Oma äitini on vesimies. Hänellä on viesimiehessä myös
. Koenkin että hän edustaa sellaista aika perinteistä vesimiestä. Tässä ketjussa oli todella paljon asioita, jotka tulivat heti äidistäni mieleen, vaikka täytyneekin sanoa, että itselläni ei ole ihan hirveästi negatiivista sanottavaa.
Aikaisemmin oli puhetta niistä menetyksistä, niin äitini molemmat vanhemmat ja pikkuveljet kuolivat hänen ollessaan nuori, joten todellakin allekirjoitan tämän asian.
Ja niin siitä suorapuheisuudesta, niin äitini kohdalla olen enemmänkin kokenut asian siten, että hän ei pysty valehtelemaan ja sen takia hänen puheensa vaikuttavat välillä hiukan suorilta. En usko, että hän koskaan olisi sanonut minulle mitään pahasti loukatakseen, ainoastaan silloin hän saattaa sanoa ilkeästi jos häntä on ensin loukannut pahasti, mutta pyytää kyllä anteeksi. Toisaalta hän kyllä vaatii myös sitä että toinenkin pyytää anteeksi, tai ehkä tämä on vain sellainen vesimieskasvattajan juttu, että aina pitää pyytä anteeksi ja yön yli ei jätetä vihoja.
Hänellä on myös erittäin korkea moraali, eli siis juuri mainitsemani valehteleminen on hänelle ahdistavaa. Myöskään syrjimistä ja kaltoin kohtelemista hän ei suvaitse. Liitän myös hänen vesimiesmäisyyteensä sen, että hän on pienestä pitäen ollut sellainen heikkojen puolustaja. Hän on kuulemma pikku tyttönä mennyt puolustamaan luokan kiusattua poikaa, koska ei voinut katsella vain vierestä.
Ja niin ne epätavalliset suhteet tulivat mieleen. Koen ainakin, että äidilläni ja isälläni on ollut jokseenkin erikoinen suhde. Koko heidän suhteensa ajan isäni on ollut matkatöissä, joko kotimaassa tai ulkomailla. Hän on ollut kotona aina viikonloppuisin ja lomilla, joten äitini on ollut oikeastaan yksin aina arjen ja hoitanut siinä samalla kolmea lasta. Joten ehkä äitini on tässä saanut osansa vapaudesta, eikä sitä ole niin paljon tarvinnut hakea muualta.
Tietyllä tapaa huomaan kyllä äidistäni asioita mitä tässä aiemmin on kirjoiteltu, sitä, että joillain vesimiesten kasvateilla ei ole oikein ollut ruokaa pöydässä. Niin kyllä meillä on ollut aina ruokaa, mutta äitini tosin vihaa ruuanlaittoa ja leipomista, mutta tekee sen velvollisuudesta, joten jos hän olisi vastuuttomampi niin varmaan lämmintä ruokaa ei juuri olisi ollut =D
Äitini on myös erittäin taiteellinen ja hänelle on tärkeää toteuttaa elämässään omia unelmiaan.
Niin ja tuli mieleen vielä tuosta suorasukaisuudesta, että äitini on suvun ja ystäväpiirinsä keskuudessa osittain myös sellainen hiukan pelätty omien korkeiden ihanteidensa vuoksi. Esimerkiksi monet hänen ystävänsä pelkäävät mitä äitini ajattelee jos he ovat esimerkiksi koheltaneet baareissa ja säheltäneet siellä mitä sattuu. ^^ Joten äitini suorasukaisuus ja "selkäranka" ovat osalle pelottavia, minulle ihania asioita.
Tuli vaan sellainen mieleen, että kun on niitä äitejä, että meidän lapset ei tee mitään pahaa, niin minun vesimiesmamma ei kyllä todellakaan kuulunut tähän kastiin. Hän ennemminkin uskoi, että kyllä te nyt olette jotain pahaa tehneet tai ainakin teissä on osasyy. =D Lapsena se oli inhottavaa kun muiden vanhemmat puolustivat henkeen ja vereen omia lapsia ja äidilläni oli ehkä realistisempi kuva, mutta näin vanhemmiten sen kyllä tajuaa. Äitini ei vain kokenut asialliseksi ruveta haukkumaan muiden lapsia ja ruveta riitaa haastamaan. En siis koe, että vesimiehet olisivat mitään riidanhaastajia.
Mielestäni oikeastaan kaikki se näkyy hänen syvänjään sinisistä silmistään, ne ovat oikeastaan minulle se, mitä vesimiehet ovat. Ennen kaikkea rehellisiä ja herkkiä, idealisteja. =)