Sen verta aivoni
jaksavat raksuttaa että :
Laitan tähän vielä vähäisen omaakin
tekstiä.
Siis mun näkemyksen ja kokemuksen mukaan on universaaleja kollektiivisija arkkityyppejä - TAI paremminkin arkkityyppienergioita joka ei ole sidottu aikaan eikä paikkaan.
Vrt. esimerkiksi Arkkienkelit jotka selvimmin ilmentävät arkkityyppisiä energioita - jokaisella oma tehtävänsä ja energiansa , energian laatu - juuri ilmentäminen on avainsana. Ja minä sinä tai kuka tahansa voi löytää itsestään näitä arkkityyppisiä energioita - jotain mikä ilmenee omassa elämässäni - enkelit, jumalattaret ; Afrodite, Hestia Athene, kaikki erilaisia Arkkityyppejä - ja voin löytää itsestäni jotin samaa kuin heissä ... voi jopa ajatella näinkin että Kristus, Buddha , Muhammed
TOIVAT tietyn energian ensimmäisen kerran juuri siinä muodossaan jota he ilmensivät " maan päälle" rakkauden joka ei vaadi uhreja ja anteeksiannon ja valaistumisen .... ovat Arkkityyppejä heidän ilmentämilleen energioille ... Arkkityyppi - on jonkin energian alkukoti - mutta energia on elävää - energia ja henki liikkuu ajasta ja paikasta riippumatta, jopa kulttuurista tai maanosasta tai vuosituhannesta riippumatta ...
paitsi että jokainen on antanut niihin arkkityyppisiin energioihin juuri omia ominaispiirteitään - vrt erilaiset myyttiset tarustot Kalevala, Saaga-tarut , Avalon, Ilias, Odysseija ... kuitenkin ydin niissä on sama arkkityyppinen energia Traagisuus, draamat ovat kuuluneet ihmisen elämiseen tavalla ja toisella kautta aikojen - ja se että tarinat jäävät elämään on juuri se että me voimme samaistua näihin tarinoihin uudelleen ja uudelleen... ne ovat arkkityyppisiä selviytymistarinoita, tai tarinoita joissa on opetus tai jotka tuovat lohtua - vaan ei ainakaan traagisuutensa vuoksi - vaan sen vuoksi että ilmentävät jotain meissä olevaa jota voimme peilata ...
Huh ei oikein raksuta
mulla on pyjamapäivät meneillään - ja tämän Pääsiäisen ylösnousemistarinoina olen kuunneellut Olli Lihdholmin "Yhden yön Tarina äänikirjaa ( 9-cdlevyä) " ja katsonut Taruja Sormusten Herrasta - joka on puhdas huippuhieno arkkityyppinen tarinasto Hyvän ja Pahan voimista, myyteistä ja ihmisen matkasta, kasvusta , taistelusta, - vaikka tässä ihmistä ilmentää hobbiti ( kuin Daavid ja Goljat ) silläkin merkitys että pienin ja heikoin ulkoisesti suorituu tehtävästä ilman aseita ... ja saa voimansa ja tukensa juuri arkkityypisiltä voimilta haltijoiöta, luonnolta yms. ...
esimerkiksi eilisessä Kaksi Tornia elokuvassa kiinnitin huomioni HUKKIIN eli taisteluun jossa pahat Hukat hyökkäsi JA ihan tuli mieleen vanha sanonta " hukka perii " ...
Heh tuo Sormusten Herran tarina voisi hyvinkin olla arkkityyppisenä tarinapohjana ilmastonmuutokselle