Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Joulun perimmäinen tarkoitus  (Luettu 15000 kertaa)
0 jäsentä ja 4 vierasta katselee tätä aihetta.
Chandra
Astroholisti

Profiili
« : 16.12.2007 14:16:49 »

Nyt kun ollaan jo näin lähellä joulua,ja jouluahdistukseni vain kasvaa sen myötä,olen miettinyt asiaa siltäkin suunnalta,miksi joulua yleensä vietetään.
Kristuksen syntymäjuhla.
Mutta entäs kun senkin vietto on menettänyt merkityksensä?
Minulle kun Kristus on täällä maan päällä,yhä näkyvämpänä ja yhä voimakkaampana.
Hän on jokapäiväisessä elämässäni alati läsnä,ei enää jossain taivaissa,tai missä ikinä lienenkin hänet ennen kuvitellut olevan,olevana henkenä.
Miten viettää jonkun syntymäjuhlaa,jonka kokee"syntyneen"uudistuneenpana ja voimakkaampana kuin koskaan?

En osaa ajatella asiaa enää niin.
Minä juhlin yhteyttäni häneen joka päivä.
Ja aivan kuin tämä minulle jotenkin kerrottaisiin sen kautta,että päivä päivältä tulen väsyneemmäksi.Mietin että huomenna,huomenna laitan jotain jouluista.Huomenna siivoan,huomenna ja huomenna ja sitä huomenta ei tule.

Ajatteleeko joku toinen tätä syntymäjuhlan viettoa eri tavoin kuin ennen,vai olenkos nyt jotenkin "pihalla".
Minusta tuntuu ikään kuin juhlisin veljen syntymää,itse syntymäpäiväsankarin sijaan? idiot2
Apua ajatusten selkiyttämiseen pyydän niiltä,jotka tuntevat Jeesuksen myös päivittäin.Onko teillä jokin muuttunut myös tämän joulun sanoman tarkoituksessa?
tallennettu

Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #1 : 16.12.2007 14:32:16 »

Joulua on alunperin vietetty ajat sitten ennen kristisnuskon syntyä! Jo muinaiset roomalaiset (Grin) viettivät joulua. Täällä pohjoismaissa joulu on ollut erityisen tärkeä juhla ja viikingeillä joulu kulki nimellä Yule. Siitä juontuu meidänkin käyttämämme joulu-sana.

Yulen tarkoitus oli juhlistaa uutta alkavaa vuotta. Pahimmat talven pimeydet ja koettelemukset olivat jäämässä taakse ja kevät tekisi pian tuloaan. Päivä pitenisi, ilmat lämpenesivät ja ainaisen nälkäkituuttamisen sijaan saataisiin metsistä ja vesistöistä paremmin saalista ja jonkin ajan odotuksen jälkeen päästäisiin kylvötöihin. Yule eli joulu on siis alkuperäisesti valonjuhla.

Minua huvittaa kieltämättä aina, kun kuulen ihmisten selittävän, miten joulu on menettänyt merkityksensä Jeesuksen syntymäjuhlana kaupalliselle joululle, kun joululla ei alunperin ole mitään tekemistä Jeesuksen kanssa! Grin Joulusta tuli Jeesuksen syntymäjuhla, kun kristinuskoa alettiin levittäämään. Pohjoismaissa suurin kansanjuhla oli Yule, joten kirkon suurin juhla oli hellpo lätkäistä vaan Yulen päälle. "Joo, nyt ei mitään valonjuhlaa enää vietetä! Oikeasti Herramme Jeesus syntyi tänään ja tämä on nyt Jeesuksen juhla! Yulea viettävät ovat pakanoita, jotka saavat Herramme Jeesuksen Kristuksen vihat päällensä ja joutuvat helvettiin!" Moni muukin juhla on alunperin ollut ihan muuta kuin kristillistä alkuperää. Kristinusko on vain korvannut alkuperäisjuhlat omillaan, jotta uskonto uppoaisi kansaan paremmin ilman suuria konflikteja.

Historiantutkijoiden mukaan Jeesus on - suuren taivaalla näkyneen valoilmiön perusteella - syntynyt huhtikuussa. Olikohan 23.4 tai jotain sitä luokkaa. Eikös Jeesus olekin eläessän fyysisessä kehossaan luonteeltaan aika kaksosmainen! Grin Lempeä mutta ankara, rauhallinen mutta äkkipikainen, uskova mutta epäilevä jne. Suuri taivaalla nähty valoilmiö oli muistaakseni jupiterin ja saturnuksen kohtaaminen (saatan tosin muistaa planeetat väärinkin) jolloin parisen tuhatta vuotta sitten taivaalla näkyi suuren suuri tähti. Ei kuitenkaan joulunaikaan vaan huhtikuuussa.

Lisää joulun historiasta löytyy Suomen Wikipediasta. Linkki tässä
Lisää Yulesta löytyy Suomen Wikipediasta. Linkki tässä
« Viimeksi muokattu: 16.12.2007 14:35:28 kirjoittanut AthaMaarit » tallennettu
katsomerta
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #2 : 16.12.2007 14:40:13 »

Lainaus
Minua huvittaa kieltämättä aina, kun kuulen ihmisten selittävän, miten joulu on menettänyt merkityksensä Jeesuksen syntymäjuhlana kaupalliselle joululle, kun joululla ei alunperin ole mitään tekemistä Jeesuksen kanssa!

Niin minuakin  Smiley

Lähettelen myös aina ihmisille jouluna yule kortteja, pakanallisia joulukortteja, joissa toistuu pakannalliset teemat  smitten
tallennettu

Nouseva Skorpioni yhtymässä Plutoon, Aurinko Kauris, Kuu Vesimies.
Elämänilo
Astroholisti

Iloa, Valoa ja Rakkautta kaikille

Profiili
« Vastaus #3 : 16.12.2007 14:51:08 »

Nyt kun ollaan jo näin lähellä joulua,ja jouluahdistukseni vain kasvaa sen myötä,olen miettinyt asiaa siltäkin suunnalta,miksi joulua yleensä vietetään.
......  laitan jotain jouluista

Hei "Chandra"

Kirjoitustasi lukiessani
tuli ensimmäisenä mieleen jouluseimi.
- onko sinulla sellaista?

Joulu on valonjuhla.
- itse ainakin polttelen paljon kynttilöitä
pitkin syksyä, mutta erityisesti jouluna

Joulu

Kynttilät ovat perinteinen osa joulukoristelua.

Joulu on vuosittainen 25. joulukuuta vietettävä juhla,
jota on länsimaissa vietetty perinteisesti
kristinuskoon liittyvänä juhlana Jeesuksen syntymän kunniaksi.

Ennen kristinuskoa on talvipäivänseisauksen
aikoihin vietetty sydäntalven juhlaa.

Suomen kielen sana joulu
on skandinaavinen lainasana
ja tulee alun perin
talvipäivänseisaus-juhlan nimestä
.

- Wikpedia -

smittenElämänilo    smitten
tallennettu

aurinko merkurius mars neptunus vaaka , askendentti vesta neitsyt , venus IC saturnus juno skorpioni , jupiter uranus pluto leijona , chiron ceres kauris , kuu pallas kuunsolmu jousimies , MC harka
Chandra
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #4 : 16.12.2007 14:55:42 »

Huh!
SuurKIITOS Athalle!!!!!!!!! smitten
Olen pähkäillyt ja ihmetellyt miksi tämä ei nyt sovi kuvioon?
Miksi ahdistaa ja ajatus syntymäjuhlastakin ahdistaa,,,

Ja kyllä,tuota yule-juhlaa voinkin viettää!!! Cheesy
Koska joulun yli kun on päästy,alkaa valo tosiaan saada enemmän voimaa ja valtaa ja ihana kevät ja runsaus lähestyvät.
Siispäs unohdan koko syntymäjuhlan,koska mitä ilmeisemmin se ahdistus johtuu koko jutun paikkaansa pitämättömyydellä.

Itse en lähetä enää edes mitään kortteja,mutta nyt ostan paljon kynttilöitä joka tasolle ja vietän VALON-JUHLAA! Cheesy
tallennettu

Chandra
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #5 : 16.12.2007 14:59:39 »

Heippa Elämänilo! smitten

Ei ole seimeä,enkä sitä nyt hanki turhana kapineena.
Mutta myös sinä toit ihanasti esiin tuon valon juhlan ja olit kirjoittanut kynttilöistä ja muusta samaan aikaan,kun keksin,että nehän minun valonjuhlani tuovat! Cheesy
Kyllä te olette niin ihania kaikki! smitten angel
tallennettu

Mio
Astroholisti

Ea Mai

Profiili
« Vastaus #6 : 16.12.2007 15:34:46 »

Tässä videonpätkässä ollaan selvitetty asiaa tähtien kiertokulkusuhteiden valossa:

http://youtube.com/watch?v=EQLD59fK_Iw
tallennettu

The clay of reality is molded in dreams
selkälokki
Vieras
« Vastaus #7 : 16.12.2007 16:06:07 »

