oma kokemukseni tämä ETTÄ ei ole tässä tai siinä että
jaksaNko olla ymmärtäväinen jos joku on vaikea väsymyksen takia? Jos oleN neuvonut monta tapaa helpottaa elämää, meditaatio, yritteliäisyys, jne ja joku/jotkut eivät ota opiksi?
kysymys ETTÄ jaksanko tai viitsinkö minä auttaa jos ko.asiassa auttaminen ja viitsiminen koetaan ETTÄ yritän ja yritän ja yritän - VAAN siitä että JOS tai kun toinen ihminen ei nk. ota onkeensa NIIN minun on syytä kuulostella omaa osaani tapahtumassa ja ETTÄ mitä olen ollut tai olen tekemässä

Sillä loppujen lopuksi vain itse voi tietää mikä on " se jokin" joka juuri nyt auttaa - joskus auttaa sekin ettei tee mitään ... ja kun huomaa itsessään ettei toisten neuvot, opastukset ja ohjeet johda mihinkään NIIN on hyvä kuulostella itsessään että mitä mitä

SIIS jokainen on lopultakin itse itsestään vastuussa

Ja jos kovasti pyytää apua eikä koe saavansa NIITÄ oikeita sanoja jotka kolahtaa NIIN parempi kääntyä sissäänpäin

Ja ammattiauttaja on niin eri juttu KUIN ystävä, henkiystävä, sielunsisko, what ever on .....

Ei oikeastaan ole oma murheeni jos tai kun " se toinen eli joku" ei " nk. ota onkeensa " jokaisella on oman elämänsä hallintaoikeis

Eri asia on silloin kun selkeästi havaitsen toisen todella sillä tavoin hädässä että koen ettei hän todella yksin selviä - niin silloin autan avunsaannissa

Itse koen näin ETTÄ jos tai kun MINULTA pyydetään apua - niin " nk. annan tarosalle" erilaisia vaihtoehtoja joista avunpyytäjä sitten valitsee tai ei valitse - ITS UP TO her tai him aina ja jokatapuksessa - hän ei ole minulle haaste .
JA jos tai kun on käynyt kertomallasi tavalla NIIN sitten vain sanoa suomeksi ETTÄ kysyjä kuulostelee itseään että mitä oikeastaan haluaa ja mitä ei .
Kokisin itseni mieelummin kuulijaksi ja läsnäolijaksi ja rinnalla kulkijaksi KUIN henkilöksi ~auttajaksi jonka täytyy ehdottomasti tämän toisen ihmisen ongelma ratkaista - koska se on mahdotonta - voin antaa joitain siemenajatuksia MUTTA en sen enempää ...

Minusta ydin on juuri tämä että kun en pyri ratkaisemaan toisen ogelmaa vaan ennemminkin olen kuulija kanssaeläjä läsnäolija NIIN mikään ei ole katkolla - ja joskus on tämä sanottava toiselle LEMPEÄSTI ja LUJASTI että ei ole minun osanikaan olla hänen ongelmansa ratkaisija ja jos tai kun toinen siitä loukkaantuu se on hänen tapansa reagoida - minusta jokaiselle ihmiselle kuuluu oikeus oman elämän hallintaan - vaikka olisikin hetkellisesti maissa tai voimaton tai sairas tai jopa kyvytön -
Teetkö ristikoita