Me kasvamme joka päivä, vaikka sitä ei näkyisikään. Elämä koostuu pienistä asioista. Sinun ei tule aloittaa mistään isosta. Pala kerrallaan. Aloita vaikka hymystä. Kiinnitä huomiota siihen kuinka puhut, opettelee välttämään negatiivisia ilmauksia (ja ajatuksia) ja etsi niille positiiviset vastineet.
Hyväksy itsesi, että nyt olet tällainen kuin olet. Sitten vasta voit lähteä muuttamaan itseäsi parempaan suuntaan. Katso rohkeasti peiliin, tiedät itsekin, ettet voi paeta itseäsi. Mutta aluksi, aloita pienistä asioista. Muutokseen menee aikaa, täytyy olla kärsivällinen.
Itse olen ollut aika moinen pessimisti joskus ja nyt itsekin hämmästelen sitä optimismia, minkä olen löytänyt. Toki on tullut tutkittua ja luettua erilaisia elämänfilosofioita ym. ja niistä on apua. Itsellä on edelleen lukemisen alla "Tiibetiläinen kirja elämästä ja kuolemasta" Siinä on pajon hyviä juttuja ja opastetaan meditaatioon. Ehkä tärkein oivallus on kuitenkin se, että länsimainen ihminen on unohtanut kuoleman ja haluaa olla kuolematon. Siksi kuolema ja onnettomuudet pelottavat niin paljon. Mutta jos ymmärtää sen, että kuolema on luonnollinen osa elämää, niin se helpottaa elämisen tuskaa. Ja siihen tosiaan tarvitsee ymmärrystä ja hyväksymistä. Ja jos oikeasti ajattelee, niin on paljon paljon ihmisiä, jotka ovat esimerkiksi sodassa menettäneet rakkaansa ja ihan kaiken. Silti he selviävät ja he ovat vain ihmisiä, niin kuin sinä ja minä. Murehtia kannattaa vasta sitten, kun siihen on oikeasti aihetta.
Ja vielä murehtimisesta. On jokin sanonta, että ajatuskin voi tappaa (ehkä nyt vähän liian rankasti sanottu tähän..). Jos murehtii jostain asiasta tai ihmisestä, se on kuin lähettäisi sadepilven tämän päälle. Iloisilla ja toiveikkailla ajatuksilla taas lähettää auringonvaloa.
Tietysti olisi tärkeää jos pystyisit puhumaan miehellesi näistä asioista, ehkä hän voisi auttaa? Vai onko hän sellaista tyyppiä?
Jos ei nyt halua mennä puhumaan psykologille, niin eikös esim. homeopatia tai reikihoito mahdollisesti auta avaamaan ahdistuksen ovia? Itse en kauheasti homeopatiasta tiedäkään, mutta reiki eli energiahoito voisi olla hyvä. Vai mitä muut on mieltä?
Jos ei itse jaksa alkaa medioitamaan. Ja eikös hengityksen pysäyttämistä harrasta vain tietyt gurut? Meditaation tarkoitushan on puhdistaa mieli ja hengitys on yksi tekniikka, jonka avulla tähän päämäärään voidaan päästä.
Toivon sinulle hyvää mieltä ja enkeleiden tuovan valoa elämääsi!