Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Vasenkätisyys?  (Luettu 17965 kertaa)
0 jäsentä ja 12 vierasta katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti

Profiili
« : 27.06.2008 13:04:06 »

Tämä taitaa olla hieman turhanpuoleinen topikki, mutta kysytään
nyt kuitenkin:

Voisiko olla niin, että vaikkapa astrologian harrastajien tai muiden
vastaavanlaisten "esoteerikkojen" joukossa on enemmän vasenkätisiä,
kuin väestössä keskimäärin? Itse olen kyllä oikeakätinen, mutta välillä
tuntuu siltä, että voin olla jotenkin "piilevästi" vasuri. Äitini oli sellainen,
ja hyppäsin koulun urheilutunneilla korkeutta "vasenjalkaisesti".

Hankin hiljattain digipianon levähtäneiden sähköurkujen tilalle.
Olen harjoitellut boogie-woogie'a, jossa vasemman käden selkeärytminen,
"junnaava" bassokuvio on aa ja oo. Yllättävän nopeasti olen mielestäni
oppinut joitakin yksinkertaisia kuvioita, vaikka olenkin melko lailla
nakkisormi ainakin kitaran rämpyttäjänä. Ongelmana buugin kanssa
mul on oikean käden mielekäs käyttö.

En tiedä pitääkö se paikkansa, mutta tuntuisi, että vasureilla oikea,
intuitiivinen(?) aivopuolisko on hallitsevampi kun vasen, "analyyttinen".
tallennettu
Riitta
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #1 : 27.06.2008 13:47:58 »

Tassa yksi esimerkki-vasenkatinen-oikea kasi vaan on.
tallennettu
mirka222
Vieras
« Vastaus #2 : 28.06.2008 14:38:50 »

Hmm, oon itse perehtyny opiskelujen puolesta aivojen toimintaan ja toimintojen lateralisoitumiseen aivoissa..muistaakseni noin 70-80 prosentilla vasureistakin on vasen, eli analyyttisempi aivopuolisko hallitsevampi kuin oikea

Oon oikeakätinen, mutta käytän veistä ja haarukkaa niinku vasenkätiset Grin
tallennettu
Riitta
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #3 : 28.06.2008 16:31:53 »

Totta!
Kun ristimme katemme-katsotaan kumman kaden peukalo on ensimmaisena-minulla on vasemman kaden peukalo-eli looginen mina pelaa enemman-taman opin kiromatia opiskelussa-pidetaan myos matemaatikkojen
dominattisena jarkena-sita en tieda-haha
tallennettu
Vajra
Astroholisti

om tare tuttare ture soha

Profiili WWW
« Vastaus #4 : 28.06.2008 22:31:07 »

Oon oikeakätinen, mutta käytän veistä ja haarukkaa niinku vasenkätiset Grin

Liityn mukaan!

Lainaus
Voisiko olla niin, että vaikkapa astrologian harrastajien tai muiden
vastaavanlaisten "esoteerikkojen" joukossa on enemmän vasenkätisiä,
kuin väestössä keskimäärin?

Nyt kun tarkemmin ajattelen, ehkä nuoruuden nörttiys on osaltaan vaikuttanut
kiinnostukseen esoteerisista aiheista. Olihan C128 aikoinaan kovaa rautaa ja peleissä
paukkui tarttuva musiikki. Toisin kuin nykyään. Esimerkiksi Bubble Bobblen paukutus soi
vieläkin päässä.
http://www.youtube.com/watch?v=hOLp7wseCKc

tallennettu

Some are tortured with initiation rites,
others say 'hum', 'phat' and always count their rosary,
others eat shit, piss, blood, semen and meat,
others meditate the yoga of channels and winds,
but all are deluded

- Virupa
sarisaa
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #5 : 30.06.2008 14:07:37 »

Ravintola-alalla on paljon vasenkätisiä Smiley Ainakin omissa työpaikoissa melkein joka toinen oli vasuri. Tosin ne kaikki olivat myös hyvinkin ateisteja/uskonkielteisiä.

Minulla oli kerran kaulakoru jossa oli mm. Jeesuksen kuva ja sain heti melko kärkevää kommenttia asiasta, heh Grin
MOI

MIE OLEN MOLEMPIKÄTINEN. TOSIN OLI TOS HANKALA OPPIA KIRJOITTAMAAN OIKEALLA ..MIKÄ VÄÄNTÖ. JOTKU ASIAT TEKEE VAIN VASURILLA. ISÄNI OLI KANSA. IHA TOSI ON KU OIKEA KÄTINEN NÄYTTÄÄ ETTÄ MITEN ESIM VIIKATAAN T-PAITA KIINAISITTAIN TA SULJETAAN PAHVILAATIKON KANNET SITE RISTKKÄIN KU NE LAITETAAN NIIN MULLA MENEE HETKI, SITTEN VAIN JOTENKIN TEEN NE VASURILLA AJATTELEMATTA. OLEN LUOVA JA HENKISESTI HERKKÄ . ASTROLOGIA HENKINEN  MAAILMA. MAALAAN MOLEMMILLA KÄSILLÄ. PITI PIIRTÄÄ FLYYGELI KÄDELLÄ MITÄ EI KÄYTÄ. JOKU ESINE EDESSÄ. UPEA TULI . OPE EI USKONUT TEKEMISTÄNI TUNNUSTI VASTA PUOLEN VUODEN KULUTTUA MUTTA MYÖNI LAHJAKKUUTENI JA VIIVAN HERKKYYDEN AIDOKSI. PIT JA KANNUSTI MENEMÄÄN AKATEMIAAN. UPEA OPE OLI. LIIKETALOUS MYÖS KIINNOSTAA. ET SILLEEN. KUUNNELLAAN SISINTÄ JA OIKEASSA OLET, MIE KANS angel smitten
tallennettu

TUULTEN TYTÄR SININEN MAAGINEN APINA KAKSONEN NOUSEVA SKORPPARI TULIHEVONEN Smiley
*Kide*
Astroholisti

oinas, asc jousimies

Profiili
« Vastaus #6 : 01.07.2008 08:44:26 »

N222 ja Vajra -saanko liittyä syömään kanssanne vasenkätisesti, vaikka oikeakätisiä ollaan  Wink
Meillä lapset ovat kaikki "oppineet" syömään näin, en tiedä kumpi on ratkaiseva äidin malli vai geenit  :Smiley Mutta vain yksi lapsista on oikeasti vasenkätinen; taiteellinen, hieman omiin maailmoihin uppoava ja tehokkaasti omaa päättelykykyä osoittava lapsukainen, herkkä, mutta pitää panssarin yllä jos tahtoo, eikä kerro jos ei tahdo. Vaatii yksinäisyyttä ja selvästo hakeutuu päivittäin lukemaan kirjaa tai piirtämään, ilman sitä saattaa yöuni häiriintyä  Wink

Muistan kuinka itse olin ala-asteella ja minun olisi tehnyt mieli kirjoittaa vasemmalla, mutta en kehdannut ja kun opettajakin sanoi, että kynä on oikeassa kädessä. Siihen asti olin käyttänyt tehokkaasti kumpaakiin kynän käytössä  :Smiley
tallennettu
mirka222
Vieras
« Vastaus #7 : 01.07.2008 16:16:01 »

Jaspis, ilman muuta mukaan vaan kaikenkarvaiseen joukkoon Grin Jos kätisyys ei ole vakiintunut noin 3-5 vuoden iässä (tapahtuu mun mielestä vielä paljon aikaisemminkin tuo kätisyyden vakiintuminen), psykologi ym.. tiimin jäsenet analysoivat kumpi kätiseksi lapsi "opetetaan".. Tuo molempikätisyyskin onnistuu, mutta joskus se on merkki aivojen toimintojen spesialisoitumattomuudesta, jolloin erilaiset taidot eivät pysty kehittymään ja vakiintumaan, jäävät ikäänkuin hajanaisiksi, erityisesti jos lapsella huomataan jo varhaisessa vaiheessa hahmottamisen ja motoriikan ongelmia...En mene takuuseen, mutta muistelisin näin 3vuoden opiskelujen jälkeen Grin
tallennettu
Lionheart
Astroholisti

Mää olen jellona ja helekutin ylypee siitä!

Profiili WWW
« Vastaus #8 : 01.07.2008 16:31:26 »

Oikeakätinen olen, mutta vasuri pelaa kyllä ihan hyvin yhteen oikean käden kanssa milloin missäkin asiassa. Pianon soittaminen on yksi niistä. Henkilökohtaisesti mun on vaikeeta aluksi oppia se vasemman käden kuvio, mutta kun sen oppii, niin sen kyllä kanssa sitten hallitsee ja muistaa. Se liukuu kuin itsestään koskettimilla, eikä siihen tarvitse keskittyä ollenkaan. Mutta pianon soittamisessahan jokaisella on vähän oma tyyli ja "kosketus" sen pianon kanssa. Pienempänä soitto-opettajani jankkasi aina käsien yhteispeliä ja sitä, ettei pidä ajatella toista ns. hallitsevana tai johtavana kätenä. Sen takia uusia kappaleita opiskellessani mä alotan heti molemmilla käsillä yhtäaikaisen harjoittelun ja ihan hyvin se toimii.
  Tuli muuten mieleen, miten vasenkätiset käytätte tietokoneen hiirtä?  Cheesy Vaihdatteko kakkosnäppäimen ykköseksi ja niin pois päit? *idioottina yrittää kokeilla ohjata hiirtä vasurilla, ei tuu mitään*  Grin
tallennettu

aurinko, merkurius in leijona
askendentti in jousimies
kuu in oinas
venus, jupiter in neitsyt
mars in kaksoset
saturnus in vesimies
uranus, neptunus in kauris
pluto, keskitaivas in skorpioni
Punainen Solaarinen Lohikäärme
Amber
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #9 : 01.07.2008 17:55:13 »

Vasenkätinen olen ja käytän hiirtä kyllä ihan oikeakätisesti, kuten monia muitakin asioita joita on ollut olosuhteiden "pakosta" helpompi ollut opetella tekemään oikeakätisesti. Esimerkiksi leikkaan saksilla oikealla kädellä -> oikeakätisten saksia on ollut helpommin saatavilla, neulon ja ompelen oikeakätisesti -> koulussa opetettiin ne oikealle kädelle eikä kukaan kysynyt kumpikätinen olen Wink Toiset jutut taas, kuten kirjoittaminen ja muut vaikeammat toiminnot ei onnistu oikealla ollenkaan.
tallennettu
*Kide*
Astroholisti

oinas, asc jousimies

Profiili
« Vastaus #10 : 02.07.2008 08:46:05 »

Amber -toit mieleen muiston, kun ala-asteella erään tytön äiti pyydettiin tulemaan käsityötunnille opettamaan kutomista luokassa olevalla toiselle lapsellekin. Äidin omat lapset olivat kaikki vasenkätisiä  Wink Opettaja ei osannut ja tyttö oli ihan umpi vasuri  Grin ei tullut oikeakätisesti mistään yhtään mitään, ei edes saksien käytöstä  :Smiley

Muistelin tuossa illalla, että jostakin olen lukenut (taas) vasenkätisyyden yleistyvän hurjaa vauhtia. Osa syy on varmasti se, ettei se ole enään iso juttu ja vasenkätisiä työkaluja on tarjolla kyllä. Mutta osa syy olisi se, kun maailma muuttuu... varsinkin informaatiotulva ja nämä nettihärdellit joka työpaikka olisivat omiaan juri vasenkätisille, tai siis hiedän aivojen työskentely on sujuvampaa kuin oikeakätisillä kolleegoilla  :Smiley
Ja varsinkin ns.molempi kätisyyden mahdollisuus olisi ihanne, mutta varmasti totta on mitä N222 sanoit tuosta kehityksen kulusta. Lähinnä kai tässä on kysymys siitä, että osaa käyttää kumpaakin erillisesti, vaikka jompikumpi olisi se "vahvempi".

Hiirestä kun puhutaan, niin mie vaihdoin sen paikkaa keväällä vasemman käden hommaksi. Oikean käden ranne alkoi rasittua liikkaa työstä ja koneella olosta. Nyt on parempi... saa rasitusta hiiren kanssa se "heikompi" käsi  Cheesy
tallennettu
Emelia
Moderaattori
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #11 : 02.07.2008 12:22:47 »

Vasenkätinen olen minäkin, mutta paljon on opetettu tekemään oikealla.
Esimerkiksi juuri käsityöt, neulon oikeakätisesti koska opettaja ei osannut neuvoa vasenkätisesti. Siinä olikin vääntöä, kun käsiala oli huono ja kerran sain joululomalle virkkaustehtävän; virkkasin monta senttiä siististi kieli keskellä suuta ja kun vein tekemäni työn kouluun näytille opettajanoita-akka sanoi : "Sinä et tätä kyllä ole itse tehnyt, olet laittanut isommat siskot tekemään!" Ja purki koko homman.

Ongelmallista oli ja on myös edelleen minulle leikkaaminen. Ennen kun Fiskarsin vasurin saksissakin oli terät "oikeakätisesti", olen oppinut katsomaan teriä väärältä puolelta. Nykyisin terät ovat toisin päin, mutta enhän minä sitä tajua.  uglystupid2

Muistan että meidän luokalla oli monta vasuria ala-asteella, kun olimme tuon open rättikässässä. Taisi olla kahdeksasta tytöstä viisi oli vasureita ja poikiakin oli useampi.

Meillä on suvussa paljon vasureita ja äitini on opetettu oikeakätiseksi. Hän kirjoittaa oikealla, mutta tekee paljon myös vasurilla. On varmaan enempi molempikätinen.
Minäkin olen ikäänkuin molempikätinen, sillä uskoisin että kirjoittaminen oikealla sujuisi jonkin ajan harjoittelun jälkeen hyvinkin. Nyt kirjoitan oikealla kuin 2-3 luokkalainen.

Usein kun olen väsynyt ihmettelen miksen saa asioita tehtyä kunnolla, kunnes tajua että yritän tehdä kaikkea oikeakätisesti. Hiiri on oikealla, koska on langaton ja suunniteltu oikeakätiselle, ei voi vaihtaa.

En kyllä ainakaan omalla kohdallani allekirjoita lainkaan tuota yhteyttä matemaattisten asioiden ja vasenkätisyyden välillä, en osaa hahmottaa etäisyyksiä ym. perspektiivejä lainkaan.
tallennettu

Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #12 : 02.07.2008 13:55:31 »

Mie oon oikea kätinen, erittäin hyvä käsiala, vahvaa, painokasta ja selvästi luettavaa. Aina koulussa opettaja kehui sen selkeyttä ja kauneutta. (Mars Härässä, neitsyen huoneessa, kolmiossa Venukseen Kauriissa ?).
Olen mahottoman nopea kirjoittamaan tekstiviestejä, aina sitä jaksetaan ihmetellä…
…Ja teen sen aina vasemmalla kädellä… !  Shocked
En osaa siihen käyttää oikeaa (tai osaan, mutta se on paljon hankalampaa ja hitaampaa)..mistähän sekin johtuu?

Minulla taas suttuista ja omituista, käsiala nimittäin =)
En vaan jaksa panostaa siihen koska siinä kuluu turhaa aikaa, sanoo kärsimätön pässi.
Kirjoitan mieluiten koneella, koska se on nopeaa touhua, olen melkoinen pikakirjoittaja =D
tallennettu
sarisaa
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #13 : 09.07.2008 12:26:52 »

Jaspis, ilman muuta mukaan vaan kaikenkarvaiseen joukkoon Grin Jos kätisyys ei ole vakiintunut noin 3-5 vuoden iässä (tapahtuu mun mielestä vielä paljon aikaisemminkin tuo kätisyyden vakiintuminen), psykologi ym.. tiimin jäsenet analysoivat kumpi kätiseksi lapsi "opetetaan".. Tuo molempikätisyyskin onnistuu, mutta joskus se on merkki aivojen toimintojen spesialisoitumattomuudesta, jolloin erilaiset taidot eivät pysty kehittymään ja vakiintumaan, jäävät ikäänkuin hajanaisiksi, erityisesti jos lapsella huomataan jo varhaisessa vaiheessa hahmottamisen ja motoriikan ongelmia...En mene takuuseen, mutta muistelisin näin 3vuoden opiskelujen jälkeen Grin

Moro tuohon vastaan mie että ei ole mitää motoriikan ongelmia. Liikunnallinen tasapaino oli lapsena jo äärettömän hyvä. kiipesin mm. 3 vuotiaana katolle. Äiti kauhuissaan sai alas. Ei huimannu eikä muita ongelmia. Urheilu aina ollut lähellä sydäntä. Matematiikka ja kaikki kiinnostaa.Kun terveys on hyvä niin ei húolta mistään. äo on reipas 145 noin äkkiä katsottuna. niitä ny on monenlaisia testejä ja mulle varmaan löytyisi oma iha parempi, osuvampi.Hahmottaminen on ollut minulle aina helppoa. Tangram palapeli. ym. oli lapsuudessa, nuoruudessa ja meni. Shakkia pelannut vähemmän. mutta mylly toistaiseksi tuttu.   kaikki kunnossa. Kiinnostus kyllä on kaikkeen ja se on ainoastaan valinnan vaikeutena ollut. Mutta kasvaessaan sai kun saikin kaikkeen osallistua. sekä polittiikka, elokuvanteko siitä käsikirjoitus ja ohjaus. mm. tein dokumenttia ja katsokaas. Isien merkit 15. 7 tulee 22:00 jotain tv 2. Toinen päählöistä eli vanha mies. Historia ja ym olivat käsialaani. Mie ajattelen jotta mahdollisesti on käyttänyt kumpaakin aivopuoliskoaan, luonut linkit ym. Menestynyt olen sielä missä olen halunnut. Töitä vaan tekee. Tulen lahjakkaista suvuista jotka ovat aina kantaneet vastuuta. onko sitten miten merkitystä. Seurannut aina maailmaa pienestä asti. Istun eri hallituksissa jo mielenkiinnon vuoksi ja tykkään osallistua ja vaikuttaa positiivisesti.. Poikkeuksiakin on. Kuulin aikoinaa lapsena ollessani, että vasurit oli kuin toisen luokan kansalaiset. ymmärrän tuota vähä. Onneksi ei enää. No ku kaikki opetetaan oikealla. Saapas  käyttää hernettään.  2funny veistä ja haarukkaa vähä mietin kumpi olisi parempi. Äidillä oli vähä epätoivoinen ilme, tuskaisen närkästynyt. Se on niitä älykköjä sitten. Käytän oikeakätisesti. Vasuri on nyrkkeilyssä minulla tarkempi ym.. Leikkaan leivän oikealla. Tottumus ja voiman käyttö kai kuite. Kaikkea hyvää. angel smitten Lääketiede on muute tosi mielenkiintoista ja tärkeää. Kaikkea hyvää opinnoilllesi. Minulla oli kerran se pääsykoekirja pari vuotta sitte lainassa. Piti lukea jos halusi osallistua. En kerenny lukea kiireeltä kaikkea ja jätin harkintaan tuolloin. Tutkimus olisi kiinostanut mm. Oli tosi hyvä alkaen siitä ihmisen kemiallisesta koostumuksesta. Menestystä opin tielle Grin Ainaki oisittain iha molempi kätinen ja moni kysynyt olenko vasuri iha neula,lanka jutuista. itse en kiinnittänyt kovin huomioita noihi kunnes sitten sai toisin huomata ratkovansa asia kuinka tämä tehdään.  2funny smitten Grin Cheesy knuppel2 Kiss angel
tallennettu

TUULTEN TYTÄR SININEN MAAGINEN APINA KAKSONEN NOUSEVA SKORPPARI TULIHEVONEN Smiley
sarisaa
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #14 : 09.07.2008 12:29:29 »

Oikeakätinen olen, mutta vasuri pelaa kyllä ihan hyvin yhteen oikean käden kanssa milloin missäkin asiassa. Pianon soittaminen on yksi niistä. Henkilökohtaisesti mun on vaikeeta aluksi oppia se vasemman käden kuvio, mutta kun sen oppii, niin sen kyllä kanssa sitten hallitsee ja muistaa. Se liukuu kuin itsestään koskettimilla, eikä siihen tarvitse keskittyä ollenkaan. Mutta pianon soittamisessahan jokaisella on vähän oma tyyli ja "kosketus" sen pianon kanssa. Pienempänä soitto-opettajani jankkasi aina käsien yhteispeliä ja sitä, ettei pidä ajatella toista ns. hallitsevana tai johtavana kätenä. Sen takia uusia kappaleita opiskellessani mä alotan heti molemmilla käsillä yhtäaikaisen harjoittelun ja ihan hyvin se toimii.
  Tuli muuten mieleen, miten vasenkätiset käytätte tietokoneen hiirtä?  Cheesy Vaihdatteko kakkosnäppäimen ykköseksi ja niin pois päit? *idioottina yrittää kokeilla ohjata hiirtä vasurilla, ei tuu mitään*  Grin

Mie olen nyt oppinu hallittemaan tuota hiirtä.
Vähä on ollut hankala ku tahtoo painaa sitä toista aluksi. _kaks  kätine..
tallennettu

Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  

Siirry: