Muutama sananen vielä tuosta kosmetiikka-mainonnasta.
Koska nyt on trendinä luonnonmukaisuus ja niin sehän myy kuin häkä.
Mainonnassa ei saa valehdella, mutta on sallittua laittaa kuva esim.
Ratamosta tai Tyrnimarjasta ja 100% alle,
vaikka itse mainostettavaan tuotteeseen sitä olisi käytetty 2%.
Kysymys on siitä, että
se Ratamo tai
Tyrnimarja on 100%:sti se mikä on itsessään,
-aivan, I agree,
mutta eihän siinä ole mainintaa MAINOSTETUN TUOTTEEN sisällöstä,
eikä se kerro sitä, että mainostettava tuote ei sisällä kemiallisia aineosia.
On luvallista sanoa meikkikynän yhteydessä, että puukynä on aito luonnonmateriaali,
ja 100% taas päälle,
-aivan, mutta ei kukaan sitä
puu-osaa naamaansa käytä, vaan sitä ainetta,
joka on juoksutettu siihen koverrettuun puutikkuun.
Lukekaa ja silmäilkää nyt vaikka Athenen mainitseman kosmetiikka valmistajan sivut ajatuksen kanssa.
http://www.lumene.fi/default.asp?docId=22594http://www.lumene.fi/default.asp?docId=22608&productCategoryId=22610&productId=22742Kun mainitsee käyttävänsä kosmetiikassaan esim. 100% luonnollista koivua,
100% luonnollista nokkosta, 100% luonnollista ruusua,
100% luonnollista päivänkakkaraa, 100% luonnollista männyn pihkaa, 100% luonnollista voikukkaa,
niin kertokaapa fiksummat minulle, mistä päin maailmaa luonnosta löydän
esim. 50% luonnollisen koivun, 67% luonnollisen nokkosen, 75% luonnollisen ruusun,
30% luonnollisen päivänkakkaran jne?
Tuolla ei ole mitään tekemistä sen
tuotteen luonnonmukaisuuden kanssa.
Mainos vain toteaa käyttävänsä tuotteeseensa 100%:sta suomalaista Ratamoa,
eikä siis puoliksi ruotsalaista Ratamoa
(ja mitä väliä/eroa sillä on onko se ruotsalainen,
saksalainen vai suomalainen ? 100% Ratamo on 100% Ratamo) tai 75%:sta Ratamo-kasvia, josta 25% on jotain muuta ainetta/kasvia.
(kun keittää nokkosia teeksi, niin se valmis litku ei ole 100%:sta nokkosta enään,
koska siihen on lisätty vettä. Toki 100% luonnontuote se edelleen on.
Kun siihen lisää hunajaa, niin se on edellee 100% luonnontuote, mutta
jos siihen lisää hunajan sijasta makeutusaine-tabletin, niin se ei ole enään 100% luonnontuote,
koska makeutusaine on kemiallisesti valmistettu tuote, K-aspartaamia tms vastaavaa)Mainonta ei siis valehtele, mutta se käyttää mielikuvia sotkemaan rationaalista
lukemisen ymmärtämistä ja tätä psykologiaa käytetään paljon mainonnassa,
kuten myöskin ihmisten piilo-rasismia, jolla mainostetaan kotimaisuuden puolesta,
vaikka se saattaisi olla paljon enemmän myrkyissä pyörittyä kuin toisen maan vastaava tuote.
Näistä hämäävistä mainoksista ollaan tämän tästä eri kuluttajavirastojen kanssa napit vastakkain
ja aika usein oikeudessa asti.
Toinen juttu, minkä olen huomannut tämän luontaiskosmetiikka-trendin aikana,
niin sen, että kosmetiikka firmat mainostavat helposti harhaanjohtavasti
jonkun tuotteen luontaisuudella, vaikka niiden luontaisten ainesosien
%-määrä ei täytä täyden certifikoidun luontaistuotteen vaatimusta.
Toinen ilmenevä juttu on sellainen, että perinteiset kosmetiikka valmistajat luovat
tuotteen/sarjan valikoimiinsa, joka on 100% luonnontuote (joka ei ole paha suunta ollenkaan!),
mutta mainostavat tuotetta niin, että siitä saa käsityksen,
että kaikki firman/brandin tuotteet ovat 100% luonnontuotteita, joka ei pidä kuitenkaan paikkansa.
Tuon kansainvälisen luontaistuote-certifikaation saa vain ne kosmetiikka valmistajat,
joiden
koko tuotevalikoima on 100%:sti luonnontuote.
Siksi sitä ei voi saada kovin helposti, vaikka joku yksittäinen tuote tai sarja
kosmetiikka valmistajalla olisikin 100% luonnollisista aineosista valmistettu.