemmin myös poistuin paikalta ja sain paljon puhuvia katseita perääni
Nyttemmin töksäytän hymyille;" te haisette. Voisitko käydä pesemässä pois hajusteen? Olen yliherkkä tuoksuille ja tämä ärsyttää, olen pahoillani."
Ja ne ilmeet
Toki kun haistan, että haju on peräisin pesuaineesta kerron kohteliaammin, että olen yliherkkä tuoksuille ja valitettavasti sinun käyttämä pesuaine ärsyttää ja siirryn kauemmaksi tai pois vallan.
Kaikkea kun ei toinenkaan voi heti pestä pois
Tuoksuherkkyys noin pitkälle mentynä, kuin sinulla on varmasti eristävää monella tapaa? Kuinka tarkkaan sinun pitää katsoa? Oletko jo väriaineille tai värien kiinnitysaineille herkkä? Eli joudutko miettimään mistä hankit vaatteet?
Itse joudun vain kulkemaan nenän perässä, eli ihoon laitettu aine sinällään haittaa jos ei tuoksu
Tämä herkkyys kauhistutti ensin minut totaalisesti, mutta nyt näen sen enemmänkin lahjana
hajuaistini on herkkä myös erittelemään tuoksuja ja nuo eteeriset öljyt ovat tuoksuja joita käytän. Niissäkin on eroja ja muutaman myyjän kanssa olen kinannutkin, kun tahdon puhtaita ja joskus mielestäni ne tuoksuvat jolatkin muulta...
Aidot tuoksut tuoksuvat, keinotekoiset "tuoksut" tuntuvat kitalaessa ja nänän takaosassa epämukavana fyysisenä tuntemuksena.
Olenkin leikkisästi sanonut saaneeni vahingossa koiran nenän ja nuuskuttamalla kuin koira nenä kiinni jossakin saa oikeasti ihan eri tuoksuskaalan irti tuoksunlähteestä. Kokeilkaas joskus
Joskus tuntuu kuin haistaisin myös ihmisissä jotakin muuta, kuin perustuoksut...
ja olenkin miettinyt mistä saisi tietoa. Kansanparantajat kautta maailman ovat käyttäneet nenäänsä myös yhtenä diagnoosin perusteena.
Tämä juontaa tapaukseen, jolloin mieheni selkärangassa tapahtui tapaturmainen romahdus ja hän jäi sairaslomalle viikoiksi. Tapaturman jälkeen olivat varmasti myös kehon omat kivunlievitys mekanismit täysillä ja tabletteina söi myös kipuun lisää liennytystä. Kun pahin oli ohi ja lääkitystä vähennettiin, alkoi siis toipuminen... alkoi mies haiseen
Kukaan muu ei sitä haistanut, mutta minä haistoin ja jopa siinä määrin, että muutaman yön nukuin sohvalla
Hulluksihan siinä leimattiin
Mutta se tuoksu oli makea, vahva, saman tapainen kun lihaa keittäessä nousee kun vaahto muodostuu veden pinnalla. Jälkeen päin kuulin, että kun luu murtuu, erittyy siitä elimistöön aineita jotka voivat sekoittaa jopa pään hetkellisesti, päiviksi
Eli miksi ei myös tuoksuisi läpi? Mutta mieheni tapaturma kohdistui välilevyihin, mutta onhan elimistön sekin neste väärästä paikasta korjattava pois. Olenkin nuuskutellut uteliaana ihmisiä, jotka kärsivät välilevy ongelmista, mutta vielä en ole kohdannut romahduksen saanutta... toisaalta en myöskään toivo sitä kenellekkään, on kuulemma pysyvästi kankea niiltä osin