Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: JÄÄTYNYT OLKAPÄÄ  (Luettu 11380 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
inka107
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« : 21.06.2008 17:23:56 »

Olisiko vinkkejä tämän hoitamiseksi. Kaaduin 9.3. ja oikea ranne (värttinäluu) murtui. Kipsissä 6 vkoa. Kaikkea mahdollista liittyy tähän neljättä kuukautta jatkuneeseen prosessiin.

Koululääketieteen kanssa saanut taistella ja nyt ollaan siinä pisteessä että koko olkanivel on tulehtunut ja olkapää jäätynyt (nähtävästi myös olkanivel). Pahinta kipu on levossa - aika irvokasta.

Ajattelin kysyä teiltä tietäjiltä. Kaikki apu tervetullutta coolsmiley
tallennettu
*Kide*
Astroholisti

oinas, asc jousimies

Profiili
« Vastaus #1 : 21.06.2008 18:33:18 »

Voi sinnuu, jaksamista vaivaasi  angel
Kaivonpa tietolaariania ja tässä kotihoitoja yms.:
-kipu pahenee huippuunsa n.parissa vk.ssa taudin alkamisesta, jonka jälkeen alkaa toipuminen. Ennen toipumisen alkua  ei paranisi turhia kiusata olkapäätä... tila on "luonnollinen" kehon konsti saada aikaa parantua traumasta (murtuma ranteessa, aihauttanut ylikuormitusta olkapäässä). Anna lepoa ja rakautta  smitten OTA LOMAA KAIKESTA!!!  Cheesy
-olkapääsi paranee täysin ja normaaliksi aikanaan  Wink
-hoidollisesti parasta on nyt jo päivittäin nojatessa etukenoon (ota tukea em. tuolista) roikottaa vapaasti ja kevyesti heiluttaa kättä ja antaa maanvetovoiman tehdä tilaa olkapään nivelkapselille. Kun pystyt ilman kipua, ota kevyttä painoa mukaan ja/tai pidennä heiluttelu aikaa.
-myös käden niskaan taakse vienti ja vaihtoehtoisesti (tasapuolisesti kuitenkin!) selkään vienti kuntouttaa olkapään liikeratoja turvallisesti... kun teet sen kivun sallimissa rajoissa  police päivittäin!
-älä käytä paljoa kylmää olkapäähäsi (kutistaa nivelkapselia ja saattaa tehdä tilasta herkästi uusiutuvan), vaikka tulehdukseen se olisikin hyvä hoito.
-ei saunaa tai kuumia suihkuja nyt vähään aikaan.
-kipulääke OK, mutta muista että silloin on "valheellista" treenata olkapäätä -siis ei suositeltavaa , kuin pakon edessä :Smiley
-etsi hyvä hieroja, joka osaa hoitaa koko käden lihakset ja tehdä traktiota kunnolla olkaniveleen, kun sen toipuminen on lähtenyt käyntiin! Ja osaa myös ohjata sinua toipumisen tiellä  smitten

Toivon sinulle pikaista ylipääsyä taudissa ja toipumisen alkamista  angel Omalla työllä ja huomioimalla omaa  osuutta toipumisen aikana, voit tehokkaasti välttää saamasta tästä itsellesi pysyvää riesaa  Wink

Joku homeopatiasta tai akupunktiosta tietävä pystyy vastaamaan, mikä on parhain (luonnollisin) keino nujertaa tulehdusta olkapäässä? Mie en tiedä, kuin kaalinlehden  Wink jota hieman nuijitaan ja sitten kääritään kipeän nivelen ympäsi siteen avulla... auttoi ainakis minun rasittuneeseen polveen aikoinaan  smitten
Toivon että on eka ja vika jäätynyt olkapää sinulla  smitten
tallennettu
sideman
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #2 : 22.06.2008 08:51:52 »

Olisiko vinkkejä tämän hoitamiseksi. Kaaduin 9.3. ja oikea ranne (värttinäluu) murtui. Kipsissä 6 vkoa. Kaikkea mahdollista liittyy tähän neljättä kuukautta jatkuneeseen prosessiin.

Koululääketieteen kanssa saanut taistella ja nyt ollaan siinä pisteessä että koko olkanivel on tulehtunut ja olkapää jäätynyt (nähtävästi myös olkanivel). Pahinta kipu on levossa - aika irvokasta.

Ajattelin kysyä teiltä tietäjiltä. Kaikki apu tervetullutta coolsmiley

Mulla on vähän samankaltainen, joskaan ei likikään noin paha tilanne. Aikoinaan nuorra miesnä
tuli väännettyä kättä kaverin kaa, tyhmästi vinolla alustalla, eli vaaleanvihrean vinokannellisen
kunnan hiekoitushiekkalaatikon, tai jonkun,  päällä. Siinä vasen olkapää vähän nuljahti.

Pari vuotta sitten kaaduin järven jäällä luistellessa, kun en, rillien käyttöä karsastavana, huomannut,
että jäällä oli vettä, jonka päällä oli vain ohut jääkerros. Siinä kaatuessa otin tietysti käsillä vastaan,
jolloin olkapää toisen kerran kipeytyi. No, se kuitenkin parani sitten melko helposti itsestään, joskin
paraneminen otti yllättävän kauan aikaan.

Kuitenkin nuo molemmat tapaukset ilmeisesti olivat herkistäneet olkapään kiputilan syntymiselle.

Viime tammikuussa ostin digipianon toteuttaakseni liki elinikäisen haaveeni oppia soittamaan
boogie-woogie'ta, vähän siihen tyyliin kuin esim. Albert Ammons ja Pete Johnson:

http://www.youtube.com/watch?v=mIVJw8yX6GY

Tuo on nyt tietysti täysin utopistinen tavoite, mutta jos saisi edes yksinkertaiseen buugiin tuollaisen
(miksiköhän sitä nyt kutsuisi) draivin, tai menon ja meiningin.

Oli miten oli, koska buugissa wasemman käden rytminen käyttö on A ja O, on sen olkapää viime aikoina
ollut hieman  ja ajoin vähän enemmänkin kipiä.

Aikoinaan tuli ostettua apteekista(!) japanilaisia Elekiban "terapiamagneetteja". Nykyään niitä
tuskin saa Suomessa juuri mistään. Minulla on kuitenkin jäljellä niitä aika nivaska vaikka runsaasti
niitä on hukkunutkin ja myös muutamia kavereille annettu.

Noh, laiton jokunen viikko sitten kuusi (6) kappaletta Elekibaneja Salvequick - muovilaastarilla
kiinni vasempaan olkapäähän. Mielestäni ne ovat auttaneet, mutta täysin varmastihan sitä
on mahdotonta sanoa, koska en ole tilaisuudessa vertaamaan, mikä tilanne olisi ilman magneettien
kiinnioloa olkapäässäni.

Jos kiinnostaa kokeilla, mitenkä magneetit vaikuttaisivat kivun lievitys konstina, voit mielestäni
kokeilla vaikkapa Clas Ohlsonin sentin läpimittaisia, ruuvinrei'ällisiä neodyymimagneetteja. Ne
ovat hyvin voimakkaita, joten niiden irrottaminen kymmenen kappaleen pötköstä, jossa ne
myydään, voi olla hieman hankalaa. Ruuvinrei'älliset ovat sikäli hyviä, että niistä tietää kumpiko
puoli tulee laittaa ihoa vasten, eli siis kartiomaisen rei'än suurempiläpimittainen puoli,
joka lienee "North-seeking".

Voi myös ostaa samanlaisia ilman ruuvinreikää, jolloin rei'ällistä voi käyttää "referenssinä" napaisuutta
määritellessä. Ruuvirei'ättömät ovat sikäli parempia, että ne ovat vähän ohuempia, jolloin
ne on helpompi kiinnittää pienellä Salvequickmuovilaastarinpalasella.

Olen ollut huomaavinani, että parhaan tehon saavuttaa, kun laittaa ihoa vasten rei'ättömän, ja
sen päälle, laastarin liimattomalle puolelle, rei'ällisen. Magneetin terapeuttista tehoa voi
Elekibanin ohjeen mukaan tehostaa naputtelemalla sitä silloin tällöin kevyesti sormenpäällä.

Minulla on miltein aina tietsikkää käyttäessä hiirikäden ranteessa leveästä kalsarinkuminauhasta
valmistettu ranneke, johon olen "jeesusteipillä" eli ilmastointiteipillä kiinnittänyt pari neodyymimagneettinappia.
Se tuntuu tehokkaasti estävän ranteen väsymistä runsaassa hiirenkäytössä, ja kenties jopa on omiaan
toimimaan ennakolta estävästi mitä tulee karpaalitunnelisyndroomaan.

Tuli meikäläisittäin sen verran runsaahkosti tekstiä, että en taida viitsiä sitä oikolukea, joten
tekstiin sisältynee aika mekosta (kiitos, Aleksis Kivi!) typoja...

crazy2
tallennettu
inka107
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #3 : 22.06.2008 17:33:30 »

Kiitos välittämisestä Jaspis ja Sideman Smiley

Tämä oikea käsi on vuosien varrella kokenut kovia; murtunut lapsena, paha jännetuppitulehdus (kesti 4 kk), solisluu murtunut kaksi kertaa joten varmaan heikko jo muutenkin. Lisäksi täräytin sen tammikuussa kunnolla.

Ennen tätä kaatumista n. puolivälissä kyynärpäästä olkapäähän ollut voimakas kipu varmaan 10-15 v (ikäänkuin tiukka rautavanne). Olen ajatellut että johtuu töistä - voi olla - ja helpottanut levossa.

Nyt tämän happeningin jälkeen koululääketiede tietty alkuun keskittyi ranteen kipsaamiseen ja suurimmat ongelmat alkoivat kun kipsi otettiin pois. Toki osasin odottaa että se on kipeä ja särkee mutta sehän vaan paheni ja nukkuminen oli yhtä tuskaa. Suorana roikkuessaan tuntui että painoi ainakin tonnin.

Tässä on saanut tapella "verissäpäin" kun potilasta ei kuunnella ja aikaahan ei ole lääkäreillä. Pakottamalla pakotettiin kaikenmaailman liikkeisiin (ranteen takia) ja ei pystynyt niitä tekemään juuri tämän olkanivelen tuskan takia.

Fysioterapeutti väkisin väänsi sormia ja taivutti kättä sinne ja tänne vaikka se oli yli kipurajan. Ainahan on sanottu että kipu varoittaa. Todella epätoivoista - itse tein niinkuin sisimmässä oikeaksi koin ja huomasin että antamalla käden rauhoittua eli vain olla pahin tuska helpotti.

Tästä tulisi romaani jos koko episodin kirjoittaisin. Tältä tulehdukselta ja jäätyneeltä olkapäältä olisi taatusti vältytty kun olisi uskottu potilasta. Vasta kun taistelin lähetteen ultra-äänikuvaukseen muuttui tyyli eli siellä lekuri sanoi ettei tämän tältä pitäisi näyttää - täysin tulehtunut ja jäätynyt olkapää muodostunut. Niin että silleen tickedoff

Ovat mokanneet ja tämä vaan pitkittyy. Tällä hetkellä sairaslomaa 11.8. asti Kelan pienellä päivärahalla. Olen hakenut avun vaihtoehtopuolelta yleensä mutta murtumissa ei valinnanvaraa + ainoastaan lääkäreiden kautta saa sairasloman.

Olen aika paljon Jaspis ohjeidesi mukaan tehnytkin - mutta sitten sairaalassa tuhonneet sen idiot2

Ja Sideman ne magneetit olisivat varmaan hyvä juttu - kiitos kaunis - mutta rahatilanne katastrofaalinen. Hienoa että olet itse saanut niistä apua. Smiley

tallennettu
sideman
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #4 : 23.06.2008 00:03:34 »

Kiitos välittämisestä Jaspis ja Sideman Smiley

Ja Sideman ne magneetit olisivat varmaan hyvä juttu - kiitos kaunis - mutta rahatilanne katastrofaalinen. Hienoa että olet itse saanut niistä apua. Smiley

Vaikka todennäköisyys, että ne auttavat noin pahaksi päässeessä tilanteessa, on luultavasti lähes olematon,
ei niiden kokeilemisen luulisi ainakaan rahasta olevan kiinni, koska kymmenen napin "pötkö" Clas Ohlsonilla -
jos sellainen sattuu lähietäisyydellä olemaan - maksaa luullakseni vieläkin alle 7 euroa.
Voin vaikka lahjoittaa sinulle sen verran, jos uskallat tilinumeron laittaa näkyviin. Olen siinä määrin
utelias tietämään, josko niistä jotain apua olisi jopa noin vaikeassa tapauksessa...

Shocked
tallennettu
inka107
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #5 : 23.06.2008 17:54:20 »

Heippa Sideman Smiley

Olet todella kultainen ihminen - en ollut uskoa lukemaani Shocked Tosi kultaisesti tehty. Kyllä tuosta 7 eurosta vielä selviää - ajattelin että maksavat kymmeniä.

Mietin vain (olen aikaisemmin käyttänyt magneettia - tosin vain yhtä) yhteen vaivaan - silloin ei merkittävää apua - nyt kun on tämä murtunut ranne lisänä kuvioissa uskaltaako kun ovat vielä voimakkaita.

Epäilen sinällään itsekin voisiko olla apua mutta kaikkea kannattaa periaatteessa kokeilla mutten ehkä ranteen takia uskalla ottaa riskiä. Se ei ole vielä läheskään kunnossa ja kun koululääketieteen kanssa on pakko olla tekemisissä pitää varoa.

Kaunein kiitos sinulle tuollaisesta ystävällisyydestä smitten smitten
tallennettu
inka107
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #6 : 24.06.2008 15:48:55 »

Löytyisikö lisää neuvoja? Jos vain - olisin hyvin kiitollinen smitten
tallennettu
Tiigris
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #7 : 24.06.2008 16:01:27 »

"Inkivääriuutteita käytetään reumaattisten sairauksien yhteydessä kipua lievittämään ja edistämään nivelten notkeutta."

Tuli heti inkivääri mieleen tuosta sinun jutustasi..

Inkiväärihän vähentää tulehduksia ja sitä käytetään lihaskipuihin ja näköjään notkeuttamaan niveliä..
Etsi lisää tietoa gööglettamalla jos kiinnostaa.  Smiley

Itse ostin kaupasta inkivääriä ja raastoin sitä joka ruokaan kun minulla oli vatsavaivoja ja siihen se ainakin tehosi todella hyvin. Elikkä ihan vaan ruokakauppaan mars, ei ole kallista ja toki niitä on myös luontaistuotekaupassa niitä kapseleita ja inkivääriä myös teen muodossa, voithan käyttää niitä kaikkia vaikka yhtäaikaa!  Smiley

Toivottavasti tästä neuvosta on jotain apua, kun minulle nousi se intuitiivisesti mieleeni kun luin otsikon jäätynyt olkapää. Kokeile ihmeessä.  Smiley
tallennettu
inka107
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #8 : 24.06.2008 16:34:49 »

Kiitos vinkistä Kaylee Smiley Yleensä parhaimpia ovat ne jotka heti tulevat mieleen. Katsotaan voisiko tuota jotenkin hyödyntää.

Minulla oli aikoinaan ystävä joka rakasti ruoanlaittoa ja hän käytti inkivääriä yleensä ruoassa kuin ruoassa. Minulla suolisto ei sitä oikein siedä (näitä sairauksia kun riittää) - tämä käsi tuli nyt täysin ylimääräisenä riesana kaiken muun päälle - olis kaikki muu riittänyt. knuppel2

Kiitos kaunis sinulle smitten

Kertokaa ihmeessä lisää jo vain viitsitte. Tiedän että täällä on paljon tietäviä ihmisiä - kesä toki hiljentää.
tallennettu
sideman
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #9 : 24.06.2008 19:23:08 »

Heippa Sideman Smiley

Olet todella kultainen ihminen - en ollut uskoa lukemaani Shocked Tosi kultaisesti tehty. Kyllä tuosta 7 eurosta vielä selviää - ajattelin että maksavat kymmeniä.

Mietin vain (olen aikaisemmin käyttänyt magneettia - tosin vain yhtä) yhteen vaivaan - silloin ei merkittävää apua - nyt kun on tämä murtunut ranne lisänä kuvioissa uskaltaako kun ovat vielä voimakkaita.

Epäilen sinällään itsekin voisiko olla apua mutta kaikkea kannattaa periaatteessa kokeilla mutten ehkä ranteen takia uskalla ottaa riskiä. Se ei ole vielä läheskään kunnossa ja kun koululääketieteen kanssa on pakko olla tekemisissä pitää varoa.

Kaunein kiitos sinulle tuollaisesta ystävällisyydestä smitten smitten

Onhan se totta, että ns. staattisten magneettien ei kai pitäisi nykyfysiikan näkökulmasta
vaikuttaa mitenkään kehoon. Sitävastoin dynaamisen magneettikentän (en ole varma noiden
termien oikeellisuudesta) , siis kai sellaisen jossa napaisuus vaihtuu rytmisesti, on todettu
tehoavan käsittääkseni mm. masennukseen.

Voipi olla, että on hyvin yksilöllistä, mitenkä magneettinapit tehoavat. Itselläni on olkapäässä
ollut pitkähkön aikaa kuusi nappia. Tajusin vasta nyt, että olkapää ei ole vähään aikaan
vaivannut muuta kuin tietyissä ääriasennoissa. Onko se sitten magneettinappien ansiota, on
tietysti täysin mahdotonta ratkaista.

En tiedä kuinka hyvin osaat englantia, mutta magneettiterapiasta näkyy olevan runsaasti
materiaalia netissä. Tässä yksi satunnaisesti valittu linkki:

http://library.thinkquest.org/24206/magnetic-field-therapy.html

tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry: