Merkuriukseni on vaa'an merkissä.
"Osaat ottaa muut ihmiset huomioon puhuessasi ja siksi sinun kanssasi on helppo keskustella. Oman mielipiteesi julkistaminen riittävän selkeällä tavalla onkin jo vaikeampaa ja vastausta joutuu joskus kaivelemaan tuntitolkulla."Kommunikointi on minulle äärimmäisen tärkeää ja parhaiten ilmaisen itseäni kirjoittamalla. Rakastan sanoilla leikittelyä, metaforia ja kirjoitettua kieltä ylipäätään. Vaikka muuten olen melko mustavalkoinen ääripäiden ihminen, ehdoton ja mahdoton (
), niin kun istun alas ja alan kirjoittamaan tunteitani, ajatuksiani, näkemyksiäni ja mielipiteitäni en saata lopettaa ennen kuin olen punninnut ja tarkastellut ko. asiaa jokaiselta mahdolliselta kantilta.
Tyypillisen vaakamaista, sanoisin
. Tästä johtuen puheenvuoroni tuppaavat venymään kilometrin pituisiksi esseiksi, joita monet eivät varmaan edes jaksa vaivautua kahlaamaan loppuun saakka. Toisaalta ne, jotka vaivautuvat joutuvat useimmiten toteamaan, että niissä on myös paljon oikeaa asiaa ja terävää havainnointia kaiken muun hablahablan joukossa. Koska osaan, kumma kyllä, halutessani esittää kärkevätkin mielipiteeni diplomaattisesti ja etukäteen lähes kaikki mahdolliset vastaväitteet ja kumoamisyritykset ennakoiden ja ne jo valmiiksi eliminoiden, saan usein houkuteltua puolelleni ja itseäni myötäilemään jopa ne, jotka alunperin eniten vastahankaan olivat -ja ilman, että he itse edes ehtivät huomaamaan mitä tapahtui
. Tuosta on ollut hyötyä useammin kuin kerran kun olen, muuten sangen provosoivan, äkkipikaisen ja kapinallisen, luonteeni vuoksi joutunut opettajien, rehtorien, pomojen ja naapureiden kanssa tulilinjalle.
Toisaalta suuri puutteeni tällä elämän osa-alueella on se, että minun on lähes mahdotonta ilmaista itseäni lyhyen ytimekkäästi. En vain osaa, vaikka kuinka yritän. Koska pakko käyttää ne kaikki ihanat kiemurat ja koukerot ja kielikuvat...ja toisaalta, asianhan voisi nähdä myös tältä kannalta...