Aah, enpäs ole tainnut vastatakaan tähän
Mä en kyllä ymmärrä, miten näin vahvan tulipainotteen omaava ihminen pitää talvesta, kun muut tuli-ihmiset tuntuvat parjaavan talvea
Kai sitä näin talven lapsena vaan tykkää omasta vuodenajastaan. Tosin EN tykkää yhtään tästä tämänhetkisestä säästä: lämpöä +7, harmaata, tihkuttaa räntää, yök
Ei. Talven pitää olla luminen, reilu kinos maassa, puiden ja pensaiden oksat raskaan lumikerroksen alla painuneet. Pakkasillat ovat ihania, kun kävelee ulkona ja pakkaslumi narskuu kenkien alla, iih
Taivas on sysimusta, kuu näkyy selkeästi, samoin tähdet. Niinä iltoina on ihana lähteä iltakävelylle, saada nenä ja posket punottamaan. Tai vaihtoehtoisesti käpertyä peiton kanssa miehen kainaloon kuppi kuuma teetä kädessä
Ja katsella samalla ikkunasta tähtiä - tosin kaupungissa kerrostaloympäristössä näkee katuvalaistuksen takia aika huonosti tähtiä
Aurinkoiset talvipäivät, kun aurinko paistaa vain hetken verran päivästä, taivas on metalliset kuulas, hentoja harsopilviä. Auringonlaskun värit aurinkoisen päivän päätteeksi: oranssin, punertavan, lilan sävyjä ja auringon viimeiset säteet horisontista, jotka porottavat lumisten oksien lävitse
Pakkasta saisi olla semmoiset -5 - -10 astetta, kyllä pakkasen pitää hiukan tuntua!
Tosin Etelä-Suomessa lumiset talvet ovat nykyään harvinaista herkkua. Räntäkeliä sen sijaan 3kk putkeen, yök
Talven jälkeen, kun lumet alkavat lähtemään, päivät pitenevät ja aurinko paljastaa kuivia länttejä lumen alta. Mää menen ihan pöpiksi ja mieliala nousee pilviin aina, kun näkee uusia kuivia maalänttejä (joo on mulla huvit
). Mä tosin en hirveästi pidä keskikeväästä, koska katujen pöliseminen saa silmät kutisemaan ja nenän tuhisemaan
Lisäksi tuolloin talvivaatteet ovat liian hiostavat ja kevätvaatteissa taas palelee. Sinällään maalis-huhtikuu on erittäin ärsyttävää aikaa
Lisäksi leppä aloittaa tuolloin kukintansa ja se on mulle koivun ohella toinen paha, joka aiheuttaa allergisia oireita - tosin allergiaa ei ole lääkärillä testattu ja todettu.
Touko-kesäkuun vaihde on mun lempivuodenaikaa - vaikka tuolloin kukkii koivu
Koivunlehdet hiirenkorvalla, puut vaaleanvihreän pitsin peitossa
Valkovuokot vaaleanvihreässä koivikossa, lämpöiset tuulenhenkäykset, luonto herää eloon. Voikukat tuoreenvihreillä niityillä
Tervapääskyt kirskuvat iltaisin lentäessään korkealla, korkealla...
Kesäkuu on ihanaa aikaa, kun luonto on vielä tuore ja tietää, että kesää on vielä jäljellä. Alkukesän kukat, sireenit, lupiinit
Lämpöiset valoisat illan, kuuntelet tervapääskyn huutoa ja haistelet syreenin tuoksua lämpimässä illassa. Tykkään lämpimästä kesästä, lämpöä saa olla päivisin yli 20 astetta, rannalle on kiva lähteä hellelukemien paukkuessa. En tosin tykkää liian hiostavasta ilmasta, eli jos lämpö nousee sinne kolmenkympin tuntumaan. Öisin voi olla tosi hiostava nukkua, kun ei ikkunaakaan voi avata liikaa (meillä on 2 kissaa).
Suomen kesätkin ovat nykyään meri-ilmaston dominoimia: sataa paljon, lämpötila paukkuu siinä 15 asteen tuntumassa jne - yh
Syyskuu on mun mielestä kaikkein masentavin vuodenaika - edes marraskuu ei masenna yhtä paljon
On vielä lämmin, muttei niin lämmin, että voisi lähteä rannalle ja uimaan. Terassit alkavat vähitellen sulkeutua. Se, että tietää, että seuraavaa kesää on odotettava 9kk, ei ole innostavaa.
Lokakuussa, kun ruska alkaa oikein kunnolla, silloin mielialakin nousee ilmojen viiletessä ja päivien lyhentyessä (tosin aamuisin väsyttää yhä enemmän ja enemmän). On ihana lähteä ulos kävelylle kuulaana iltana, haistella raikasta ilmaa, käpsytellä ehkä jo huurtuneella nurmikolla ja etsiä tähtiä pimeältä taivaalta. Mulla alkaa myös lokakuussa into touhuta kotosalla: kutsua ystäviä illanviettoon tai sitten laittaa miehen kanssa jotain ihan erityistä ruokaa tai sitten LEIPOA. Mulle tulee syksyllä aina joku ihan ihme vimma leipomiseen
Marraskuu jatkuu ihan samanlaisena ja joulun lähestyminen saa aikaan pikkulapsimaista intoa (olenhan joulun alla syntynyt
). Mä olen ihan pöhkönä aina kaupassa, ihailen joulukoristeita, suunnittelen joululahjoja ja tuijotan silmät suurina kaikkia koriste-elementtejä tavarataloissa, joulukuusia, valoja yms. Ja rrrrrakastan joululauluja
Joululahjat tulee ostettua jo tosi hyvissä ajoin, nytkin on jo kaikki lahjat ostettu
Joululahjastressi - mikä se on
Juups, lunta ja talvea odotellessa...