Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Suomi ja mielenterveysongelmat  (Luettu 22121 kertaa)
0 jäsentä ja 3 vierasta katselee tätä aihetta.
K-NRJ
Moderaattori
Astroholisti

PUNAINEN PAHOLAINEN - RED DRAGON

Profiili
« : 06.08.2008 17:49:01 »

Tässä erään kaverin kanssa heräsi keskustelu mielenterveysongelmista. Käsittääkseni Suomi on varsin kärjessä kun puhutaan mielenterveysongelmista ja niiden parissa taistelevista.

Mistähän tämä johtuu? Psyykkiset / fyysiset syyt? Jokohan kaikki lähtee jo äidin ruokavaliosta raskausaikana? Vaiko syntymän jälkeen, jos vauva / lapsi saa vääränlaista ruokaa? Jokin ravintoaine puuttuu? Tai lapsi saa esim. aspartaamia tai muita lisäaineita? Tai jää vaille äidinrakkautta? Kokee jonkin pahan takaiskun muuten?

Vai onko niin että lapsuus voi olla normaali mutta aikuisiässä tulee jotain eteen, joka rikkoo mielen?  Miksi mieli rikkoontuu niin monella Suomessa?

Kaikki kommentit ovat tervetulleita.
tallennettu

Au Kauris, AC Rapu, Kuu Rapu
MC & Merkurius & Venus Vesimies
Punainen Galaktinen Lohikäärme
Sekhmet
Kanta-astroilija

Nil novi sub sole.

Profiili
« Vastaus #1 : 06.08.2008 19:03:34 »

Tässä erään kaverin kanssa heräsi keskustelu mielenterveysongelmista. Käsittääkseni Suomi on varsin kärjessä kun puhutaan mielenterveysongelmista ja niiden parissa taistelevista.

Mistähän tämä johtuu? Psyykkiset / fyysiset syyt? Jokohan kaikki lähtee jo äidin ruokavaliosta raskausaikana? Vaiko syntymän jälkeen, jos vauva / lapsi saa vääränlaista ruokaa? Jokin ravintoaine puuttuu? Tai lapsi saa esim. aspartaamia tai muita lisäaineita? Tai jää vaille äidinrakkautta? Kokee jonkin pahan takaiskun muuten?

Vai onko niin että lapsuus voi olla normaali mutta aikuisiässä tulee jotain eteen, joka rikkoo mielen?  Miksi mieli rikkoontuu niin monella Suomessa?

Kaikki kommentit ovat tervetulleita.

Vain ja ainoa syy ongelmiin on tämän päivän ruoka ja suola suositukset.
Esimerkiksi vekaanit vain agresoituvat. Alhainen kolestrooli taso aiheuttaa agresiivisuutta
Äidit jotka luulevat syöttävänsä lapsilleen terveellistä ruokaa, aiheuttavat lapsilleen karhunpalveluksen,
kun heistä kasvaa seksuaalisesti poikkeavia (30%kasvu viimeisen 20 vuoden aikana) yhdessä ruuassa olevien kemikaalien kanssa.
Pahimpia myrkkyjä mitä ihminen nykyisin suuhunsa pistää on nykyiset maitotuotteet, pois lukien täysmaito.
« Viimeksi muokattu: 06.08.2008 19:10:32 kirjoittanut Sekhmet » tallennettu
Atomi
Vieras
« Vastaus #2 : 06.08.2008 19:37:43 »

Hmmm... Kauriina tietenkin mieleen tulee työ ja se, että suomalaiset ovat työorientoitunutta kansaa. Myös Japanissa työ on hyvin keskeisellä sijalla ihmisten elämässä ja siellä itsemurhaluvut ovat maailman huippua.  Huh
Suomessa voisi ehkä vaikuttaa se, että miehet ja naiset käyvät töissä yhtälailla ja työtahdin muuttuessa koko ajan nopeammaksi ja vaativammaksi porukka väsyy. Tämä väsymys vaikuttaa kotiin ja koko perheeseen. Uskoisin, että jonkin verran mielenterveysongelmia saattaisi olla vähemmän, jos oppisimme terveen itsekkyyden ja myös laiskottelun jalon taidon.   :Smiley
tallennettu
^^Queen Nefertiti^^
Astroholisti

au, kuu jousimies / asc vaaka नमस्ते ‏الله‎ ॐ

Profiili
« Vastaus #3 : 06.08.2008 19:41:12 »

suomalainen kaurismies suorittaa kieli vyön alla, ulkomainen rapu nauraa ja menee sieltä missä rima suht alhaalla, kumpi on onnellisempi, toinen muuttaa suomesta, toinen jää tänne, koska täällä on kuitenkin hyvät palkat. mitä opimme?

