Tämä aihe on minulle kiinnostava,aina ikuinen mysteeri.Näen itse näitä unia paljon,koskaan en näe tapahtumia sen kummemmin,näen vain erittäin selkeän lyhyen välähdyksen,tiedän sitten kiinnittää siihen asiaan huomiota.Yleensä uni on jostain henkilöstä,näen hänet selkeänä välähdyksenä,unessa sitten näen sen henkilön hahmosta onko se ,jokin asia hyvä vai huono,joka häneen liityy.
Laitampa tähän tuoreimman esi merkin,josta osan ymmärrän,toista osaa en ymmärrä.
Näin tuollaisen välähdys unen tädistäni,joka asui yksin toisella paikka kunnalla.Soitin tädille illalla,täti oli terve ja virkeä,kuten yleensä.
Kahden päivän kuluttua näin uuden väläys unen tädistä,jonka ilme oli kauhistunut.
Aamulla soitin tädille,joka ei vastannut,soitin puolen tunnin välein vielä kaksi kertaa,ei vastannut.
Ongin jostain taloyhtiön isännöitsijän numeron,sieltä vastasi unenpöpperoinen isännöitsijä,pyysin että järjestäisi jonkun katsomaan tädin asunnolle.Isännöitsijä aikoi illalla mennä,jos täti ei vastaa puhelimeen.Sain kuitenkin suostuteltua pitkän jankutuksen jälkeen,että hoitaa heti asian.
Täti oli maannut lattialla,osin halvaantuneena,verisuoni oli katkennut päästä.Täti eli vielä 5 viikkoa.
Tämän ymmärrän hyvin,että tuo avun tarve välittyi minulle,mutta tuo aikaisempi uni välähdys on se arvoitus,että miten se toimii.Onko näistä kokemuksia ja näkemyksiä.
Nykyään kun on ikääntynyttä väkeä tuttavissa,on miltei samanlaisia unia ollut,ja ne liittyvät avun tarpeeseen,sen ymmärrän kyllä,mutta niissäkin on juuri näitä samoja ennakoivia uni välähdyksiä ensin.Ihan kuin minua valmistettaisiin joihinkin lähtökuoppiin,ja sitten tulee se lähtölaukaus.En tiedä.
Sitten iloisiin välähdyksiin.Ja se tuorein uni.
Se välähdys oli tuttavani tyttärestä,joka oli yrittänyt lasta 8vuotta.Näin tuon nuoren naisen välähdyksessä ylimaallisen onnellisena kaksi kertaa.
Hän tulikin sitten käymään,minä tokaisin,se lipsahti suusta,että teillekkö on tulossa vauva.Ei ollut tulossa.Tuli sitten jonkun viikon päästä,ja sanoi olevansa raskaana,oli ollut jo silloin kun kävi,mutta ei tiennyt,eikä olisi uskonutkaan.Yllätys hänelle.