Päivi
|
|
« Vastaus #45 : 08.04.2008 15:43:59 » |
|
RA No lähinnä niihin kontakteihin perustuu..kaikki negatiivista tapahtumia kotipaikkakunnallani alkoi mustalaisista, (siellä ei muita tummia sitten ollutkaan) ja sitte tampereelle muutettuani useita "välikohtauksia"...Että en nyt ihan hatusta ole vetänyt mitään
|
|
|
tallennettu
|
Jos valitset sen, mitä haluat, saat sen. Jos et valitse, elät sen kanssa, mitä saat.
|
|
|
Hurmerinta
Satunnainen astroilija
|
|
« Vastaus #46 : 08.04.2008 17:01:22 » |
|
Useimmiten rasistit joutuvat olemaan paljon tekemisissä ulkomaalaisten kanssa. Omat ennakkoluuloni ovat tulleet useiden kokemusten kautta.
On erittäin yleinen ja lapsellinen harhaluulo, että rasismi johtuisi tietämättömyydestä. Olen kuullut erään Etelä-Afrikassa asuneen naisenkin sanonee, että muuttaessaan Afrikkaan hän oli suvaitsevainen, mutta asuessaan siellä hänestä tuli rasisti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
katsomerta
Satunnainen astroilija
|
|
« Vastaus #47 : 08.04.2008 17:20:28 » |
|
On erittäin yleinen ja lapsellinen harhaluulo, että rasismi johtuisi tietämättömyydestä.
On olemassa suomalainen tutkimuskin, jossa todettiin, että rasismi lisääntyi sitä mukaa mitä enemmän oli kokemuksia ulkomaalaisten kanssa. Esim. helsinkiläisistä lähiöistä, joissa asuu paljon ulkomaalaisia löytyy eniten rasistisia asenteita, kun taas esim. eirasta tms. ei löydy niinkään paljon, koska he eivät ole siellä niin paljon tekemisissä maahanmuuttajien ja pakolaisten kanssa.
|
|
|
tallennettu
|
Nouseva Skorpioni yhtymässä Plutoon, Aurinko Kauris, Kuu Vesimies.
|
|
|
Starwind
Kohtuuastroilija
|
|
« Vastaus #48 : 08.04.2008 19:45:23 » |
|
Hmmm... itse Afrikassa asuessani koin rasismia siksi, että olin valkoinen. Minua mm syytettiin siitä, että olin tullut sinne riistämään heitä ja asumaan hienoissa taloissa ja ansaitsemaan paljon rahaa. Tavallaan oikeutettuja syytöksiä yleisellä tasolla, mutta eipä minulla lapsena ollut paljonkaan nokan koputtamista, kun vanhemmat päättivät perheemme asioista. Ja isäni oli rakentamassa sairaaloita, joten ei se projekti nyt pahimmasta päästä ollut. Emme ainakaan rakentaneet vesivessoja Namibian aavikolle... sitäkin ovat kehitysapuprojektit tehneet Itse en ole rasisti, ainakaa ihonvärin mukaan. Yksilöinä toiset ovat fiksuja, toiset tyhmiä, toiset mukavia, toiset rasittavia. Ihon värillä ei sen kanssa ole mitään tekemistä. Mielestäni pitäisi lopettaa ihmisten syyllistäminen ja ainakin yrittää ymmärtää erilaisia taustoja. Kaikki eivät suinkaan ole tulleet tänne vapaaehtoisesti. Iso osa haluaisi myös tehdä töitä, mutta se on käytännössä tehty aika mahdottomaksi. Riippumatta siitä, mitä olet opiskellut ulkomailla, sinun on usein suoritettava vastaavat opinnot lähes kokonaisuudessaan Suomessa, eikä sekään takaa täältä työpaikkaa. Kuinka moni meistä olisi valmis esim. lääkärin tai insinöörin paperit kädessään siivoamaan vieraassa maassa vessoja, kun muuta työtä ei saa. Ei se pidemmän päälle kovin motivoivaa ole. Suoraan sanottuna ei meidän suomalaisten kannata kauheasti kehuskella puolialasti kännissä sekoilujamme (itsekin niitä joskus tehneenä). Ei se nosta meidän arvoamme ulkomaalaisten silmissä. Se ei tosin myöskään oikeuta ketään käyttämään tilaisuutta hyväksi, oli sitten minkä maalainen tahansa. Kun emme tunne toisiemme tapoja, tulee helposti väärinkäsityksiä. Vaikka itse asuinkin Afrikassa useamman vuoden, en voi sanoa oppineeni kovinkaan paljon paikallisesta kulttuurista. Sama on varmasti totta myös täällä Suomessa asuvien ulkomaalaisten keskuudessa, mikäli he eivät ole naimisissa/suhteessa suomalaisen kanssa. Toki tutustuin paikallisiin tapoihin jonkin verran ystävieni kautta ja heidän kotonaan vieraillessani kuten myös toimiessani erilaisissa vapaaehtoisprojekteissa, jotka olivat oleellinen osa koulunkäyntiämme. En voi kuitenkaan sanoa tuntevani heidän tapojaan hyvin. Voin siis tehdä totaalisia munauksia toimiessani omien lähtökohtieni ja kasvatukseni kautta . Mielestäni tämä pätee myös Euroopan sisällä. Eri maissa on eri kulttuurit ja tavat. Ranskassa ja Sveitsissä minulle yritettiin jatkuvasti juottaa snapseja (siis vain minulle, porukan ainoalle suomalaiselle, kukaan muu seurueesta ei juonut niitä..), koska olen suomalainen ja suomalaiset juovat raakaa viinaa. Kyllä se silloin nauratti, mutta myös hämmensi, kun se toistui useamman kerran. Huonolla menestyksellä tosin, kun en noista snapseista oikein välitä. Olkaa avoimia erilaisuudelle!
|
|
|
tallennettu
|
Au jousimies, kuu vesimies, nousu skorppiooni, mc leijona Keltainen yliääni ihminen
|
|
|
miumiu
Kohtuuastroilija
|
|
« Vastaus #49 : 09.04.2008 14:03:45 » |
|
Siis rasismiahan EI ole se, että olet jostain asiasta eri mieltä eri kulttuuritaustoista tulevien ihmisten kanssa. Tuskin käytännössä on mahdollistakaan olla kaikkien kanssa samaa mieltä... Tässä jotain rasismin määritelmiä: http://fi.wikipedia.org/wiki/RasismiJa tuota noin.... itse olen miettinyt sellaista juttua, että toimiikohan tässä(kin) asiassa puoleensavetämisen laki, ainakin jossain määrin, eli rasistinen tai ennakkoluuloinen ihminen nimenomaan vetää puoleensa negatiivisia kokemuksia ulkomaalaisiin liittyen. Eli sitä saa mitä tilaa, tavallaan... Ja kierrehän on valmis: negatiiviset kokemukset vahvistavat omia ennakkoluuloja entisestään. En tiedä olenko oikeassa, mutta tämmöinen näkökulma tuli mieleen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
^^Queen Nefertiti^^
|
|
« Vastaus #50 : 09.04.2008 14:18:17 » |
|
Jep!
|
|
|
tallennettu
|
You become GRATITUDE for ALL that THE UNIVERSE provides. It becomes obvious to You that ALL OF THE UNIVERSE GIVES AND CONTINUES TO GIVE IN LOVING PERFECTION exactly what you ask for, because THE UNIVERSE LOVINGLY PROVIDES FOR YOU ALWAYS! BECOME LOVE!
|
|
|
Ajatus
|
|
« Vastaus #51 : 09.04.2008 14:21:15 » |
|
Minusta tuntuu, että meissä kaikissa taitaa kuitenkin olla vähän rasistista taipumusta. Tai ainakin ennakkoluuloja, syrjintää tai luokittelun tarpeita. Olkoon syynä ihonväri, kansalaisuus, uskonto, vammaisuus, lihavuus/laihuus, kuuluisuus jne. jne. ylipään erilaisuus. Merkityksellistä on mielestäni mitä sille/ sillä tekee. Pyrkiikö tunnistamaan tunteensa, onko tarve tuomita, mitä kullakin. Olen tässä melko lailla samaa mieltä. Juuri tuo luokittelutarpeemme on yksi ihmiselon psykologisista väistämättömyyksistä. On tutkittu, että esim. ihmisten jaottelu "meihin" ja "heihin" alkaa jo hyvin varhain ja ns. sisäryhmän suosiminen on sellainen juttu, jota aivan kaikki tekevät. Tärkeämpää, kuten Neelakin totesi, on se, miten tätä ominaisuutta tai taipumusta käytetään. Kun asia on tiedostettu, siitä voi myös pyrkiä tietoisesti eroon esimerkiksi keksimällä "yläryhmiä" ihmisille ajattelemalla, mitkä asiat yhdistävät, pikemminkin kuin takertumalla siihen mitkä asiat erottavat. Kun tuossa väitettiin, että rasismi ei välttämättä johdu tietämättömyydestä, niin mistä se sitten johtuu? Kuten todettu, rasismia eivät välttämättä poista kontaktit ulkomaalaisiin, mutta eivät ne välttämättä myöskään lisää oikeaa tietoa ko. henkilön edustamasta ryhmästä. Pikemminkin edelleen vain muutamien henkilöiden perusteella yleistetään heidän ominaisuutensa koko ryhmän ominaisuuksiksi. On myös todettu, että vähentääkseen rasismia kontaktin tulee olla tasavertainen, pitkäkestoinen ja sillä on oltava myös yhteiskunnan tuki. Tätä kutsutaan yleisesti kontaktiteoriaksi. Lisäksi on olemassa myös nk. konfliktiteoria, jossa todetaan että koettu kilpailu tai uhka lisää kielteistä asennetta ulkoryhmiin. Nämä yhdessä selittävät, miksi mitkä tahansa kontaktit eivät vähennä rasismia vaan päin vastoin. Miettimällä vaikkapa omienkin kontaktien laatua noilla em. kriteereillä, voi ymmärtää, miten ne vaikuttavat psykologisesti. Yksi rasismin tutkimuksen uranuurtajista Suomessa on professori Karmela Liebkind. Tässä linkki yhteen hänen haastatteluunsa. Jos aiheeseen haluaa perehtyä lisää, kannattaa myös tutustua vaikkapa sellaisiin kirjoihin kuin Rasismi ja syrjintä Suomessa ja Monikulttuurinen Suomi. Miumiulla oli muuten hyvä kommentti tuossa. Esim. tuo kyseinen Liebkind määrittelee, että rasismi "koostuu sarjasta kuvitelmia, joiden mukaan tietty ihmisryhmä on toista ryhmää moraalisesti, älyllisesti ja kulttuurisesti ylivoimainen ja jonka ylivoimaiset ominaisuudet periytyvät sukupolvelta toiselle". (ks. esim. tämä artikkeli). Puhutaan siis asenteista ryhmiin, ei yksilöihin, vaikka yksilöt niistä ryhmiin kohdistuvista ennakkoluuloista saavatkin kärsiä. Monesti myös, jos rasisti tutustuu ulkomaalaiseen, hän saattaakin alkaa pitää tätä tuttuaan "poikkeuksena" ja hyväksyykin siis hänet, muttei muita.
|
|
|
tallennettu
|
Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone) Asc Kauris Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
|
|
|
Neela
|
|
« Vastaus #52 : 09.04.2008 21:02:14 » |
|
Ajatus;
|
|
|
tallennettu
|
Hyvin menee, mutta menköön
|
|
|
Rakkauden enkeli
Vieras
|
|
« Vastaus #53 : 10.04.2008 17:55:38 » |
|
Minusta tuntuu, että meissä kaikissa taitaa kuitenkin olla vähän rasistista taipumusta. Tai ainakin ennakkoluuloja, syrjintää tai luokittelun tarpeita. Olkoon syynä ihonväri, kansalaisuus, uskonto, vammaisuus, lihavuus/laihuus, kuuluisuus jne. jne. ylipään erilaisuus. Merkityksellistä on mielestäni mitä sille/ sillä tekee. Pyrkiikö tunnistamaan tunteensa, onko tarve tuomita, mitä kullakin.
No ainakin varmasti joitain ennakkoluuloja. Ajatellen vaikka lastakin, jonka täytyy maistaa jotain aivan uutta ruokaa jota ei ole koskaan ennen syönyt... : Mutta tosiaan ennakkoluulot ovat eri asia kuin rasismi, vaikka nekin toki osaltaan voivat myötävaikuttaa joidenkin rasististen käsitysten ja käytöksen syntymiseen.RA No lähinnä niihin kontakteihin perustuu..kaikki negatiivista tapahtumia kotipaikkakunnallani alkoi mustalaisista, (siellä ei muita tummia sitten ollutkaan) ja sitte tampereelle muutettuani useita "välikohtauksia"...Että en nyt ihan hatusta ole vetänyt mitään Ok. Toivon, että joskus vielä saat myönteisiäkin kokemuksia. Niin ja minullakaan ei ihan kaikki kokemukset ole olleet vain myönteisiä ja siltikään minusta ei ole tullut rasistia. :On erittäin yleinen ja lapsellinen harhaluulo, että rasismi johtuisi tietämättömyydestä.
Mutta kyllä se aika usein johtuu siitä. Ei sitäkään toki voi yleistää... Olen kuitenkin törmännyt lukuisiin tällaisiin rasistisiin ihmisiin joilla ei ole mitään omakohtaista kokemusta ulkomaalaisista, eikä muutenkaan juuri mitään oikeaa todenpitävää tietoa heistä.Mielestäni pitäisi lopettaa ihmisten syyllistäminen ja ainakin yrittää ymmärtää erilaisia taustoja. Kaikki eivät suinkaan ole tulleet tänne vapaaehtoisesti. Iso osa haluaisi myös tehdä töitä, mutta se on käytännössä tehty aika mahdottomaksi. Riippumatta siitä, mitä olet opiskellut ulkomailla, sinun on usein suoritettava vastaavat opinnot lähes kokonaisuudessaan Suomessa, eikä sekään takaa täältä työpaikkaa. Kuinka moni meistä olisi valmis esim. lääkärin tai insinöörin paperit kädessään siivoamaan vieraassa maassa vessoja, kun muuta työtä ei saa. Ei se pidemmän päälle kovin motivoivaa ole. Niinpä. Ja tämä on hyvin tavallista. Ja sitten valitetaan, että kun eivät edes töitä tee yms. Ja sitten toiset taas sitä kun tulevat muka tänne ja vievät työpaikkamme. Rakkaallani on töitä, mutta moneen vaikeuteen ja epäkohtaan on hänkin joutunut törmäämään työsaralla. On vapaaehtoisesti tänne tullut.Suoraan sanottuna ei meidän suomalaisten kannata kauheasti kehuskella puolialasti kännissä sekoilujamme (itsekin niitä joskus tehneenä). Ei se nosta meidän arvoamme ulkomaalaisten silmissä. Se ei tosin myöskään oikeuta ketään käyttämään tilaisuutta hyväksi, oli sitten minkä maalainen tahansa.
Kun emme tunne toisiemme tapoja, tulee helposti väärinkäsityksiä. Aivan. Olkaa avoimia erilaisuudelle! Niinpä. Siis rasismiahan EI ole se, että olet jostain asiasta eri mieltä eri kulttuuritaustoista tulevien ihmisten kanssa. Tuskin käytännössä on mahdollistakaan olla kaikkien kanssa samaa mieltä... Tässä jotain rasismin määritelmiä: http://fi.wikipedia.org/wiki/RasismiJa tuota noin.... itse olen miettinyt sellaista juttua, että toimiikohan tässä(kin) asiassa puoleensavetämisen laki, ainakin jossain määrin, eli rasistinen tai ennakkoluuloinen ihminen nimenomaan vetää puoleensa negatiivisia kokemuksia ulkomaalaisiin liittyen. Eli sitä saa mitä tilaa, tavallaan... Ja kierrehän on valmis: negatiiviset kokemukset vahvistavat omia ennakkoluuloja entisestään. En tiedä olenko oikeassa, mutta tämmöinen näkökulma tuli mieleen. Jepulis. Minusta tuntuu, että meissä kaikissa taitaa kuitenkin olla vähän rasistista taipumusta. Tai ainakin ennakkoluuloja, syrjintää tai luokittelun tarpeita. Olkoon syynä ihonväri, kansalaisuus, uskonto, vammaisuus, lihavuus/laihuus, kuuluisuus jne. jne. ylipään erilaisuus. Merkityksellistä on mielestäni mitä sille/ sillä tekee. Pyrkiikö tunnistamaan tunteensa, onko tarve tuomita, mitä kullakin. Olen tässä melko lailla samaa mieltä. Juuri tuo luokittelutarpeemme on yksi ihmiselon psykologisista väistämättömyyksistä. On tutkittu, että esim. ihmisten jaottelu "meihin" ja "heihin" alkaa jo hyvin varhain ja ns. sisäryhmän suosiminen on sellainen juttu, jota aivan kaikki tekevät. Tärkeämpää, kuten Neelakin totesi, on se, miten tätä ominaisuutta tai taipumusta käytetään. Kun asia on tiedostettu, siitä voi myös pyrkiä tietoisesti eroon esimerkiksi keksimällä "yläryhmiä" ihmisille ajattelemalla, mitkä asiat yhdistävät, pikemminkin kuin takertumalla siihen mitkä asiat erottavat. Kun tuossa väitettiin, että rasismi ei välttämättä johdu tietämättömyydestä, niin mistä se sitten johtuu? Kuten todettu, rasismia eivät välttämättä poista kontaktit ulkomaalaisiin, mutta eivät ne välttämättä myöskään lisää oikeaa tietoa ko. henkilön edustamasta ryhmästä. Pikemminkin edelleen vain muutamien henkilöiden perusteella yleistetään heidän ominaisuutensa koko ryhmän ominaisuuksiksi. On myös todettu, että vähentääkseen rasismia kontaktin tulee olla tasavertainen, pitkäkestoinen ja sillä on oltava myös yhteiskunnan tuki. Tätä kutsutaan yleisesti kontaktiteoriaksi. Lisäksi on olemassa myös nk. konfliktiteoria, jossa todetaan että koettu kilpailu tai uhka lisää kielteistä asennetta ulkoryhmiin. Nämä yhdessä selittävät, miksi mitkä tahansa kontaktit eivät vähennä rasismia vaan päin vastoin. Miettimällä vaikkapa omienkin kontaktien laatua noilla em. kriteereillä, voi ymmärtää, miten ne vaikuttavat psykologisesti. Yksi rasismin tutkimuksen uranuurtajista Suomessa on professori Karmela Liebkind. Tässä linkki yhteen hänen haastatteluunsa. Jos aiheeseen haluaa perehtyä lisää, kannattaa myös tutustua vaikkapa sellaisiin kirjoihin kuin Rasismi ja syrjintä Suomessa ja Monikulttuurinen Suomi. Miumiulla oli muuten hyvä kommentti tuossa. Esim. tuo kyseinen Liebkind määrittelee, että rasismi "koostuu sarjasta kuvitelmia, joiden mukaan tietty ihmisryhmä on toista ryhmää moraalisesti, älyllisesti ja kulttuurisesti ylivoimainen ja jonka ylivoimaiset ominaisuudet periytyvät sukupolvelta toiselle". (ks. esim. tämä artikkeli). Puhutaan siis asenteista ryhmiin, ei yksilöihin, vaikka yksilöt niistä ryhmiin kohdistuvista ennakkoluuloista saavatkin kärsiä. Monesti myös, jos rasisti tutustuu ulkomaalaiseen, hän saattaakin alkaa pitää tätä tuttuaan "poikkeuksena" ja hyväksyykin siis hänet, muttei muita. Kertakaikkisen mahtava "kirjoituspaketti". Kiitos.
|
|
« Viimeksi muokattu: 10.04.2008 18:00:18 kirjoittanut Rakkauden valo »
|
tallennettu
|
|
|
|
Hiisitär
|
|
« Vastaus #54 : 11.04.2008 21:03:08 » |
|
Jee! 17v veljeni esitteli minulle tänään amerikkalaisen tyttöystävänsä kuvan ja hän on mitä suloisin tummaihoinen tyttö. Ihanaa, ettei veljelleni ole (iästään huolimatta) mitään väliä mihin kansakuntaan tai ihonväriin tyttöystävä kuuluu. Nyt kun vielä sisko bongaisi sen japsimiehen niin molemmat sisarukseni seurustelisivat kansainvälisesti,haha Kai se pakottaisi minutkin etsimään ulkomaalaisen miehen ja minullehan taitaisi sitten jäädä Eurooppa nätisti siihen Amerikan ja Aasian väliin, hahaha!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rakkauden enkeli
Vieras
|
|
« Vastaus #55 : 14.04.2008 14:21:03 » |
|
Jee! 17v veljeni esitteli minulle tänään amerikkalaisen tyttöystävänsä kuvan ja hän on mitä suloisin tummaihoinen tyttö. Ihanaa, ettei veljelleni ole (iästään huolimatta) mitään väliä mihin kansakuntaan tai ihonväriin tyttöystävä kuuluu. Nyt kun vielä sisko bongaisi sen japsimiehen niin molemmat sisarukseni seurustelisivat kansainvälisesti,haha Kai se pakottaisi minutkin etsimään ulkomaalaisen miehen ja minullehan taitaisi sitten jäädä Eurooppa nätisti siihen Amerikan ja Aasian väliin, hahaha! No sinullehan jää sitten vielä monta maata mistä valita... Kas tässä menu: Engelsmanni, Fransmanni, italiaano, vaiko kenties jokin muu?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ajatus
|
|
« Vastaus #56 : 16.04.2008 10:14:47 » |
|
Äärimmäisen veemäinen tarina, ei ihan herkimmille: Boys don`t cry Jep. Hyvä ja ravisteleva elokuva, mutta tositapahtumiin perustuessaan myös melkoisen masentava.
|
|
|
tallennettu
|
Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone) Asc Kauris Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
|
|
|
Rakkauden enkeli
Vieras
|
|
« Vastaus #57 : 16.04.2008 13:08:00 » |
|
Tuli muuten mieleen että koskapa rasismi on suvaitsemattomuutta kaikkea erilaisuutta kohtaan, niin tänään tulee subbarilta tositapahtumiin perustuva elokuva naisesta, joka tahtoi olla mies ja kuinkas sitten kävikään.. Äärimmäisen veemäinen tarina, ei ihan herkimmille: Boys don`t cry
Juu... Itse olen nähnyt kyseisen elokuvan jo aiemmin, enkä eilen sitä katsonut. Hyvä elokuva, mutta tosiaan aika järkky.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rakkauden enkeli
Vieras
|
|
« Vastaus #58 : 16.04.2008 13:20:00 » |
|
Suvaitsevaisuudesta puheen ollen... Minä olen kahden sisareni kanssa ainakin kasvattanut ja koetellutkin vanhempieni ja muunkin lähipiirin suvaitsevaisuutta. Sillä vanhimmalla siskollani on ollut mielenterveys ym. ongelmia, toinen isosiskoni on lesbo ja minä olen muuten vain aina ollut tällainen erilainen oman tieni kulkija, sellainen "henkisyysviherpiipertäjä". Ja nyt vielä kaiken kukkuraksi seurustelen Pakistanilaisen kanssa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rakkauden enkeli
Vieras
|
|
« Vastaus #59 : 16.04.2008 17:00:04 » |
|
Ootteko miettineet, että sana suvaitsevaisuus sisältää ylemmyyden tunteen? Minä suvaitsen sinua Sen sijaan voisi kait puhua hyväksymisestä tai jostakin sellaisesta, että antaa kaikkien olla... eikä minun tarvitse "suvaita" koska minulla ei ole oikeutta olla yhtään parempi kuin kukaan muukaan rodun tai kansallisuuden tai seksuaalisen suuntautumisen tai sukupuolen tai tai tai perusteella. Totta tosiaan Enpä ole tullut ajatelleeksi. Kiitos erittäin hyvästä havahduttamisesta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|