Viime viikolla oli yksi päivä, jolloin satoi suurin osa pääkaupunkiseudun sateista yhden päivän aikana.
Ne pisarat olivat valtavia, ja lämpimiä, ja tulin töistä ja kastuin täysin. Sen jälkeen luonto tuoksui huumaavalta. Samana päivänä miehen auto oli sammunut keskelle moottoritietä kehäkolmosella ja minun piti mennä auttamaan työntämisessä. Kun olin ensin päässyt kahdella bussilla paikalle ja kävellyt kehäkolmosen vartta kilometrkin täysin märkänä ja remmikorkkareissa :
Mies oli odottanut siellä jo 3 tuntia ja katsonut vaan jatkuvasti ohikulkevaa ruuhkaa.
Oli sekin päivä. Odotettiin ainakin tunti että saatiin työnnettyä auto ruuhkaisen moottoritien yli, ja onneksi toisella puolella kulman takana oli huoltamo josta saatiin kaapeleilla käyntiin.
Siinä ruuhkan vieressä märkänä seisoessa tuli kyllä hyvä katsaus ihmisten asenteisiiin ja niihin ilmeisiin joilla he pulaan joutunutta tuijottaa. Moni oli kyllä ihan hyväntahtoinen, mutta jotkut tuijotti tosi pahasti, ihan kuin oltaisi valittu se että auto kämmähti juuri siihen
:
Koko projektin jälkeen kun palasin hakemaan sitä neon-oranssia varoituskolmiota joka kuuluu auton varustuksiin hätätilanteissa ja joka laitetaan tielle muutamia kymmeniä metrejä ennen simahtanutta autoa, joku mies oikein avasi ikkunan ja huusi liikenteen möykän ohi:
'Oletko ihan viisas?'
:
Hän varmaan kuvitteli, että ihan huvikseen vaan korkkareissa tallaan moottoritien vartta kello seitsemän aikaan illalla. :
Jotkut ihmiset vaan tekee päätelmät todella nopeasti ja alkaa heti aukoa päätään.
Heti kun saatiin auto työnnettyä huoltoasemalle, vaikeinta siinä oli se, ettei ruuhkaan tullut melkein koskaan edes pientä taukoa, jotta sen tien olisi uskaltanut ylittää, tuli joitakin tavallisia miehiä auttamaan työntämisessä ja olin todella iloinen.
Muutenkin kun on tottunut vanhojen (farmari)autojen viimeinen loppukierrättäjä, niin on oppinut todella arvostamaan sitä, jos vieraat ihmiset tarjoaa apuaan. Siis jotain ihan tavallista: käynnistys kaapeleilla tms pikkujuttuja.
Aina, jos minulla on tilaisuus, autan kyllä kanssa ventovierasta.
Mutta lopulta se päivä huipentui siihen, että saatiin auto kotiin, ja nähtiin MONTA sateenkaarta