Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Keskipisteet  (Luettu 15876 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Faust
Vieras
« : 15.12.2007 01:56:18 »

Terve. Ja pahoittelen jo etukäteen hieman takkuista kirjoitustyyliäni, sillä en ole kirjoittanut vähään aikaan.

Onko kukaan täällä perehtynyt tarkemmin keskipisteisiin? Käsittääkseni niitten vaikutusta voi aivan hyvin verrata noihin perusaspekteihin?

Keskipistetekniikassahan noteerataan yleisesti yhtymän lisäksi vain ns. kovat aspektit eli oppositio ja neliöt (90, 45 ja 135, 22,5 jne.). Orbit pyritään pitämään aika tiukkoina. Esim. yhtymälle ja oppositiolle orbi 2 ja neliölle 1½.

Täältä löytyy lisää tietoa: http://www.cafeastrology.com/astrologytopics/midpoints.html

Lisäksi olen käyttänyt apuna astro.comin erästä systeemiä, josta näkee ne omat keskipisteet. Se löytyy Pullen/astrolog osiosta ja sieltä valikoitte Aspect/midpoint grid chart.

Sitä tulee katsoa ikäänkuin koordinaatistoa ja niistä alhaalla olevista perusaspekteista ei tarvitse välittää. Esim. itselläni merkuriuksen ja marsin keskipiste on 8 42' astetta kauriissa, ja kartaltani löytyy neptunus 7 51' astetta kaurista mikä tarkoittaa, että neptunus on merkuriuksen ja marsin keskipisteessä, ja sitä merkitään näin:

merkurius/mars = neptunus tai lyhennettynä mer/mar =nep.

cafeastrologysta löytyy myös ihan osuvia tulkintoja niille, esim. mer/mar=nep:

"Mercury-Mars-Neptune (74)

You have exceptional ability in some areas and are rather weak in others. At an early age it is possible that you developed a fear of some technical and scientific areas, which would be unfortunate because actually you can be competent in these areas. You are very good at picking up on fine nuances of meaning in literature, poetry, and art. You have a very imaginative and creative mind, but you can become confused if overloaded with too much information at one time."

Kannatta ensin katsoa ne yhtymät, joihin tuokin yhdistelmä luetaan. Toivottavasti ymmärsitte tästä mahdottomuudesta edes jotain! Voin katsoa muidenkin keskipisteitä joskus, mutta yrittäkää ensin itse.

tallennettu
K-NRJ
Moderaattori
Astroholisti

PUNAINEN PAHOLAINEN - RED DRAGON

Profiili
« Vastaus #1 : 15.12.2007 16:32:46 »

Hyvä aihe! Täällähän kirjoittelee myös keskipistespesialisti Pentti, jolla varmasti olisi paljonkin sanottavaa tähän aiheeseen.

Jos Pentti ei kommentoi, niin voisin ehkä kaivaa jotain esiin. Ovathan esim. Solar arc -kontaktit, mikseivät myös transiitit keskipisteisiin merkittäviä.
tallennettu

Au Kauris, AC Rapu, Kuu Rapu
MC & Merkurius & Venus Vesimies
Punainen Galaktinen Lohikäärme
Faust
Vieras
« Vastaus #2 : 15.12.2007 16:38:53 »

Unohdin tietenkin mainita mistä ne keskipistetulkinnat löytyy, vaikka moni asiaan vihkiytynyt varmaan löytää ne itsekin, mutta:

http://www.cafeastrology.com/astrologytopics/midpointpictures.html

Eli tuossa ne tulkinnat esitetään niin, että jokaiselle kuviolle löytyy erillinen merkitys sen perusteella miten ne planeetat on järjestäytyneet, esim:

"ME/MA=NE To speak badly. To lisp. A defect in speech. Strong imagination. To commit blunders. To be excited over nothing. Will to destroy."

Neptunus on siis merkuriuksen ja marsin keskipisteessä, kuten aiemmin jo esitin.

"ME/NE=MA To materialize inventive ideas. Genius."

Tässä mars on merkuriuksen ja neptunuksen keskipisteessä.

"MA/NE=ME Obstructed action of the brain. The boundary between genius and insanity. Hypertension of thinking."

Ja lopuksi merkurius marsin ja neptunuksen keskipisteessä.

Täällä sivulla planeettojen kuvioita ei olla eritelty vaan ne tulkinnat voidaan johtaa kaikkiin keskipisteisiin:

http://www.cafeastrology.com/astrologytopics/midpointspictures2.html

tallennettu
Bona Fide
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #3 : 15.12.2007 19:31:11 »

Mulla on nama:

VE/JU=ME Thoughts of happy love. Joy through confiding in friends.

MC/SO=JU To be happy in both body and soul. Optimism. Contentment.

MO/JU=UR The mind is excited through luck or a fortunate changes. Cheerful mood. Suddenly happy (lucky) woman. Pregnancy.

AS/VE=UR Suddenly in love. Surprising experience of sympathy and goodwill.

UR/NE=VE Clair-feeling (psychic-feelings). Unrequited sudden love.

NE/PL=VE The hardly noticeable beginning of a pleasant change.

MO/VE=MA The passionate woman. To become a mother. To be active because of love of the subject.

Hyvaa paivaa.
Olipas niita paljon.
tallennettu
Bona Fide
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #4 : 15.12.2007 19:46:10 »

Ja tama on yhtyma. Edelliset oli keskipisteita. Kuulostivat romanttiselta, uranusta ja venusta paljon.

SO/UR=PL The proper tone of the body is only gained throughout the course of the lifetime. Acquired nervousness. Neuralgia. Transformation through tension.
tallennettu
ellunen
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #5 : 16.12.2007 13:03:18 »

tässä hyvä linkki tuonne pentin sivuille ja keskipisteiden tulkintaan.
http://www.cosmobiology.se/fi/index.php
sieltä tietopankki ja artikkeleita osioista löytyy tulkintaa ja selityksiä suomeksi keskipisteisiin.
tallennettu

Sinun rakkautesi pimentää tähtesi -
kuu nousee minun elämässäni.
Minun käteni ei ole kotonaan sinun kädessäsi.
Sinun kätesi on himo -
minun käteni on kaipaus.

Edith Södergran
Faust
Vieras
« Vastaus #6 : 16.12.2007 16:00:17 »

sieltä tietopankki ja artikkeleita osioista löytyy tulkintaa ja selityksiä suomeksi keskipisteisiin.

Kiitos tuostakin sivusta. Siis onko Pentti kirjoittanut tännekin foorumille jotain - ilmeisesti Tähtipolku nimimerkillä? Ihan hyvät/kattavat sivut hänellä.

Minä olin näköjään erityisen sairasteleva ja onnettomuusaltis ihminen...hienoa!
Tosin ei niitä tulkintoja kai kannata kovin kirjaimellisesti ottaa vaan pikemminkin suuntaa-antavina.

Laitan nyt vielä varmuuden vuoksi tänne sen reitin, jota pitkin pääsee katsomaan helposti omia keskipisteitänsä:

astro.com-->Free Horoscopes--> Extended Chart Selection--> valitsette sieltä Chart drawing style: Ebertin style (w. midpoints) ja sitten painatte sieltä vasemmasta yläkulmasta View the additional tables (PDF).

Noin saatte siis listan omista aspekteistanne ja keskipisteistä.

Itse ajattelen noita keskipisteitä vain aspektilaajennoksena... Esim. miksei noihin keskipisteisiin sovelleta niitä "pehmeitä" aspekteja yhtä vilkkaasti kuin "kovia" aspekteja? Ja varsinkin, jos puhutaan harvemmin käytetyistä aspekteista, kuten kvintiileistä, septiileistä tai vaikkapa noviileista?

Esim. jos merkuris tekee tarkan kolmion jupiterin ja pluton keskipisteeseen niin miten sitä tulisi sitten tulkita? Ne toimii yhdessä jotenkin kivemmin?

Mitähän vielä... Itse olen perehtynyt "enemmän" noihin harmoniakarttoihin, mutta täytyy sanoa, että tällä hetkellä nämä keskipisteet tuntuvat erityisen tehokkaalta   menetelmältä. Harmi, että sitä ei olla noteerattu laajemmin astrologien keskuudessa vai ollaanko? Tulkintoihin saataisiin kenties paljon enemmän syvällisyyttä ja henkilökohtaisuutta, jos ne otettaisiin mukaan.
tallennettu
Vajra
Astroholisti

om tare tuttare ture soha

Profiili WWW
« Vastaus #7 : 16.12.2007 18:32:40 »

Minä olin näköjään erityisen sairasteleva ja onnettomuusaltis ihminen...hienoa!

Hyvä ettet ole nykyään yhtä sairasteleva  Tongue

Ei vaan, vaikutat enemmänkin täysin tasapainoiselta ja viisaalta.
tallennettu

Some are tortured with initiation rites,
others say 'hum', 'phat' and always count their rosary,
others eat shit, piss, blood, semen and meat,
others meditate the yoga of channels and winds,
but all are deluded

- Virupa
Faust
Vieras
« Vastaus #8 : 16.12.2007 21:56:43 »

Oikeastaan nuo oli tosi hyvät sivut, kun paremmin katselin. Pentti Tuononen on ilmeisen syvällinen ja objektiivinen kosmobiologi!

Vielä toivoisin, että löydettäisiin yleisesti jonkinlainen kunnollinen jäsentely noille keskipisteille ja monipuolisempaa tulkintaa niille.

Varsinkin haluisin todella pureutua enemmän noihin aspekteihin enkä ajatella pelkästään niin, että ne ottavat luonteensa sen perusteella mitkä planeetat ne muodostaa. Toisaalta kenties se menee sitten niin tuossa kosmobiologiassa, ja kyllä se minulle sopii...ehkä.

Eli tässä tapauksessa perehdyttäisiin enemmän niihin harvinaisempiin aspekteihin ja harmoniakarttoihin, jotka yleisesti päättyvät 13.harmoniseen karttaan, mutta itse olen jostain syystä mennyt paljon pitemmällekin, kuten 37.harmoniseen karttaan asti. Mutta ehkäpä siinä ei ole järkeä.
tallennettu
taiska
Astroholisti

Silmät ovat sielun peili :)!

Profiili
« Vastaus #9 : 16.12.2007 23:14:17 »

Kävin tekemässä itselleni astro.comissa kartan koska kiinnostaa, mutta en ymmärrä siitä mitään  Embarrassed. Siinä on kolme osiota Midpoint structures and aspetcs, Midpoints in zodiacal order ja Midpoints in 90 degree order ? Mitäs nämä meinaa ja mitä katsotaan ? Niitä on hirveät listat  :Smiley.
tallennettu

Trooppinen Oinas, Kuu Kauris, Asc Leijona
Sideerinen Kalat, Kuu Jousimies,Meridiaani Vesimies
Punainen sähköinen(spektrinen) taivaanvaeltaja
Kiinalainen: Metalli Rotta, egona Hevonen
Egyptiläinen: Isis
Asteekki merkki: Acatl eli Ruoko
Druidi: Pähkinäpensas
Kiinalainen: Rotta , Feng Shui 472
Faust
Vieras
« Vastaus #10 : 17.12.2007 00:23:21 »

Kävin tekemässä itselleni astro.comissa kartan koska kiinnostaa, mutta en ymmärrä siitä mitään  Embarrassed. Siinä on kolme osiota Midpoint structures and aspetcs, Midpoints in zodiacal order ja Midpoints in 90 degree order ? Mitäs nämä meinaa ja mitä katsotaan ? Niitä on hirveät listat  :Smiley.

Heh, tällaista tämä minun selittäminen on.

Elikkä se ensimmäinen osio Midpoint structures and aspects sisältää oman karttasi aspektit ja keskipisteet.

Aspektit on merkitty siinä näin: esim.  aurinko aspect_con kuu

Ja keskipisteet näin: esim.  aurinko aspect_squ merkurius| askendentti
Lue: aurinko on merkuriuksen ja askendentin keskipisteessä, mutta keskipiste on ns. epäsuora keskipiste, koska aurinko tekee NELIÖTÄ merkuriuksen ja askendentin keskipisteeseen. Muihin epäsuoriin keskipisteisiin kuuluvat siis puolineliö (45 astetta) ja puolitoistaneliö (135 astetta)

Suoriin keskipisteisiin kuuluu siis vain yhtymät ja oppositiot, jotka on merkitty siinä näin: esim.  aurinko aspect_con venus| uranus (yhtymä)

tai esim.  aurinko aspect_opp uranus| pluto (oppositio)

Siinä Midpoints in zodiacal order on ilmeisesti laitettu eläinraidalliseen järjestykseen omat keskipisteesi eli ensimmäiset keskipisteet sijaitsevat oinaassa ja viimeiset kaloissa.

Esim. itselläni on näin  kuu| neptunus 1 :oinas:14, joka tarkoittaa, että kuun ja neptunuksen keskipiste sijaitsee 1 astetta oinaassa. Ja minun mars on siinä keskipisteessä.

Se viimeinen osio Midpoints in 90 degree order viittaa todennäköisesti ns. 90 - astekehän käyttöön (?), mutta yksinkertaistettuna se kertoo käsittääkseni missä asteluvussa tietty keskipiste sijaitsee, esim. itselläni on näin:

kuu| neptunus 1'14  (oinas)

Oikeastaan nämä näkee sieltä alussa mainitsemastani aspect/midpoint grid chart.

Ja ilmeisesti Pentti on kirjoittanut noista jotain tänne:

http://www.cosmobiology.se/fi/cosmobiology/90grad.php

Mutta katsokaa ne keskipisteet siitä eka osiosta: Midpoint structures and aspects.

« Viimeksi muokattu: 17.12.2007 00:26:47 kirjoittanut Faust » tallennettu
taiska
Astroholisti

Silmät ovat sielun peili :)!

Profiili
« Vastaus #11 : 17.12.2007 00:28:34 »

Kiitos Faust  smitten. Kyllä tämä tästä ja ainahan alussa on vaikeaa  Wink.
tallennettu

Trooppinen Oinas, Kuu Kauris, Asc Leijona
Sideerinen Kalat, Kuu Jousimies,Meridiaani Vesimies
Punainen sähköinen(spektrinen) taivaanvaeltaja
Kiinalainen: Metalli Rotta, egona Hevonen
Egyptiläinen: Isis
Asteekki merkki: Acatl eli Ruoko
Druidi: Pähkinäpensas
Kiinalainen: Rotta , Feng Shui 472
Ajatus
Astroholisti

Linnunradan liftari

Profiili
« Vastaus #12 : 18.12.2007 20:56:07 »

Kappas, Faust! Pitkästä aikaa. Wink Keskipisteet ovat mielenkiintoinen juttu (yksi monista astrologiassa...), milloinkahan löytyisi sitä aikaa niihin kunnolla perehtyä...

Foorumilta löytyy aiheesta myös vanha ketju nimellä Tietääkö kukaan keskipisteistä? Lisäksi tuossa Solar Arc -ketjussa on jotain juttua keskipisteistä ja Pentti (Tähtipolku) selittää 90-astekehän käyttöä.

Itseltäni löytyy Noel Tylin kirja nimeltä Solar Arcs - Astrology's Most Succesful Predictive System ja siinä luvussa 3 käydään läpi keskipisteasioita. Varmaan muissakin Noel Tylin kirjoissa?
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
Faust
Vieras
« Vastaus #13 : 19.12.2007 23:40:43 »

Kappas, Faust! Pitkästä aikaa. Wink Keskipisteet ovat mielenkiintoinen juttu (yksi monista astrologiassa...), milloinkahan löytyisi sitä aikaa niihin kunnolla perehtyä...

Foorumilta löytyy aiheesta myös vanha ketju nimellä Tietääkö kukaan keskipisteistä? Lisäksi tuossa Solar Arc -ketjussa on jotain juttua keskipisteistä ja Pentti (Tähtipolku) selittää 90-astekehän käyttöä.

Itseltäni löytyy Noel Tylin kirja nimeltä Solar Arcs - Astrology's Most Succesful Predictive System ja siinä luvussa 3 käydään läpi keskipisteasioita. Varmaan muissakin Noel Tylin kirjoissa?

Terve! Niin, onhan ne mielenkiintoisia. Itse oikeastaan tajusin koko homman vasta reilu viikko sitten. Minä edistyn tavallaan aika hitaasti ja saatan kamppailla yhden asian kanssa aika pitkiäkin aikoja, vaikka oikeastaan en edes kamppaile vaan kiinnostus ei vain riitä kuin pariin asiaan kerralla jne. Tai oikeastaan koko prosessi on niiden parin asian pakonomaista hylkäämistä ja palauttamista. Tavallaan pidän tätä koko astrologiakiinnostusta eräänlaisena pakkomielteenä, varsinkin kun kiinnostus kohdistuu juuri niin suppeille alueille ja edistyminen on melko sattumanvaraista.

Mutta minkäs teet.

tallennettu
Ajatus
Astroholisti

Linnunradan liftari

Profiili
« Vastaus #14 : 20.12.2007 09:51:03 »

Vähän sama juttu täällä, eli tunnen että edistyn todella hitaasti, koska kunnollinen perehtyminen vaatii aina sekä sopivan hetken eli aikaa sekä kiinnostusta. Varmasti transiiteistakin näkyy, milloin näitä "astrologialle otollisia" jaksoja on elämässä...esimerkiksi tr Uranuksen ylittäessä askendenttiani ja sen jälkeen ollessa yhtymässä Merkuriukseeni sain paljon uutta tietoa ja oivalluksia astrologiasta. Nyt on taas ollut hiukan rauhallisempaa ja edistyminen hitaampaa.

Mutta tosiaan, minkäs teet. :Smiley Aika aikaa kutakin.
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  

Siirry: