Sivuja: [1] 2 3 ... 6
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Rasismi  (Luettu 49655 kertaa)
0 jäsentä ja 4 vierasta katselee tätä aihetta.
Rakkauden enkeli
Vieras
« : 14.03.2008 12:22:54 »

Olen aina ollut suvaitsevainen enkä mikään rasisti ja minua on aina häirinnyt joidenkin ihmisten rasistiset käsitykset, ennakkoluulot ja yleistykset.  tickedoff Olen myös pistänyt merkille että useinmiten kaikista rasistisimpia ovat juuri ne ihmiset jotka eivät oikeasti edes tiedä muista kulttuureista yms. juuri mitään ja joilla ei edes ole omakohtaisia kokemuksia muun maan kansalaisista. He eivät siis useinkaan henkilökohtaisesti tunne ketään ulkomaalaista. He vain yleensä muodostavat omat suppeat ja yleistävät käsityksensä pohjautuen jonkinlaiseen pelkoon ja kuulemiinsa tarinoihin, yleistyksiin, näkemiinsä uutisiin jne. He eivät suostu näkemään/kuulemaan asioiden moninaisia puolia, eivät syvenny ja vaivaudu ottamaan kunnolla selvää asioista. Huh

Halusin avata tämän itselleni nyt hyvin ajankohtaisen aiheen, koska olen joutunut törmäämään rasismiin yhä enemmän seurustellessani ulkomaalaisen kanssa. Elämässäni on ollut, olen tuntenut muitakin ulkomaalaisia, mutta nyt näin parisuhteessa ulkomaalaisen kanssa ollessani näen vielä enemmän ja selkeämmin rasismia ympärilläni.  Sad Sana on vapaa rasismiin ja siihen liittyviin ilmiöihin, asioihin ja kokemuksiin liittyen. Tässä wikipedian määritelmää rasismista:

Rasismilla eli rotusyrjinnällä tai rotusorrolla tarkoitetaan ideologiaa tai toimintaa, jossa ihmisten ulkonäön, fyysisten piirteiden tai väitetyn rotuluonteen erilaisuudella perustellaan eriarvoista kohtelua eli syrjintää. Rasismia voivat olla myös toimintatavat ja sellaiset yhteiskunnalliset rakenteet, jotka johtavat näihin seikkoihin perustuvaan eriarvoisuuteen. Arkikielessä sanaa rasismi käytetään joskus myös (virheellisesti) puhuttaessa muusta syrjinnästä, kuten ikään perustuvasta syrjinnästä eli niin sanotusta ikärasismista.

MICHAEL JACKSON: BLACK OR WHITE

I Took My Baby
On A Saturday Bang
Boy Is That Girl With You
Yes We're One And The Same

Now I Believe In Miracles
And A Miracle
Has Happened Tonight

But, If
You're Thinkin'
About My Baby
It Don't Matter If You're
Black Or White

They Print My Message
In The Saturday Sun
I Had To Tell Them
I Ain't Second To None

And I Told About Equality
An It's True
Either You're Wrong
Or You're Right

But, If
You're Thinkin'
About My Baby
Black Or White

I Am Tired Of This Devil
I Am Tired Of This Stuff
I Am Tired Of This Business
Sew When The
Going Gets Rough
I Ain't Scared Of
Your Brother
I Ain't Scared Of No Sheets
I Ain't Scare Of Nobody
Girl When The
Goin' Gets Mean

[L. T. B. Rap Performance]
Protection
For Gangs, Clubs
And Nations
Causing Grief In
Human Relations
It's A Turf War
On A Global Scale
I'd Rather Hear Both Sides
Of The Tale
See, It's Not About Races
Just Places
Faces
Where Your Blood
Comes From
Is Where Your Space Is
I've Seen The Bright
Get Duller
I'm Not Going To Spend
My Life Being A Color

[Michael]
Don't Tell Me You Agree With Me
When I Saw You Kicking Dirt In My Eye

But, If
You're Thinkin' About My Baby
It Don't Matter If You're Black Or White

I Said If
You're Thinkin' Of
Being My Baby
It Don't Matter If You're Black Or White

I Said If
You're Thinkin' Of
Being My Brother
Black Or White

Ooh, Ooh
Yea, Yea, Yea Now
Ooh, Ooh
Yea, Yea, Yea Now

It's Black, It's White
It's Tough For You
To Get By
It's Black , It's White, Whoo

It's Black, It's White
It's Tough For You
To Get By
It's Black , It's White, Whoo

TÄSSÄ VIELÄ PÄTKÄ EN VOGUEN FREE YOUR MIND:STA:

oh la la, oh la la, oh la la, oh la la
Why oh why must it be this way?
oh la la, oh la la, oh la la, oh la la
Before you can read me you got to learn how to see me, I said

Free your mind and the rest will follow
Be color blind, don't be so shallow…
Free your mind and the rest will follow
Be color blind don't be so shallow....Free Your mind!

tallennettu
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #1 : 14.03.2008 12:45:12 »

Kuvia suvaitsevaisuuden puolesta:

tallennettu
Chandra
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #2 : 14.03.2008 14:16:34 »

Rakkauden Valo smitten

En nyt katsonut noita kuvalinkkejä,mutta näen asiat kuten sinäkin. angel
Ensinnäkin,jos ihminen on hiukankin matkustellut rajojemme ulkopuolella,se väistämättä johtaa siihen,että koemme erilaisuuden mielenkiintoisena ja avartavana.
Siis rasismi on yleistä niissä piireissä,jotka eivät ole kuunaan uskaltaneet lähestyä heille "outoja" ihmisiä.

En ole koskaan ymmärtänyt,miten esim.ihonväri voi olla joku erilaisuuden mitta.
Minulle tuottaa suurta tuskaa katsoa aikaa,jolloin neekeriorjuus oli vallalla.Ja ihmetystä siitä,miten ikinä kummassa voitiin edes ajatella,ettei heillä ole aivoja ajatella,sydäntä,millä tuntea jne. buck2 idiot2

Kun olen itse turistina matkustellut eri kulttuureissa,olen saanut kokea pelkkää ystävällisyyttä,iloa ja auttamisen halua vierasmaalaisilta.
Miksi ihmeessä se ei toimi Suomessa? idiot2
Koska tiedän useat edelliset elämäni ja olen ollut jos minkäkin "rotuinen" ja värinen,niin enpä ole kyllä huomannut,että tunteet olisivat puuttuneet tuolloin.

Minä luulisin,että sinulle on annettu tämä ihana rakkaus nyt siksi,että rohkeana naisena sinä kestät nuo ulkoapäin tulevat ymmärtämättömyydet ja löydät oikeat sanat näille ihmisille.
Olet rakastettu sielu ja sinulle ei liian vaikeaa tehtävää annettaisi. angel
Sinä selviät tästäkin koettelemuksesta yhdessä rakkaasi kanssa ja pystyt tukemaan häntä,sekä avartamaan muitten näkemyksiä teidän rakkautenne myötä.

Muistathan miten Jeesus suhtautui ymmärtämättömiin?
On korkea aika jo suomessakin,johon yhä enenevissä määrin muuttaa ulkomaalaisia,näyttää rohkeasti uusi suuntaus.
Itse voisin vallan hyvin kuvitella rakastuvani ulkomaalaiseen.
Pidän sitä jopa todennäköisenä,koska heidän ulkonäkönsä miellyttää jo silmiänikin. Wink
Pidän tummista miehistä. smitten

Kulje vaan ylpeänä rakkaasi rinnalla.Näytä esimerkkiä ja rohkaise muita suomalaisnaisia tekemään samoin.
Rasismi suomessa on tietämättömyyttä ja kyräilyä.
Johan me suljemme mustalaisetkin siihen? idiot2
Mutta meidän on vaan aika tottua siihen ja nuortemme myötä,yhä enemmän saamme myös vävy ja -miniä ehdokkaita tänne pimeään pohjolaan. Grin
Nuoret suuntaavat ulkomaille työn ja opiskelun merkeissä ja rakastuvat.
Veljeni tytär seurustelee täysin tummaihoisen kanssa ja koko heidän ystäväpiirinsä muodostuu eri kansalaisuuksista.

Pikku hiljaa on täälläkin tottuminen asiaan,vai aikovat vanhemmat hylätä lapsensa vain kansalaisuuden perusteella? Wink
Uskon että kokemuksenne ovat välillä raskaita,mutta se on vain kateutta onnestanne ja suurta ymmärtämättömyyttä.
Kysy Mestariltasi,miten sinun tulee tämä tehtävä hoitaa?
Miten ottaa lahja vastaan?

Häneltä saat kyllä sen oikean vastauksen. angel

Rakkaudella:Chandra  angel smitten
tallennettu

Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #3 : 14.03.2008 14:19:31 »

Minä en vielä ole koskaan matkustellut maailmalla tai päässyt tutustumaan eri kulttuureihin ihan kasvoista kasvoihin, mutta en ole ikinä minäkään ymmärtänyt tätä suvaitsemattomuutta. En nyt enkä missään historian vaiheessa, vaikka kuinka eri teorioilla ja mielipiteillä yritettäisiinkin niitä selitellä.
tallennettu
*Kide*
Astroholisti

oinas, asc jousimies

Profiili
« Vastaus #4 : 14.03.2008 16:21:10 »

Minä en myöskään ole maamme rajojen ulkopuolla käynyt kuin pohjoisesta käsin ja länteen. Muihin kulttuureihin osoitan kiinnostusta ja joitakin kontakteja on elämä tarjonnut... niin hyvässä, kuin pahassa  Huh
En todellakaan ymmärrä, teidän laillanen selvästi jonkun ulkoiseen olemukseen kohdistuvaa sorsintaa. Uskonnon, syntyperän tai vakaamuksen vuoksikaan ketään ei saa kohdella nurjasti. Enemmän minua risoo ja selvästi ajattelen rasistisesti henkilöitä, jotka ovat ns.yhteiskuntamme mätänevää pohjaa  Angry Ei meininkiäkään yrityksestä parempaan, halveksitaan yhteiskuntaa joka antaa kaiken, tehdään vain pahoja, joista kerätään "mitalleja" omalle cv.lle ja sitten huudetaan kuinka elämä on kurjaa... olen siis jossakin määrin sosiaaliasemarasisti, vai? Lips Sealed  Yhtä kaikki silti yritän ottaa aina ihmiset ihmisinä ja kiinnostua heistä persoonina... mutta jos puhutaan nimenomaan ulkomaalaisista...
Oma kokemukseni heistä ei ole laaja ja hieman myös negatiivinen (valitan)  Sad Ajattelen, että he ovat todellakin tervetulleita yhteiskuntaamme osallisiksi ja mukaan työelämään. Totta kai tuovat mukanaan oman kulttuurinsa ja sen eri tapoja. Nämä on otettava toki huomioon valtaväestönkin keskuudessa. Harmi vain, kun tielleni on sattunu niitä kokemuksia, kun joudutaan törmäyskurssille ja yhteistyö ei toimi.
Liian monta kertaa olen joutunut ihon ja hiusteni vaaleuden vuoksi ongelmiin tummien kanssa. Liian monta kertaa olen todennut kuinka moni heistä ei tahdo sopeutua meidän kulttuuriin vaan odottaa meidän sopeutuvan heidän. Liian monta kertaa olen joutunut toteamaan, kuinka heillä on meidän kulttuurin ihmisiin verrattuna todella heikko yleissivistystaso ja nämä ovat todella sääli juttuja  Cry
Aihe on vaikea ja varmasti aiheuttaa vielä monta vuotta ongelmia maassamme. Ne eivät vähene niin kauan, kun kierre pysyy yllä. Molemmin puolista yhteistyötä näissä tarvitaan ja hyvää tahtoa. Suomalaisen yhteiskunnan suurin vika on vain se auttamisen paradoksi, autetaan liikaa ja niitä jotka eivät sitä arvosta. Ja heitä on joka värissä, uskonnossa, kulttuurissa, nje, nje. Ja ei suomalaiset ole vähemmistönä sosiaaliavun väärinkäyttäjistä jos puhutaan...  Huh

Rasismin ongelmat ovat yleensä uuden ja erilaisen pelossa, jotka korostuvat siellä missä oma elämä on epävarmaa. Moni rasisti on sosiaaliasemaltaan heikossa kantamissa ja sen vuoksi toimii rasistisesti ulkomaalaisia kohtaan. Kuka tai ketä syyttää? Kumpi ja Kampi tappeli, kumpi voitti?  idiot2 Väitän, että jos illuusio todella toimivasta hyvinvointi yhteiskunnasta saavutettaisiin rasismi häviäisi täysin pois  angel
Huomautan kyllä tässä kohtaa erään suurmiehen sanoin;"... älä kysy mitä valtio voi tehdä sinun eteesi, vaan mitä sinä voit tehdä valtion eteen...", tässä piilee hyvinvointiyhteiskunnan illuusion ydin  Wink

Olen pahoillani jos luokkasin tekstilläni jotakuta, jotensaki oli vaan pakko tähän kirjoittaa, ja toivon todella sydämestäni, että tulet rakkauden valo onnelliseksi parisuhteessasi.
tallennettu
Sissell
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #5 : 14.03.2008 16:34:22 »

Itse myönnän olevani tietyllä tavalla rasisti...lähinnä fyysiseltä kantilta, jos niin voi sanoa. Ei koske kaikkia, mutta tummia kyllä, kuten myös vaikkapa esimerkiksi turkkilaisia, italialaisia ym. Ja tosiaan...omat rasistiset ajatukset ilmenevät siten, että en kestä oikein ajatustakaan siitä, että pitäisi olla fyysisessä kontaktissa heidän kanssaan. Jutella voin kyllä, mutta en voisi kuvitellakaan halaamista saati pussaamista tai seksuaalista kanssakäymistä. Kättelystäkin olen kerran kieltäytynyt  Embarrassed Lisäksi täytyy tunnustaa etten oikein pysty edes intiimiin kanssakäymiseen miehen kanssa, jonka tiedän vaikkapa tapailleen tietyn maalaista tyttöä joskus ja harrastaneen hänen kanssa seksiä ym  idiot2 Kokemusta on tällaisestakin tilanteesta.

Toisaalta en kuitenkaan koe ulkomaalaisia huonompina ihmisinä tai mitään sellaista, enkä hyväksy heihin kohdistuvaa väkivaltaa tai loukkaavia kommentteja. Voisin myös kuvitella työskenteleväni heidän parissaan ym. Enkä mitenkään epäile etteivätkö he olisi hurmaavia persoonia, ahkeria työntekijöitä, mahtavia vanhempia tms. Jotenkin en vain tosiaan kestäisi mitään fyysisesti läheistä kontaktia monienkaan kanssa. En oikein tiedä mistä tällainen ajattelu varsinaisesti johtuu, mutta poden huonoa omatuntoa sen takia  Undecided Toisaalta tunnen suht pitkän ajan takaa joitakin etelä-amerikkalaisia, joista todella välitän ja olen ollut myös aikanaan ihastunut ja valmis suunnittelemaan yhteistä tulevaisuuttakin. Edelleen tekemisissä ja arvostan heitä todella ja olen aina valmis tukemaan ja jakamaan murheita ja iloja ym  Smiley Että en nyt varmaan mikään ihan mahdoton tapaus ole, mutta kehittymistä kyllä riittäisi - vaikka missä asioissa. Ja kun useinkaan en välttämättä edes tiedosta, mistä nämä kaikki kummalliset ajatukseni juontavat juurensa  idiot2
tallennettu

Aurinko-Kalat
Nousu-Vaaka
Kuu-Oinas
Merkurius-Kalat
Venus-Oinas
Mars-Jousimies
Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #6 : 14.03.2008 16:47:40 »

Sissell, tuossa tapauksessa on varmastikin kyse menneestä elämästä, jossa on tapahtunut jotain ikävää sinun ja ulkomaalaisen henkilön välillä. Tuo muisto, joka sielullasi on, saa sinut tuntemaan inhoa ja ilmeisesti eräänlaista varautunutta pelkoakin, vaikka siihen ei tässä elämässä olekaan mitään järkiperäistä syytä. Regressioterapia tai -terapeutti voisi auttaa sinua selvittämään, mistä tuo pelko juontaa juurensa. Smiley Ehkä olet joutunut orjaksi, joku ulkomaalainen on raiskannut sinut, sinut on saatettu ryöstää ihmissaaliina tai muuta vastaavaa.

Minulla itselläni ei ole koskaan ollut mitään "oi, juuri tämänmaalaiset miehet ovat kamalia/ihania"-mentaliteettia, mutta jos sieltä joku ulkomaalainen on kumppanikseni tarkoitus tulla niin sitten tulee Smiley Oman ystäväni ystäväporukka on avioitunut kovasti ulkomaalaisten miesten kanssa: eräällä on intialainen puoliso, toisella uusi-seelantilainen puoliso ja eräällä toisella taas korealainen puoliso. Siskoni on hulluna aasialaisiin miehiin ja pikkuveljeni seurustelee paraikaa amerikkalaisen tytön kanssa.
tallennettu
Sissell
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #7 : 14.03.2008 17:01:00 »

AthaMaarit: Voi kyllä olla hyvin mahdollista. Rehellisesti sanottuna, kun ajattelen seksuaalista kanssakäymistä tietyn maalaisen ihmisen kanssa, niin nousee pintaan ikään kuin sellaisia tunteita, joita voisin kuvitella olevan ihmisellä, joka on raiskattu  Shocked Ja ihan älytöntähän se on tuntea sillä tavalla, kun ei ole siihen "mitään syytä" edes. Eli tuo huono kokemus menneessä elämässä kuulostaisi kyllä loogiselta. En ole kauheasti noihin asioihin perehtynyt, mutta aina olen jotenkin uskonut sielun vaellukseen ym  Smiley

Terapiaa tässä tarvitsisi kyllä monien muidenkin asioiden selvittämisessä  Grin
tallennettu

Aurinko-Kalat
Nousu-Vaaka
Kuu-Oinas
Merkurius-Kalat
Venus-Oinas
Mars-Jousimies
Sanna
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #8 : 14.03.2008 17:37:16 »

Ensimmäiseen ulkomaalaiseen/maalaisiin tutustuin jo 1975 jotka olivat Chileläisiä ja siitä asti olen vuosien varrella tutustunut kaiken erimaalaisten kanssa ja ensimmäisen kerran menin ulkomaille vasta 1995v Turkkiin.

Vuosien varrella olen nähnyt paljon rasismia, ihan oman perheenikin piirissä, joka sattuu ja paljon.

En ole koskaan ajatellut enkä tuntenut että he olisivat jotenkin erillaisia.
Olen vain luonteeltani sellainen että pidän kaikkia ihmisiä tasavertaisina.

Ja tyttärelläni on enemmän suomessa asuvia ulkomaalaisia ystäviä kuin suomalaisia.
Ja hän on hankkinut nämä ystävät itse, eivät minun tuttavuuksien kautta.
Ja minulle on siitä kyllä mainittu että miksi ei hänellä ole suomalaisia ystäviä.
No vastaus on: ulkomaalaiset ovat reilumpia ja eivät ryyppää niin paljon osaavat pitää hauskaa ilman viinaakin.
Surku on vaan katsoa kun hekin oppivat ajan kuluttua tämän suomalaisen viinakulttuurin Embarrassed

Minä taidan olla alkoholirasisti vaikka en lasiin syljekkään. Kiss

Niin ja nyt loppujen lopuksi meni naimisiin kuukausi sitten ulkomaalaisen kanssa, saa nähdä miten paljon joudun nielemään sitä kaikkea mitä ihmiset päästää suustaan elämänkumppanistani.
tallennettu

Ippuska
Astroholisti

4ever

Profiili
« Vastaus #9 : 14.03.2008 17:56:40 »

...

Minä taidan olla alkoholirasisti vaikka en lasiin syljekkään. Kiss
...
Sittenhän meitä on kaksi  Wink

TV:stä on tullut viimeaikoina aivan järkyttäviä paljastuksia menneiden aikojen rasismista, enkä voi sanoin kuvata sitä tunnetta joka silloin minut valtaa.
 Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked 
 Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry

Miten ihminen VOI ....  toiselle ihmiselle  Sad tickedoff Angry Cry Shocked
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
Neela
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #10 : 14.03.2008 21:14:56 »

Minusta tätä aihetta vähän sivuaa tuo eläintenoikeuksista keskustelu, eli kuinka ihminen voi viattomalle eläimelle....?

Karmaa tehdään!! Ja ehkä maksetaankin?

Mutta kyllä ihan ihonväriin ja rotuun perustuva rasismi kumpuaa mielestäni pelosta erilaisuutta kohtaan. Onhan vielä niitäkin ihmisiä, jotka pelkäävät erilaista ajattelua. Kuinkahan moni pelkää meitä "astrolaisia"? Ei se sen kummempaa ole.
Haastetta on ymmärtää ja tuntea myötätuntoa heitä kohtaan, jotka eivät vielä ole oivaltaneet, että kaikki me olemme lähtöisin samasta osoitteesta, mutta eri vaiheessa matkaamme. Siinä meille opettelun paikkaa?

Voimia vaan Rakkaudenvalo!  smitten
« Viimeksi muokattu: 14.03.2008 21:29:41 kirjoittanut NL » tallennettu

Hyvin menee, mutta menköön Afro
Ippuska
Astroholisti

4ever

Profiili
« Vastaus #11 : 14.03.2008 21:19:28 »

Minusta tätä aihetta vähän sivuaa tuo eläintenoikeuksista keskustelu, eli kuinka ihminen voi viattomalle eläimelle....?

Karmaa tehdään!! Ja ehkä maksetaankin?

.......
...

Telepatiaa(ko)  Smiley

Ihan samaa aattelin  smiley6600
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:

Sideerisesti:

Neela
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #12 : 14.03.2008 21:28:38 »

Olisiko kuitenkin enemmän empatiaa?   Wink

Tämä ryhmä, joka täällä rymyää taitaa kuitenkin olla keskimääräistä enemmän rakkaudella, kuin tuomitsemalla/ pakolla omaa totuuttaan etsiviä.

Sielujensympatiaa täällä kyllä vilisee ja energia on pääsääntöisesti aivan IHANAA!
Siitä kiitosta kaikille astrolaisille!!  smitten
tallennettu

Hyvin menee, mutta menköön Afro
Ippuska
Astroholisti

4ever

Profiili
« Vastaus #13 : 14.03.2008 21:43:37 »

Niinpä, toinen/henkinen kotihan tämä on minulle(kin)  Wink
 smitten
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:

Sideerisesti:

Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #14 : 14.03.2008 22:24:58 »

Huh Chandra, olin jo pitkälti kommentoinut tekstiäsi lainaten pätkän sieltä, pätkän tuolta kun yhtäkkiä kaikki hävisi ja minulle jäi vain tämä pätkä tekstistäsi. Shocked (tuo rohkeana kohta tuli osittain katkenneena näemmä tuon muun tekstin yhteyteen)

Minä luulisin,että sinulle on annettu tämä ihana rakkaus nyt siksi,että rohkeana
Uskon että kokemuksenne ovat välillä raskaita,mutta se on vain kateutta onnestanne ja suurta ymmärtämättömyyttä.
Kysy Mestariltasi,miten sinun tulee tämä tehtävä hoitaa?
Miten ottaa lahja vastaan?

Häneltä saat kyllä sen oikean vastauksen. angel

Rakkaudella:Chandra  angel smitten

smitten Cheesy Eli tässäkö todella siis se oikea vastaus ja perimmäinen tarkoitus:

Lainaus
Minä luulisin,että sinulle on annettu tämä ihana rakkaus nyt siksi,että rohkeana naisena sinä kestät nuo ulkoapäin tulevat ymmärtämättömyydet ja löydät oikeat sanat näille ihmisille.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 6
  Tulostusversio  

Siirry: