Totta on Ikiaika se, että ihmiset syövät aivan liian isoja liha-annoksia ja aivan liian vähän kasviksia lihan ohessa voidakseen hyvin.
Jokaiselle sekaravinnon syöjälle voitaisiin suositella liha-aterioiden vähentämistä vaikkapa siihen kahteen viikossa, eikä 2 X 7 kuten se useilla on.
Sianliha on myös lihoista se epäterveellisin vaihtoehto, joten jos haluaa lihaa syödä, olisi parempi valita muita vaihtoehtoja.
Itse voin kuitenkin todeta, että olen elänyt ilman liharavintoa hyvin voiden jo yli kymmenen vuotta - eikä selkä ole reistaillut kertaakaan. Lihaa syövällä miehelläni sen sijaan selkä kramppaa aina säännöllisin väliajoin. Liharuoka ei siis ole välttämätöntä siltäkään kantilta katsottuna, ainakaan tällä tutkimusaineistolla.
Itse lopetin lihan syömisen aikoinaan sen vuoksi että liharuoan jälkeen tuli huono olo. Elimistöni kertoi, että en tarvitse sitä enää. Ja koska ajatusmaailmanikin tuki asiaa, en edes yrittänyt väkisin syödä enää lihaa.
Olen sitä mieltä että ihminen ei tarvitse liharuokia, mutta jokaisella meillä on se oma tahtimme tässäkin asiassa. Emme voi pakottaa ketään toista sellaiselle ruokavaliolle jota hän ei sisimmässään ole valmis aloittamaan. Emmekä voi pakottaa ketään pysymään sellaisessa ruokavaliossa, joka on valtaenemmistön mielestä hyvä (=lihaa
).
Itselleni hyvä kirja aiheesta on ollut Merja Niemen ¨Aurinkoista ruokaa¨, jossa on kerrottu kasvisten ravintoainepitoisuudet nimeomaan kaikkien ravintoaineiden riittävää saantia silmällä pitäen. Siellä on myös paljon elävän ravinnon ohjeita, vaikkakin kypsennettyjä myös (mikä näin talviaikaan voi täällä arktisessa ilmastossa tuntus miellyttävältä
)
Tärkeintä on kuitenkin jokaisen kuunnella omaa kehoaan. Se kertoo minkälainen ruoka sille missäkin vaiheessa sopii parhaiten. Tällä en tarkoita mielitekoja vaan sitä, MINKÄLAISESTA RUOASTA TULEE HYVÄ OLO. :
-ei siis ähky, ylensyönyt, väsynyt ym. mitä tuntemuksia usein ruokailusta seuraa, vaan lämmin, energinen, rentoutunut ym. miellyttävää.
Ja kannattaa myös valmistaa ruokansa hyvällä mielellä ja siunata se ennen ruokailua.
Ruoan energiataso kohoaa toisellakin tavalla silloin.