No niin, kirjoitin viestin ja se katosi bittiavaruuteen, eli yritämme uudestaan
Elikkäs, tatuoinnin teki minun pomoni ilmaiseksi työsuhde-etuna, kun olen suorittamassa opintoihini liittyvää työharjoittelujaksoa tatuointiliikkeessä
Ehdottomasti yksi parhaimpia jos ei paras tatuointiliike tässä kaupungissa, mitä olen nyt saanut tutustua muihinkin liikkeisiin ja kuullut sellaisia asioita, joita ei tietenkään asiakkaille jaella. Esimerkiksi missä ei huolleta välineitä oikeaoppisesti ja missä tatuoijana toimii henkilö, joka ei ole tatuoinut koskaan... Puudutetta meillä saa, koska liikkeessä tehdään myös kosmeettisia tatuointeja ja siksi puudutusainetta on aina saatavilla (yritäpä vetää kajaalirajat tatuointikoneella silmiin ilman puudutusta!) Puudute on suihke ja se voidaan laittaa kuvan päälle vasta kun ääriviivat on piirretty ihoon tatuointikoneella. Ääriviivoitus pitää siis kestää ilman puudukeapua.
Se miltä tatuoiminen tuntuu - sattuuko, kirveleekö, polttaako, nipistääkö, reagoiko refleksit ymv. - on aina yksilökohtaista ja siihen vaikuttaa NIIN moni seikka!
Asiakas ja tämän iho- Onko ohut vai paksu iho (ohut menee rikki helpommin ja sattuu herkemmin kuin paksu nahka, täytyy tatuoida varoen)
- Onko asiakas mies vai nainen (naisen kroppa on kipualueeltaan tasainen, miehellä taas on kivuliaampia alueita kropasta, kuten vatsa, selkä ja niska)
- Millainen kipukynnys asiakkaalla on? Millaista kipua asiakas sietää? (jos sietää hyvin nipistävää kipua tai polttavaa tunnetta, ei hätää tatuoinneissa. Jos on taas kuten minä, että kestää kovan jomottavan kivun helpommin, voi olla vähän tukalaa. Minulla on tosiaan lävistyksiä paljon ja ne olen kestänyt hyvin! Oikeastaan nautin siitä tunteesta, tatskaneula on ihan erilainen kokemus)
- Miten kauan asiakas sietää tatuointineulan tuntua? Tunnin vai kuusi?
Tatuointi itsessään- Mihin kohtaa kroppaa tatska laitetaan? Luun lähettyvillä kipu tuntuu kovemmin. Lisäksi ihmisellä toinen puoli kropasta on herkempi kivulle kuin toinen. On yksilöllistä onko arempi puoli kropasta vasen vai oikea.
- Miten iso kuva on?
- Minkä muotoinen kuva on? Eri suuntiin menevät viivat tuntuvat erilaisille, koska tatuointineula tulee ihoon eri kulmasta. Minusta kaarevat viivat tuntuivat enemmän kuin esimerkiksi suorat pystyviivat. Vaakaviivat olivat siitä niiden välistä.
- Miten paljon työstämistä kuva vaatii eli siis kauanko neulaa pitää sietää? Isot kuvat laitetaan yleensä 2-3 erässä, ihan sen mukaan miten asiakas jaksaa ja tatuoija näkee parhaaksi.
Tatuoija- Millainen käsiala ja tyyli tatuoijalla on? Onko ronski tekemään vai hellempi? Pipertääkö ja hinkkaa yksityiskohtia vai maalaako levein ottein?
- Osaako tatuoija hommansa? Suomessakin on TOSI paljon liikkeitä, joissa on AIVAN ALA-ARVOISIA tatuoijia, jotka eivät osaa hommaansa ollenkaan! Se, että pystyy piirtelemään kuvia ihoon koneella ei vielä riitä alkuunkaan.
- Millaisiin kuviin tatuoija on erikoistunut? Tatuoijille syntyy - kuten kelle taiteilijalle tahansa - mieleisiä aiheita ja tyylejä, joita hän tekee ja koska hän tekee niitä niin paljon ja niin mielellään, kuva on saatu äkkiä kasaan. Jos on erikoistunut tribaaleihin potrettien tekeminen on hitaampaa ja jos taas maalailee pienen piperryksen tekeminen on haasteellisempaa. Hyvä tatuoija tekee tietysti millaisen tyylisuunnan kuvan tahansa.
Tatuointikone- Millaista neulaa käytetään? Pieni neula sattuu eniten ja iso seiskan, ysin "harava" vähiten.
- Millä tehoilla kone hakkaa neulaa ihoon? Isompi teho tuntuu selkeämmin kuin pieni teho. Tehoon vaikuttaa asiakkaan iho kuvan lisäksi, esim. minun "silkkipaperi-ihoon", joka menee rikki herkästi, piti käyttää pieniä tehoja.
Siinä nyt ne tärkeimmät! On todella, todella yksilöllistä miltä tatuointi tuntuu! Voin kuitenkin lohduttaa, että meillä on minun usean kuukauden harjoittelun aikana ollut vain kaksi asiakasta, joihin tatuoiminen sattui ihan tosissaan puudutteesta huolimatta.
Minulla jalan sytkiminen oli refleksipohjaista, eikä siis niinkään kivusta/tuskasta johtuvaa
Ja tosiaan, silkkipaperi iho ja inhoan pientä pistävää kipua. Kunnon iso lävistyneula kun rusahtaa rustosta läpi ei tunnu missään (siitä huolimatta, että jomotus jatkuu päiviä), mutta perus rokotus pikkiriikkisellä neulalla tuntuu minusta paljon pahemmalle...!