Ikuinen Trikki
Kohtuuastroilija
aur vaaka, kuu kauris, asc leijona
|
|
« Vastaus #2 : 07.03.2008 17:12:39 » |
|
Moikkamoi.
Armeija ei kaikille sovi. Paikka, jossa ihminen eristetään kuukausitolkulla ulkomaailmasta muiden "miesten" sekaan, ei todellakaan ole tarkoitettu kaikille. Sitäpaitsi monet nuoret miehet käyttäytyvät armeijassa tahallaan ihan miten sattuu, että saisivat sen lykkäyksen ja pääsisivät pois siitä paikasta, missä tehdään miehistä poikia.
Tottakai armeija laitoksena antaa diagnoosin rajatilapersoona tai räjähdysaltispersoona, yksilölle joka kapinoi systeemiä vastaan. Ihminen joka ei ole kuin lammas, aina valmiina alistumaan auktoriteettein ikeen alle, ei varmasti sopeudu esim. armeijan kuriin ja toimintatapoihin, joiden tarkoitus on tehdä yksilöstä vain koneen osanen, joka ei saa ajatella itse tai olla kriittinen.
Itsekin olen mielestäni hyväsydäminen ja sosiaalinen persoona, mutta tokihan tunnustan myös kolikon toisen puolen: helposti syttyvä tyyppi, jonka yksi elämän oppiläksy on opetella hillitsemään itsensä, ettei aina hutki ilman tutkimista. Pikkunassikkana olen varmasti ollut todella hankala käsitellä, jos kysymyksessä on ollut vaikka oman tahdon läpi saaminen. Epärehellisyyttä tai väkivallan ihannointia en itsessäni tunnusta, vaikka impulsiivinen henkilö voi tahattomastikin aiheuttaa monenlaista väkivallaksi huomioitavaa mielipahaa.
Mielestäni yhteiskunta on aika pahasti vinossa nykypäivänä. Sen takia näen vain positiiviseksi, että nuoret kyseenalaistavat systeemin. En ihmettele yhtään, ettei nuorta kiinnosta kiinnittyä mihinkään, jos yhteiskunnasta ei löydy mitään innostavaa omaa itseä kehittäävää tekemistä. Valitettavaa on että juuri ne ihmiset, joilla olisi paljon annettavaa maailmalle, eivät saa luovuuttaan käyttöön, kun yhteiskunta ei motivoi ihmistä, jota ei kiinnosta meininki yhdeksästä viiteen.
Pelottava ajatus on, että heti kun nuori osoittaa kyspyyden merkkejä kyseenalaistamalla kieroutunutta nyky-yhteiskuntaa, hänet on leimattu psyykkiseksi ongelmatapaukseksi, joka voidaan taltuttaa yhteiskunnan talutusnuoraan kaikenlaisilla laillisilla mömmöillä, mitä lääkärit pään menoksi määräävät.
Ymmärrän huolesi Cimara, vaikka itse en ole vanhemmuudesta vielä päässyt nauttimaan. En tiedä taustoja enkä ongelmien vakavuutta, mutta noita armeijasta pariksi vuodeksi kotiutettuja tunnen montakin, ja he ovat vain yksilöitä, joilla on ollut sisua kyseenalaistaa, ja voimaa tehdä omia itsekkäitä päätöksiä yhteiskunnan kustannuksella. Itse kävin armeijan hammasta purren, ja voin rehellisesti sanoa, ettei siitä kokemuksesta jäänyt mitään hyvää käteen.
Halusin vain ilmaista jo pahimmasta nuoren uhmasta yli päässeen nuoren miehen kannan asiaan. Oikeasti välillä tuntuu, että itse elän pahinta puberteettista kyseenalaistamisen kauttani nyt, kun melkein kolmeakymmentä käyn..
Paljon jaksamista ja aurinkoista kevättä kaikesta huolimatta toivottaen,
vislaaja
|