löysätkää tahtia, helpottakaa elämää jos vaan voitte ja huumoria.

ruoka-asiat, kiinnitän yhä enemmän huomiota, olisko mahdollista löytää nk terveellistä pikaruokaa jostain? kebab? onko se sen terveellisempää jossain muualla, jos pikana pitää syödä?
tallennettu

You become GRATITUDE for ALL that THE UNIVERSE provides. It becomes obvious to You that ALL OF THE UNIVERSE GIVES AND CONTINUES TO GIVE IN LOVING PERFECTION exactly what you ask for, because THE UNIVERSE LOVINGLY PROVIDES FOR YOU ALWAYS! BECOME LOVE!
K-NRJ
Moderaattori
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #4 : 06.08.2008 19:48:16 »

Vain ja ainoa syy ongelmiin on tämän päivän ruoka ja suola suositukset.
Esimerkiksi vekaanit vain agresoituvat. Alhainen kolestrooli taso aiheuttaa agresiivisuutta
Äidit jotka luulevat syöttävänsä lapsilleen terveellistä ruokaa, aiheuttavat lapsilleen karhunpalveluksen,
kun heistä kasvaa seksuaalisesti poikkeavia (30%kasvu viimeisen 20 vuoden aikana) yhdessä ruuassa olevien kemikaalien kanssa.
Pahimpia myrkkyjä mitä ihminen nykyisin suuhunsa pistää on nykyiset maitotuotteet, pois lukien täysmaito.

Kiitos Sekhmet, sinulta toivoinkin kommenttia.

Tarkoitatko siis että se, mitä nykyaikana toitotetaan eli "suola on vaarallista" on pötyä? Näin ymmärsin.

Itse oletan, että suola on todella tarpeellista ihmiselle ja on ihan ihmeellistä pyytää siitä luopumaan. Itsekin huomaan kun joskun treenit on kovana ja suola minimissa niin krampit iskee...

Miksi maitotuotteet ovat huonoja? Turhaa tärkkelystä?

Minä en käytä maitotuotteita ollenkaan, juuri terveydellisistä syistä.
tallennettu

Asterix
Vieras
« Vastaus #5 : 06.08.2008 20:07:23 »

Olen ymmärtänyt niin, että Suomessa käytetään hyvin paljon, itse asiassa eniten
heti USA:n kanssa kemikaaleja ja säilöntäaineita ruuassa
ja sillä olisi iso vaikutus aivojen toimintaan.
Esim. ADHD-lapset, epilepsia-potilaat, depressiiviset ja paniikkihäiriöiset rauhaantuvat, voivat paremmin täysin luonnonmukaisella,
lisä-aineettomalla ja kemikaalittomalla ruokavaliolla.

Tuon tajusin ja huomasin itsessäni hyvin nopeasti
muutettuani Itävaltaan, jossa on erittäin tiukka suhtautuminen
lisä-aineisiin ja kemikaaleihin ruoassa.

Olin noin viikossa jo virkeämpi ja energisempi, sitten hävisi tummat silmänaluset
ja ihoni parantui käsittämättömästä yliherkkyydestä.
En ole tuon muuttoni jälkeen vaipunut "synkkyyskausiin" kuin vielä Suomessa
asuessani, mutta voihan selityksiä olla paitsi ruokavaliossa, niin myös auringon
määrällä ja yleisesti vain laadukkaammalla elämän laadulla,
mutta tokihan tuo elämän laatu koostuu juuri henkisestä ja kehollisesta
jaksamisesta ja hyvinvoinnista. Smiley
tallennettu
K-NRJ
Moderaattori
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #6 : 06.08.2008 20:15:21 »

Hmmm... Kauriina tietenkin mieleen tulee työ ja se, että suomalaiset ovat työorientoitunutta kansaa. Myös Japanissa työ on hyvin keskeisellä sijalla ihmisten elämässä ja siellä itsemurhaluvut ovat maailman huippua.  Huh
Suomessa voisi ehkä vaikuttaa se, että miehet ja naiset käyvät töissä yhtälailla ja työtahdin muuttuessa koko ajan nopeammaksi ja vaativammaksi porukka väsyy. Tämä väsymys vaikuttaa kotiin ja koko perheeseen. Uskoisin, että jonkin verran mielenterveysongelmia saattaisi olla vähemmän, jos oppisimme terveen itsekkyyden ja myös laiskottelun jalon taidon.   :Smiley

Juuh, mutta uskon että tämä ei ole kiinni meistä vaan päättäjistä. Luin juuri semmoisen uutisen, että muualla Euroopassa pienten lasten äidit saavat automaattisesti tehdä lyhyempää päivää jotta lapselle jäisi  aikaa.

Ja se taas vaikutttaisi siihen, että aikaa jäisi myös itsensä hoitamiselle ja laiskottelulle, jota tarvitaan aina...

Siinä asiaa seuraavalle ehdokkaalle! Harmi kun en itse ehdi kunnalisvaaleihin...
tallennettu

Lionheart
Astroholisti

Mää olen jellona ja helekutin ylypee siitä!

Profiili WWW
« Vastaus #7 : 06.08.2008 20:19:09 »

Ainakin masennusta aiheuttaa pimeä ja suht pitkä talvi. Näin olen kuullut puhuttavan, omalla kohalla tosin täysin paikkaansapitämätön väite.

Tuo ruoka-juttu oli ihan vierasta mulle  Huh
tallennettu

aurinko, merkurius in leijona
askendentti in jousimies
kuu in oinas
venus, jupiter in neitsyt
mars in kaksoset
saturnus in vesimies
uranus, neptunus in kauris
pluto, keskitaivas in skorpioni
Punainen Solaarinen Lohikäärme
K-NRJ
Moderaattori
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #8 : 06.08.2008 20:43:32 »

suomalainen kaurismies suorittaa kieli vyön alla, ulkomainen rapu nauraa ja menee sieltä missä rima suht alhaalla, kumpi on onnellisempi, toinen muuttaa suomesta, toinen jää tänne, koska täällä on kuitenkin hyvät palkat. mitä opimme?

löysätkää tahtia, helpottakaa elämää jos vaan voitte ja huumoria.

ruoka-asiat, kiinnitän yhä enemmän huomiota, olisko mahdollista löytää nk terveellistä pikaruokaa jostain? kebab? onko se sen terveellisempää jossain muualla, jos pikana pitää syödä?

Hieno pointti, WS!

Onnellisuus, ilo. Se on meille jäyhälle katajaisalle kansalle varsin vierasta.

" Tämä tuhansien murheellisten laulujen maa
jonka tuhansiin järviin juosta saa
katajainen kansa jonka itsesäälin määrää
ei mittaa kärki eikä järki määrää
jonka lauluissa hukkuvat elämän valttikortit
ja kiinni pysyvät taivaan portit
einari epätoivosta ne kertovat"

Eppuja lainaten...
tallennettu

Asterix
Vieras
« Vastaus #9 : 06.08.2008 20:46:58 »

Hmmm... olisiko tuo työkeskeisyys kuitenkin enemmän suorituskeskeisyyttä..?  Huh
Nimittäin täällä ihmiset työskentelevät normaalisti 10-12 tuntia,
suomalaisten prikun tarkan 8 h sijasta, eivätkä he kamppaile mielenterveysongelmien kanssa. Huh

Itse asiassa työ on hauskaa täällä. Smiley Sellainen mukava elämäntapa. Smiley
Tosin, meidän ei tarvitse olla se 8:45 töissä,
kun työ alkaa klo 9:00, vaan 9:30 on aivan ok ja työt tulevat tehtyä
hyvin ja laadulla. Smiley

Suomessa työskennellessäni minulla oli tunne, että työpaikalla oltiin vain koska oli
pakko ja hommat hoidettiin koska oli pakko, mutta varsin säästeliäästi
ja vastenmielisesti ja kun klo oli sen 16 tai 17, niin lähdettiin helpottuneena
ja vikkelään kotiin.
Ja sitten taas aamulla vastenmielisesti tuijottamaan työpaikan kelloa
ja hoitamaan asiat pienimmällä mahdollisemmalla teholla,
vain siis sen pakollisen kuvion.

Yhtä asiaa en ole myöskään tajunnut suomalaisessa työkulttuurissa;
jos teet jonkun homman vasemmalla kädellä puolihuolimattomasti,
niin ei se mitään, mutta olepa 3 min. myöhässä aamulla,
niin prkle on tulen rapinat, varoitus ja uhka potkuista. knuppel2

Huh
tallennettu
Liekku
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #10 : 06.08.2008 20:54:23 »

Tämän päivän työ ja epäsäännöllinen ruokailu, on yksi suuri tekijä.

Nykyään tehdään paljon etätyötä, ja työkännykkä on aina mukana ja se jo "velvoittaa" olla aina
 tavoitettavissa.

Ensin tulee työuupumus ja pelko jatkosta, sitten seuraa jo mielenterveysongelmia.

Jokaisen pitäisi pitää rohkeasti kiinni työajoistaan, uskon, että työnantajakin arvostaa loppupeleissä
 sellaista työntekijää joka pitää itsestään huolta.
tallennettu
Lionheart
Astroholisti

Mää olen jellona ja helekutin ylypee siitä!

Profiili WWW
« Vastaus #11 : 06.08.2008 20:56:22 »

Aivan. Koulussakin painoitettu tätä työnteon tehokkuutta. Tehokkuus siis meinaa säälimättömiä deadlineja sun muuta..

Ja tuo pakko.. jep. Töihin mennään koska on pakko ja odotetaan vaan sitä kellonlyömää kun on aika sulkea konttori. Sitten himaan liikenneruuhkassa, joka tekee rauhallisemmastakin ihmisestä hermoraunion ja tämä ahdistus puretaan vaikkapa perheeseen tai mihin milloinkin. Sad

Burnoutteja pelätään ja kun pomo kysyy että "tarviikko saikkua?" niin vastataan kieltävästi ettei vaan tilalle löytyisi tällä välin pätevämpää/tehokkaampaa suorittajaa..
tallennettu

aurinko, merkurius in leijona
askendentti in jousimies
kuu in oinas
venus, jupiter in neitsyt
mars in kaksoset
saturnus in vesimies
uranus, neptunus in kauris
pluto, keskitaivas in skorpioni
Punainen Solaarinen Lohikäärme
K-NRJ
Moderaattori
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #12 : 06.08.2008 20:58:41 »

Olen ymmärtänyt niin, että Suomessa käytetään hyvin paljon, itse asiassa eniten
heti USA:n kanssa kemikaaleja ja säilöntäaineita ruuassa
ja sillä olisi iso vaikutus aivojen toimintaan.
Esim. ADHD-lapset, epilepsia-potilaat, depressiiviset ja paniikkihäiriöiset rauhaantuvat, voivat paremmin täysin luonnonmukaisella,
lisä-aineettomalla ja kemikaalittomalla ruokavaliolla.

Tuon tajusin ja huomasin itsessäni hyvin nopeasti
muutettuani Itävaltaan, jossa on erittäin tiukka suhtautuminen
lisä-aineisiin ja kemikaaleihin ruoassa.

Olin noin viikossa jo virkeämpi ja energisempi, sitten hävisi tummat silmänaluset
ja ihoni parantui käsittämättömästä yliherkkyydestä.
En ole tuon muuttoni jälkeen vaipunut "synkkyyskausiin" kuin vielä Suomessa
asuessani, mutta voihan selityksiä olla paitsi ruokavaliossa, niin myös auringon
määrällä ja yleisesti vain laadukkaammalla elämän laadulla,
mutta tokihan tuo elämän laatu koostuu juuri henkisestä ja kehollisesta
jaksamisesta ja hyvinvoinnista. Smiley

Kiitos Sasha, tässä olikin yksi pointti noille kemikaaleille.

Jos ajatellaan elämää PIITKÄÄN ennen meitä,  niin ihmiset elivät sillä mitä pystivät metsästämään. Ilman lisäaineita.

tallennettu

K-NRJ
Moderaattori
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #13 : 06.08.2008 21:12:40 »

Ainakin masennusta aiheuttaa pimeä ja suht pitkä talvi. Näin olen kuullut puhuttavan, omalla kohalla tosin täysin paikkaansapitämätön väite.

Juu, olen kuullut saman homman.

Missäpä muualla talvet / pimeys on pitkään? Suomi  & Ruotsi ?

Eräät henkilöt ovat täysin vakuuttuneita siitä että pimeys on syy, mistä masennus johtuu. He kehittivät lämpolampun, joka on valohoitoa.
tallennettu

K-NRJ
Moderaattori
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #14 : 06.08.2008 21:21:53 »

Minun kokemuksella tuo Atomin mainitsema työkeskeisyys olisi yksi varteenotettava. Myös opiskelijat (joiden työ on opiskelu) palavat loppuun usein, tahti on kiivas ja vaatimukset korkealla joka paikassa.

Ei ehkä tajuta sitä, että jos ei ole aikaa palautua ja rentoutua niin taatusti LAATU kärsii siinä mitä tekee ja se vie vieläkin pois pohjaa jutulta...joutuu masentumaan ja tuottamaan keskeneräistä ja huonoa jälkeä kiireessä, näin olen kokenut opiskeluista. Kun asioille vois antaa hieman enemmän aikaa, minnekä on koko ajan oltava niin kiire...vai onko se se jatkuva kilpailu ja kilpailu asiassa kuin asiassa...

Terve D, tämän voisi liittää myös edellä manitsemaani Eppujen biisiin "Tuhansien murheellisten laulujen maa"  vähän mukaellen...  Tosin biisissä korostuu suomalaisten murheellisuus ja epätoivo, mutta jospa sen ymmärtäisimme niin ehkä se masennuskin jäisi pois...

Noh, kiire ja stressi onkin asia erikseen.
tallennettu

Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  

Siirry: