Aikanaan meillä oli iso futon-patja, niin kooltaan ja paksuudeltaan (160+200+60cm) Siis futoniksi iso, koska se on melko painava patja materiaali ja tuota jötikkää oli todella vaikea käsitellä, koska futon-patjat nimeomaan "pitää" siitä, että niitä pölyytellään ja myöhitään ja tuuletellaan aika ajoin.
Virheemme oli tosiaan se, että tilattiin yksi iso patja, eikä kahta pienempää.
Tosin tuo ei ollut kokonaan puuvillaa, vaan siinä oli myös, jos nyt oikein muistan, kookoskuitua jossain kerroksessa.
Siihen päälle otettiin molemmille omat petarit, oman maun mukaan. Itselläni oli luonnonkuminen.
Henk.koht itse nukun hyvin futonilla, koska en välttämättä kaipaa patjalta sitä, että se mukautuu liian pehmeästi omiin 'muotoihini'. Futonillahan ei ole sitä ns.joustavaa ominaisuutta. Se on jämäkkä ja silti pehmeä. Petari-materiaalilla sitä voi kompensoida, jos kaipaa joustavaa ominaisuutta lisää.
Muuten se on mielestäni hyvin helppohoitoinen, jos ottaa huomioon sen, ettei hanki liian painavaa/isoa patjaa, vaan vaikka mielummin kaksi päällisin ja/tai vierisin.
Nykyään itselläni on ihan tavis joustinpatja, mistä sinällään en pidä. Muka tunnen ne jouset läpi, tai niiden olemassaolo vain häiritsee itseä.
Olen siihen päälle heittänyt futonin, joka on kyllä oikeasti "hoito-patja" (voi se sängyssäkin tietysti sitä olla
) ja on kooltaan 120/200cm ja paksuus taitaa olla jotain 10cm. Sitä vielä pystyn ihan yksin käsittelemään painon suhteen.
Sen parempi, mitä useammin sen nostaa pois sängystä ja vähän kääntelee ja vääntelee ja veivaa ja vaikka vie ulos hetkeksi.
Itse koen sen hyväksi itselleni ja siinä on sellainen "turvallinen-fiilis" nukkua.
Joskus 'kuumennan' patjan löylyssä (kuivassa), jotta mahdolliset pölypunkit kuolee. Pakkas-käsittely taasen talvella.
Ei sen hoito eroa sen kummemmin muista patjoista (voi myös imuroida, jos on hyvä imuri, mikä imee patjan pintaa syvemmältä), kuin että tosiaan futon nimenomaan vaatii ja pitää siitä, että sitä väännellään ja pöyhitään, kuten vaikka untuva-vuodevaatteet. Ilmantuvat niinsanotusti.
Makuasioita, mutta voin kyllä omasta puolestani suositella.
Itseasiassa olisi itselläkin aika vaihtaa sänky uuteen. Kunnolliset ovat kyllä melko kalliita, enkä viitsi mitään pilipali sänkyä kyllä ostaa.