Sekin on eräänlainen elämys, kun oikein ajattelee.
niin, ainakin jos tapaa hakea käänteisen kautta
ei Helsinki kaikilta osiltaan kai maailman kaunein kaupunki ole, vaikka on siellä paljon kauniitakin osia...Mutta kai ne jossain vaiheessa (1970 luku???) poisti sitä kaunista vanhaa arkkitehtuuria kaikenlaisten makkaroiden tieltä
en tunne kovin Helsingin historiaa, mutta se on kyllä totta, että autoille on liian vähän tilaa...olen siis kuullut, vaikken itse omista edes korttia...ja että autoilu on hankalaa. toisaalta toivoisinkin panostusta julkiseen liikenteeseen ja sen edullistamiseen, jotta se tulisi kannattavaksi...(siis matkustajalle...jotta tekisi valinnan julkisen puolesta)
julkisen hinnat on kallistuneet koko ajan!
Tosi ekologista ja tosi kannustavaa....
Eipä tuohon tarvitsisi kuin laittaa jokainen käyttäjä maksamaan matkansa, niin ei syntyisi taretta kuin kerran viidessä vuodessa nostaa hintaa noin 10% per lippu. Tällä hetkellä hyvin moni ajaa pummilla julkisilla. Se johtaa siihen, että jokainen maksava joutuu höllentämään kukkaronsa nyörejä entistä enemmän. Toivon kovasti, että tähän jatkossa kiinnitetään tarkempaa huomiota ja käteismaksuna ns. tarkastusmaksu. Sama yksityiseen henkilöautoliikenteeseen, jos ajetaan ylinopeutta tai päin punaisia. Eiköhän lopu kaahailu, kun ei sitä hynää ole monellakaan muutamaa sataa euroa joka kaahailun maksuun. Tapakaahareita useimmat kuitenkin.
Ehdotuksena on tullut vietyä eteenpäin ns. puolipitkien bussien lisäys, jotta mahdollisimman monelle palvelu istuisi. Tämä toisi väljyyttä kaduille ja toreille. Onhan se kumma, ettei tämmöisen kansanryhmän kuljetus onnistu.
Mitä enemmän kuljetusta olisi, riittäisi tuloksesta myös kuljettajien palkkoihin rahaa ja se taas olisi työllistävä näkökulma. Verotuloja tuottaisi myös kaupungille ja eurojen kiertovirta toimisi kaikille eduksi ja mukavuudeksi.
A kassellaan koska tuo alkaa jytätä.
Tiedoksenne kerron senkin, että ns. Palvelulinjoja voi käyttää kuka tahansa. Nykyisin ne kulkevat vajaateholla, kun ihmiset luulevat niitten olevan vain invalidien tai muitten erityisryhmien käyttöön takoitettuja. Tarkistkaa ihmeessä
www.ytv.fi-sivuston linjakartastolta, josko niitä on seudullanne olemassa.
Ne kulkevat P-tunnuksin. Ovat siis rakennetut n. 20 matkustajaa varten. Ne saavat ajaa pienemmillekin kaduille, jos kuljette raskaitten ostosten kanssa. Saavat siis poiketa lyhyesti reittikaduiltaan.
Valitettavasti, kuten jo sanoin, ns. suuri yleisö ei ole näitä linjoja vielä 'löytänyt' ja turhaan siis tuskailee linjojen puutetta Pohjolan Valkean Helmen kaduilla ja toreilla.
Ei siis ole pakko tulla Helsinskiin omalla autolla ja epävarmana sekä hermostuneena tukkia kaikilta muiltakin liikennettä. Ja uskoisin, että taksejakin saa käyttää, jos on vaikea hahmottaa minne olette menossa ja mikä reitti toimisi parhaiten. Osa kuljettajista kuulemma neuvoo, jos matka on lyhyt ja selkeä, kuinka pääsette kävellenkin määränpäähänne. Ei siten tule vierailu piäkaapuntiin niin p*run kalliiksi.
Helsingissä ja miksei koko Suomessakin oli historiaamme halveksuvia päättäjiä, joita kiinnosti vain kavereitten rakennusfirmojen menestys. Näin meni suuri osa kulttuurihistoriaamme hukkaan.
Suurimmat tyräykset alalla tehtiin 60-, 70- ja 80-luvuilla. Mm. ns. Heimolan talo (nykyisen Kluuvikadun ja Yliopistonkadun risteyksessä), jossa aikoinaan annettiin Suomen itsenäisyysjulistus pistettiin maan tasalle 80-luvun alkuvuosina. Jos joku tämän jälkeen kutsuu suomalaisia sivistyskansaksi niin
täältä pesee. Mikä se sellainen sivistys on, jossa oma historia pitää repiä alas, kun joku ei hyväksy pitkällistä Ruotsin vallan alla oloa -josta osa Tanskan Margareta I alaisuudessakin(Kalmarin Unionin aika)- eikä osa taas Venäjän vallan alaisuutta suodata. Minkä sille voi.
Suomea, eikä sen kummemmin Helsinkiäkään, olisi olemassa ilman Ruotsin ja Venäjän välistä taistelua alueesta, joka nyt Suomen tasavaltana tunnetaan. Samoin ilman vallansiirtoa Tukholmasta Pietariin ei olisi Helsinkiä, ainakaan pääkaupunkina. Venäjän tsaari tahtoi omaan valvontaansa, pois Tukholman vaikutuspiiristä eli Turusta, Suomen alueen hallinnon sekä antoi mahtikäskyn että pakkosiirrätti väkeä asumaan mutaisille rantamaille ja rakentamaan uljasta uutta pääkaupunkia autonomian sittemmin saaneeseen Suomen suurruhtinaskuntaan, Venäjän tsaari hallitsijanaan.
Tämän historian kantaa Helsinki, josta nykyisin on tullut -ainakin öisin- örisijöitten ja räkijöitten sekä nurkkiin kuseskelijoitten sekä tappelijoitten, taskuvarkaitten ja raiskaajien valtakunta. Suvereenisti.
Schade!