Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Vasenkätisyys?  (Luettu 17957 kertaa)
0 jäsentä ja 7 vierasta katselee tätä aihetta.
sarisaa
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #15 : 09.07.2008 12:29:29 »

Oikeakätinen olen, mutta vasuri pelaa kyllä ihan hyvin yhteen oikean käden kanssa milloin missäkin asiassa. Pianon soittaminen on yksi niistä. Henkilökohtaisesti mun on vaikeeta aluksi oppia se vasemman käden kuvio, mutta kun sen oppii, niin sen kyllä kanssa sitten hallitsee ja muistaa. Se liukuu kuin itsestään koskettimilla, eikä siihen tarvitse keskittyä ollenkaan. Mutta pianon soittamisessahan jokaisella on vähän oma tyyli ja "kosketus" sen pianon kanssa. Pienempänä soitto-opettajani jankkasi aina käsien yhteispeliä ja sitä, ettei pidä ajatella toista ns. hallitsevana tai johtavana kätenä. Sen takia uusia kappaleita opiskellessani mä alotan heti molemmilla käsillä yhtäaikaisen harjoittelun ja ihan hyvin se toimii.
  Tuli muuten mieleen, miten vasenkätiset käytätte tietokoneen hiirtä?  Cheesy Vaihdatteko kakkosnäppäimen ykköseksi ja niin pois päit? *idioottina yrittää kokeilla ohjata hiirtä vasurilla, ei tuu mitään*  Grin

Mie olen nyt oppinu hallittemaan tuota hiirtä.
Vähä on ollut hankala ku tahtoo painaa sitä toista aluksi. _kaks  kätine..
tallennettu

TUULTEN TYTÄR SININEN MAAGINEN APINA KAKSONEN NOUSEVA SKORPPARI TULIHEVONEN Smiley
sarisaa
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #16 : 09.07.2008 12:42:03 »

Jaspis, ilman muuta mukaan vaan kaikenkarvaiseen joukkoon Grin Jos kätisyys ei ole vakiintunut noin 3-5 vuoden iässä (tapahtuu mun mielestä vielä paljon aikaisemminkin tuo kätisyyden vakiintuminen), psykologi ym.. tiimin jäsenet analysoivat kumpi kätiseksi lapsi "opetetaan".. Tuo molempikätisyyskin onnistuu, mutta joskus se on merkki aivojen toimintojen spesialisoitumattomuudesta, jolloin erilaiset taidot eivät pysty kehittymään ja vakiintumaan, jäävät ikäänkuin hajanaisiksi, erityisesti jos lapsella huomataan jo varhaisessa vaiheessa hahmottamisen ja motoriikan ongelmia...En mene takuuseen, mutta muistelisin näin 3vuoden opiskelujen jälkeen Grin
Kyllä mulla pystyy. Olen lahjakas missä haluan. Menestyn missä haluan. ei mitään motorisia ongelmia päinvastoin iha akrobaattitasoa vaativia temppuja lapsena. Mikää ei pelottanut. Hahmotus iha loistava, tekniikka kiinnostaa, elokuvaa tehnyt. taiteellinen ja suunnitellut oman kiuas mallin smitten  :smiley6600:Yrittäjä, käytän oikeakätisesti veistä ja haarukkaa.  Hiiri tietokoneella tuotti ensi hankaluuksia. uglystupid2 ei enää. Olen nopea kirjoittaja ja kirjoitan lopulta opittuani oikealla. . Tietsikka on kyllä oiva työväline. Rakastan musiikkia ja olen  ollut mukana kuorossa. Pitäisi mennä takaisin jotta sopraano harjoittuisi. Siitä saa paljon. Sekä henkiset asiat kiinnostavat että tässä hetkessä oleminen on mielestäni kaikille tärkeää, pitää nauttia elämästä coolsmiley Smiley angel
tallennettu

TUULTEN TYTÄR SININEN MAAGINEN APINA KAKSONEN NOUSEVA SKORPPARI TULIHEVONEN Smiley
sideman
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #17 : 11.07.2008 22:03:44 »

Oikeakätinen olen, mutta vasuri pelaa kyllä ihan hyvin yhteen oikean käden kanssa milloin missäkin asiassa. Pianon soittaminen on yksi niistä. Henkilökohtaisesti mun on vaikeeta aluksi oppia se vasemman käden kuvio, mutta kun sen oppii, niin sen kyllä kanssa sitten hallitsee ja muistaa. Se liukuu kuin itsestään koskettimilla, eikä siihen tarvitse keskittyä ollenkaan. Mutta pianon soittamisessahan jokaisella on vähän oma tyyli ja "kosketus" sen pianon kanssa. Pienempänä soitto-opettajani jankkasi aina käsien yhteispeliä ja sitä, ettei pidä ajatella toista ns. hallitsevana tai johtavana kätenä. Sen takia uusia kappaleita opiskellessani mä alotan heti molemmilla käsillä yhtäaikaisen harjoittelun ja ihan hyvin se toimii.

Tuopa oli kiintoisa pointti. Kun sähköurkuni viime vuoden lopulla vaikenivat, en viitsinyt enää niitä yrittää
korjauttaa, vaan annoin ne pois, ja ostin tilalle digipianon. Melkein skidistä olen halunnut oppia soittamaan
boogie woogie'ta, koska se on mielestäni puhdasta musiikin iloittelua ilman mitään "turhaa" syvällisyyttä.

Aluksi boogieta harjoitellessa meinasi tulla äitiä ikävä, kun vasemman käden sormet eivät tuntuneet
tottelevan ollenkaan, koska uruilla olin enimmäkseen soittanut vain aloittelijamaisesti kokonaisia "helppoja"sointuja sellaisina käännöksinä, joihin oli mahdollisimman helppo siirtyä edellisestä soinnusta.
Boogiessa on juuri tuo vasemman käden (mielestäni) "liidaava" ostinato-tyyppinen bassokuvio kaikista
olennaisin tekijä. (Boogie syntyi kaiketi bluesin pohjalta soolopianolla soitettavaksi tanssimusiikiksi. )

Enimmäkseen olen "soittanut" rumpuja, mutta siitä ei tuntunut olevan paljon apua, koska en ollut
harjoitellut vasemman käden liidaamista, vaikka se olisi nyt jälkeenpäin ajatellen ensiarvoisen tärkeää,
jotta välttää "yksikätisyyden". Vähitellen kuitenkin, kun itsepintaisesti toistaa pianolla jotakin vasemman käden  kuviota, se ilmeisesti koodautuu pikkuaivoihin(?) niin, että välillä tulee tunne melkein kuin "joku muu" liikuttaisi sormia koskettimistolla. Pikkuaivoillahan ei kai ole mitään tekemistä minätunteen ja muun "teuhkan" kanssa?

Kiintoisin juttu minkä olen havainnut on se, että ainakin minun kannatta harjoitella molemmat kädet erikseen.
Huomasin nimittäin, että vaikka pystyin miltein alusta asti soittamaan oikealla kädellä helppoa murtosointua
vasemman käden bassokuvion päälle, en pystynytkään läheskään yhtä sujuvasti soittamaan pelkästään
vasemmalla kädellä. Se oli erittäin turhauttavaa, kun soittaessa piti vaikkapa puolen tahdin mittaisen tauon
oikealla kädellä, niin vasemman käden rytmin tai ainakin tempo meni v*turalleen. Niinpä rupesin jääräpäisesti
harjoittelemaan pelkästään vasenta kättä. Juuri muutama päivä sitten tallensin pianon muistiin 12 sahdin
boogien. Se on aika vastenmielistä sikäli, että soittamisen opetteluvaiheessa ei kykene kuulemaan niin
selvästi virheitä itse soiton aikana, kuin siitä tehdyssä tallenteessa. Oli kuitenkin mukava huomata, että
eka kerran soitin läpi yksinkertaisen blueskaavaan perustuvan boogien siten, että itse havaitsin vain
pari tempokömmähdystä, jotka tosin hiffasin jo soiton aikana, sointua vaihtaessa. Kun oma jalka alkaa
polkea vaistomaisesti tahtia soittoa kuunnellessa, eikä naama enää mene niin pahasti norsun piipille,
voi kai sanoa edistyneensä ainakin jonkin verran.

Tosin huomaa että ruokahalu kasvaa syödessä. Huvittaisi jo alkaa opetella jotakin tunnettua
boogie-biisi, kuten vaikkapa Pinetop's boogie, mutta tekniset valmiudet ovat vielä kaukana siitä,
että olisi toivoakaan sen oppimisesta. Mutta ainakin se hyöty pianon pimputuksesta näyttää olleen,
ette kirjoittaminen kymmenellä sormella tuntuu sujuvan huomattavasti nopeammin, kuin aiemmin.

Taidan jättää nuo muutamat typot korjaamati...

buck2
tallennettu
Lionheart
Astroholisti

Mää olen jellona ja helekutin ylypee siitä!

Profiili WWW
« Vastaus #18 : 11.07.2008 23:08:32 »

Vasemman ja oikean käden kuvioiden harjoittelu erikseen on ihan okei. Kakskätisesti heti alusta asti harjoitteleminen on tuskallisen vaikeeta ja vaatii hermoja, mutta mä tykkään haasteista. Musiikinopettajani suositteli aina ensin oikean käden kuvion harjoittelua ja sitten vasemman, ja lopulta molemmat yhdessä. Olisi kuulemma nopeampaa, mutta mun mielestä se, että opettelee ensin erikseen molemmilla käsillä ja sitten lyö ne yhteen, niin siinähän on edessä vielä se oikean rytmin ja yhteispelin opettelu. Melkein tupladuuni.
  Kun se biisi alkaa sujua eikä tekniseen puoleen tarvitse enää kiinnittää huomiota, niin se on mahtavaa. Kun sitä pystyy silmät kiinni soittamaan ja nauttimaan musiikista, jota tekee itse niin.. Se on aika upea tunne.
  Toi, että sormet liikkuu kuin itsestään koskettimilla, on mun mielestä verrattavissa vaikka jokaisen henkilökohtaiseen allekirjoitukseen. Sehän on aina (suurinpiirtein) samanlainen kun se on pinttynyt aivoihin, eikä sen kirjoittamiseen tarvitse keskittää kaikkea huomiotaan. Riittää kun pysyy kynä kädessä. Vai onko tossa vertauksessa mitään järkeä? En tiä.
  Se on totta, että tekis heti mieli oppia joku haastavampi tai muuten vaan toinen biisi kun työn alla oleva alkaa sujumaan, mutta sitten sitä käykin niin, että päässä on vain parin keskeneräisen kipaleen sekasoppa ja koko homma pitää alottaa alusta. Ite harjoittelen kappaleet täydellisesti alusta loppuun ja soitan niitä aina kyllästymiseen asti, jolloin huomaan muiden jo-osaamieni-kappaleiden arvon. Vanha onkin taas uutta eikä kierre lopu.

Ja jeps, munkin näppäimistöllä tekee tiukkaa pysyä mun sormien tahdissa..  Grin
tallennettu

aurinko, merkurius in leijona
askendentti in jousimies
kuu in oinas
venus, jupiter in neitsyt
mars in kaksoset
saturnus in vesimies
uranus, neptunus in kauris
pluto, keskitaivas in skorpioni
Punainen Solaarinen Lohikäärme
sideman
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #19 : 12.07.2008 15:32:28 »

Vasemman ja oikean käden kuvioiden harjoittelu erikseen on ihan okei. Kakskätisesti heti alusta asti harjoitteleminen on tuskallisen vaikeeta ja vaatii hermoja, mutta mä tykkään haasteista. Musiikinopettajani suositteli aina ensin oikean käden kuvion harjoittelua ja sitten vasemman, ja lopulta molemmat yhdessä. Olisi kuulemma nopeampaa, mutta mun mielestä se, että opettelee ensin erikseen molemmilla käsillä ja sitten lyö ne yhteen, niin siinähän on edessä vielä se oikean rytmin ja yhteispelin opettelu. Melkein tupladuuni.
  Kun se biisi alkaa sujua eikä tekniseen puoleen tarvitse enää kiinnittää huomiota, niin se on mahtavaa. Kun sitä pystyy silmät kiinni soittamaan ja nauttimaan musiikista, jota tekee itse niin.. Se on aika upea tunne.

Saakos udella, että minkätyyppistä musaa mieluiten soittelet?

Smiley
tallennettu
Lionheart
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #20 : 12.07.2008 16:10:36 »

Saa udella, ja vastaus on, että soitan ihan mitä vaan tilanteen mukaan. Riippuu siitä mitä mä haluan soittaa. Siksihän mulla ja mun soitto-opettajalla meni sukset ristiin.. Jos ei kiinnostanu Beethovenit niin en mä niitä soittanut. Mut kyllä mä Fur Eliset sun muut osaan vaikka unissani  Grin
  Soitan kaikkea aina klassisesta metalliin, 1600-luvun tuotoksista viimeisimpiin listahitteihin (huonosti sanottu, sillä nykyisiä listahittejä ei voi soittaa, koska pari kolme säveltä ja ähkivä kakskymppinen naislaulaja eivät täytä mun määritelmääni musiikista). Nyt suosikkikipale soittaa taitaa olla Billy Joelin "Piano Man". Mukavan rento kappale. Simpsoneiden tunnari on yks uusimmista opetelluista biiseistä jajaja.. Iron Maidenin "Fear of the Dark" löytyy myös uusimmista. Niin ja mun pikkuselle soittelen tuonne pilvenreunalle "Lumiukkoa". Se oli sen lempibiisi ja se tykkäs ulvoo aina mukana kun soitin sitä.. Jos mä laitan silmät kiinni ja vaan soitan niin voin edelleen kuvitella sen tohon pianon viereen ulvomaan ja häntää heiluttamaan..
« Viimeksi muokattu: 13.07.2008 00:20:36 kirjoittanut Lionheart » tallennettu

askendentti in jousimies
kuu in oinas
mars in kaksoset
saturnus in vesimies
sideman
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #21 : 13.07.2008 08:52:13 »

Saa udella, ja vastaus on, että soitan ihan mitä vaan tilanteen mukaan. Riippuu siitä mitä mä haluan soittaa. Siksihän mulla ja mun soitto-opettajalla meni sukset ristiin.. Jos ei kiinnostanu Beethovenit niin en mä niitä soittanut. Mut kyllä mä Fur Eliset sun muut osaan vaikka unissani  Grin
  Soitan kaikkea aina klassisesta metalliin, 1600-luvun tuotoksista viimeisimpiin listahitteihin (huonosti sanottu, sillä nykyisiä listahittejä ei voi soittaa, koska pari kolme säveltä ja ähkivä kakskymppinen naislaulaja eivät täytä mun määritelmääni musiikista). Nyt suosikkikipale soittaa taitaa olla Billy Joelin "Piano Man". Mukavan rento kappale. Simpsoneiden tunnari on yks uusimmista opetelluista biiseistä jajaja.. Iron Maidenin "Fear of the Dark" löytyy myös uusimmista. Niin ja mun pikkuselle soittelen tuonne pilvenreunalle "Lumiukkoa". Se oli sen lempibiisi ja se tykkäs ulvoo aina mukana kun soitin sitä.. Jos mä laitan silmät kiinni ja vaan soitan niin voin edelleen kuvitella sen tohon pianon viereen ulvomaan ja häntää heiluttamaan..

Oispa kiva kuulla näyte, mutta mahtaako sinulla netissä olla sellaista?

Cheesy

tallennettu
Lionheart
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #22 : 13.07.2008 09:03:02 »

Eipä ole..  Undecided Mutta jos joskus laitan niin lupaan pistää sulle linkkiä  Smiley
tallennettu

askendentti in jousimies
kuu in oinas
mars in kaksoset
saturnus in vesimies
sideman
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #23 : 14.07.2008 15:59:15 »

En ole käyttänyt Spaces'ia juuri lainkaan. Toivottavasti tämä kuva näkyy.
Tuntuu vähän siltä, että ei välttämättä näy...

http://cardemy.spaces.live.com/photos/cns!91329375345F1A02!130/

Siinä pitäisi näkyä puoli tahtia Boogie Woogie Bugle Boy'n "sikayksinkertaista"
bassokuviota (F-avain: "C-duuri-molli"?)

Olen jauhanut tuota kuviota aika lailla, jotta se lähtisi kulkemaan "issessään".
On aika hämmästyttävää havaita se, että kuvio tuntuu paljon enemmän fyysistä
voimaa vaativalta, jos sitä soittaa pelkästään vasurilla. Kun lisään päälle
oikealla C-duurin terssikäännöksen, jota yritän soittaa improttuna arpeggiona, tai
mikä hän lie, vasemman käden riffi menee kuin itsestään, mutta heti kun
lopettaa oikean käden käytön, tuntuu kuin koskettimiin kaadettaisiin jotain
tahmeaa litkua, joka tekee soiton paljon raskaammaksi!

Shocked
tallennettu
Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  

Siirry: