Mikä on sinun versiosi~hajatelma siitä,
kuinka ihminen
ensimmäisen kerran keksi käyttää kananmunia ja jauhoja
tehdäkseen taikinan ja kuinka hän keksi paistaa sen?
[/color]
Hmm, ensin pitää lähteä kyllä siitä miten joku tajusi tehdä jauhoja ja miksi. Jyviä oltiin varmasti naposteltu, koska ne ovat sellaisena tähkänpäästä napattuna hyviä
. Sitten joku tajusi kuivata niitä ja jauhaa... ja viskoa sekaan vähän vettäkin ja hiiva jostain
. No hiivan oikeasti ajattelen tulleen syljestä tai ihosta, kun huomattiin että se karvalakkileipätaikina joka piti paistaa olikin turvonnut hullun lailla ja paistettaessa maistui hyvälle. Sitten jossain vaiheessa tajuttiin että sitä "ihmeainetta" pystyi itse lisäämään sinne (sylki esim, namiii). Luulen että alunperin osa taikinaa säästettiin ruisleipäjuuren tapaan jossain.
Mutta siis kysymykseen takaisin, joko jollain vaan oli liikaa vapaa-aikaa ja kokeilemalla onnistui paistamaan itselleen jotain leivän tapaista. En vain keksi miksi jauhoja olisi jauhettu ellei tarkoitus olisi jo ollut tehdä leipää tai vastaavaa känttyä. Joten ensin oli leivän idea jota ehkä ensin tehtiin muussaamalla jotain kasviksia tai vastaavia ja paistamalla niitä, sitten myöhemmin tulivat edistyneemmät jauhot. Mutta paistamisen luulen olevan pidempää alkuperää, alunperin auringon kuumentama kivi ja linnunmuna siinä rikkimenneenä ja paistuneena tms.
Olen itsekin miettinyt tällaisia juttuja ja ne tuntuu ihan ufoilta, vaikea ymmärtää miten asioita on keksitty. Kah, ehkä joku pieni vihreä mies tuli taivaalta kertomaan miten leipää tehdään :
No jatketaan tällaista historian mysteerien selvittelyä ja jatketaan kysymystä. Miten luulet että leipä keksittiin jauhoineen, hiivoineen ym?