Mie olen lapsesta asti tiennyt Joulun pakanallisen alkuperän, sitä vanhempani toitottivat jo pienestä pitäen ja he eivät ikinä viettäneet Joulua millään tavalla. Myöskään minä en heidän vakaumuksensa takia saanut laulaa koulussa Joululauluja tai osalllistua Joulujuhlaan.
Se on ehkä ollut toinen ääripää tälle kaikelle ylimenevälle Jouluhöösälle.
Ja täytyy sanoa, etten pidä kummastakaan. Liian jyrkkä ja mustavalkea näkemys saa oloni ahdistuneeksi...
Kun sitten lopulta aloin sinnikkäästi kulkea täysin omia polkujani, meni pari Joulua, että olin aivan hurmiossa siitä, kun sai luoda sitä tunnelmaa ja tehdä laatikoita yms. Minullehan Jouluun ei olekaan koskaan kuuluntu pukkiin uskominen tai se lahjojen odotus, enemmän se tunnelma ja rauha...
Nykyisinkin, eniten välitän Jouluna kynttilöistä, puhtaudesta, hyvistä tuoksuista, kiireettömyydestä ja hiljentymisestä.
Mukava on käydä kirkossa, sekin rauhoittaa ja kirkossa musiikki soi kauniisti. Uskonnollisessa mielessä minua on nykyisin enemmän puhutellut Neitsyt Maria...Lapsuuden kodissa Jumala oli aina kovin maskuliinen ja korostettiin vain Isää ja Poikaa.
Vierailtuani ortodoksissa kirkoissa, olen ihastunut kovin Neitsyt Maria ikoneihin, ne jotenkin kertovat aivan erilaista asennetta Jumalasta (mikä se sitten kenelle onkin)...Pehmeää, naisellista, ehkä myös alitajuista näkemystä. Kuin Kuu...
Jaa, nyt menee jo off topic, joka tapauksessa, oma "uskonnollinen vakaumukseni" on nykyisin aika vapaa ja saattaa periaatteessa vaihtua vaikka viikottain. Olen paljon löytänyt yhteistä raamatusta ja buddhalaisuudesta..Ehkä lopulta monet vanhat uskonnot kertovat samoja elämänviisauksia ja kokonaisuuksia, hieman eri vivahtein.
Ihmiset sitten ovat aikojen kuluessa vetäneet niitä liiallisuuksiin puoleen ja toiseen, miten kulloinkin on haluttu ihmistä hallita. knuppel2
Joka tapauksessa, Joulu olkoon mitä kukakin siltä haluaa. Sitä nyt kuitenkin toivoisi, että maassa olisi rauha ja ihmisillä hyvä tahto. smitten
« Viimeksi muokattu: 16.12.2007 16:22:36 kirjoittanut selkälokki » tallennettu
selkälokki
Vieras
« Vastaus #8 : 16.12.2007 16:42:36 »

Tänä vuonna muuten  sattuukin täysikuu juuri Jouluaatoksi. Aivan fantastista!
Mukava väsäillä siinä samalla taikamalja ja poltella tuohuksia ja suitsukkeita. Nuo ortodoksiset suitsukkeet ovat muuten aivan ihania, niitä muutama murunen poltetaan sellaisen hiilen päällä. Suitsukkeen ystävien kannattaa kokeilla. Ortodokseilla se suitsukkeen savu vertauskuvaa sitä, mitenkä rukoukset nousevat ylös. Ja tuohusten polttaminen palavaa uskoa. Symbolista...Ne tuohuksetkin ovat kyllä ihania. Että onkos tuossa juuri eroa sille feng shui taikamaljankaan merkitykselle... Cheesy
Sama periaate hieman eri paketissa.
tallennettu
Vajra
Astroholisti

om tare tuttare ture soha

Profiili WWW
« Vastaus #9 : 16.12.2007 18:42:57 »

Kinkku ja sinappi.

Sekä lahjojen saaminen ilman että tarvitsisi vaivautua itse antamaan yhtään
mitään.
tallennettu

Some are tortured with initiation rites,
others say 'hum', 'phat' and always count their rosary,
others eat shit, piss, blood, semen and meat,
others meditate the yoga of channels and winds,
but all are deluded

- Virupa
K-NRJ
Moderaattori
Astroholisti

PUNAINEN PAHOLAINEN - RED DRAGON

Profiili
« Vastaus #10 : 16.12.2007 19:30:40 »

Kinkku ja sinappi.

Sekä lahjojen saaminen ilman että tarvitsisi vaivautua itse antamaan yhtään
mitään.

Grin Oletko Kauris vai Roope Ankka?

Minä otan alkuperäiseen aiheeseen kantaa sen verran, että kaikenmaailman hässäkkä ja valot ärsyttävät.
tallennettu

Au Kauris, AC Rapu, Kuu Rapu
MC & Merkurius & Venus Vesimies
Punainen Galaktinen Lohikäärme
mammamma
Vieras
« Vastaus #11 : 16.12.2007 21:04:19 »

Tirppa liittyy kuoroon... Ja kerrankin saan viettää jouluaaton ihan kaikessa rauhassa ilman kaikkea kiirettä ja hössötystä! Aamupäivän auttelen vapaaehtoisena vähävaraisten joulujuhlassa, mikä sopii mielestäni paremmin kuin hyvin jouluaaton ohjelmaan. Ja voisipa sanoa, että joulun sanomaankin. Eli maassa rauha ja ihmisillä hyvä tahto  smitten Joskus jos vielä pääsisi jouluksi sellaiseen paikkaan, missä sitä ei vietetä ollenkaan... Vinkkejä? Smiley Mut tässä on hyvä alku Smiley
tallennettu
Riitta
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #12 : 16.12.2007 21:28:41 »

Mina luontoihmisena tiedan, etta Jouluaattona pimeyden voittaa valo, sen jalkeen paiva on pitempi ja sehan symbolisoi valoa.
Joten kynttilat varmaan symbolisoivat alunperin juuri valoa, kuten Jeesuksen syntyma symbolisoi meidan uudestisyntymaa, hengellista heraamista-valotusta.
Ilmeisesti aina on ollut business miehia, jotka osaavat ottaa joka maassa juhlista sievosia tukkusia ovelasti hyvaksikayttaen etenkin perheita ja useinhan se on aideille juuri omallatunnolla-olenko tehnyt tarpeeksi ja ostanut kaikkea-alkaa menko siihen liemeen-ilmapiirihan riippuu juhlioista ja heidan mielesta.
Hyvaa Joulua Teille Kaikille!
tallennettu
Chandra
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #13 : 17.12.2007 00:35:44 »

Tulisinpa erittäin mielelläni sinun kanssasi TuliTirppa tuohon joulun viettoon!
Olisi varmaan sellainen aito tunne sydämessä ja yhteenkuuluvuuden.
Ei omassa kodissanikaan vietetty kristillistä joulua,vaan perinteistä yhdessä ruokailua,joulupukkia ja hautausmaalla käynti.
Isä toi aina aattona kuusen sisään ja se koristeltiin silloin.
Lapsuuden joulut ovatkin sellaisia rakkaita muistoja sydämessä.

Kuten Selkälokkikin,niin myös minä sekoitan eri uskontoja.
Tuo Äiti-Maria ja Jeesus lapsi aiheinen ikoni on ensimmäinen ikoni hankintani.Enkeleitä on kodissani myös paljon,mutta buddhalaisuus taitaa paistaa päällimmäisenä.

Ajattelin tuossa illalla,että joiluyönä syntyy paljon uusia lapsukaisia maan päälle. smitten
Minä voin juhlia joka ikisin uuden kristallivauvan syntymäjuhlaa ja ikään kuin moninkertaistaa vielä tuota valon juhlaa.

Tyttäreni luo menen ja vedän sen roolini siellä kunnialla,koska nuorin tytär rakastaa joulua ja minä rakastan häntä,joten se kyllä onnistuu.
Ja onhan siellä myös tyttären tyttäret.
Mutta kotiin haluan yöksi.Kävelen hautausmaalle myöhään illalla viemään kynttilät.
Silloin kun sekin on jo hiljentynyt ja loistaa tuhansien kynttilöiden valoa.
Kävelen siellä ja toivon,että taivas olisi kirkas ja tähdet täysikuun valaisemalla taivaalla näkyvissä.

Huomasin tuossa samalla,että olen sitten uskonnon tunneilla ollut mukana,kun kaiken olen kakistelematta niellyt.
En myöskään ole koko aihetta ajatellut ennen kuin nyt.
Nyt alkoi vaan tökkimään tuo Jeesukseen liittyvä tarina.
Sitäpaitsi koko tarina on niin vanha,ettei se sovi oikein enää tähän päivään,jossa Jeesus ei ole enää mikään kaukainen henki,vaan kenen tahansa käytettävissä,joka vain apuaan pyytää. angel
tallennettu

Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #14 : 17.12.2007 13:40:04 »

Heipä hei kaikille pitkästä aikaa!  smitten Tulin tänne teitä joulun kynnyksellä pikaisesti moikkailemaan. Hyvää kuuluu ja Egyptissä oli aivan mahtavaa ja törmäsin siellä jälleen haukkaan jonka nimesin Horukseksi. Tuo ihana ystävä vieraili luonani joka päivä siellä ollessani ja lensi muutamaan kertaan melkein olalleni ja tuli myös parvekkeeni yläpuolelle kurkkimaan. Käsittämätön yhteys... Pitäisi kuvakin siitä haukasta tänne laittaa, kun suostui kamerallekin poseeraamaan.  Smiley

Mutta siis tähän aiheeseen... Minusta on lopulta aivan merkityksetöntä milloin Jeesus on syntynyt ja jos hän on oikeasti syntynyt 23.4 historiantutkijoiden mukaan niinkuin Athamaarit kirjoitti (päivää ennen kuin minä) silloin hän olisi kyllä härkä eikä kaksonen. Heinillä härkien kaukalon...  Wink No mutta siis... Sillä ei ole loppupeleissä väliä milloin Jeesus on syntynyt. Kuitenkin Joulua on alettu juhlia hänen syntymäpäivänään juuri siitä syystä että Joulu tosiaan oli jo muinoin valon juhla. Jeesustahan usein tituuleerattiinkin maailman valoksi yms. Hän toi valon, Kristusminän kaikkien saataville. Jouluna onkin aistittavissa, tai itse ainakin aistin erityisen vahvasti henkimaailman  ja juuri sen VALON ja sitä kautta myös Jeesuksen läsnäolon. On aivan kuin ”taivas” tulisi lähemmäksi ”maata”. Jotain jännää pyhää tunnelmaa koen aina joulunaikaan, erityisesti jouluaattona ja olen monella tavalla erityisen herkistynyt. Niinkin että joululaulut saavat helposti kyyneleitä silmiin ja ihon kananlihalle.Joulu on minulle valon ja rakkauden, pyhyyden, hiljaisuuden ja rauhan juhla. Minulle se on juhlista ”suurin” sekä ihanin.  angel

Minulle kun Kristus on täällä maan päällä,yhä näkyvämpänä ja yhä voimakkaampana.

Niin "hän" onkin.  Wink

Lainaus
Hän on jokapäiväisessä elämässäni alati läsnä,ei enää jossain taivaissa,tai missä ikinä lienenkin hänet ennen kuvitellut olevan,olevana henkenä.
Miten viettää jonkun syntymäjuhlaa,jonka kokee"syntyneen"uudistuneenpana ja voimakkaampana kuin koskaan?

Hän onkin. No juuri niin kuin viettäisit olemassa olevan veljesi syntymäpäiviä. Ihan kuten haluat ja parhaalta tuntuu.  =)

Lainaus
Minä juhlin yhteyttäni häneen joka päivä.

Hienoa. Kuin myös.  smitten

Lainaus
Ja aivan kuin tämä minulle jotenkin kerrottaisiin sen kautta,että päivä päivältä tulen väsyneemmäksi.Mietin että huomenna,huomenna laitan jotain jouluista.Huomenna siivoan,huomenna ja huomenna ja sitä huomenta ei tule.

Jouluna pitäisikin rauhoittua ja levätä ja unohtaa liiat "jouluhössötykset".  Wink

Lainaus
Ajatteleeko joku toinen tätä syntymäjuhlan viettoa eri tavoin kuin ennen,vai olenkos nyt jotenkin "pihalla".
Minusta tuntuu ikään kuin juhlisin veljen syntymää,itse syntymäpäiväsankarin sijaan? idiot2

Itse olen aina ajatellut joulun viettoa lähes samaan tapaan, omalla kohdallani... Mutta siis et todellakaan ole "pihalla" vaan mielestäni juuri pääsemässä asian "ytimeen"...  Wink "Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen, taas Jeesuslapsi syntyy uudelleen..."

Lainaus
Apua ajatusten selkiyttämiseen pyydän niiltä,jotka tuntevat Jeesuksen myös päivittäin.Onko teillä jokin muuttunut myös tämän joulun sanoman tarkoituksessa?

Eli tähän jo oikeastaan vastasinkin... Ei ole mikään varsinaisesti muuttunut, mutta tuntuu että joulun viettoni on tullut vuosi vuodelta henkisesti aina vain syvällisemmäksi ja merkityksellisemmäksi tavoin johon eivät sanat riitä... "Taivas maan päällä kertakaikkiaan". angel
« Viimeksi muokattu: 17.12.2007 14:35:19 kirjoittanut Rakkauden valo » tallennettu
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  

Siirry: