Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Oppositiot  (Luettu 11765 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #15 : 31.12.2008 12:27:57 »

Mitä kertoo ihmisestä jos oppositioita on paljon?
Tekeekö se hänestä jotenkin päättämättömän takinkääntäjän,
ristiriitaisen epäsointuisan?

Näin yhtymätyypin näkökulmasta oppositioihmiset kieltämättä vaikuttavat olevan äkkipikaisia, epävakaita, tekevät asiat päinvastoin kuin haluavat, sanovat yhtä ja tekevät toista, ovat siis omasta itsestään jotenkin pihalla. Riippuu tietysti minkälainen oppositio on kyseessä, mutta elämän lyöminen överiksi on tyypillistä - esim. juhlitaan kunnes ollaan persikka paljaana kadulla jne.

Allekirjoitan aiemmin esitetyt teesit että oppositiotyypit eivät suinkaan ole tylsiä, mutta rasittavia kylläkin johtuen yllämainituista syistä.

Opposition ydinongelman pohjalla on negaatio: Vahvempi kappale (yleensä ulkoplaneetta) kieltää toiselta sen "luonnollisen" toiminnan ja tuloksena "korvaa sen" toiminnallisesti.

Äkkipikaisuus ja sen sellaiset tosiaan ovat olleet riesanani. Mutta kuten sanoin olen kehittynyt valtavasti koska tiedän taipuvaisuuteni siihen Smiley Kun tuntee "huonot" puolensa niin niitä pystyy kehittämään. Vaikka oinasluonteelle tempperamentin hallinta onkin iso ja vaikea tehtävä.
tallennettu
Tiigris
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #16 : 31.12.2008 23:42:40 »

Kiitos taas mielenkiintoisista vastauksista..

Tuttua, tuttua..

Artemiksen mainitsema äkkipikaisuus.

Vaikka olen perusluonteeltani kai aika rauhallinen ja tasaisen oloinen, niin tutut ihmiset tietää, että minusta ei kyllä ikinä tiedä. Toimin kuin sekopäinen impulssi joskus, mutta mikä jännintä, silloin kuin seuraan sitä sekopäistä impulssiani niin asiat lähtevät sujumaan.... Teen usein päätöksiä, joihin monilla on sanomista ja ihmettelyä.

Koen kyllä jotenkin vaikeaksi ja merkittäväksi kartallani sen  neptunus(1. huone) aspect_opp mars :in (7. huone)..
Siihen jotenkin kulminoituu se, mikä minun persoonassani on niin käsittämätöntä.
En tiedä olenko haaveilija vai toimiva, pelkuri vai rohkea....
Olen käsittämättömän ujo ja epävarma ja lamaantunut pilvilinnoissa haahuilija joskus, mutta joskus hullun tyhmänrohkea ja dynaamisen aikaansaava ja LIIAN AVOIN. Ja se jos mikä on vaikeaa. Koska ollessani lamaantunut, tunnen mikä draivi sisälläni asuu. Ja tehdessäni jotain tosi rohkeaa, olen sisimmissäni kauhusta jäykkänä enkä usko että oikeasti voin olla niin rohkea.

Yleensä kylläkin ne mars energiat jäävät vaan sisälleni riehumaan ja päälle päin olen kiltti neptunus- runotyttö, jonka sisällä asuu sellanen räjähtävä angsti.. Se jos mikä, syö naista sisältä päin.  Huh "te ette tiedäkkään mikä rohkeus mun sisällä asuu vaikka oonkin näin herkkis"...

Se mitä Kato Vega puhui asioiden överiksi vetämisestä on tuttua.  Grin Juhlitaan kunnes on persikka paljaana kadulla - joopa joo, pitääkö nyt myöntää että tuon voisin allekirjoittaa tapahtuneen ihan kirjaimellisestikin?  Grin

Ja mitä nikki puhuu härnäämisestä peilatakseen itseään.. Siis 1-7 huoneiden välillä..
Ainakin ennen minulle oli tärkeintä tietää miten toiset ihmiset käsittävät minut, jotta voisin sitten muodostaa sen oman käsityksen niiden pohjalta.. Joten kai minun on täytynyt yrittää aiheuttaa ihmisissä reaktioita.

Mulle sanoikin yksi ihminen hetki sitten, että hän vihaarakastaa mua. Eikä ymmärrä miksi välillä heittäydyn ihan täysillä ja sitten olen ihan tunnoton ja välinpitämätön. Mutta kun en itsekään tiedä......... Ja jos joku sanoo minulle noin, hukkaan itseni vielä pahemmin.
tallennettu
Ave^^
Vieras
« Vastaus #17 : 02.01.2009 15:11:31 »

Mulla nuo oppositiot osuvat näiden ulkoplaneettojen välille. Se ristiriita ei siis ilmenisi sisällä?

jupiter  aspect_opp saturnus
 jupiter aspect_opp uranus
 jupiter aspect_opp neptunus
 saturnus aspect_opp chiron
 neptunus aspect_opp chiron

Jokin muu kuitenkin kartallani saa aikaan juuri tuon saman kaksinaisuuden. Mutta rehellisesti sanottuna, en halua siitä eroon. Rakastan sitä. Tulinen jääkylmästä polttavaan parin sekunnein välein vaihtuvuus on niin romanttista. Kaunista. Ja tunnen olevani elossa silloin kun tunnen vahvasti. Sellaiset ajat kun olen ollut tasapaksu ja välinpitämätön kaikkea kohtaan ovat hiljaa suistaneet elämän täyteen merkityksettömyyteen, enkä ikinä enää halua sinne takaisin.

Ok, pakko muokata että tämä on hieman ääripäästi kirjoitettu, mutta rivien välistä löytää idean.  Smiley
« Viimeksi muokattu: 02.01.2009 15:17:18 kirjoittanut Ave^^ » tallennettu
linjalla
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #18 : 02.01.2009 16:51:12 »

Minulle oppositiot ja neliöt on aikoinaan selitetty niin, että vaikka kumpikin on yhtymän lailla haastava aspekti, niin oppositio on helpompi hanskata, koska siinä planeetan vastapeluri (toinen planeetta) on suoraan edessä ja sen liikkeet on helppo nähdä tai jopa ennakoida ja siten tarpeen tullen reagoida vastaan. Kuten kokouspöydässä vastapäätä istuvan liikkeisiin pystyy reagoimaan heti kun taas 45° kulmassa istuvan (neliössä toisiinsa olevat planeetat) liikkeitä on vaikea edes havaita, ne tapahtuu vähän salassa. Mielestäni tämä selitys on kovin helppo ymmärtää.

Itselläni on myös monta oppositiota tarjolla, mutten pidä sitä lainkaan epämiellyttävänä asiana. Haastavista aspekteista sanotaankin, että ne ovat liikkeelle panevia voimia kun taas harmooniset aspektit voivat tehdä laiskaksi tai haluttomaksi. Oppositioden haaste on ennen kaikkea kummankin energian tasapainottaminen, siten että saa molemmat energiat elettyä ilman, että toinen tulee riistetyksi.

Käytännössä usein toinen oppositioenergioista "luovutetaan" esim. partnerille ja annetaan hänen toimia kyseisen planeetan tavoin. Esim.  kuu  aspect_opp  pluto omaava nainen valitsee partnerikseen alistavan miehen ja siirtää siten opposition  pluto -energiansa miehelleen. Oiva tapa tehdä itsestään marttyyri ja olla tunnustamatta omassa persoonassa piilevää vallankäytön, manipuloinnin ja alistamisen potenttiaalia. Tuon potenttiaalin tiedostaminen on mielestäni tärkein askel yllä mainitun opposition sisäistämisessä ja energioiden positiiviseen käyttöön.  kuu  aspect_opp  pluto on todella kaunis ja vaikuttava aspekti kun kumpaakin energiaa käytetään oikein/positiivisesti.
tallennettu
mc82
Astro-nauttija

Lunar Leo - GROARRR!!!

Profiili
« Vastaus #19 : 06.01.2009 23:42:58 »

Itse olen kyllä sitä mieltä, että oppositio on helpompi aspekti kuin neliö.. Itselläni on "huimat" 1 kpl oppositioita synt. kartalla ja 2 kpl neliöitä, mutta ainakin nuo neliöt ovat sitten sitäkin raastavampi, nimittäin:

pluto aspect_squ mars
 saturnus aspect_squ mars

Eli Marsin aloitevoima on jatkuvasti jännitteessä, Pluto antaa rakentavaa ja tuhoavaa voimaa (se tuhovoima pääsee kyllä valloilleen, kun mä hermostun..), samalla Saturnus on koko ajan iskemässä jarrua päälle, latistaa Marsin energian, alentaa itsetuntoa tuoden samalla realiteetteja peliin.. Jotenkin Saturnus estää ajoittain jopa nautiskelemasta elämästä, koska se on muistuttamassa, että ensin työt ja sitten huvi - tämä on vahvistunut, koska olen se  askendentti kauris ja Saturnus hallitsee karttaani..

Mä vihaan tuota  saturnus aspect_squ mars -aspektia sen rajoittavuuden takia!

Natinatinati.. Oli pakko taas valittaa, vaikkei tainnut enää liittyä varsinaiseen aiheeseen :Smiley  Vähän hankalaa olotila muutenkin ollut koko syksyn, kun tr- saturnus on tehnyt ja tekee edelleen neliötä koko  jousimies -stelliumille, persoonalliset planeetat ovat yksi toisensa jälkeen olleet puristuksessa..

No, pitää vielä sanoa, että tunnen muutamia ihmisiä, joilla on useita oppositioita kartallaan - aika kaksijakoisia luonteita välillä, mutta ovat oikeasti huomattavasti värikkäämpiä ihmisiä kuin ne, joilla on "helppoja" aspekteja paljon kartallaan.. Mulla oli muistaakseni huomattava yhtymä-enemmistö, sitten nuo pari rassaavaa neliötä. Ja eikös opposition voi sinällään mieltää helpommaksi, koska oppositiomerkit ovat kuitenkin yhteensopivaa elementtiä, sama yin/yang ja laatu, neliömerkeissä samaa on vain laatu.. Ainakin itse olen sitä mieltä, että neliö on huomattavasti kitkaisempi aspekti, joutuu oikeasti tekemään töitä, että löytää tasapainon. Oppositiossa merkit heilahtelevat äärilaidasta toiseen etsiessään tasapainoa, mutta kuvittelisin, että tasapainon löytäminen vaatii vähemmän "lihasvoimaa" kuin neliössä..
« Viimeksi muokattu: 06.01.2009 23:48:37 kirjoittanut mc82 » tallennettu

Aurinko 10-Merkurius 11-Venus 11-Uranus 10-Neptunus 11-Pallas 10-Ceres 11 Jousimies
Kuu 7 Leijona
Mars 1-Juno 1-Lilith 1 Kauris
Jupiter 9-Saturnus 8 Skorpioni
Pluto 8 Vaaka
Chiron 3 Härkä
Vesta 1 Vesimies
Vertex 7-PF 7 Neitsyt
Noususolmu 6 Rapu
AC Kauris (DC Rapu)
MC Jousimies (IC Kaksonen
Corvus Leonis
Astroholisti

Kaikkien sisällä on jokainen meistä.

Profiili
« Vastaus #20 : 07.01.2009 05:11:38 »

Itse olen kyllä sitä mieltä, että oppositio on helpompi aspekti kuin neliö.. Itselläni on "huimat" 1 kpl oppositioita synt. kartalla ja 2 kpl neliöitä, mutta ainakin nuo neliöt ovat sitten sitäkin raastavampi, nimittäin:

pluto aspect_squ mars
 saturnus aspect_squ mars

Eli Marsin aloitevoima on jatkuvasti jännitteessä, Pluto antaa rakentavaa ja tuhoavaa voimaa (se tuhovoima pääsee kyllä valloilleen, kun mä hermostun..), samalla Saturnus on koko ajan iskemässä jarrua päälle, latistaa Marsin energian, alentaa itsetuntoa tuoden samalla realiteetteja peliin.. Jotenkin Saturnus estää ajoittain jopa nautiskelemasta elämästä, koska se on muistuttamassa, että ensin työt ja sitten huvi - tämä on vahvistunut, koska olen se  askendentti kauris ja Saturnus hallitsee karttaani..

Mä vihaan tuota  saturnus aspect_squ mars -aspektia sen rajoittavuuden takia!

Natinatinati.. Oli pakko taas valittaa, vaikkei tainnut enää liittyä varsinaiseen aiheeseen :Smiley  Vähän hankalaa olotila muutenkin ollut koko syksyn, kun tr- saturnus on tehnyt ja tekee edelleen neliötä koko  jousimies -stelliumille, persoonalliset planeetat ovat yksi toisensa jälkeen olleet puristuksessa..

No, pitää vielä sanoa, että tunnen muutamia ihmisiä, joilla on useita oppositioita kartallaan - aika kaksijakoisia luonteita välillä, mutta ovat oikeasti huomattavasti värikkäämpiä ihmisiä kuin ne, joilla on "helppoja" aspekteja paljon kartallaan.. Mulla oli muistaakseni huomattava yhtymä-enemmistö, sitten nuo pari rassaavaa neliötä. Ja eikös opposition voi sinällään mieltää helpommaksi, koska oppositiomerkit ovat kuitenkin yhteensopivaa elementtiä, sama yin/yang ja laatu, neliömerkeissä samaa on vain laatu.. Ainakin itse olen sitä mieltä, että neliö on huomattavasti kitkaisempi aspekti, joutuu oikeasti tekemään töitä, että löytää tasapainon. Oppositiossa merkit heilahtelevat äärilaidasta toiseen etsiessään tasapainoa, mutta kuvittelisin, että tasapainon löytäminen vaatii vähemmän "lihasvoimaa" kuin neliössä..

Jossain näistä on käytetty käteviä autoiluvertauksia, en muista kyllä missä:

Neliö on kuin kylkeenajo, yhtymä lähinnä peräänajo, ja oppositio puolestaan nokkakolari. Stelliumit ja yhtymäjonot (kuten mulla) ovat kunnon ketjukolareita. Smiley
tallennettu
Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #21 : 07.01.2009 07:28:46 »

Minulle oppositiot ja neliöt on aikoinaan selitetty niin, että vaikka kumpikin on yhtymän lailla haastava aspekti, niin oppositio on helpompi hanskata, koska siinä planeetan vastapeluri (toinen planeetta) on suoraan edessä ja sen liikkeet on helppo nähdä tai jopa ennakoida ja siten tarpeen tullen reagoida vastaan. Kuten kokouspöydässä vastapäätä istuvan liikkeisiin pystyy reagoimaan heti kun taas 45° kulmassa istuvan (neliössä toisiinsa olevat planeetat) liikkeitä on vaikea edes havaita, ne tapahtuu vähän salassa. Mielestäni tämä selitys on kovin helppo ymmärtää.

Itselläni on myös monta oppositiota tarjolla, mutten pidä sitä lainkaan epämiellyttävänä asiana. Haastavista aspekteista sanotaankin, että ne ovat liikkeelle panevia voimia kun taas harmooniset aspektit voivat tehdä laiskaksi tai haluttomaksi. Oppositioden haaste on ennen kaikkea kummankin energian tasapainottaminen, siten että saa molemmat energiat elettyä ilman, että toinen tulee riistetyksi.

Käytännössä usein toinen oppositioenergioista "luovutetaan" esim. partnerille ja annetaan hänen toimia kyseisen planeetan tavoin. Esim.  kuu  aspect_opp  pluto omaava nainen valitsee partnerikseen alistavan miehen ja siirtää siten opposition  pluto -energiansa miehelleen. Oiva tapa tehdä itsestään marttyyri ja olla tunnustamatta omassa persoonassa piilevää vallankäytön, manipuloinnin ja alistamisen potenttiaalia. Tuon potenttiaalin tiedostaminen on mielestäni tärkein askel yllä mainitun opposition sisäistämisessä ja energioiden positiiviseen käyttöön.  kuu  aspect_opp  pluto on todella kaunis ja vaikuttava aspekti kun kumpaakin energiaa käytetään oikein/positiivisesti.

Itse en kyllä alistuisi, siis vaikka kartallani on kuu pluto oppositio. Olen enemmänkin itse opetellut sitä etten käskytä toista liikaa.
tallennettu
Ajatus
Astroholisti

Linnunradan liftari

Profiili
« Vastaus #22 : 08.01.2009 11:08:57 »

Neliö on kuin kylkeenajo, yhtymä lähinnä peräänajo, ja oppositio puolestaan nokkakolari. Stelliumit ja yhtymäjonot (kuten mulla) ovat kunnon ketjukolareita. Smiley

Hyvä vertaus! Grin Samoin tuo linjalla-nimimerkin selitys oli minusta aspekteja hyvin valaiseva.

Itselläni on (tosin hyvin väljä) pluto aspect_opp venus, mutta ensimmäinen nuoruuden poikaystävä rajoittavaa ja mustasukkaista sorttia riitti. Sen jälkeen olen peilannut tuota Plutoa selkeästi noilla Skorppari-kumppaneilla, mutta ilmeisesti suhteellisen kehittyneillä sellaisilla, koska plutomaisia ongelmia ei ole ollut. Toivon ja uskonkin, että olen ainakin toistaiseksi päässyt tuon parin kanssa tasapainoon. Miehelläni taas on mm. kuu aspect_opp neptunus (tosin väljä sekin), joten kuvanneeko sitten osaltaan minua (aurinko kalat). :Smiley
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
linjalla
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #23 : 08.01.2009 11:13:38 »

Lainaus
tse en kyllä alistuisi, siis vaikka kartallani on kuu pluto oppositio.

Luovutatko  kuu -roolin toiselle osapuolelle?
tallennettu
Adele
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #24 : 08.01.2009 13:23:01 »

Mulla on myös tuo  venus  aspect_opp  pluto ja taitaa olla kasvamista ja opettelemista vielä tuon aspektin kanssa itselläni ja elämässäni  Huh Samalla ne tekevät myös   venus  aspect_con  keskitaivas ja  pluto  aspect_con IC
Kaikki suhteeni ainakin ovat kariutuneet tähän mennessä..asiaan tulee muutos  knuppel2  Grin

Erkki Lehtiranta sanoo kirjassaan Astrologia ja Henkinen tie  pluto jänniteaspektissa  venus :
Voi joskus eristää yksilön sosiaalisesti, MUTTA tämä on kuitenkin ainoastaan sisäinen tuntemus, eikä välttämättä lainkaan heijastele sitä mitä mieltä muut ovat. (Ainakin omalla kohdallani pitänee melkoisen hyvin paikkansa, usein on sellainen ylimääräinen ja outo olo... että mun koti ei oo täällä hih)
Jatkan Erkkiä:
Luultavasti hänen käsityksensä rakkaudesta on hyvin idealistinen, minkä takia hänen on ehkä vaikea löytää itselle sopivaa kumppania. (Joo aamen erkki.)

Muut  aspect_opp ovat  uranus  aspect_opp  chiron ja  mars  aspect_opp  askendentti

tallennettu

Aurinko Oinas 10
Asc Leijona
Kuu Vesimies 8
Mars Kauris 6
Venus Kalat 10
Merkurius Oinas 10
Jupiter Jousimies 5
Neptunus Jousimies 5
Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #25 : 08.01.2009 14:06:27 »

Lainaus
tse en kyllä alistuisi, siis vaikka kartallani on kuu pluto oppositio.

Luovutatko  kuu -roolin toiselle osapuolelle?

Voi olla  :Smiley  Cool
tallennettu
Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  

Siirry: