Hmmm..
Ihan ohimennen vilkasin tätä aihetta. Itselläni on sellainen ajatus valosta ja pimeydestä, ja verrattuna ns hyvään ja pahaan. Että ne ovat vain termejä, ei ole olemassa hyvää eikä pahaa. On vain ihmisiä, jotka ovat keksineet sanoja ja tehneet joistain asioista yleisesti joko hyväksyttäviä tai ei. Itse en näe asiaa yhteiskunnan normien mukaisesti..no, asiasta voin ehkä joskus avautua lisää, en nyt.
Mutta tuo valo ja pimeys. Minusta nekään ei ole taisteleva parisko. Mielestäni ne ovat tasapainossa koko ajan. Pimeys noin konkreettisena on ihanaa, mutta sekin on ihanaa kun tulee valoisaa. Ja noin kahtena voimana, eli pimeä ja valo vastakkain on myöskin mielestäni vain termejä, ihmisten keksintöä. Liian voimakkaita sanoja minun käytettäväksi esim puhuessani omasta ideologiastani. Ei ole olemassa pimeyttä, eikä valoa erikseen, vaan ne ovat tasapainossa.
Liitettynä mieleen ja mielessä myllertäviin asioihin "pimeät ajatukset ja valoisat ajatukset", on nekin ajattelijasta kiinni, ei niinkään siitä, onko ne pimeitä vai ei. Esim valtavirran mukaan jokin ajatus voi olla pimeä, ja synkkä, vaikka se voi minulle olla kaunis ja valoisa asia.. Kaikki on meidän mielestä kiinni.
Kun oma mieli on tasapainossa, en enää jaottele asioita niinkään terminologisesti m ielessäni.
Hmm, sainkohan vihoja niskaani tällä ajatuksella.. Toivottavasti en nyt suututtanut ketään ajatuksillani. Ne ovat vain omia pohdintojani, tarkoitukseni ei ole louktata ketään.