Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Parisuhde arjen kiemuroissa  (Luettu 17299 kertaa)
0 jäsentä ja 3 vierasta katselee tätä aihetta.
Chandra
Astroholisti

Profiili
« : 09.01.2006 19:28:11 »

Kaikkihan tietävät miten ihanalta elämä maistuu,kun on juuri rakastunut!  smitten
Elämä hymyilee,kukat kukkivat ja energiaa riittää.Vastapuolen äänikin mitä kauneinta musiikkia. Cheesy

Jossain vaiheessa,kun jo asuttu pidempään yhdessä,saapuu kutsumaton vieras  tickedoff Sad  ARKI!!!
Miten ne toisen erilaisuudet,jotka ensin tuntuivat niin mukavilta,alkavatkin vähitellen ärsyttää  Angry
Ja mitä enemmän vuosia vierii,ollaankin aivan eri mieltä,miten suhdetta pitäisi hoitaa.Aluksi kumpikin tietysti sopeutuu yhteisen sovun nimissä.

Olen usein miettinyt,mikä on pitkien ONNELLISTEN liittojen voima?
En usko,että kukaan välttyy jonkin asteisilta vaikeuksilta.
Miten teillä?Miten kohtaatte vaikeudet?Millä keinoin niistä yli?Milloin mielestänne aika luovuttaa?
Onko näin;NIIN PIENEN HETKEN RAKKAUS,,, smitten
tallennettu

Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #1 : 10.01.2006 14:21:08 »

Itse olen ollut parisuhteessa jo vuosia, muistaakseni 7-8 vuotta. Se rakastumisen ensihuuma on kauaksi jäänyttä  Grin
Vaikeuksia oli jossain vaiheessa mutta päätin että periksi en anna. Niistä päästiin yli ja eteenpäin. Itse en halua luovuttaa, en halua olla kuten monet tutuistani jotka antavat kaiken kaatua ensimmäisiin vastoinkäymisiin.
Olemme toistemme parhaat ystävät. Meillä on kivaa yhdessä ja vaikka suhde onkin muuttunut arkisemmaksi niin itse nautin siitäkin.  Smiley
Riitoja emme aikaan saa, joskus kinastelemme pikkuasioista. Onhan tämä joskus tylsää mutta silti ihanan tuttua ja turvallista  Smiley Itse en kaipaa romanttista hössötystä.
Uskon että elinikäiset suhteet perustuu ystävyydelle, intohimo kuolee usein pois vuosien saatossa tai ainakin laimenee, ystävyys ei.
Isovanhempani ovat olleet 41-vuotta naimisissa, he ovat toistensa tuki, turva ja parhaita ystäviä.
tallennettu
Chandra
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #2 : 10.01.2006 16:49:16 »

Sinäpä sen sanoitkin! Cheesy"Itse en kaipaa romanttista hössötystä"!
Kun en kaipaa minäkään,vaan toinen osapuoli tuntuu kaipaavan. Cry

Minulle riittää,että ollaan yhdessä,turvallisuutta ja vakautta on,"pelisäännöt"on puhuttu,,
Mihin niitä sanoja niin hirveästi kaivataan?? Undecided
Tai kyllähän tykkään keskustella kaikesta maan ja taivaan välillä,vaan tuo liirum laarum osasto ei millään istu suuhun.Ei sen puoleen,en moista välitä kuunnellakkaan.
En oikein tiedä ovatko kaikki vesimiehet romantiikan nälkäisiä,vaiko vain tämä kohdalle osunut.En tunne ennestään kuin yhden,naispuolisen veskarin.Hän on paras ystäväni,kaikin tavoin kekseliäs,pirtsakka pakkaus,vaan sinkku ja haku päällä.
Lisäksi kaipaan omaa aikaa,PALJON,hänestä mukava viettää kaikki vapaat yhdessä.
Olen muuten onnellinen ja tyytyväinen,vaan nämä kaksi asiaa hiertää molempien kengissä.Eikä oikeen ole löytynyt ratkaisua.
En näillä syillä todellakaan ole valmis periksi antamaan,kurjaa vain aina samoista asioista matsata. crazy2  tickedoff

Taidan kuulua kategoriaan suomalainen mies!Ei puhu,ei pussaa  2funny
tallennettu

Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #3 : 11.01.2006 08:05:29 »

Minunkin mieheni on enemmän romantikko joten yritän aina välillä minäkin olla semmoinen  Smiley Kannattaa puhua miehesi kanssa että josko vaikka kumpikin keksisi omia harrastuksia ja puuhia. Itse tykkään siitä että saan olla yksinkin ja puuhailla omassa rauhassa. Siksi emme näekkään joka päivä  Smiley Mieheni saa tehdä silloin hänelle tärkeitä juttuja ja minä omia. Emme nimittäin asu vieläkään yhdessä vaikka vuosia jo takana  Smiley
tallennettu
Mirjam
Vieras
« Vastaus #4 : 11.01.2006 08:46:10 »

Ehkä olen keskittynyt parisuhteissa vähän vääriin asioihin, sillä en ole koskaan keskittynyt siihen, miten sen saisi kestämään mahdollisimman pitkään, vaan miten siitä pääsisi vapautumaan.  Wink
Tosin 'laatuisuus' kyllä on tärkeää, oli kesto sitten mikä tahansa.
Joustavuutta, peiliin katsomisia, vaihetelevuutta arkeen, tilan antamista toiselle, eikä missään tapauksessa tarvetta muokata toista.

Smiley
tallennettu
taiska
Astroholisti

Silmät ovat sielun peili :)!

Profiili
« Vastaus #5 : 11.01.2006 08:52:48 »

Taas meillä Chandra on yhteistä  Cheesy.Miehenä Vesimies ! Me olemme olleet naimisissa 25 vuotta.Vaikeuksia on ollut juuri samoista syistä eli minä olen aika itsenäinen ja kaipaan omaa aikaa paljon, mutta mieheni on aina halunnut että vapaa aika olisi aina meille yhteistä.No asia on ratkennut näin, että teemme pieniä reissuja aina välillä viikonloppuisin jolloin jätän harrastukseni kotiin ja keskityn yhdessä oloon ja sitten kesäaikana meillä on yhteisenä harrastuksena kalastus ja aina kun mahdollista vene perään ja järvelle kalastaan eväät mukana ja nauttimaan luonnosta.Se on kyllä ihanaa  Smiley.Ystävyys ja toisen kunnioitus on tärkeimpiä avioliiton kestämiseen vaikuttavia syitä.Se missä Kuu on vaikuttaa aika paljon, että millaista liirumlaarumia toinen haluaa.Meillä se on molemmilla Kauriissa, joten siinä suhteessa ei ole ongelmia, mutta koska olen sen verran harrastuksiini uppoava (käsityöt, maalaus, kirjoittaminen, lukeminen...jne   Smiley), mieheni on monesti sanonut, että häntä ärsyttää se, että hän tuntee olonsa yksinäiseksi, koska en kuule enkä näe mitään kun touhuan omiani.Olen yrittänyt ottaa hänetkin enemmän huomioon ja toisaalta ymmärrän hänen mielipiteensä täysin  Smiley.
Ei se varmaan koskaan se ongelma kokonaan häviä, mutta jos toinen on tärkeä pitää pystyä tekemään kompromisseja ja järjestää niin, että toinenkin saa sitä haluamaansa yhteistä aikaa   smitten Avoin keskustelu on myös tärkeää  Wink
tallennettu

Trooppinen Oinas, Kuu Kauris, Asc Leijona
Sideerinen Kalat, Kuu Jousimies,Meridiaani Vesimies
Punainen sähköinen(spektrinen) taivaanvaeltaja
Kiinalainen: Metalli Rotta, egona Hevonen
Egyptiläinen: Isis
Asteekki merkki: Acatl eli Ruoko
Druidi: Pähkinäpensas
Kiinalainen: Rotta , Feng Shui 472
Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #6 : 11.01.2006 09:02:22 »

Taiska, miehelläni on myös kuu kauriissa mutta hänen romanttisuutensa taitaa tulla aurinko ravusta, ehkä? Ei hänkään mikään yltiöromantikko ole mutta enemmän kuin minä kuitenkin  Smiley
tallennettu
taiska
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #7 : 11.01.2006 09:29:08 »

Taiska, miehelläni on myös kuu kauriissa mutta hänen romanttisuutensa taitaa tulla aurinko ravusta, ehkä? Ei hänkään mikään yltiöromantikko ole mutta enemmän kuin minä kuitenkin  Smiley

Sekin vaikuttaa ilman muuta ja nousumerkki myös  Smiley.Miehelläni on nousumerkki Ravussa joten olen ajatellut että se vaikuttaa hänessä siihen, että koti ja perhe on hirveän tärkeä ja myös se, että meillä olisi mahdollisimman paljon yhteistä  smitten
« Viimeksi muokattu: 11.01.2006 09:31:57 kirjoittanut taiska » tallennettu

Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #8 : 11.01.2006 09:55:35 »

Taiska, kyllä vaan ravut yleensä mielellään viettääkin rakastettunsa kanssa aikaa ja eivät halua päästää näitä kauas  Smiley Oma mieheni kuitenkin on nouseva neitsyt ja hän uppoutuu herkästi omiin puuhiinsa, tekniikan ihmeelliseen maailmaan joten häntä ei niin haittaa jos huitelen itse omissa menoissani välillä  Smiley
tallennettu
salomi
Kanta-astroilija

Profiili WWW
« Vastaus #9 : 11.01.2006 10:35:04 »

Moikka chandra

Ihmetteli mikä on pitkien ONNELLISTEN liittojen voima?

Minä voisin kertoa oman kokemukseni kuinka arki voidaan saada taas hehkumaan, sillä tosi asiahan on, että hekumaa kestää yleensä suhteen alussa max. 1-3 vuotta sitten hiipii se arkipeikko.

Syynä on yleensä yhteisistä asioista puhumattomuus ja molempien tunteiden ja tuntojen vaihto sekä kuuntelemattomuus.
Aluksi yritetään mielistellä toista ja sitten alkaa valtapeli eli yritetään muutta puolisoa mieleiseksi, vaikka pitäisi molempien muuttua ja kasvaa.

Olen ollut naimisissa jo yli 10 vuotta ja vieläkin meitä suhteessa naurattaa, sillä kun huumori loppuu suhteessa niin silloin asiat ovat pahasti umpikujassa.

Tässä ohje, kun alkaa maistua puulta tai sukset tökkiä suhteessa ( vaimon kanssa testattu ja toimii !!!!!!!:

Tehkää tämä parisuhdeanalyysi !!!! ( vaimon kanssa testattu ja toimii !!!!!!!):

Istutaan saman pöydän ääreen ja varataan aikaa väh. 1 tunti
Otetaan molemmille a4-paperit.
Laitetaan paperiin 6 kohtaa.
Kuhunkin kohtaan on laitettava rehellisesti 3 asiaa.
Analyysin aikana ei keskustella toisille eikä kurkita toisen paperiin.

SIIS JOKAISEEN KOHTAAN 3 VASTAUSTA

1. Kohtaan laitetaan: Itselle tärkeä asia tai tavoite nyt.
esim. terveys, lapset, haaveen toteutus

2. Kohtaan laitetaan: Miten itsensä kokee parisuhteessa nykyään.
esi. kämppäkaveri, vanhempi, rahapussi

3. Kohtaan laitetaan: Miten puolison kokee parisuhteessa tällä hetkellä.
esim. Riesa, sängynjakaja, sekopää

4. Kohtaan laitetaan: Mitä toivoo kumppanilta parisuhteessa jatkossa.
esim. Välittämistä, vastuun jakoa, kannustusta

5. Kohtaan laitetaan: Mitä annettavaa itsellä on suhteelle jatkossa.
esim. varmuutta, läheisyyttä, rakkautta

6. Kohtaan laitetaan: Mitä toivoo parisuhteelta jatkossa
esim. avoimuutta, yhteiset pelisäännöt, aitoa huomiota

Analyysin jälkeen vaihdetaan paperit ja luetaan toisen mietteet.

Lukemisen jälkeen keskustellaan asiat halki ja tehdään yhteenveto asioista, joista ollaan samaa mieltä ja jotka on pielessä ja joihin halutaan muutos. Muistettava avoimuus ja rehellisyys.

Lopuksi luodaan oma ja yhteinen tavoite. Oopitte paremmin tuntemaan puolisoa.

Kissa pöytään eli meille, teille vain eri teille.

Jos ei uskalla kumppanin kanssa tehdä tai tämä ei tähän suostu niin kannattaa vastata itse näihin kysymyksiin. Näin ainakin huomaa itse elämänsä heikkoudet ja vahvuudet.

smitten  smitten  smitten  smitten  smitten  smitten  smitten
tallennettu
Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #10 : 11.01.2006 10:47:34 »

Loistava idea Salomi  Smiley
tallennettu
taiska
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #11 : 11.01.2006 12:30:15 »

Upeaa Salomi  Smiley.Tuo pitää tehdä ensitilassa  Smiley.
tallennettu

Chandra
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #12 : 11.01.2006 12:38:25 »

Kiitos teille kaikille kommenteista! smitten
Etsin tuon kumppanin nousu-ym.merkit,jos joku asiaa tunteva vähän niitten perusteella osaisi valaista.

Ja Salomi,ihan varmasti teemme tämän  Cheesy!Hänestä löytyy myös uskallusta ja yrityshalua moiseen.
Alkoi vaan naurattamaan,kun näin meidät rustaamassa näitä listoja pöydän ääressä.Vielä enemmän nauratti visio siitä,kun niitä puidaan yhdessä  2funny
Puoliso kun jo työnsä puolesta kuuntelee muita ihmisiä,ja on oppinut,ettei omaa mielipidettään voi suoraan tuputtaa,vaan yrittää saada toinen itse näkemään tilanteensa.Eli on myötäileväinen.
Minä taas,, Undecided vältän viimeiseen saakka keskusteluja,jotka jo moneen kertaan käyty.Lähden siihen jo väärällä asenteellä ja valmiiksi ärtyneenä.
Pitää nyt puhua itselleen,,
Tiedän nämä omat puutteeni,siksi se yhteenmuutto olikin niin vaikea asia.Myös sen,ettei toista pidä lähteä muuttamaan.Niitäkin yrityksiä elämässä ollut,kun olen"pelastanut"kumppaneita.Silloin jostain syystä kaikki elämän harhapoluille eksyneet vetivät puoleensa.
No,yksikään ei pelastunut,vaan meinasin itse tipahtaa.
Etsinkin nyt nuo kumppanin tiedot,jos joku avittais.

smitten  smitten  smitten
tallennettu

Chandra
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #13 : 11.01.2006 12:59:20 »

Tällaista löyty kumppanista;NOUSU;Neitsyt,
KUU;Rapu Merkurius;Kauris VENUS;Vesimies MARS;Härkä

En tiedä mikä eniten parisuhteessa vaikuttaa,mutta jos jollain nyt pistää silmään joku ISO PEIKKO,joka tekee jutun aivan mahdottomaksi,niin KIITOS!

Eikä tarvitse pelätä,että sen perusteellä mitään ratkaisuja teen,osaisin vain kiinnittää huomiota.

Tuo huumoripuoli on tärkeä,ja siinä löytyy kyllä eroavaisuutta  Undecided
Harrastan vähän"ronskimpaa"(ei tarkoita mitään härskejä)huumoria,myös itseeni kohdistuvaa.Sen kanssa on menty eteenpäin vaikeina aikoina ja jo sisarukset opettivat siihen.
Toinen taas hienostuneempaa huumoria,eikä ainoana lapsena ole kokenut näitä taisteluja omasta paikasta perheessä.
Hän ei ymmärrä miten voin sanoa itsestäni vähemmän mairittelevia asioita  2funny

Oppimishalu tällä kertaa kyllä kovempi,ensimmäiseen liittoon lähtiessäni en moisia edes miettinyt.
tallennettu

Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #14 : 11.01.2006 13:13:42 »

Chandra, itse olen myös sitä mieltä että huumoria parisuhteessa pitää olla. en koskaan voisi olla miehen kanssa jolla ei ole huumorintajua. Onneksi miehelläni on yhtä omistuinen huumorintaju kuin minullakin  Grin
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  

Siirry: